Kun niitä hyviä työntekijöitä ei vaan löydy! Muita pienyrittäjiä samassa tilanteessa?
Onnekkaassa asemassa olen, kun töitä riittää, se heti alkuun mainittava. Mutta mikä tämä meininki nykyajan työntekijöillä oikein on? Useampi vuosi sitten onnistuin löytämään vakituiseksi työntekijäksi todellisen kultakimpaleen. Toivottavasti hän viihtyy jatkossakin, jokaista hänen tekemää päivää arvostan kyllä viimeisen päälle.
Nyt olisi saumaa kasvattaa yritystoimintaa, mutta rekrytointi on osoittautunut todella lannistavaksi. Jotenkin tuntuu, että ihmisiltä on kadonnut moraali (ylipäätään) ja ihmisenä olemisen perustaidot johonkin mystiseen suohon. Olen joutunut purkamaan useamman työsuhteen jo koeajan alkumetreillä, kun on tullut ilmi niin ihmeellisiä asioita, että ei mene omaan järkeen ei millään.
Olen yrittänyt panostaa työntekijän valintaan todella huolella, mutta silti vaan vesiperä toisensa jälkeen. Esimerkkinä henkilö, jolla vakuuttava ansioluettelo, ja haastatteluissa ja perehdytyksessä vaikutti jopa erinomaiselta. No, alkuun menikin hyvin, mutta, yhtäkkiä hän ajautui yllättäen sanaharkkaan (!) tärkeän asiakkaan kanssa! Miten ihmeessä tällaisen voi kenestäkään ennustaa etukäteen! Historiassa pitkiäkin työsuhteita, eikä mikään indikoinut, että henkilö olisi jotenkin äkkipikaista sorttia.
Ja niistä muista en viitsi edes kertoa, mutta niin törkeää asennetta, että en vaan pysty ymmärtämään. Tällaisia haasteita, ajassa jossa valtava ongelma työttömyyden kanssa. Jos sattuu sen hyvän tekijän löytämään, siitä todellakin haluaa pitää huolta. Harvalla yrittäjällä varmaan sellainen tilanne, että on varaa menettää isoja asiakkaita työntekijöiden öykkäröinnin takia.
Pienissä yrityksissä se työntekijöiden laatu on aivan ensisijaisen tärkeää. Ei yksinkertaisesti ole enää varaa kokeilla, miten huonoja seuraavat kokelaat ovat.
Onko kohtalotovereita? Tai perstuntumaa, että kyllä niitä tekijöitä löytyy ja kohdallani on kyse vaan sattumasta ja/tai huonoista rekrytointitaidoista? Mä olen alkanut asennoitumaan siihen, että tällä mennään ja koitan pitää tuosta yhdestä aarteestani huolta.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin. Ne parhaat työntekijät harvoin on ekana hakemassa ihan pieneen yritykseen töihin.
Työntekijät haluaa mahdollisuuden edetä uralla ja lisäksi isossa talossa on hieman enemmän turvassa irtisanomisilta ainakin vielä.
Pieni yritys kyllä voi houkutella, jos se sattuu olemaan lähellä asuinpaikkaa, ja tarjoaa kohtuullisen palkan.
Parhaat työntekijät on töissä pienissä yrityksissä, koska työntekijällä ei ole mitään haluja pomoksi. Pienessä yrityksessä on usein oma pomonsa, saa päättää ja saa tehdä, työtaidot ovat aivan toisenlaiset kuin isossa yrityksessä yhtä ainoaa asiaa tehneellä. Esimerkiksi kirjanpitäjä pienessä tilitoimistossa osaa paljon enemmän kuin ison yksikön tiettyjä asioita tehnyt.
Eteneminen töissä ei ole useinkaan sähkö- tai putkimiehen tai hammashoitajan unelmissa.
Oletko koskaan ollut pienessä yrityksessä töissä? Minä olen, enkä toiste mene. Ne ovat työntekijän kannalta usein pahimpia paikkoja, jos on yrittäjävetoinen. Yrittäjän on vaikea ymmärtää, että työntekijät eivät ole samalla palolla töissä, kuin hän itse. Lisäksi kaikki henkilöstölle annettavat edut laadukkaasta työterveyshuollosta pikkujouluihin ja kaikki siltä väliltä on suoraan pois yrittäjän omasta pussista.
En jaksa lukea koko ketjua, en tiedä onko tämä tullut jo esille. Mutta ymmärräthän, että jos olet löytänyt kultakimpaleen, pidä siitä kiinni. Ja se ei tarkoita kiitospuheita tai suklaalevyä (harva työnantaja tajuaa antaa edes näitä). Maksat sille kunnon bonarit.
Suomessa on tapa, jolla eliminoidaan työnhakuprosessista heti ne kaikki, joilla on työhistoriassa aukko. Tämä aiheuttaa sen, että jotkut, eli aika monet nykyään eivät ikinä pääse työhaastatteluun, koska he ovat näkymättömiä rekrytovien tahojen ammattitaidottomuuden takia.
Tämä on todellinen maan kattava ongelma. Se on ajamassa koko maan talouden kaaokseen. Maassa on pian liikaa ihmisiä jotka ovat näkymättömiä työnantajille ja heidän tilalleen otetaan maahan työntekijöitä kehitysmaista.
Tällä tavalla työttömyysprosentti ei ikinä laske ja huuto työvoimapulasta vaan kiihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin. Ne parhaat työntekijät harvoin on ekana hakemassa ihan pieneen yritykseen töihin.
Työntekijät haluaa mahdollisuuden edetä uralla ja lisäksi isossa talossa on hieman enemmän turvassa irtisanomisilta ainakin vielä.
Pieni yritys kyllä voi houkutella, jos se sattuu olemaan lähellä asuinpaikkaa, ja tarjoaa kohtuullisen palkan.
Parhaat työntekijät on töissä pienissä yrityksissä, koska työntekijällä ei ole mitään haluja pomoksi. Pienessä yrityksessä on usein oma pomonsa, saa päättää ja saa tehdä, työtaidot ovat aivan toisenlaiset kuin isossa yrityksessä yhtä ainoaa asiaa tehneellä. Esimerkiksi kirjanpitäjä pienessä tilitoimistossa osaa paljon enemmän kuin ison yksikön tiettyjä asioita tehnyt.
Eteneminen töissä ei ole useinkaan sähkö- tai putkimiehen tai hammashoitajan unelmissa
Kaikki ihmiset ei välitä raataa. Nykyisin vapaa-aika on ihanaa rentoutumisaikaa. Hullu töitä paljon tekee. Viisas elää vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tapa, jolla eliminoidaan työnhakuprosessista heti ne kaikki, joilla on työhistoriassa aukko. Tämä aiheuttaa sen, että jotkut, eli aika monet nykyään eivät ikinä pääse työhaastatteluun, koska he ovat näkymättömiä rekrytovien tahojen ammattitaidottomuuden takia.
Tämä on todellinen maan kattava ongelma. Se on ajamassa koko maan talouden kaaokseen. Maassa on pian liikaa ihmisiä jotka ovat näkymättömiä työnantajille ja heidän tilalleen otetaan maahan työntekijöitä kehitysmaista.
Tällä tavalla työttömyysprosentti ei ikinä laske ja huuto työvoimapulasta vaan kiihtyy.
Rekrytoinnissa vähennetään omia töitä kun poistetaan automaattisesti hakijoiden joukosta ne joilla on aukko työhistoriassa. Siinä voi poistua monta motivoitunutta työntekijää pinosta, mutta sillä rekrytoimisto voi sanoa käsitelleensä monta kertaa enemmän hakemuksia, mistä yritys maksaa.
Ne jotka ei ole yrittäjiä/ ei ole koskaan kokeillu ei ymmärrä sitä että sen työntekijän pitää tuottaa enemmän kuin se ottaa että on mitään järkeä palkata häntä ylipäänsä
Jos yrittäjät ymmärtäisivät, että yrityksen menestys johtuu hyvistä työntekijöistä, olisi kaikilla helpompaa. Tämä pitää myös osoittaa työntekijöille, pelkät kivat puheet ei riitä. Ap:lle vinkiksi, että älä hae kloonia itsestäsi.
Ap hakee yritykseensä ruskeakielisiä jeejee miehiä. Joku kun vähän haastaa tai tuo uusia toimintatapoja, niin tuleekin kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et vaan osaa. luovu alkuun vaikka omista ennakkoluuloistasi, miltä näyttää hyvä työntekijä. sukupuoli, ikä, ihonväri...
Varmasti on paljon sellaista, joka pitäisi osata paremmin! Selkeästi, kun ei tämä meinaa onnistua. Mutta suurimmat ennakkoluulot on kyllä elon tiellä karisseet. Täytyypä niitäkin sitten kuitenkin vielä pohtia.
Ap
Se työntekijöillekin hoettu taikasana, eli verkostoidu! Hyvän työntekijän bongaa varmimmin verkostojen kautta kun joku luotettava kollega tai tuttava suosittelee. Näin ne piilotyöpaikat syntyy kun tuntematonta ei enää uskalleta palkata.
Toisella puolella työmarkkinoita on sitten noita tunnollisia ja taitavia ihmisiä jotka ei meinaa löytää avoimia duuneja. Hekin verkostoituvat.
Mikä ala?
Täällä olisi korkean työmoraali omaava tunnollinen työntekijä vapaana.
Olen joustava, ajattelen että tekemiäni pitää tuottaa tulosta yritykselle, näin toiminta jatkuu ja työt mahdollisesti jatkuu. En saikuta, en juo jne. Teen työni tunnollisesti ohjeiden mukaan ja jos en osaa/ymmärrä yms niin pyydän apua. Olen sosiaalinen tyyppi ja hyvin auttamishaluinen.
Oletan että työnantajana pitää huolen työntekijöistään, työvälineitä ja huolehtii omalta osalta siitä, että työilmapiiri on kannustava ja puhalletaan ns. yhteen hiileen.
Olen valmis aliurakointimalliin, jolloin maksat vain tehdystä työstä, etkä arkipyhistä,saikuista yms tuottamattomasta ajasta. Olen valmis myös tulospalkkioon ja oletan että päästään molemmin tyydyttävään kohtuulliseen sopimukseen.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, en tiedä onko tämä tullut jo esille. Mutta ymmärräthän, että jos olet löytänyt kultakimpaleen, pidä siitä kiinni. Ja se ei tarkoita kiitospuheita tai suklaalevyä (harva työnantaja tajuaa antaa edes näitä). Maksat sille kunnon bonarit.
Tämä.
Tuottavalle työntekijälle kannattaa maksaa bonareita. Kuitenkin hyvät työntekijät ja tekemisen meininki on yrityksen selkäranka.
Kannattaa itse käydä läpi niitä asioita joita et nyt viitsinyt kirjoittaa, että mitä niistä olisi voinut välttää perehdytyksellä. Sinulle itsestäänselvät asiat eivät vielä ole välttämättä itsestäänselvyyksiä työntekijöille, vaan työnantajana vastaat riittävän perehdytyksen tarjoamisesta.
Esimerkiksi tuo asiakkaan kanssa sanaharkkaan joutuminen voidaan jatkossa välttää sillä, että teette selkeät ohjeet miten asiakkaan kanssa toimitaan ja jos tulee ongelmatilanne, missä kohtaa asiakkaalle annetaan hyvitystä tai periksi ja missä kohtaa asia nostetaan tarvittaessa sinun käsiteltäväksi.
Työntekijät eivät ole ajatuksenlukijoita ja voi olla, että jossain toisessa työpaikassa on ollut tapa, että asiakkaille ei ole joustettu ja jos sinä et ole perehdyttänyt, toimii työntekijä sen mallin mukaan jonka on oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Kohdallasi on kyse huonoista rekrytointitaidoista kuten kaikilla muillakin työnantajilla.
Tuota... Tiedän yrittäjiä, jotka ovat palkanneet loistotyypoejä. Annas olla kun koeaika on ohi, sitten ne ongelmat alkavat. Saikuista,kitinää työehtosopimuksesta yms. Työilmapiirin myrkyttämistä yms. Terveisiä vain eräälle keski-uudenmaalla toimivalle kampaamoyrittäjlle. Tsemppiä ystäviäni.
-Kylmät kädet
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ei ole yrittäjiä/ ei ole koskaan kokeillu ei ymmärrä sitä että sen työntekijän pitää tuottaa enemmän kuin se ottaa että on mitään järkeä palkata häntä ylipäänsä
Mielestäni työntekijän pitäisi myös ymmärtää tämä. On liikaa niitä liiton jäseniä, jotka vetää överiksi. Aliurakointimalli silloin kun se on mahdollista. Esim rakennusala. Paskat jätkät pihalle 15min varoajalla ja hyvät työntekijät pidetään kynsin hampain kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Toki toki, mutta jokaisen ihmisen tulisi tietää, että ei se tapahdu ensimmäisestä päivästä lähtien. Nykyaikana moni työnantaja on jostain keksinyt ajatuksen, että kun meillä on yliopistot ja muut, niin sieltä tulee sitten valmiita työntekijöitä ulos. Sitten perehdytys yms on ihan vasemmalla kädellä hoidettua ja sitten hämmästellään kuinka ihmiset ei osaa talon tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa itse käydä läpi niitä asioita joita et nyt viitsinyt kirjoittaa, että mitä niistä olisi voinut välttää perehdytyksellä. Sinulle itsestäänselvät asiat eivät vielä ole välttämättä itsestäänselvyyksiä työntekijöille, vaan työnantajana vastaat riittävän perehdytyksen tarjoamisesta.
Esimerkiksi tuo asiakkaan kanssa sanaharkkaan joutuminen voidaan jatkossa välttää sillä, että teette selkeät ohjeet miten asiakkaan kanssa toimitaan ja jos tulee ongelmatilanne, missä kohtaa asiakkaalle annetaan hyvitystä tai periksi ja missä kohtaa asia nostetaan tarvittaessa sinun käsiteltäväksi.
Työntekijät eivät ole ajatuksenlukijoita ja voi olla, että jossain toisessa työpaikassa on ollut tapa, että asiakkaille ei ole joustettu ja jos sinä et ole perehdyttänyt, toimii työntekijä sen mallin mukaan jonka on oppinut.
Ja perehdytys muuten ei todellakaan ole sitä, että haukut uudelle työntekijälle kaikki edelliset ja kerrot heidän virheet VAAN se on sitä, että käyt itse mielessäsi perehdytystä suunnitellessa niitä oppeja ja laadit niihin toimintamallin jonka olisit halunnut työntekijöiden osaavan.
Kannattaa myös miettiä taloudellista puolta. Alasta riippuen voi tulla tosi kalliiksi esimerkiksi se, että asiakkaalle aina annetaan kaikki periksi. Mieti taloudellisiin päätöksiin esimerkiksi rajat, että millaisia hyvityksiä.tai hankintoja työntekijä saa tehdä ja milloin asia siirretään sinun päätettäväksi.
Ja sitten kun seuraavan kerran tekee mieli tehdä koeaikapurku, muista että työelämässä pitää olla myös tilaa virheille.
Itselläni on uusia töitä aloittaessa sattunut joskus aivan käsittämättömiä mokia jota ei normaalisti tule koskaan. Uuden opettelu on raskasta ja pinnistellessä saattaa käydä niin, että yllättävässä tilanteessa ajatus ei toimi ollenkaan. Varsinkin silloin jos työpaikalla joutuu pelkäämään jotain esihenkilöä jonka mielestä kaikki työntekijät on huonoja...
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisistä on kyse?
Nuorethan nyt ovat erilaisia kuin vanhemmat.
En ole itse yrittäjä, mutta kuulen samanlaista tarinaa. Kampaajani kertoi, etteivät he enää anna vuokratuolia nuorelle kampaajalle. Vain vanha pitää lupauksensa.
Tiedän yhden yhden pienen butique-hotellin, johon ei meinaa löytyä työntekijää. Taas ne nuoret: en mä mitään vessoja ala siivoomaa. Siis pienessä hotellissa, jossa kaikkien pitäisi tehdä kaikkea, olla sekä respassa että muutakin, ja vielä hyvällä asiakaspalveluasenteella.
Ai saakeli. Olisi ihan sopiva homma mulle. Rempseä asiakaspalveluasenne, ja pitää paikat siistinä. Siistiä sisätyötä. Vessat kuuluu myös pestä tietenkin. Pikkuhomma, hyvänen aika...
Majoitusalalla kova kilpailu ja itse tekisin työntekijänä kaikkeni, ettei ainakaan kukaan laita Google palautetta epäsiisistä saniteetitiloista yms ..
-Kylmät kädet Oy
Hyviä työntekijöitä on enemmän kuin huonoja. Vaikuttaa, että et vain osaa rekrytoida. Yleensä pienyrittäjillä ei myöskään ole kunnollisia johtamistaitoja tai mahdollisuutta tarjota työntekijälle hyviä etuja kuten monipuolista työterveyttä ja liikuntaseteleitä. Isot ja luotettavat tyänantajat houkuttelevat enemmän. Entä oletko koskaan ajatellut omaa asennettasi työntekijöitä kohtaan? Kuulostat siltä, että vika on aina kaikissa muissa paitsi sinussa.
Onhan ap:n mies paikalla puristelemassa työntekijöiden persettä ja valvomassa liikettä, kun ap:lla on liian kiire. "Kun se nyt on vaan tommonen."