Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuija Siltamäki löylyttää Tuomas Enbuskea

Vierailija
08.10.2025 |

Orgioissa kylvimme shampanjassa rock-tähtien, huippumallien ja muiden siistien ihmisten kanssa. Illan aikana saattoi palaa biljardi euroa. En edes muista, kuinka monen rikkaan ja kuuluisan ihmisen kanssa olen muhinoinut. Varmaa on vain se, että heitä on pal-jon. Olen varmasti harrastanut enemmän seksiä kuin kukaan muu ihminen Suomessa tai jopa koko maailmassa.

Myöhemmin olen tajunnut, ettei siinä ollut mitään hienoa. Se oli pinnallista ja tyhjää elämää. Häpeän sitä. Siksi kerron siitä kaikille.

https://www.apu.fi/artikkelit/tuija-siltamaen-kolumni-je-suis-tuomas-en…

Kommentit (272)

Vierailija
121/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies myöntää virheensä ja korjaa käytöksensä. Ei kirjoita siitä kirjaa, kuinka on kohdeltu huonosti kun joutuu teoistaan edesvastuuseen. En hyväksy tätä kirjaa enkä motiiveja, joiden takia se on kirjoitettu. 

Vierailija
122/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/viihde/art-2000011102228.html

Tämä ei ole ollut mitään kevyttä väkivaltaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oonko mä nyt taas jotenkin liian autistinen jopa autisteille, kun en tajunnut näin autistina, että miten tuossa muka pilkattiin autistisia lapsia. Minusta se oli ihan vaan alusta loppuun Enbusken servaamista.

Tähän kohtaan viittasin:

"Tajusin heti synnyttyäni olevani erityinen.

Olin aina poikkeuksellisen syvällinen lapsi. Opin lukemaan, ennen kuin osasin kävellä. Kun olin lukenut kaikki lähikirjaston kirjat etuperin, luin ne takaperin.

Oivalsin varhain, että älykkyyteni on muille lapsille liikaa. He karttoivat minua, kaiketi kunnioituksesta. Sen ansiosta minusta kehittyi herkkä erakkoluonne. Kun muut leikkivät hippaa, minä ajattelin. Hmm hmm hmm, kuului pulpettini alta."

Mä kun olin itse se autistilapsi, joka oppi lukemaan nelivuotiaana, ja lainasi sen jälkeen kirjastosta aina kymmeniä kirjoja kerralla, ja luki koko sen lastenosaston läpi. Siks

Et ole autisti.

Vierailija
124/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oonko mä nyt taas jotenkin liian autistinen jopa autisteille, kun en tajunnut näin autistina, että miten tuossa muka pilkattiin autistisia lapsia. Minusta se oli ihan vaan alusta loppuun Enbusken servaamista.

Tähän kohtaan viittasin:

"Tajusin heti synnyttyäni olevani erityinen.

Olin aina poikkeuksellisen syvällinen lapsi. Opin lukemaan, ennen kuin osasin kävellä. Kun olin lukenut kaikki lähikirjaston kirjat etuperin, luin ne takaperin.

Oivalsin varhain, että älykkyyteni on muille lapsille liikaa. He karttoivat minua, kaiketi kunnioituksesta. Sen ansiosta minusta kehittyi herkkä erakkoluonne. Kun muut leikkivät hippaa, minä ajattelin. Hmm hmm hmm, kuului pulpettini alta."

Mä kun olin itse se autistilapsi, joka oppi lukemaan nelivuotiaana, ja lainasi sen jälkeen kirjastosta aina kymmeniä kirjoja

Vain outo. Aika moni muukin on. 

Vierailija
125/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkea ihmiskunta saisikaan aikaan, kun nuo pösilöt miehet eivät käyttäisi energiaa väkivaltaan, päihteisiin, kaikenmoiseen pösilöintiin, naisten ahdisteluun - vaan suuntaisivat sen tieteeseen, rauhan rakentamiseen, ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen, lääketieteellisiin ratkaisuihin jne. Kun suuntaisivat edes sen testosteronin katkunsa vaikka halkojen hakkaamiseen, mutta ei. Pitää nöyryyttää naisia, vetää viinaa, käydä istumassa vankiloissa. Sitten tullaan julkisuuteen itkemään kun kukaan ei ymmärrä. 

Sitten näistä kaikista mokailuista pitää vielä kirjoittaa kirja. 

Naiset korjaavat aina jäljet. Hoitavat lapset ja lehtolapset. Vaikenevat. Amerikan pressana istuu samanlainen, naiset ovat hänelle alinta kastia. Suomessakin tuollaiset pääsevät aina pälkähästä. Kirjoittavat kirjoja. Ylpeilevät kuinka ovat uhreja. Aina joku jaksaa ymmärtää, loputtomiin ymmärtää. 

Onneksi on paljon aivan valtavan hyviä miehiä.

Tällaisiin tapauksiin En.buskeihin vain jotenkin väsyy. Kun ne eivät koskaan lopu. 

Vierailija
126/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuomas E:n pitäisi suhtautua naisiin kunnioittavammin. Ihme, että nykyaikana on vielä tuollaisia miehiä. 

Bitches 'n' ho's.

Vierailija
127/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:Ihminen joka tuntee rehellisesti olevansa heikko ei käy muiden kimppuun vaan lopettaa pätemisen. Ja nöyrtyy elämän edessä. E on vähän niinkuin joku väkivaltainen tai alkkis tai mitä kaikkea näitä onkaan, jotka tekee pahojaan ja sitten itketään että vika oli jossain muualla kuin itsessä. 

Joo. Kun kyseessä on Tuomas, niin hyi ja paha tuomas.

Ajatellaan että kyseessä on hätääntynyt lemmikki. Suloinen nappisilmäinen koira tai kissa, joka on hädissään ja puree kädestä.

Niin miksi nyt käyttäydytään näin, että Tuomas on paha kun puri kädestä hädissään ja stressaantuneena. Eläimet tekee sitä ja ihminen on eläin. 

Ihminen muistaa myöhemmin mitä tuli tehtyä ja miettii tyhmyyttään. Ihmiset osaa myös antaa anteeksi. 

Minä ymmärrän Tuomasta miehenä, vaikka en ole koskaan lyönyt naisia, mutta olen niin provosoiva tapaus, että naiset on monesti lyöneet minua. Olen saanut jopa häissä turpaan ja sen jälkeen minua lohdutettiin ja sain jäitä. Naista joka löi, niin häntä katsottiin pahasti ja minä virnuilin hänelle vittumaista hymyäni :) 

Olen ikuisesti poika ja hauvanpentu.

Vierailija
128/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea ihmiskunta saisikaan aikaan, kun nuo pösilöt miehet eivät käyttäisi energiaa väkivaltaan, päihteisiin, kaikenmoiseen pösilöintiin, naisten ahdisteluun - vaan suuntaisivat sen tieteeseen, rauhan rakentamiseen, ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen, lääketieteellisiin ratkaisuihin jne. Kun suuntaisivat edes sen testosteronin katkunsa vaikka halkojen hakkaamiseen, mutta ei. Pitää nöyryyttää naisia, vetää viinaa, käydä istumassa vankiloissa. Sitten tullaan julkisuuteen itkemään kun kukaan ei ymmärrä. 

Sitten näistä kaikista mokailuista pitää vielä kirjoittaa kirja. 

Naiset korjaavat aina jäljet. Hoitavat lapset ja lehtolapset. Vaikenevat. Amerikan pressana istuu samanlainen, naiset ovat hänelle alinta kastia. Suomessakin tuollaiset pääsevät aina pälkähästä. Kirjoittavat kirjoja. Ylpeilevät kuinka ovat uhreja. Aina joku jaksaa ymmärtää, loputtomiin ymmärtää. 

Onneksi on paljon aivan valtava

Eivät lopu typerät pienisieluiset kaunaiset uhriutumisesta virtansa saavat ä mmätkään. Ehtymätön luonnonvara. 

Vierailija
129/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies myöntää virheensä ja korjaa käytöksensä. Ei kirjoita siitä kirjaa, kuinka on kohdeltu huonosti kun joutuu teoistaan edesvastuuseen. En hyväksy tätä kirjaa enkä motiiveja, joiden takia se on kirjoitettu. 

Mun mielestä nainen tekee noin. Mies korjaa autoja ja on autotallissa. 

Ainakin minä olen mies ja en koskaan puhu tai pyytele anteeksi tai kirjottele kirjoja, enkä takulla lue niitä!

Oon autotallissa ja kädet on öljyset. Tein tänään lampun tee-se-itse-tarvikkeista.

Lisäisin tohon vielä, että mies on mies virheineen ja ei korjaa käytöstä, koska mies on mies, eikä poika.

Mies on kokonainen paketti vikoineen ja käytöksineen. Oletko valmis ottamaan miehen vastaan sellaisena kuin se tulee?

Toi mitä kirjoittelet miehistä sopii poikiin ja niihin jotka ei ole täysikasvuisia uroksia. Vähän naisen fantasiaa että mies korjaa ja muuttuu paremmaksi. Mut mies on mies, eikä muuksi muutu. Tämä on pläkki.

Vierailija
130/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei tullut kovin hyvä olo lukiessani tuota kolumnia. Mietin, oliko sen kirjoittaminen tarpeellista tai välttämätöntä. Minun ei tietenkään ollut välttämätöntä lukea sitä, eikä edes olla täällä palstalla. Syvällä sisimmässäni toivon että maailma olisi kauniimpi, empaattisempi ja rakastavampi. En minä tiedä miten se muuttuu mahdolliseksi, mutta silti toivon sitä.

Olen samaa mieltä kanssasi. En tule lukemaan kirjaa, mutta en nauttinut tuosta kolumnistakaan enkä kokenut sitäkään kohdettaan älykkäämmäksi. 

Sepä tuollaisten kolumnien kompastuskivi onkin että hyvin harvoin ne tuovat mitään todellista insightia, siis nälvinnän ja sheimaamisen sijasta.

Enbuskesta en pysty päässäni tyyppiä joka ottaisi itsensä kuolemanvakavasti jo kirjansa nimeä myöten. Siltamäkeä kehutaan mutta missä se hänen huikea älynsä sitten loistaa. Selostaisiko joku tämän minulle? Ei hän ainakaan tuolla kettuilullaan mitään omaperäistä tee. Jo Apu-lehteen kirjoittaminen saa hälytyskelloni soimaan: sinne kirjoitetaan tietyllä tavalla tiettyjä asioita pöyristellen, pilkaten ja kauhistellen. MIksi tämä niinkutsuttu feministiälykkö kirjoittaa sinne jos olisi aidosti älyllisesti kunnianhimoinen?

Vierailija
131/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä se on just sellasta "tekoälyä", tekoälyä ennen kuin se edes keksittiin. Siis paskanjauhantaa. Löytänyt kumppanin jonka kanssa jauhavat agendaansa youtubessa, keskustelunsa perustuvat muitten alentamiseen. Toivoisin että jos E. on niin älykäs kuin kertoo ja uskoo olevansa niin keksisi jotain uutta, joku keksintö vaikka. Tai kirjoittaisi romaanin joka olisi aidosti hyvä. Tai mitä tahansa millä vois todistaa huippuälykkyytensä. Ei paskanjauhanta tee kenestäkään älykästä, varsinkaan muitten asioitten vatvominen. Älykäs ihminen suuntaa fokuksen pois itsestään.

Minua on vauvapalstalla toisinan tituleerattu Hytökseksi, Siltamäeksi, mutta tämä menee jo hieman törkeyden huipun yli pulpahtaen lasin reunaa myöten pöydälle. 

Mä vaadin että nyt pyyhit ton takas. Uskomatonta sontaa älykkyydestä. Huh huh, mun nenässä no tällä hetkellä herhiläinen, kun juttus luin. Älytöntä shaibaa tällä kertaa.

Todellinen älykkyys katsotaan kehässä. Tästä tässä on kyse. Siksi sinäkin raakut sormet vaahdossa. Miksi ihminen ei saa tuntea itseään älykkääksi sun mielestä?

Sehän on jokaisen ihmisen perusoikeus tuntea olevansa älykäs. Kerro meille mitä sinä saat siitä, että elät elämääsi tyhmänä ja muille itseäsi vajaaälyisyyttä markkinoiden?

Tuomas on kunnon mies ja miehetkin on erehtyväisiä ja tekee elämässään parannuksia. Se on terveen miehen merkki se. Miksi se ei sulle riitä, vaan jatkat lyödyn lyötyä? 

Mun käsitykseni "kunnon miehistä" on täysin eri kuin sinulla. Mies, joka on saanut oikeuden tuomion naisystävänsä pitkäkestoisesta pahoinpitelystä on kaikkea muuta kuin kunnon mies. Eikä vaikuta kovin terveeltäkään. Omien sanojensa mukaan on mieleltään sairas. Ja kuka tässä on se lyöty, jota lyödään?

Nyt tosiaan odotamme sitä parannusta ja tekoja, jotka todistavat että toipuminen on alkanut.

Vierailija
132/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nainen tekee noin. Mies korjaa autoja ja on autotallissa. 

Ainakin minä olen mies ja en koskaan puhu tai pyytele anteeksi tai kirjottele kirjoja, enkä takulla lue niitä!

Oon autotallissa ja kädet on öljyset. Tein tänään lampun tee-se-itse-tarvikkeista.

Lisäisin tohon vielä, että mies on mies virheineen ja ei korjaa käytöstä, koska mies on mies, eikä poika.

Mies on kokonainen paketti vikoineen ja käytöksineen. Oletko valmis ottamaan miehen vastaan sellaisena kuin se tulee?

Toi mitä kirjoittelet miehistä sopii poikiin ja niihin jotka ei ole täysikasvuisia uroksia. Vähän naisen fantasiaa että mies

Korjaile sinä vaan niitä lamppuja. Ja pysy kaukana naisista ja lapsista.

Vierailija
133/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei tullut kovin hyvä olo lukiessani tuota kolumnia. Mietin, oliko sen kirjoittaminen tarpeellista tai välttämätöntä. Minun ei tietenkään ollut välttämätöntä lukea sitä, eikä edes olla täällä palstalla. Syvällä sisimmässäni toivon että maailma olisi kauniimpi, empaattisempi ja rakastavampi. En minä tiedä miten se muuttuu mahdolliseksi, mutta silti toivon sitä.

Olen samaa mieltä kanssasi. En tule lukemaan kirjaa, mutta en nauttinut tuosta kolumnistakaan enkä kokenut sitäkään kohdettaan älykkäämmäksi. 

Sepä tuollaisten kolumnien kompastuskivi onkin että hyvin harvoin ne tuovat mitään todellista insightia, siis nälvinnän ja sheimaamisen sijasta.

Enbuskesta en pysty päässäni tyyppiä joka ottaisi itsensä kuolemanvakavasti jo kirjansa nimeä myöten. Siltamäkeä kehutaan mutta missä se hänen huikea älynsä sitten loistaa. Selostaisiko joku tämän minulle? Ei hän ainakaan tuolla kettuilullaan mitään omaperäistä tee. Jo Apu-lehteen kirjoittaminen saa hälytyskelloni soimaan: sinne kirjoitetaan tietyllä tavalla tiettyjä asioita pöyristellen, pilkaten ja kauhistellen. MIksi tämä niinkutsuttu feministiälykkö kirjoittaa sinne jos olisi aidosti älyllisesti kunnianhimoinen?

Ehkä Siltamäki ja Enbuske ovat tavallaan samanlaisia. Molemmat työkseen lähinnä länkyttävät; kommentoivat tapahtumia ja ihmisiä mutta eivät luo mitään uutta tai merkittävää. Siltamäki ei tosin ole tiettävästi pahoinpidellyt ja kohdellut kaltoin muita ihmisiä.

Vierailija
134/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaile sinä vaan niitä lamppuja. Ja pysy kaukana naisista ja lapsista.

Pojan kanssa askarteltiin itse tehty lamppu isän ja pojan laatuajalla autotalissa, join neljä tölkkiä olutta samalla. Korjaile ja neuvo sinä muita miehiä tai saat minulta selkääsi. Onks tämä tältä erää selvä? Hä! 

Suuta soukemmalle, olet nimittäin tosimiehen kanssa keskustelun ytimessä. Minä en anteeksi pyytele tai kadu mitään mitä tokasen.

Vierailija
135/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne Enbusken lapset ovat olleet kaiken tämän ajan, kun tyyppi on bilettänyt ja sekoillut missien kanssa?

Vierailija
136/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltamäki ei tosin ole tiettävästi pahoinpidellyt ja kohdellut kaltoin muita ihmisiä.

Jos sen tekee tekstillä fktiivisesti ja se herättää tunteita, niin ihan samahan se on kuin oikea pahoinpitely. 

Vierailija
137/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se taitaa niin mennä, että jokaiselle hevoselle on kengittäjänsä. Siltamäki kengitti Enbusken. 

Vierailija
138/272 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ne Enbusken lapset ovat olleet kaiken tämän ajan, kun tyyppi on bilettänyt ja sekoillut missien kanssa?

Mun lapsuudessa kun isä biletti, niin se laittoi meidät kellariin katsomaan elokuvia. Oli paljon elokuvia ja poppareita.

Vierailija
139/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/viihde/art-2000011102228.html

Tämä ei ole ollut mitään kevyttä väkivaltaa. 

No on tuo nyt väkivallaksi aika kevyttä

Vierailija
140/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No on tuo nyt väkivallaksi aika kevyttä"

Ihanko tosissasi sanot? Mikään väkivalta ei ole sallittua!