Suomalaiset ei kuluta, kun ei ole rahaa!!
Kuluttajat | Neljä kuviota paljastaa, miksi suomalaisilla menee muuta Eurooppaa huonommin
https://www.hs.fi/talous/art-2000011532712.html
Haloo! Tiedoksi EK:n ja VVM:n isopalkkaiset kermaperseet! Moni elää kuukauden sillä rahalla, mitä nämä käyttävät yhteen hyvään päivälliseen illassa.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle miksi menisin täällä Suomessa kauppaan ja ostaisin vaikka Niken lenkkarit ja juoksutakin, kun samat saan suoraan Niken omista sivuilta tilattua HALVEMMALLA ja suoraan kotiin?
Valikoimakin on yllättäen laajempi.
Pitäisikö kävellä Stadiumiin ihan silkasta rakkaudesta ja uskollisuudesta kotimaata kohtaan? Miksi?
sun pitäisi tukea silti toisten työpaikkoja ja omaa maata. siitä jää hyvä mieli myös kun olet tukenut. ja se on kiva mennä paikan päälle katselemaan ja ostelemaan.
Maksetaan puolison kanssa pelkkiä tuloveroja pari tonnia kuussa, että siinä teille hyvää mieltä.
Köyhät ne veroja makselee...Etkö osaa verosuunnittelua ?
Vierailija kirjoitti:
Kuluta, kuluta ja kuluta. Mihin sitä tällainen keski-ikäinen sitten kulutaa kun se elämän perusta on kunnossa? Onko se kuluttaminen joku helvetin tutti kun elämällä ei ole perustaa?
Tämä. Mutta musta on kiva sellainenkin juttu kun saa mennä kauppaan ja ostaa tarpeellisia pesuaineita, hygieniatarvikkeita jne. Jokin uusi ihana shampoo esim. Just vasta kävin ostamassa cittarista ison satsin pesuaineita kun alkoi olla kotona loppu. Tollainenkin kuluttaminen on tyydyttävää. Ei sen tarvitse olla vaatetta tai krääsää. Tehdään päivittäistavaroiden hankinnasta elämys 😊
Mulla ei ole varaa kuluttaa, mutta vaikka olisi, niin et todellakaan keksi mihin hittoon haluaisin rahaa työntää. Ei kiinnosta ostella mitään.
Mulla on rahaa, mutta en kuluta koska haluan päästä pois työelämästä ennen 70 ikävuotta. Jos kerran eläkeikää koko ajan vaan nostetaan, niin pakko se on tehdä sitten omin varoin. Eli elän hyvin nuukasti ja sijoitan pottia eläkepäiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa, koska kaikki rahat lähetetään Kiinaan. Kannattaisiko sen muovisen perseenkaivimen sijasta ostaa ruokaa kaupasta
Mutta jos ostaa kiinasta jotain kympillä ja myy sen suomessa kahdella kympillä, saa täyden kassillisen ruokaa.
Et sä 20€:lla saa täyttä kassillista ruokaa. Mikäli itse ostan täyden kassillisen, niin se on väh. 50€:n ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä painajainen joskus päättyisikin, kauanko arvelette kestävän ennenkuin luottamus palaa takaisin tähän yhteiskuntaan?
Ei pääty. Sen lisäksi että olemme totaalisen ylivelkaantuneet, tulee sota. Hyvin nopeasti, lopulta aika pienillä teoilla, tämä lintukoto - tai lähinnä illuusio siitä - on tuhottu.
Mutta, tuleeko sisällissota vai joku kuviteltu ulkoinen vihollinen?
Suomessa ei ole niin isoja sisäisiä jännitteitä, että täällä alettaisiin keskenämme tapella/sotia. Joitain pieni hörhöryhmiä on, mutta näiden touhut jäisivät lähinnä paikkojen rikkomiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluta, kuluta ja kuluta. Mihin sitä tällainen keski-ikäinen sitten kulutaa kun se elämän perusta on kunnossa? Onko se kuluttaminen joku helvetin tutti kun elämällä ei ole perustaa?
Tämä. Mutta musta on kiva sellainenkin juttu kun saa mennä kauppaan ja ostaa tarpeellisia pesuaineita, hygieniatarvikkeita jne. Jokin uusi ihana shampoo esim. Just vasta kävin ostamassa cittarista ison satsin pesuaineita kun alkoi olla kotona loppu. Tollainenkin kuluttaminen on tyydyttävää. Ei sen tarvitse olla vaatetta tai krääsää. Tehdään päivittäistavaroiden hankinnasta elämys 😊
Mä taas inhoan yli kaiken kaupassa käymistä. Siis sitä hyllyjen välissä kiertämistä, muiden asiakkaiden väistelemistä ja lopulta kassajonossa jonottamista. Enkä saa mitään kicksejä hammastahnan tai vessapaperin ostamisestakaan. En kyllä noiden reumalääkkeiden ostamisesta apteekistakaan. Mun siskoni taas nauttii suuresti kaupoissa kiertelystä, vaikkei mitään ostaisikaan. Kun mä menen Cittariin, teen ostokseni varttissa. Siskoni taas saa kulutettua siellä helposti 1,5 tuntia eikä edes osta yhtään sen enempää kuin minäkään.
Ymmärrän kuitenkin pointtisi. Sulla - kuten siskollanikin - on kokeilun halua. Just joku uusi shampoo tms. Mä taas hyvin harvoin vaihdan jotain hyväksi toteamaani tuotetta johonkin toiseen. Yleensä vain silloin, jos sitä hyväksi havaitsemaani ei ole saatavilla. Mun ostostapani siis on se, että käyn hakemassa ne tuotteet, mitä olen tullut ostamaan. En tutki hyllyjä, että mitäs muuta täällä olisi. Siksi en juurikaan tee heräteostoksia.
Tänään kuitenkin ilahdutin EK:ta ja kumppaneita tilaamalla Cittarista huomiseksi kotiinkuljetuksella ystäväni opiskelevalle lapselle ja tämän avopuolisolle vähän yli 300 €:lla ruokaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Verotietojen mukaan Kyösti kakkonen sai vuonna 2023 verotettavia tuloja 2888658 euroa. Näistä ansiotuloja oli 88644 euroa ja pääomatuloja noin 2,8 miljoonaa.
Kyösti piti viikon ajan kirjaa menoistaan Me Naisi
Kyöstin kulutus vastasi sitä, että 30000e vuodessa ansaitseva kuluttaisi 800 euroa kuussa. Ei tunnu kovin isolta? Kun rahaa on liikaa, sitä ei saa järkevästi kulutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotietojen mukaan Kyösti kakkonen sai vuonna 2023 verotettavia tuloja 2888658 euroa. Näistä ansiotuloja oli 88644 euroa ja pääomatuloja noin 2,8 miljoonaa.
Kyösti piti viikon ajan kirjaa menoistaan Me Naisi
Kyöstin kulutus vastasi sitä, että 30000e vuodessa ansaitseva kuluttaisi 800 euroa kuussa. Ei tunnu kovin isolta? Kun rahaa on liikaa, sitä ei saa järkevästi kulutettua.
No onhan tuo kulutus aivan liikaa tuolla 30 000 e palkkatasolla, pystyy maksamaan pakolliset kulut ja kaikki meneekin sitten sileäksi kulutukseen. Jotain pitäisi jäädä säästöönkin.
Työt voi lähteä keneltä tahansa alta nykyään. Kun on jo valmiiksi tottunut vaatimattomaan elintasoon, niin pudotus elintasossa ei ole niin iso ja todennäköisesti varakassaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Työt voi lähteä keneltä tahansa alta nykyään. Kun on jo valmiiksi tottunut vaatimattomaan elintasoon, niin pudotus elintasossa ei ole niin iso ja todennäköisesti varakassaa löytyy.
Näinpä. Mun eläkepäivät alkavat vasta ensi vuoden elokuussa, mutta jo yli 2,5 vuotta olen elänyt eläkepäivieni elintasolla. Moni toteaa eläkkeelle jäätyään, että kylläpä tulot putosivatkin paljon ja elintaso laski. Mä olen nyt jo tottunut tähän elintasoon (ja rahaa jäänyt paljon säästöön), niin mitään muutosta ei tapahdu, kun jään eläkkeelle.
Ruotsi lisäsi sosiaalisia tukia juuri tämän syyn takia, jotta kulutus saadaan nousemaan.
Mm. asumislisää oikein kunnolla n. 200e/kk /2000 kr) vähävaraisille juuri tämän takia.
Miksi Suomi ei tajua tätä? Tuet muutenkin Suomessa todella pieniä. Täällä ei ole varaa köyhillä kuluttaa edes ruokaan.
Kuinka tyhmä Suomi oikein voi olla? Vai onko ahneutta?
Kulutan sen mitä voin. Kohdistan euroni pienyrittäjille aina kun se on mahdollista.
Ei prismasta kenkiä vaan paikalliselta yrittäjältä.
Ei kahvia pressosta vaan kivijalkaleipomosta.
Ei kankaita eurokankasta vaan ostan ne Ritvalta, joka pitää kangaskauppaa jo kolmannessa polvessa.
Puutavarat jää k-rautaan ja haen ne vaikka Vainion puutavarasta.
TUKEKAA PK YRITTÄJIÄ! HE TYÖLLISTÄVÄT!
Jos vaihtoehtona on tokmanni,prisma,kesko, puuilo,biltema, niin silloin surutta ulkomailta.
Olen ostanut 10.000€ edestä kultaa vaikka hinnat nousseetkin, mutta se on verovapaata joten valtio ei ole näistä ostoista kummoisesti tienannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piheimmät jotka tunnen on velaton eläkeläispariskunta joilla kesämökiT ja ihan kaikki, eläkkeet netto varmaan yht 4000 kuussa.. melkein mitään ei hennota ostaa normaalihinnalla, edes ruokaa.
Piheillä ihmisillä Kesämökit ja ihan kaikki ! Velkaakin otettu ja ne maksettu.
Eihän Pihi noin elä !
Pihi haluaa mieluummin kesämökin rantasaunalla kuin muovisia hökötyksiä kiinasta
Mullekin kelpaisi pihin ostokset mieluummin, kuin natisijan roskavuori
Mieluummin minä ostan kesämökin järven rannalta ja vähän metsää kuin tuhlaan kaiken maailman roinaan, elämyksiin ja matkailuun, josta ei jää mitään käteen. Mökkini arvo on vain noussut vuosien saatossa, kun ei ole kovin kaukana Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Tarpeellisia juttuja ja tulttaa iloa. Mitä halvemmalla, sen parempi.
Oma niukka kulutus on vuosikymmenten epävarmuudessa elämisen lopputulos. Opiskeluaikaan opin olemaan köyhä. Pätkätyöläisenä siitä on ollut hyötyä. Nyt viisikymppisenä on enää turha unelmoita hyvätuloisesta urasta, kun sitä ei sitten koskaan tullut. Eläkkeelle on vielä aikaa, eikä sekään tule olemaan kumoinen. Joten raha tuo minulle eniten iloa siellä sukanvarressa. Ja epäilenpä etten ole ainoa. Rikkaitahan se tietty harmittaa, kun en kanna vähiä rahojani heille.
Minulla on rahaa, mutta en kulutua kuin siihen mitä tarvitsen. Aikomus on muuttaa kaupungista maalle yksinkertaisiin oloihin ja kuluttaa vielä vähemmän.
Minulle ei kukaan sanele miten rahani käytän tai olen käyttämättä.
Haluaisin käyttää rahaa hierontaan, kampaamoon, kosmetiikkaan ym. hoitoihin, liikuntapalveluihin, harrastuksiin, kulttuuriin, ravintoloihin, wolttiin, taksiin, sisustamiseen, musiikkiin
Mutta kun rahaa ei ole niin ei ole. Ravintola-alalla tunnit vähennettiin minimiin kun asiakkaita ei enää ole. Rahat riittää lääkkeisiin, vuokraan ja ruokaan. Edes netflixiä tai kuntosalijäsenyyttå ei ole enää.
On rahaa mutta miksi pitäisi vielä kuluttaa? Näiden törkeiden leikkauksien ja päähän potkimisen jälkeen en kuluta sitä vähääkään. Kiitos Orpo ja Purra. Lisäksi talvi Espanjassa ja siellä käytän rahaa ja maksan näin veroja Espanjaan.