Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset ei kuluta, kun ei ole rahaa!!

Vierailija
07.10.2025 |

Kuluttajat | Neljä kuviota paljastaa, miksi suomalaisilla menee muuta Eurooppaa huonommin

https://www.hs.fi/talous/art-2000011532712.html

Haloo! Tiedoksi EK:n ja VVM:n isopalkkaiset kermaperseet! Moni elää kuukauden sillä rahalla, mitä nämä käyttävät yhteen hyvään päivälliseen illassa. 

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piheimmät jotka tunnen on velaton eläkeläispariskunta joilla kesämökiT ja ihan kaikki, eläkkeet netto varmaan yht 4000 kuussa.. melkein mitään ei hennota ostaa normaalihinnalla, edes ruokaa.

juu, eläkeläiset on pahimpia näissä oli omistuksia tai ei, missään ei käydä, ei käydä leffoissa kun katsotaan telkkaria kotona, ei käydä kahviloissa kun me keitetään kotona kahvit ja leivoksia ei osteta me leivotaan itse, parturissa ei käydä kun kotona leikkaa joku tuttu lähipiiristä, kaikki punalaputetut ruuat ostetaan. 

Ei vain eläkeläiset. Ollaan duunariperhe ja meillä tehdään nämä samat asiat. Ei yksinkertaisesti ole varaa. Tuliko yllätyksenä ?

Vierailija
82/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostetaan se mitä on pakko, ja joskus jotain extraa (tyyliin joulu ja synttärit). Hyödynnetään tarjouksia, alennusmyyntejä ja kirppiksiä. Vaihdetaan puhelimet ja muut sitten kun on pakko, ei huvikseen ostella uusia telkkareita tai puhelimia. 

Ei juurikaan käydä elokuvissa, eikä enää lasten kasvettua Hoplopeissa yms. Ravintoloissa just synttäreinä, pikaruokapaikoissa sitten ehkä useammin. Ei yövytä hotelleissa eikä käydä kylpylöissä. Miksi? Koska se hinta ei vastaa laatua. 

Maksetaan lasten harrastukset, niihin liittyvät hankinnat, koulumatkoja varten bussiliput, ja jokaiselle on omat. tapaturmavakuutukset. Maksetaan kiinteistöverot, pääomaveroa, autosta veroa, maksetaan alvit ja perintöverot. 

Mitä hallitus vielä haluaa meiltä? 

(Suomessa emme matkustele, vaan kärrätään vähäiset roposemme kauas esimerkiksi Lapista ja lappilaisista, joille ei meidän rahat kelpaisi muutenkaan. Lento Atlantin yli ja tadaa, vaikka kallista alkaa olla niin rahalla vielä saa jotakin). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piheimmät jotka tunnen on velaton eläkeläispariskunta joilla kesämökiT ja ihan kaikki, eläkkeet netto varmaan yht 4000 kuussa.. melkein mitään ei hennota ostaa normaalihinnalla, edes ruokaa.

juu, eläkeläiset on pahimpia näissä oli omistuksia tai ei, missään ei käydä, ei käydä leffoissa kun katsotaan telkkaria kotona, ei käydä kahviloissa kun me keitetään kotona kahvit ja leivoksia ei osteta me leivotaan itse, parturissa ei käydä kun kotona leikkaa joku tuttu lähipiiristä, kaikki punalaputetut ruuat ostetaan. 

Ei vain eläkeläiset. Ollaan duunariperhe ja meillä tehdään nämä samat asiat. Ei yksinkertaisesti ole varaa. Tuliko yllätyksenä ?

ei tullut, olen itse tilanteessa että näin on pakko elää. töissä käyvällä perheelliselläkin alkaa olemaan talous tiukalla, on tuo ruoka sen verran kallista että itselle ei jää ylimääräistä lainkaan.

Vierailija
84/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviloista muuten. En todellakaan maksa pahanmakuisesta suodatinkahvista neljää euroa ja kuivasta kakun palasesta tai pullasta kuutta euroa.

Kotona saan omanlaistani kahvia ja oikeasti tuoretta pullaa. 

Turha syyllistää suomalaisia, jotka alkaa vihdoin ymmärtää että tässä maassa on kurjistettu kaikki ja yritykset kahviloista, ravintoloista leffateattereihin menee sieltä missä aita on matalin ja tarjoaa halvinta kuraa ylihintaan. 

Kiitos ei. 

Vierailija
85/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa, koska kaikki rahat lähetetään Kiinaan. Kannattaisiko sen muovisen perseenkaivimen sijasta ostaa ruokaa kaupasta 

Vierailija
86/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa, koska kaikki rahat lähetetään Kiinaan. Kannattaisiko sen muovisen perseenkaivimen sijasta ostaa ruokaa kaupasta 

Mutta jos ostaa kiinasta jotain kympillä ja myy sen suomessa kahdella kympillä, saa täyden kassillisen ruokaa. 

Vierailija
87/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen ei enää vepsälöi kotiaan, koti on vuosikymmenten hankintojen kokoelma. Eläkeläinen käy konserteissa, kantaa rahaa myös apteekkiin. Eläkeläinen voi vihdoin matkustella silloin kun haluaa. Älkää panko meitä samaan muottiin !

Vierailija
88/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille kuluttajille on valjennut toisin kuin "asiantuntijoille" että tilillä voi olla paljonkin rahaa mutta se ei silti tarkoita että olisi varaa mihinkään.

Isokaan summa ei riitä montaa kuukautta kun hallitus on hakkaamassa katastrofaalisen talousosaamisensa seurauksena työttömäksi jääviä suoraan katuojaan ja on kaikkien turvaverkkojen lisäksi tuhoamassa seuraavaksi myös eläketurvaa.

Jokainen säästössä oleva euro on jo varattu tulevaan ruokaan ja asumiseen.

Vierailija
89/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen ei enää vepsälöi kotiaan, koti on vuosikymmenten hankintojen kokoelma. Eläkeläinen käy konserteissa, kantaa rahaa myös apteekkiin. Eläkeläinen voi vihdoin matkustella silloin kun haluaa. Älkää panko meitä samaan muottiin !

Eläkeläisenä olen myös korvamerkinnyt kirsturahat ! Saa tehdä samoin !

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja, ehkä säästävät yksityiseen vanhushuoltoon ja tulevaisuuden palveluihin, lapsille moni antaa myös mitä et tiedä. Tai haluaa jättää perintöä.

Vanhana eläkeläisenä en osaa hukata rahaa. Tavaraa on liikaakin, ruokaa ei voi määräänsä enempää syödä, mihin kuluttaisin?

Iso ongelma onkin siinä, että ne, joilla olisi eniten ostotarvetta, on vähiten rahaa ostamiseen. Joudutaan esim kulkemaan rikkinäisissä kengissä, koska rahat riittävät hädintuskin vuokraan ja ruokaan. Sitten on ryhmä ihmisiä, joilla periaatteessa olisi sekä tarvetta että rahaakin, mutta koska on varauduttava sairastumisiin, lomautuksiin tai irtisanomisiin, mietitään hyvin tarkkaan, onko hankinta sittenkään aivan välttämätön vai olisiko parempi laittaa nekin rahat säästöön. Kolmas ryhmä on sitten se, jolla on rahaa, mutta ei tarvetta. Kaikkea on jo ja ihan liikaakin. Mun oli tarkoitus käydä läpi kaapeissa pyörineet liian pieniksi käyneet vaatteet ja heittää ne pois, mutta vuoden sisällä nyt sitten laihduinkin melkein 15 kg ja ne kaikki aiemmin liian pienet vaatteet onkin taas ihan sopivia. Ja ihan hyvin nyt sitten nämä liian isoiksi käyneetki vaatteet käy ainakin kotioloissa. Sukkia ja alusvaatteita lukuunottamatta mulla on loppuelämäkseni tarpeeksi vaatteita. 

Vierailija
91/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen ei enää vepsälöi kotiaan, koti on vuosikymmenten hankintojen kokoelma. Eläkeläinen käy konserteissa, kantaa rahaa myös apteekkiin. Eläkeläinen voi vihdoin matkustella silloin kun haluaa. Älkää panko meitä samaan muo

En säästä kirsturahoja. Pyrin jättämään jälkeeni vain velkaa. Kunta tietää halvimman tavan ruumiin käsittelyyn.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 89: "Eläkeläisenä olen myös korvamerkinnyt kirsturahat ! Saa tehdä samoin !"

Kirstua en ole vielä hankkinut (ei ole paikkaa säilyttää), mutta tuhkauurnan ostin itselleni jo kesällä :D Enkä ole vielä edes eläkkeellä.

Vierailija
93/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahviloista muuten. En todellakaan maksa pahanmakuisesta suodatinkahvista neljää euroa ja kuivasta kakun palasesta tai pullasta kuutta euroa.

Kotona saan omanlaistani kahvia ja oikeasti tuoretta pullaa. 

Turha syyllistää suomalaisia, jotka alkaa vihdoin ymmärtää että tässä maassa on kurjistettu kaikki ja yritykset kahviloista, ravintoloista leffateattereihin menee sieltä missä aita on matalin ja tarjoaa halvinta kuraa ylihintaan. 

Kiitos ei. 

hyvä huomio tosta laadusta, meilläpäin yhdessä kahvilla kuppi 3,90e ja kahvi ei ole mitään hyvänmäkauista, ja leivokset on koko päivän ja kuivia silti hinta 7-8e paikkeilla. itse olen lopettanut kahviloissa olemisen, kun laatu ei vastaa hintatasoa. 

Vierailija
94/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostetaan ensisijaisesti suoraan ulkomailta 🤗

Vierailija
95/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kulutan parhaani mukaan ja silti valitetaan, omalta osaltani olen talkooni tehnyt.

Vierailija
96/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuluta, kuluta ja kuluta. Mihin sitä tällainen keski-ikäinen sitten kulutaa kun se elämän perusta on kunnossa? Onko se kuluttaminen joku helvetin tutti kun elämällä ei ole perustaa? 

No nii-i! Kuluta, kuluta, kuluta, kuluta... Kuluta niin ettei itsellesi mitään jää.

Vierailija
97/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa minulle miksi menisin täällä Suomessa kauppaan ja ostaisin vaikka Niken lenkkarit ja juoksutakin, kun samat saan suoraan Niken omista sivuilta tilattua HALVEMMALLA ja suoraan kotiin?

Valikoimakin on yllättäen laajempi. 

Pitäisikö kävellä Stadiumiin ihan silkasta rakkaudesta ja uskollisuudesta kotimaata kohtaan? Miksi? 

Vierailija
98/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ratkeaa sillä että nostetaan kaikkia hintoja 1000% ja leikataan kansalaisten tuloja 100%. Tämä on ainoa keino kannustaa ihmisiä kuluttamaan.

Vierailija
99/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa minulle miksi menisin täällä Suomessa kauppaan ja ostaisin vaikka Niken lenkkarit ja juoksutakin, kun samat saan suoraan Niken omista sivuilta tilattua HALVEMMALLA ja suoraan kotiin?

Valikoimakin on yllättäen laajempi. 

Pitäisikö kävellä Stadiumiin ihan silkasta rakkaudesta ja uskollisuudesta kotimaata kohtaan? Miksi? 

sun pitäisi tukea silti toisten työpaikkoja ja omaa maata. siitä jää hyvä mieli myös kun olet tukenut. ja se on kiva mennä paikan päälle katselemaan ja ostelemaan.

Vierailija
100/118 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin tietää, että mitä pitäisi kuluttaa?

En ole sen vertaa varakas, että voisin ostaa siivouspalveluja tai käydä hierojalla useammin (nämä haluaisin tehdä, mutta ei ole varaa).

Ravintolassa käyminen ei ole minulle oikein mikään elämys, olen paitsi nirso niin hyvä tekemään ruokaa itsekin. 

Elokuvissa en käy hinnan vuoksi, mutta eipä se tarjontakaan nyt mikään ylivertainen ole. Puhumattakaan siitä, että suurin osa leffasaleista ei ole mitään verrattuna Yhdysvaltojen tai Irlannin vastaaviin. Toisaalla normaali on täällä "luksus" ja hinta sen mukainen.

Kynsiä en käy laittamassa, ei ole mun juttu. Eikä mikään mukaan tällainen. Hiuksia en värjää allergian vuoksi.

Joskus käyn teatterissa, joskus keikoilla, mutta tämäkään ei taida olla sitä mitä halutaan. Pitäisikö ostaa aurinkopaneelit? Ottaa vartionti kotiin? Ostaa asuntoauto? Ostaa jatkuvasti uutta elektroniikkaa kotiin? Mitä se kukuttaminen edes EK:n mielestä on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi