Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuija Siltamäki löylyttää Tuomas Enbuskea

Vierailija
08.10.2025 |

Orgioissa kylvimme shampanjassa rock-tähtien, huippumallien ja muiden siistien ihmisten kanssa. Illan aikana saattoi palaa biljardi euroa. En edes muista, kuinka monen rikkaan ja kuuluisan ihmisen kanssa olen muhinoinut. Varmaa on vain se, että heitä on pal-jon. Olen varmasti harrastanut enemmän seksiä kuin kukaan muu ihminen Suomessa tai jopa koko maailmassa.

Myöhemmin olen tajunnut, ettei siinä ollut mitään hienoa. Se oli pinnallista ja tyhjää elämää. Häpeän sitä. Siksi kerron siitä kaikille.

https://www.apu.fi/artikkelit/tuija-siltamaen-kolumni-je-suis-tuomas-en…

Kommentit (272)

Vierailija
141/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei tullut kovin hyvä olo lukiessani tuota kolumnia. Mietin, oliko sen kirjoittaminen tarpeellista tai välttämätöntä. Minun ei tietenkään ollut välttämätöntä lukea sitä, eikä edes olla täällä palstalla. Syvällä sisimmässäni toivon että maailma olisi kauniimpi, empaattisempi ja rakastavampi. En minä tiedä miten se muuttuu mahdolliseksi, mutta silti toivon sitä.

Olen samaa mieltä kanssasi. En tule lukemaan kirjaa, mutta en nauttinut tuosta kolumnistakaan enkä kokenut sitäkään kohdettaan älykkäämmäksi. 

Sepä tuollaisten kolumnien kompastuskivi onkin että hyvin harvoin ne tuovat mitään todellista insightia, siis nälvinnän ja sheimaamisen sijasta.

Enbuskesta en pysty päässäni tyyppiä joka ottaisi itsensä kuolemanvakava

Ehkä se on just tämä että toinen toimittaja kuittailemassa toiselle. Sukupuoli keskiössä. Sillä otteella että otanpa tästä nyt nokkelana tiedostavana feministinä helpot pisteet ja kiillotan omaa sädekehääni.

Tuija, nää umpikuluneet malebashingit ei saa sua näyttämään yhtään älykkäämmältä. Nosta rimaa.

Vierailija
142/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oonko mä nyt taas jotenkin liian autistinen jopa autisteille, kun en tajunnut näin autistina, että miten tuossa muka pilkattiin autistisia lapsia. Minusta se oli ihan vaan alusta loppuun Enbusken servaamista.

Tähän kohtaan viittasin:

"Tajusin heti synnyttyäni olevani erityinen.

Olin aina poikkeuksellisen syvällinen lapsi. Opin lukemaan, ennen kuin osasin kävellä. Kun olin lukenut kaikki lähikirjaston kirjat etuperin, luin ne takaperin.

Oivalsin varhain, että älykkyyteni on muille lapsille liikaa. He karttoivat minua, kaiketi kunnioituksesta. Sen ansiosta minusta kehittyi herkkä erakkoluonne. Kun muut leikkivät hippaa, minä ajattelin. Hmm hmm hmm, kuului pulpettini alta."

Mä kun olin itse se autistilapsi, joka oppi lukemaan nelivuotiaana, ja lainasi sen jälkeen kirjastosta aina kymmeniä kirjoja

Et ole autisti.

Mikä saa ihmisen niin suuren ylivertaisuusharhan valtaan, että oikeasti kuvittelee tietävänsä jonkun toisen nettikirjoittelijan neurotyypin paremmin kuin tämä itse? 😳 Miksi en olisi? 

Sori, kyllä olen. Itseasiassa olen myös autistin tytär, autistin sisar, autistien äiti ja autistin vaimo - ja tosiaan itsekin autisti, koska niin kuin näkyy, se on meillä sen verran perinnöllistä, että olisi ihme jos en olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oonko mä nyt taas jotenkin liian autistinen jopa autisteille, kun en tajunnut näin autistina, että miten tuossa muka pilkattiin autistisia lapsia. Minusta se oli ihan vaan alusta loppuun Enbusken servaamista.

Tähän kohtaan viittasin:

Olin aina poikkeuksellisen syvällinen lapsi. Opin lukemaan, ennen kuin osasin kävellä. Kun olin lukenut kaikki lähikirjaston kirjat etuperin, luin ne takaperin.

Oivalsin varhain, että älykkyyteni on muille lapsille liikaa. He karttoivat minua, kaiketi kunnioituksesta. Sen ansiosta minusta kehittyi herkkä erakkoluonne. Kun muut leikkivät hippaa, minä ajattelin. Hmm hmm hmm, kuului pulpettini alta."

Mä kun olin itse se aut

Ei kyseessä ole mielipideasia jos ymmärtää jotain väärin. Se on väärinkäsitys.

Jos väärinkäsityksen oikaisun jälkeen haluaa edelleen pitää kiinni väärin käsitykseen pohjautuvasta mielipiteestään, se on toki sallittua, mutta silloin tämä mielipide ei ole validi. Eli voit olla vapaasti tuota mieltä edelleen, kunhan vaan et perustele sitä autismillasi. Se on kovin epäreilua meitä muita autisteja kohtaan, että jotkut (esim. juuri Enbuske) käyttävät autismiaan perusteena milloin millekäkiidiotismille.e.

En mä ole ymmärtänyt mitään väärin, vaan olen tästä asiasta eri mieltä kuin sä. 

Ethän sä nyt hyvänen aika ole oikaissut mitään väärinkäsitystä, vaan olet ilmaissut oman mielipiteesi. Aika hurjaa ja ylimielistä, että pidät omaa mielipidettäsi jonain totuutena, joka oikaisee muiden väärinkäsityksiä, ja vielä todeta, että muiden mielipiteet ei ole valideja. Mutta mustavalkoisesta ajattelustahan meitä usein syytetäänkin. 

Kyllä mä saan sanoa mielipiteeni autismia koskevista asioista nimenomaan autistina. Niin saat sinäkin. Sen sijaan sä et saa etkä voi kieltää mua siitä, ihan niin kuin mä en voi kieltää sua tuomasta esille omaa autismiasi jos esität mielipiteitä autismiin liittyen. 

Vierailija
144/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea ihmiskunta saisikaan aikaan, kun nuo pösilöt miehet eivät käyttäisi energiaa väkivaltaan, päihteisiin, kaikenmoiseen pösilöintiin, naisten ahdisteluun - vaan suuntaisivat sen tieteeseen, rauhan rakentamiseen, ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen, lääketieteellisiin ratkaisuihin jne. Kun suuntaisivat edes sen testosteronin katkunsa vaikka halkojen hakkaamiseen, mutta ei. Pitää nöyryyttää naisia, vetää viinaa, käydä istumassa vankiloissa. Sitten tullaan julkisuuteen itkemään kun kukaan ei ymmärrä. 

Sitten näistä kaikista mokailuista pitää vielä kirjoittaa kirja. 

Naiset korjaavat aina jäljet. Hoitavat lapset ja lehtolapset. Vaikenevat. Amerikan pressana istuu samanlainen, naiset ovat hänelle alinta kastia. Suomessakin tuollaiset pääsevät aina pälkähästä. Kirjoittavat kirjoja. Ylpeilevät kuinka ovat uhreja. Aina joku jaksaa ymmärtää, loputtomiin ymmärtää. 

Onneksi on paljon aivan valtava

BRAVO! Tämä teksti on parasta mitä olen lukenut tältä palstalta pitkään aikaan. Hyvä sinä.

Vierailija
145/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko sä ton Siltamäen kolumni? 

luin sen. Miksi autisteista pitää aina leimata jotain superneroja?

Suurin osa on lievästi kehitysvammaisia ja ei ymmärrä ihan kaikkea samassa mittakaavassa kuin ei autistit ymmärtää. Älykästä on kyllä helppo esittää ja kaikkihan haluaa olla älykkäitä tässä maailmassa, joka on tässä nykyisessä tilassa juuri älykkäiden ihmisten ansiosta. Älykkäät ihmiset ne käynnisti maailmansodatkin ja kehitti ydinaseet. Varmasti olivat autisteja?

Ei todellakaan ole suurin osa autisteista kehitysvammaisia. Osa kyllä. 

Ei kai kukaan muu leimaa autisteista superneroja, kuin viihdeteollisuus joidenkin sademies-savanthahmojen kohdalla.

Mun mielestä yksinäisistä, kiusatuista ja erilaisista lapsista kirjoittaminen noin ilkeään sävyyn kuin tuossa kolumnissa on vaan aika kuvottavaa. 

Vierailija
146/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuomas E:n pitäisi suhtautua naisiin kunnioittavammin. Ihme, että nykyaikana on vielä tuollaisia miehiä. 

Kummasti hänellä silti naisseuraa riittää, aina on joku uus nuori gimma käsipuolessa. 

Vierailija
147/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei tullut kovin hyvä olo lukiessani tuota kolumnia. Mietin, oliko sen kirjoittaminen tarpeellista tai välttämätöntä. Minun ei tietenkään ollut välttämätöntä lukea sitä, eikä edes olla täällä palstalla. Syvällä sisimmässäni toivon että maailma olisi kauniimpi, empaattisempi ja rakastavampi. En minä tiedä miten se muuttuu mahdolliseksi, mutta silti toivon sitä.

Olen samaa mieltä kanssasi. En tule lukemaan kirjaa, mutta en nauttinut tuosta kolumnistakaan enkä kokenut sitäkään kohdettaan älykkäämmäksi. 

Sepä tuollaisten kolumnien kompastuskivi onkin että hyvin harvoin ne tuovat mitään todellista insightia, siis nälvinnän ja sheimaamisen sijasta.

Enbuskesta en pysty pää

Tämä on kuitenkin ainoa artikkeli jonka olen Siltamäeltä lukenut. Meillä on ilmeisesti yksi yhteinen mielipide: raivo-oksennus enbusken persoonaa kohtaan.

Vierailija
148/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten empatiakyvyttömyydestä on ollut viime aikoina keskustelua. Tää kolumni on siitä tosi hyvä esimerkki, koska tää oli läpeensä ilkeämielinen, ja ihmiset tykkää tällaisesta. 

Vierailija
149/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea ihmiskunta saisikaan aikaan, kun nuo pösilöt miehet eivät käyttäisi energiaa väkivaltaan, päihteisiin, kaikenmoiseen pösilöintiin, naisten ahdisteluun - vaan suuntaisivat sen tieteeseen, rauhan rakentamiseen, ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen, lääketieteellisiin ratkaisuihin jne. Kun suuntaisivat edes sen testosteronin katkunsa vaikka halkojen hakkaamiseen, mutta ei. Pitää nöyryyttää naisia, vetää viinaa, käydä istumassa vankiloissa. Sitten tullaan julkisuuteen itkemään kun kukaan ei ymmärrä. 

Sitten näistä kaikista mokailuista pitää vielä kirjoittaa kirja. 

Naiset korjaavat aina jäljet. Hoitavat lapset ja lehtolapset. Vaikenevat. Amerikan pressana istuu samanlainen, naiset ovat hänelle alinta kastia. Suomessakin tuollaiset pääsevät aina pälkähästä. Kirjoittavat kirjoja. Ylpeilevät kuinka ovat uhreja. Aina joku jaksaa ymmärtää, loputtomiin ymmärtää. 

Onneksi on paljon aivan valtava

Ei tarvitse korjata jälkiä. Miehet voi ohjata ihan niin kuin ennen vanhaankin jonnekin pellon keskelle ja laittaa täysiä toisiaan päin, osa kuolee. 

Naisena tarvitsee vaan pitää ~5-10m etäisyys kaikkiin miehiin ja keskittyä omiin asioihinsa, liikuskella hiljakseen yhteisön mukana. Mitä nopeammin pääsee eroon isästään, veljistään sen parempi. Aviomiestä ei kannata ottaa koskaan.

Nuori nainen ei tätä tajua, mutta häneen pätee hyvin erään tunnetun koomikon ohje: get it out of your system. Eli kokeile miestä ja sitten kun tämä on tehty niin ala elämään elämääsi.

Vierailija
150/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten empatiakyvyttömyydestä on ollut viime aikoina keskustelua. Tää kolumni on siitä tosi hyvä esimerkki, koska tää oli läpeensä ilkeämielinen, ja ihmiset tykkää tällaisesta. 

Se on totta, että monella suomalaisella ei riitä empatiaa egoismille tai väkivaltaisen ja muuten paskamaisen käytöksen glorifioinnille. Kolumni oli loistava.

Vierailija
151/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta kun terroristi, öykkäri ja naisen pahoinpitelijä kirjoittaa egomaniassaan itsestään ja omasta uhriudestaan kirjan, ainoa oikea ratkaisu on sylkäistä sitä päin. Toinen hyvä jos ei kiinnitä mitään huomiota. 

Vierailija
152/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos toinen on nyt muuttanut tapojaan eikä enää käyttäydy kusipäisesti, eikö voida antaa anteeksi? Armoa me tarvitaan kanssaihmisiltä."

Onhan me annettu anteeksi. Kukaan tuskin lyö tai raisaa enbuskea, vaikka hän olisi näin tehnytkin naisille. Sitä se anteeksianto on. 

Vierailija
153/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä ei nyt minusta vaikuta kovin uskottavalta. Sekoillut on ja varmasti huimeitakin vetänyt, mutta nuo julkkisten kanssa muhinoinnit ja muut loputtomat rietastelut taitavat olla pitkälti oman mielikuvituksen tuotetta.

Ei, vaan sairaus etenee - siitä nuo höpinät kertoo.

Kummasta puhutte, Tuomaksesta vai Tuijasta? 

Ketä ne on?

Vierailija
154/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän kohtaan viittasin:

Oivalsin varhain, että älykkyyteni on muille lapsille liikaa. He karttoivat minua, kaiketi kunnioituksesta. Sen ansiosta minusta kehittyi herkkä erakkoluonne. Kun muut leikkivät hippaa, minä ajattelin. Hmm hmm hmm, kuului

En mä ole ymmärtänyt mitään väärin, vaan olen tästä asiasta eri mieltä kuin sä. 

Ethän sä nyt hyvänen aika ole oikaissut mitään väärinkäsitystä, vaan olet ilmaissut oman mielipiteesi. Aika hurjaa ja ylimielistä, että pidät omaa mielipidettäsi jonain totuutena, joka oikaisee muiden väärinkäsityksiä, ja vielä todeta, että muiden mielipiteet ei ole valideja. Mutta mustavalkoisesta ajattelustahan meitä usein syytetäänkin. 

Kyllä mä saan sanoa mielipiteeni autismia koskevista asioista nimenomaan autistina. Niin saat sinäkin. Sen sijaan sä et saa etkä voi kieltää mua siitä, ihan niin kuin mä en voi kieltää sua tuomasta esille omaa autismiasi jos esität mielipiteitä autismiin liittyen. 

Hoh hoijaa. Kukaan ei ole kieltänyt sinua sanomasta mielipidettäsi. Se, että mielipiteesi perustuu jonkun asian väkisin väärinymmärtämiseen, ei vaan tee mielipiteestäsi relevanttia. Se, että mielipiteesi epärelevanttius todetaan ääneen, ei ole sinulle kielto esittää mielipidettäsi.

Siihen nähden, että kerrot lukeneesi jo lapsena paljon, sinulla on häkellyttävän huono luetunymmärtäminen. Alkaen tuosta kolumnista ja päättyen sinulle täällä esitettyihin kommentteihin. 

Vierailija
155/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on lievästi kehitysvammaisia ja ei ymmärrä ihan kaikkea samassa mittakaavassa kuin ei autistit ymmärtää. Älykästä on kyllä helppo esittää ja kaikkihan haluaa olla älykkäitä tässä maailmassa, joka on tässä nykyisessä tilassa juuri älykkäiden ihmisten ansiosta. Älykkäät ihmiset ne käynnisti maailmansodatkin ja kehitti ydinaseet. Varmasti olivat autisteja?

Ei kai kukaan muu leimaa autisteista superneroja, kuin viihdeteollisuus joidenkin sademies-savanthahmojen kohdalla.

<

Kun rupeaa narkkaamaan kokkelia ja käyttämään naisia seksuaailsesti hyväkseen menettää statuksensa "yksinäisenä ja erilaisena". Sori vaan.

Vierailija
156/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Häh? Oletko sä nyt edes lukenut sitä kolumnia. Eihän siinä puhuta mitään yksinäisistä, kiusatuista ja erilaisista lapsista. Tehdään vaan satiiria siitä kuinka Enbuske kertoo itsestään.

Eikö tuo nyt ole kaikille kolumnin lukeneille muka päivän selvä asia?

Vierailija
157/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksei empatia kuuluisi tieteeseen?Samaa olen ihmetellyt tätä vapaan tahdon viimeaikaista kiistämisvimmaa, alkaa välittömästi hälytyskellot soida. Tuollahan voidaan puolustaa juuri aivopesua yhdistettynä siihen että "asiantuntijoilla" on erityisoikeus päättää mitä ihmisistä tehdään (tai mitä heillä tehdään)."

Erittäin hyvä pointti. Ihmiskunta on menossa todella vaaralliseen suuntaan, jos vapaan tahdon olemassaolo kiistetään. 

Miten vapaa tahto voisi mitenkään olla mahdollista, kun yksikään ihminen ei ole voinut valita omaa perimäänsä tai kasvuympäristönsä tapahtumia? Ne tekee meistä sen ihmisen, joka me ollaan, ja kaikki meidän valinnat tapahtuu niissä puitteissa, millaisiksi nuo asiat on meidät kehittäneet. 

Empatiaanhan tämä ei liity mitenkään. Empatia on Homo sapiensin tärkein ja merkittävin ominaisuus, maailman tärkein asia.

Vaaralliseen suuntaan ihmiskuntaa vie nimenomaan kuvitelma vapaasta tahdosta, koska se estää asioiden muuttamista sellaisiksi, että ihmiset ei enää tekisi pahaa toisilleen. Niin kauan kun me ajatellaan, että pahan tekeminen on yksilön valinta, me ei pystytä muuttamaan niitä asioita, jotka oikeasti aiheuttaa sitä pahan tekemistä. 

Vierailija
158/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta kun terroristi, öykkäri ja naisen pahoinpitelijä kirjoittaa egomaniassaan itsestään ja omasta uhriudestaan kirjan, ainoa oikea ratkaisu on sylkäistä sitä päin. Toinen hyvä jos ei kiinnitä mitään huomiota. 

Jos ei pyri hyvään, niin sitten varmaan joo. 

Vierailija
159/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän kohtaan viittasin:

Oivalsin varhain, että älykkyyteni on muille lapsille liikaa. He karttoivat minua, kaiketi kunnioituksesta. Sen ansiosta minusta kehittyi herkkä erakkoluonne. Kun muut leik

Hoh hoijaa. Kukaan ei ole kieltänyt sinua sanomasta mielipidettäsi. Se, että mielipiteesi perustuu jonkun asian väkisin väärinymmärtämiseen, ei vaan tee mielipiteestäsi relevanttia. Se, että mielipiteesi epärelevanttius todetaan ääneen, ei ole sinulle kielto esittää mielipidettäsi.

Siihen nähden, että kerrot lukeneesi jo lapsena paljon, sinulla on häkellyttävän huono luetunymmärtäminen. Alkaen tuosta kolumnista ja päättyen sinulle täällä esitettyihin kommentteihin.

Ei mun mielipide perustu väärinymmärtämiseen. Se on vain sun väite. 

Vierailija
160/272 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan muu leimaa autisteista superneroja, kuin viihdeteollisuus

Kun rupeaa narkkaamaan kokkelia ja käyttämään naisia seksuaailsesti hyväkseen menettää statuksensa "yksinäisenä ja erilaisena". Sori vaan.

Ai hänkö pikkulapsena teki noita?