Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset ei kuluta, kun ei ole rahaa!!

Vierailija
07.10.2025 |

Kuluttajat | Neljä kuviota paljastaa, miksi suomalaisilla menee muuta Eurooppaa huonommin

https://www.hs.fi/talous/art-2000011532712.html

Haloo! Tiedoksi EK:n ja VVM:n isopalkkaiset kermaperseet! Moni elää kuukauden sillä rahalla, mitä nämä käyttävät yhteen hyvään päivälliseen illassa. 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Noin 60000 ihmistä kuolee vuodessa ja asiakkaat senkun vähenevät partureissa ja kahviloissa ja ravintoloissa. 

Vierailija
42/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei riitä työttömän rahat edes kaikkeen tarpeelliseen, saatikka sitte "kulutukseen".

Ei ne riitä työssäkäyvänkään. Varsinkin jos on nuoria opiskelijoita joita pitää/haluaa elättää. En minä rupea kuluttamaan itseeni samalla kun lapseni joutuvat ottamaan syömävelkaa.

Tämä. 5-kymppisten rahat pitää riittää myös opiskelijalapsien tukemiseen, meillä myös 8-kymppiset isovanhemmat tukee lapsenlapsiaan. En ole ostanut itselleni yhtään vaatetta tms syksyn -23 jälkeen, jolloin ostin ice bugit hirveän liukkauden takia. Mulla on rahaa kiinni esim kahden lapseni vuokravakuuksissa omani lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet rikkaat on hyvin pihejä. 

Vierailija
44/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihmiset ovat lopulta oppineet elämään sen oikean tulotasonsa mukaisesti, eikä vinguteta kaikkia ostoksia luotolle? Itse käytän enemmän raha vain silloin, kun oikeasti jotain tarvitsen, en ostele huvin vuoksi mitään.

Vierailija
45/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä olla 1 miljoona euroa vanhuuden varalle jemmassa. 

Vierailija
46/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalaisilla ei yksinkertaisesti ole rahaa kuluttaa. Taustalla on Kostiaisen mukaan erityisesti kasvanut työttömyys.

Suomessa työttömyystilanne on koko EU:n toiseksi pahin Espanjan jälkeen.

Myös tuntipalkkalaisilla on vähemmän työtunteja ja kuukausipalkkalaisilla vähemmän ylitöitä.

Kostiaisen mukaan suomalaisten ostovoiman muita heikommassa kehityksessä näkyvät myös hallituksen tekemät julkisen talouden sopeutustoimet. Muissa maissa ei vastaavia ole tehty.

Sopeutustoimet näkyvät hänen mukaansa myös esimerkiksi julkisen sektorin työllisyyden heikkenemisenä"

Vierailija
47/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tilanne ei selity inflaatiolla. Suomessa Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän inflaation kovin piikki jäi yhdeksään prosenttiin, kun muissa euromaissa inflaatio kiihtyi jopa yli 20 prosenttiin.

Tästä huolimatta reaalipalkkojen kehitys on ollut Suomessa 2020-luvulla koko EU:n neljänneksi heikointa, kertovat OECD:n tilastot.

Muualla Euroopassa hurjana laukkaavaa inflaatiota hyvitettiin muhkeilla palkankorotuksilla ja kertakorvauksilla pari vuotta sitten. Suomessa palkansaajat saivat tyytyä kokoluokkaa pienempiin korotuksiin.

Kostiainen kuitenkin huomauttaa, että suomalaisten reaaliset tuntipalkat ovat kehittyneet muun euroalueen tahtiin. Tämä tarkoittaa hänen mukaansa käytännössä, että työntekijöiden tekemät työtunnit ovat vähentyneet, koska työtä on ollut vähemmän tarjolla."

Vierailija
48/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lähinnä hyvätuloisten ostovoima on parantunut

Viimeisen vuoden aikana reaalitulojen kasvu on mennyt muissa euromaissa kulutukseen. Suomessa säästämisaste jatkaa kasvuaan ja yksityinen kulutus laskee.

Kostiaisen mukaan Suomen tilanne kertoo ennen kaikkea siitä, että ostovoiman parantuminen on jakautunut epätasaisesti eri väestöryhmissä.

Säästämisasteen nousu ei johdu pelkästään heikosta luottamuksesta, vaan siitä, että säästämistä harjoittavat yleensä ne, joilla on enemmän rahaa käytettävissään.

Vierailija
49/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen ja se leikattiin. Kun saa pätkätöitä pitää kaikki palkkarahat säästää työttömyysajan ruokaan ja vuokraan. 

Tämän takia myös ne työssä käyvät, joilla on rahaa, säästävät.

Vierailija
50/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen se rikastuminen usein perustuukin.

Eihän tuhlareista rikkaita voi koskaan tulla.

Vierailija
51/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät eivät kuluta. Kyllä minä vakituinen työntekijä kulutan ihan entiseen malliin.

Minäkin olen vakituinen työntekijä. Työvuoroja on yksi viikossa. 

Vierailija
52/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen ja se leikattiin. Kun saa pätkätöitä pitää kaikki palkkarahat säästää työttömyysajan ruokaan ja vuokraan. 

Tämän takia myös ne työssä käyvät, joilla on rahaa, säästävät.

Koko vuosi on säästetty. Rakennusalalla ei ole oikein hyvältä näyttänyt viime aikoina.

Lisäksi Työttömyystuvan leikkaukset ym. Ja tulihan se odotettu Lomautuslappukin viikko sitten käteen. Onneksi on nyt säästöjä...

Vierailija
53/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole mitään tarvetta määräänsä enempää kuluttaa.

Vierailija
54/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALV:n korotus on myös yksi niistä asioista, jotka leikkasivat kulutusta.

Tuttu yrittäjä oli myymässä tuotteitaan yön yli kestävässä tapahtumassa silloin kun arvonlisäveroa korotettiin. Kertoi, että myynti lakkasi täysin klo 24:00. Se oli se hetki, jolloin veroa nostettiin. - Yleensä vastaavissa tapahtumissa myynti on vain kasvanut puolen yön aikaan.

Myynti ei ole palautunut entiselle tasolle  veronkorotuksen jälkeen.

Tämä on ihan yleinen linja, ja koskee myös muita yrittäjiä ja yrityksiä.

Yrittäjägallup: Alv-korotus heikensi laajalti pk-yritysten myyntiä ja kannattavuutta - Yrittajat.fi https://share.google/vb7ekHLe1CshmaiSH

Vierailija
55/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät eivät kuluta. Kyllä minä vakituinen työntekijä kulutan ihan entiseen malliin.

Työttömät ostaa koko rahalla ruokaa, juomaa, vuokran/vastikkeen, sähköä, netin, ehkä bensaa, loput vähät he varmaan tuhlaa että on edes jotain extraa.

Noihin samoihin minä laitan 5000 bruttopalkastani, mutta en mä niitä loppuja tuhlaa vaan sijoitan ja säästän. Toki jos jotain tarvitsen niin on mistä ottaa, eikä tarvitse ruokakaupassa hintoja niin tarkkaan tuijotella.

Vierailija
56/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei riitä työttömän rahat edes kaikkeen tarpeelliseen, saatikka sitte "kulutukseen".

Ei ne riitä työssäkäyvänkään. Varsinkin jos on nuoria opiskelijoita joita pitää/haluaa elättää. En minä rupea kuluttamaan itseeni samalla kun lapseni joutuvat ottamaan syömävelkaa.

Tämä. 5-kymppisten rahat pitää riittää myös opiskelijalapsien tukemiseen, meillä myös 8-kymppiset isovanhemmat tukee lapsenlapsiaan. En ole ostanut itselleni yhtään vaatetta tms syksyn -23 jälkeen, jolloin ostin ice bugit hirveän liukkauden takia. Mulla on rahaa kiinni esim kahden lapseni vuokravakuuksissa omani lisäksi.

Meilläkin yhden ihmisen palkalla elätetään 4 aikuista ihmistä. 2 heistä on opiskelevia nuoria, 1 on työtön puoliso, ja vain 1 käy töissä.

Toinen opiskelevista nuorista ei saa edes opintotukea, sillä työssä käyvällä vanhemmalla on "liian hyvät tulot". 

Vierailija
57/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen se rikastuminen usein perustuukin.

Eihän tuhlareista rikkaita voi koskaan tulla.

Tätähän Suomessa yritetään kansalle väittää. Oikeasti rikkaat tuhlaavat vaikka mihin, kultaisiin vessanpönttöihin, ulkona syömiseen, juhlimiseen, useisiin jättilukaaleihin eri puolilla maailmaa jne. Mutta suomalaisille kerrotaan, että rikkaan pitää syödä punalaputettua ja ostaa temusta halvalla puhelimenkuoria. 

Vierailija
58/58 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kulutusrahani menee suoraan ulkomaille. Tätä ne kermaperzeet ovat halunneet. En ostele enää Suomesta jos ei ole pakko

Sinunkaltaiset temuttajat tuhoavat Suomen. Rahat menevät suoraan muualle ja työt loppuvat sinultakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi