Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuija Siltamäki löylyttää Tuomas Enbuskea

Vierailija
08.10.2025 |

Orgioissa kylvimme shampanjassa rock-tähtien, huippumallien ja muiden siistien ihmisten kanssa. Illan aikana saattoi palaa biljardi euroa. En edes muista, kuinka monen rikkaan ja kuuluisan ihmisen kanssa olen muhinoinut. Varmaa on vain se, että heitä on pal-jon. Olen varmasti harrastanut enemmän seksiä kuin kukaan muu ihminen Suomessa tai jopa koko maailmassa.

Myöhemmin olen tajunnut, ettei siinä ollut mitään hienoa. Se oli pinnallista ja tyhjää elämää. Häpeän sitä. Siksi kerron siitä kaikille.

https://www.apu.fi/artikkelit/tuija-siltamaen-kolumni-je-suis-tuomas-en…

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen paljon tuo tyyppi tunteita herättää. Vähän yllättää. Olen aina kuunnellut häntä sillä korvalla että tykkää liioitella hulvattomasti ja ei ole mitenkään tosikko, nuo nuohan ovat älykkään ihmisen piirteitä. Vähän samaa kuin Reino Nordinissa. Taitavat tykätä vähän hämmentää soppaa?

Ei varmaan kumpikaan näistä pakota ketään kuuntelemaan tai seuraamaan itseään?

Embuskella on varmaan Oulun tauti, suuret luulot ollu itsestään mutta kun on tullut stadiin ja huomannut että on juntti ja kulttuuripiireissä muilla tekijöillä on jo isoäidit olleet yliopistossa tai käyneet Hankenin niin on tajunnu että mähän en voi pärjätä muuten kuin esittämällä neroa. Kävi sääliksi se Liukkonenkin, rakastui Behmiin eikä ymmärtänyt että ne tasoerot liittyy paljon taustoihin.

HELSINKI ON kultuurimarsxilanen pesäke!

Vierailija
102/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä Siltamäellä on välillä ihan osuvia juttuja, mutta tää nyt tuntuu vaan autistin pilkkaamiselta tämän autismista, mikä ei oo kauhean hauskaa mun mielestä. 

Soitteleeko autisti ihmisten perään ja vinkuu antamaan rahaa miljoona e vai mikä se summa oli.

Tapaus jelena " The katuoja" kipper. Suomen kuuluisin pummi ja rehellisin henkilö. 🤤🤭

Kyllä kusipäisyyttä voi selitellä vaikka millä. Onko autismi  siis kusipäisyyden syy? 

Pakkomielteesi yhteen ihmiseen on jo häiritsevällä tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihdeongelmaisista kyllä löytyy väkivaltaisia enimmäkseen. Hyvinkin vaarallisia.

Juuri niin. Suurin osa ei koskaan kehitä päihteisiin ongelmaa. Se on aina niin että se kovaäänisin porukka hakkaa kännissä muita ja vaarantaa liikenteessä muut.

Suurin osa ei sikaile päihteiden vaikutuksen alaisena. Muuten maailmanjärjestys olisi ihan sekaisin. 

Ei sitä sikailua yksinkertaisesti voi laittaa päihteiden syyksi ja jos ne aiheuttaa henkilöllä ongelmia, niin henkilö itse ottaa riskin, kun vetää kokkelia tietäen muuttuvansa siitä ylimieliseksi ja kenties aggressiiviseksikin. Ei ole aineen vika.

Vierailija
104/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enbuske on huippunarsisti, minä minä minä. Minun mielisairaus, minun huippuälykkyys, minun sitä minun tätä. Ruma äijä jolla tukka lähtenyt, pullonpohjalasit ja vielä voimakas alapurenta. Varmaan kuvitellut noi panot psykooseissaan.  

Minua ihmetyttää missä se Tuomaksen huippuälykkyys näkyy? Tyyppi ei ole käynyt kouluja, eikä sanonut tai tehnyt koskaan mitään poikkeuksellisen älykästä. 

Ne käy kouluja jotka ei osaa. Ei huippuneron periaatteessa tarvitse käydä peruskouluakaan, Suomessa se on vain pakko käydä.

Näin se on aina ollut. Ne opettaa joka ei osaa. 

Vierailija
105/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä se on just sellasta "tekoälyä", tekoälyä ennen kuin se edes keksittiin. Siis paskanjauhantaa. Löytänyt kumppanin jonka kanssa jauhavat agendaansa youtubessa, keskustelunsa perustuvat muitten alentamiseen. Toivoisin että jos E. on niin älykäs kuin kertoo ja uskoo olevansa niin keksisi jotain uutta, joku keksintö vaikka. Tai kirjoittaisi romaanin joka olisi aidosti hyvä. Tai mitä tahansa millä vois todistaa huippuälykkyytensä. Ei paskanjauhanta tee kenestäkään älykästä, varsinkaan muitten asioitten vatvominen. Älykäs ihminen suuntaa fokuksen pois itsestään.

Minua on vauvapalstalla toisinan tituleerattu Hytökseksi, Siltamäeksi, mutta tämä menee jo hieman törkeyden huipun yli pulpahtaen lasin reunaa myöten pöydälle. 

Mä vaadin että nyt pyyhit ton takas. Uskomatonta sontaa älykkyydestä. Huh huh, mun nenässä no tällä hetkellä her

Ok. Mulle sopii että E menee kehään. Immu ja Karalahti on olleet. Nyt reenaamaan!

Vierailija
106/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä Tuomaksen tapauksessa kuohuttaa nimenomaan se, että asiassa on erittäin suuri peruskysymys ihmisyydestä, etiikasta, empatiasta ja yksilön vastuusta. Se, että kirjoittaa kirjan jossa uhriutuu omasta kammottavasta käytöksestään, kertoo jotain tämänhetkisen moraalin (ja median moraalin) tasosta. Miksi julkaisija Docendo julkaisee tämän kirjan? Haluaisin kuulla heidän näkemyksensä myös. 

https://www.is.fi/viihde/art-2000011535816.html

Miksi uhreja ei kuulla? Mikä on heidän tarinansa? Millaisia vaurioita heille aiheutui Tuomaksen väkivallasta? Väkivallan vaikutus voi tuntua lopun elämän. Kaikki traumat eivät parane koskaan. Ne voivat invalidisoida. Väkivallalla on kauankantoiset seuraukset yksilön - ja yhteisön tasolla. Invalidisoitu ihminen ei tuota veroeuroja tähän maahan. Ja silti tuolle väkivaltaiselle annetaan valtava mediatila. SE on väärin!

Minua säälittää erityisesti se hyvin kaunis kumppani, eikö vain kestänyt miten kaunis hän oli. Heikko mies ulkoistaa epävarmuudentunteensa. 

Vierailija
107/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä se on just sellasta "tekoälyä", tekoälyä ennen kuin se edes keksittiin. Siis paskanjauhantaa. Löytänyt kumppanin jonka kanssa jauhavat agendaansa youtubessa, keskustelunsa perustuvat muitten alentamiseen. Toivoisin että jos E. on niin älykäs kuin kertoo ja uskoo olevansa niin keksisi jotain uutta, joku keksintö vaikka. Tai kirjoittaisi romaanin joka olisi aidosti hyvä. Tai mitä tahansa millä vois todistaa huippuälykkyytensä. Ei paskanjauhanta tee kenestäkään älykästä, varsinkaan muitten asioitten vatvominen. Älykäs ihminen suuntaa fokuksen pois itsestään.

Minua on vauvapalstalla toisinan tituleerattu Hytökseksi, Siltamäeksi, mutta tämä menee jo hieman törkeyden huipun yli pulpahtaen lasin reunaa myöten pöydälle. 

Mä vaadin että nyt pyyhit ton takas. Uskomatonta sontaa älykkyydestä. Huh huh, mun nenässä no tällä hetkellä her

Juutas. Sanon tämän kaikella rakkaudella nyt:

- Korkki kiinni ja lasi vettä tähän väliin. Keität kahvit ja syöt jotain tyhjään kumpuusi. Käyt ulkona haippaamassa happea ja tulet uutena miehenä takaisin keskusteluun. Ok, tämä tältä erää selvä? Hä, onko kysyttävää? 

Vierailija
108/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen paljon tuo tyyppi tunteita herättää. Vähän yllättää. Olen aina kuunnellut häntä sillä korvalla että tykkää liioitella hulvattomasti ja ei ole mitenkään tosikko, nuo nuohan ovat älykkään ihmisen piirteitä. Vähän samaa kuin Reino Nordinissa. Taitavat tykätä vähän hämmentää soppaa?

Embuskella on varmaan Oulun tauti, suuret luulot ollu itsestään mutta kun on tullut stadiin ja huomannut että on juntti ja kulttuuripiireissä muilla tekijöillä on jo isoäidit olleet yliopistossa tai käyneet Hankenin niin on tajunnu että mähän en voi pärjätä muuten kuin esittämällä neroa. Kävi sääliksi se Liukkonenkin, rakastui Behmiin eikä ymmärtänyt että ne tasoerot liittyy paljon taustoihin.

Oulusta on sanottu aina jotain ja ouluhan on kaupungi. Sanoisin et oulun tauti on housuissas.

Vierailija
109/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira koiran tuntee jne. eli Tuijalla meni tunteisiin kun joku muu kehuskeli tällaisella, itselläni ei mennyt, mielestäni viihdyttävää tuo Embusken tarinointi kun on hänen elämäänsä vähän seurannut ja ymmärtänyt millainen hänen persoonansa on. 

Ainut juttu nimittäin minkä olen Tuijalta lukenut kokonaan oli urputus siitä kuinka miehet kehtaavat tulla häntä iskemään ihan jatkuvasti, edes kaupassa ei saa olla rauhassa kun hänen kaltaistaan kaunista naista nyt isketään koko ajan. Yhteen aikaan kun kirjoitti johonkin muuhun lehteen, kolumnit olivat aina niin vihaisia ja omahyväisiä etten pystynyt lukemaan niitä. 

Sulla on tainnut mennä Tuijan juttujen pointti yli ymmärryksen.

Tuskinpa on. En vain jaksa lukea jonkun raivottaren agressiivisia ja ylimielisiä purkauksia milloin mistäkin. 

Vierailija
110/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mulle sopii että E menee kehään. Immu ja Karalahti on olleet. Nyt reenaamaan!

Älykkäin selviää ehjänä ulos. Toisten takominen on käytännössä maailman yksinkertaisinta fysiikkaa ja geometriaa yhdistettynä kevyeen liikuntaan, jossa kaksi erimielistä ottaa mittaa toistensa älykkyydestä rajatussa tilassa rajatuin säännöin. 

Vierailija
111/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan tuo terävä parodia Embuskesta. Jos ette tajunneet.

No ei varmaan kellään normaaliälyisellä ole vaikeuksia ymmärtää lukemaansa tekstiä. Minä en pidä Embuskesta, en ole hänen elämäänsä seurannut kuin nähnyt muutaman jutun enkä lukenut kirjaa. Ihan sama miten hän itseään on ylistänyt tai selitellyt kirjassaan. Omituista on vain jonkun kirjoittaa tuollainen teksti jostain henkilöstä, joka selkeästi on kamppaillut monien ongelmien kanssa. Ei hänen mielenterveysongelmat(?) tai riippuvuudet selitä mitään, mutta en vain näe tarvetta tuollaiselle kirjoitukselle siltikään. Ehkä tuo joku Tuija sai tuosta hyvän mielen itselleen? Kertoohan sekin jotain, että hän koki tarpeekseen kirjoittaa tuon "parodiansa". Mutta joo, minulle se ja sama kun nämä ihmiset ei kiinnosta, ei lukea joidenkin "randomien" omaelämäkertoja eikä toisten pilkkaamiset. 

Vierailija
112/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin tosi paljon Aamutiimistä silloin joskus. Sitten Henkka ja Jenni lähtivät. Aamushowta yritettiin tekohengittää senkin jälkeen mutta ei Tuomaksesta ollut koko homman kantajaksi. Sidekickinä oli ihan hyvä.

Vierailija
113/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira koiran tuntee jne. eli Tuijalla meni tunteisiin kun joku muu kehuskeli tällaisella, itselläni ei mennyt, mielestäni viihdyttävää tuo Embusken tarinointi kun on hänen elämäänsä vähän seurannut ja ymmärtänyt millainen hänen persoonansa on. 

Ainut juttu nimittäin minkä olen Tuijalta lukenut kokonaan oli urputus siitä kuinka miehet kehtaavat tulla häntä iskemään ihan jatkuvasti, edes kaupassa ei saa olla rauhassa kun hänen kaltaistaan kaunista naista nyt isketään koko ajan. Yhteen aikaan kun kirjoitti johonkin muuhun lehteen, kolumnit olivat aina niin vihaisia ja omahyväisiä etten pystynyt lukemaan niitä. 

Tuskinpa on. En vain jaksa lukea jonkun raivottaren agressiivisia ja ylimielis

Nykyään ei ole häpeä myöntää että luetun ymmärtäminen on heikkoa.

Niinhän moni suomalainenkin tunsi samoin kun luki kirjoitelman Tony Halmesta aikoinaan iltapäiväätlehdessä. 

He ymmärsivät kirjoituksen silkkana pilkkana, vaikka juttu oli kirjoitettu yleiseurooppalaiseen klassiseen tapaan ja oli mitä mainiointa lukukokemusta kuten oli tämä Tuijan juttu myös. 

Suomessa on todella korkea taso. Sääli jos itse lehti ei pysy samalla tasolla hänen kanssaan. 

Vierailija
114/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuija olisi voinut löylyttää Arto Satosta niin olisi hänkin saanut naista ja monelta ongelmalta oltaisiin vältytty, turhat Thaimaan reissut jne.

Vierailija
115/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua säälittää erityisesti se hyvin kaunis kumppani, eikö vain kestänyt miten kaunis hän oli. Heikko mies ulkoistaa epävarmuudentunteensa. 

Emmä nyt oikein ymmärrä miksi mieheltä edelleen odotetaan voimaa ja ettei saisi olla heikko. Etkä sä oikeasti sääli ketään. 

Sä et hyväksy että miehetkin saa tasa-arvoisesti olla heikkoja monessa mielessä. 

Se voi olla sun omaa heikkoutta, että tarvitset itsellees seipään jota vasten tukeutua, kun olet niin heikko likka. 

Vierailija
116/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa on. En vain jaksa

Sivusta, se että ei pidä jostain ei tarkoita ettei sitä ymmärtäisi. Voihan sitä tuollaista kirjoittaa kenestä vaan samalla asenteella, jos kirjoittajalla on siihen tarve. Suomessa näyttää olevan aika matala taso, jos tuollainen ja jotkut iltalehtikolumnistit niin vetoavat ja ovat joidenkin mielestä jotain tieteellisiä artikkeleita vastaavia neroudessaan. 

Vierailija
117/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enbuske on huippunarsisti, minä minä minä. Minun mielisairaus, minun huippuälykkyys, minun sitä minun tätä. Ruma äijä jolla tukka lähtenyt, pullonpohjalasit ja vielä voimakas alapurenta. Varmaan kuvitellut noi panot psykooseissaan.  

Minua ihmetyttää missä se Tuomaksen huippuälykkyys näkyy? Tyyppi ei ole käynyt kouluja, eikä sanonut tai tehnyt koskaan mitään poikkeuksellisen älykästä. 

Näinpä. Voihan sitä itsestään jokainen olla mitä mieltä haluaa, eri juttu on sitten että missä se näkyy ja kenelle. Ei sillä etteikö voisikin olla älykäs mutta mistäpäs sen tietää, onko Mensassa ja millä lukumäärällä?  

Vierailija
118/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei tullut kovin hyvä olo lukiessani tuota kolumnia. Mietin, oliko sen kirjoittaminen tarpeellista tai välttämätöntä. Minun ei tietenkään ollut välttämätöntä lukea sitä, eikä edes olla täällä palstalla. Syvällä sisimmässäni toivon että maailma olisi kauniimpi, empaattisempi ja rakastavampi. En minä tiedä miten se muuttuu mahdolliseksi, mutta silti toivon sitä.

Olen samaa mieltä kanssasi. En tule lukemaan kirjaa, mutta en nauttinut tuosta kolumnistakaan enkä kokenut sitäkään kohdettaan älykkäämmäksi. 

Vierailija
119/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulusta on

Niin on. Löysä, pieni ja ihan saatanan epävarma muna. 

Vierailija
120/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua säälittää erityisesti se hyvin kaunis kumppani, eikö vain kestänyt miten kaunis hän oli. Heikko mies ulkoistaa epävarmuudentunteensa

Emmä nyt oikein ymmärrä miksi mieheltä edelleen odotetaan voimaa ja ettei saisi olla heikko. Etkä sä oikeasti sääli ketään. 

Sä et hyväksy että miehetkin saa tasa-arvoisesti olla heikkoja monessa mielessä. 

Se voi olla sun omaa heikkoutta, että tarvitset itsellees seipään jota vasten tukeutua, kun olet niin heikko likka. 

Ihminen joka tuntee rehellisesti olevansa heikko ei käy muiden kimppuun vaan lopettaa pätemisen. Ja nöyrtyy elämän edessä. E on vähän niinkuin joku väkivaltainen tai alkkis tai mitä kaikkea näitä onkaan, jotka tekee pahojaan ja sitten itketään että vika oli jossain muualla kuin itsessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi