Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun niitä hyviä työntekijöitä ei vaan löydy! Muita pienyrittäjiä samassa tilanteessa?

Vierailija
06.10.2025 |

Onnekkaassa asemassa olen, kun töitä riittää, se heti alkuun mainittava. Mutta mikä tämä meininki nykyajan työntekijöillä oikein on? Useampi vuosi sitten onnistuin löytämään vakituiseksi työntekijäksi todellisen kultakimpaleen. Toivottavasti hän viihtyy jatkossakin, jokaista hänen tekemää päivää arvostan kyllä viimeisen päälle. 

Nyt olisi saumaa kasvattaa yritystoimintaa, mutta rekrytointi on osoittautunut todella lannistavaksi. Jotenkin tuntuu, että ihmisiltä on kadonnut moraali (ylipäätään) ja ihmisenä olemisen perustaidot johonkin mystiseen suohon. Olen joutunut purkamaan useamman työsuhteen jo koeajan alkumetreillä, kun on tullut ilmi niin ihmeellisiä asioita, että ei mene omaan järkeen ei millään. 

Olen yrittänyt panostaa työntekijän valintaan todella huolella, mutta silti vaan vesiperä toisensa jälkeen. Esimerkkinä henkilö, jolla vakuuttava ansioluettelo, ja haastatteluissa ja perehdytyksessä vaikutti jopa erinomaiselta. No, alkuun menikin hyvin, mutta, yhtäkkiä hän ajautui yllättäen sanaharkkaan (!) tärkeän asiakkaan kanssa! Miten ihmeessä tällaisen voi kenestäkään ennustaa etukäteen! Historiassa pitkiäkin työsuhteita, eikä mikään indikoinut, että henkilö olisi jotenkin äkkipikaista sorttia. 

Ja niistä muista en viitsi edes kertoa, mutta niin törkeää asennetta, että en vaan pysty ymmärtämään. Tällaisia haasteita, ajassa jossa valtava ongelma työttömyyden kanssa. Jos sattuu sen hyvän tekijän löytämään, siitä todellakin haluaa pitää huolta. Harvalla yrittäjällä varmaan sellainen tilanne, että on varaa menettää isoja asiakkaita työntekijöiden öykkäröinnin takia. 

Pienissä yrityksissä se työntekijöiden laatu on aivan ensisijaisen tärkeää. Ei yksinkertaisesti ole enää varaa kokeilla, miten huonoja seuraavat kokelaat ovat. 

Onko kohtalotovereita? Tai perstuntumaa, että kyllä niitä tekijöitä löytyy ja kohdallani on kyse vaan sattumasta ja/tai huonoista rekrytointitaidoista? Mä olen alkanut asennoitumaan siihen, että tällä mennään ja koitan pitää tuosta yhdestä aarteestani huolta. 

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on huomattu.

Meillä on pieni firma, vain 5 palkattua työntekijää ja työsuhteiden pituudet 5 - 35 vuotta eli kun meille on tullut, niin on jäänyt. Nyt on nuorin työntekijä menossa naimisiin ja samantien muuttamassa vuodenvaihteessa yli 100 km päähän, joten työsuhde päättyy hänen pyynnöstään. 

Ketään ei ole löydetty tilalle, koska aina on ongelmia nimenomaan tässä työpaikassa. Väärä sijainti, ei liukumia, vaan töissä pitää olla klo 7.30, ei siistiä sisätyötä, ei lounasravintolaa lähellä eikä mahdollisuutta 5 vko kesälomaan.Kyselijöitä on ollut, muutama on käynytkin, mutta todennut, että ei vaikuta mukavalta hommalta. 

Missä ihmeessä ne työhaluiset työttömät nyt oikein ovat, kun luvassa olisi vakipaikka täysillä tunneilla? TEMin tilaston mukaan tässäkin kaupungissa on yli 800 työtöntä, mutta näillä näkymin tammikuussa meillä jatkaa kohta 6 vuotta eläkkeellä ollut "takapäivystäjä", jolle työnteko ei ole ongelma.

Vierailija
22/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin. Ne parhaat työntekijät harvoin on ekana hakemassa ihan pieneen yritykseen töihin.

Työntekijät haluaa mahdollisuuden edetä uralla ja lisäksi isossa talossa on hieman enemmän turvassa irtisanomisilta ainakin vielä.

Pieni yritys kyllä voi houkutella, jos se sattuu olemaan lähellä asuinpaikkaa, ja tarjoaa kohtuullisen palkan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat ovat kuin naisia, hirvittävän pitkä vaatimuslista, mutta mitään ei olla antamassa vastineeksi...

Vierailija
24/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tilanne, että hyvin tehdystä työstä pomo antoi kiitokseksi lisää työtä. Palkankorotuksesta puhuttaessa; nyt ei voi, mutta katsotaan (taas) vuodenvaihteessa. Ylitöitä välillä teetti, mutta niiden korvauksen perään sai joka kerta kysellä. Lopulta vaihdoin työpaikkaa. Silloin olisi kyllä palkankorotuksen saanut. Silloin tällöin tullut vastaan jossakin ja houkutellut takaisin. Eipä houkuta.

Vierailija
25/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tlörkeää koska on yksipuolista. Nyt tulee vaan ap:n kanta asiaan. Olen oppinut että miehetkin jotka valittaa eksistä ovat itse aina umpihulluja .

Normaali työnantaja selviää tällaisesta eikä kerro yksipuolisia tarinoita.

Vierailija
26/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko nyt jo ap minkä alan yritys? Jos joku perus duunari ala ja palkka 12€/tunti, niin et voi paljoa vaatia.

Vierailija
27/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisistä on kyse? 

Nuorethan nyt ovat erilaisia kuin vanhemmat. 

En ole itse yrittäjä, mutta kuulen samanlaista tarinaa. Kampaajani kertoi, etteivät he enää anna vuokratuolia nuorelle kampaajalle. Vain vanha pitää lupauksensa. 

Tiedän yhden yhden pienen butique-hotellin, johon ei meinaa löytyä työntekijää. Taas ne nuoret: en mä mitään vessoja ala siivoomaa. Siis pienessä hotellissa, jossa kaikkien pitäisi tehdä kaikkea, olla sekä respassa että muutakin, ja vielä hyvällä asiakaspalveluasenteella.

Vierailija
28/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LinkedIn.  Ja verkostot.  Siinä missä työnhakija tarvitsee verkostoja, myös työnantaja tarvitsee niitä rekrytoidessaan. Jos haet rautaista osaajaa,  niin ei niitä kortistosta löydy. Tarjoa osaajaalle jotain enemmän kuin mitä sen nykyinen työnantaja tarjoaa. Palkka ja muut työsuhde-edut sekä joustavuus. Orjameiningillä et saa firmaasi muita kuin pakkotyöllistettyjä ja nekin lähtee heti,  kun vaan tilaisuus tulee.  

Vierailija
29/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä siinä tuppaa isolla todennäköisyydellä joku syy olemaan, kun henkilö on työtön työnhakija. Ei toki kaikille mutta monella..

Vierailija
30/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tuohon pinnan palamiseen. Mulla on lehmän hermot yleensä, mutta kerran suutuin asiakkaalle. Tämä tahtoi asiat tietyn värisenä. Yhden jutun piti olla punainen ja toisen sininen. 

Viikon ajan sitten tein, kuten oli pyydetty. Asiakas tuli katsomaan, ja muutti kokonaan mieltään värien suhteen. Esitti asian vielä niin, että päin persettä tehty, vaikka itse oli niin pyytänyt ja nämä olin kirjoittanut ylös.

Noh...sitten naama punaisena katjuen käytiin näitä muistiinpanoja läpi.

Mutta ei tullut potkuja, ja oma työnantaja piti asiaa ehkä ennemmin hyvänä asiana, että kustannukset ei karanneet lapasesta.

Vierailija
31/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten heräsit märistä lakanoista 😂

Vierailija
32/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi ongelma on se että hyviä yrityksiä on vielä harvemmassa.

Vierailija
33/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen tiimissä, josta lähtee pois valtavasti henkilökuntaa, jatkuvasti.

Esihenkilön mielestä tilanne ei liity häneen. 

Meillä lähteneiden puheita kuulleilla on täysin toisenlainen käsitys.

Vierailija
34/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa syrjimästä yli viiskymppisiä, introvertteja, ylipainoisia sekä rumia työhaastiksissa.

Vierailija
35/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä tässä ekana tulee mieleen, että onko yrityksellä tarjota jotain sellaista, että se houkuttelee niitä oikeasti hyviä työntekijöitä.

Vierailija
36/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tuijota niitä papereita liikaa. Juttele oikeasti sen työnhakijan kanssa kun rekrytoit. Älä katso ikää, ulkonäköä tai muita epäoleellisia asioita. Kun juttelet, kysy oikeita kysymyksiä, joista selviää onko sellainen henkilö että tulee oikeasti toimeen ihmisten kanssa, eikä vain paperilla. Vaikka olisi kuinka hyvät paperit, mutta on ihmisenä hirveä, se ei ole kenenkään etu.

Vierailija
37/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei ole löydetty tilalle, koska aina on ongelmia nimenomaan tässä työpaikassa. Väärä sijainti, ei liukumia, vaan töissä pitää olla klo 7.30, ei siistiä sisätyötä, ei lounasravintolaa lähellä eikä mahdollisuutta 5 vko kesälomaan.Kyselijöitä on ollut, muutama on käynytkin, mutta todennut, että ei vaikuta mukavalta hommalta. 

Mikä estää muuttamasta työtä liukuvaksi?

Vierailija
38/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on se, että jollain 12e tuntipalkalla pitäisi myydä sielukin yritykselle. Tuolla palkalla tulen töihin, teen työt ja lähden. En ala tekemään muiden työntekijöiden hommia, tekemään ylitöitä ilman palkkaa, tekemään tilauksia, suunnittelemaan työvuorolistoja tai remontteja, toimimaan esimiehenä tai olemaan tavoitettavissa 24/7. 

Vierailija
39/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Menkää töihin" -ulisijoille: Ei meitä huolita. 

Ja se on oma syynne, kun ette osaa mitään. Sosiaaliturvan nollaaminen on tähän paras ratkaisu, onneksi se tulee pian.

No se on hyvä. Lähtee osaamattomat ulkkikset vetämään täältä.

Vierailija
40/79 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se menee, että työnantaja on johtavinaan ja maksavinaan palkkaa ja työntekijä on osaavinaan ja tekevinään töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme