Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun niitä hyviä työntekijöitä ei vaan löydy! Muita pienyrittäjiä samassa tilanteessa?

Vierailija
06.10.2025 |

Onnekkaassa asemassa olen, kun töitä riittää, se heti alkuun mainittava. Mutta mikä tämä meininki nykyajan työntekijöillä oikein on? Useampi vuosi sitten onnistuin löytämään vakituiseksi työntekijäksi todellisen kultakimpaleen. Toivottavasti hän viihtyy jatkossakin, jokaista hänen tekemää päivää arvostan kyllä viimeisen päälle. 

Nyt olisi saumaa kasvattaa yritystoimintaa, mutta rekrytointi on osoittautunut todella lannistavaksi. Jotenkin tuntuu, että ihmisiltä on kadonnut moraali (ylipäätään) ja ihmisenä olemisen perustaidot johonkin mystiseen suohon. Olen joutunut purkamaan useamman työsuhteen jo koeajan alkumetreillä, kun on tullut ilmi niin ihmeellisiä asioita, että ei mene omaan järkeen ei millään. 

Olen yrittänyt panostaa työntekijän valintaan todella huolella, mutta silti vaan vesiperä toisensa jälkeen. Esimerkkinä henkilö, jolla vakuuttava ansioluettelo, ja haastatteluissa ja perehdytyksessä vaikutti jopa erinomaiselta. No, alkuun menikin hyvin, mutta, yhtäkkiä hän ajautui yllättäen sanaharkkaan (!) tärkeän asiakkaan kanssa! Miten ihmeessä tällaisen voi kenestäkään ennustaa etukäteen! Historiassa pitkiäkin työsuhteita, eikä mikään indikoinut, että henkilö olisi jotenkin äkkipikaista sorttia. 

Ja niistä muista en viitsi edes kertoa, mutta niin törkeää asennetta, että en vaan pysty ymmärtämään. Tällaisia haasteita, ajassa jossa valtava ongelma työttömyyden kanssa. Jos sattuu sen hyvän tekijän löytämään, siitä todellakin haluaa pitää huolta. Harvalla yrittäjällä varmaan sellainen tilanne, että on varaa menettää isoja asiakkaita työntekijöiden öykkäröinnin takia. 

Pienissä yrityksissä se työntekijöiden laatu on aivan ensisijaisen tärkeää. Ei yksinkertaisesti ole enää varaa kokeilla, miten huonoja seuraavat kokelaat ovat. 

Onko kohtalotovereita? Tai perstuntumaa, että kyllä niitä tekijöitä löytyy ja kohdallani on kyse vaan sattumasta ja/tai huonoista rekrytointitaidoista? Mä olen alkanut asennoitumaan siihen, että tällä mennään ja koitan pitää tuosta yhdestä aarteestani huolta. 

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa syrjimästä yli viiskymppisiä, introvertteja, ylipainoisia sekä rumia työhaastiksissa.

Niin, tuossa alussahan kävi jo ilmi, että pitäisi muuttaa ajattelutapaa.

Täydellisyyteen pyrkivällä perfektionistilla on kaavamainen ajattelutapa, jossa ihmiset on kuin Ankkalinnasta.  Ihminen on sellainen tällainen tollainen. 

Auervaarat vie mennen tullen 10-0 helposti höynäytettäviä, joille hakijassa tärkeintä on glamour ja täydellinen cv.

Vierailija
82/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi yleistää. Itse olen hyvän koulutuksen ja kokemuksen omaava. Ja ahkera sekä tunnollinen ollut aina. Työttömyyteni tuli huonosti asiansa hoitaneen työnantajan takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi yleistää. Itse olen hyvän koulutuksen ja kokemuksen omaava. Ja ahkera sekä tunnollinen ollut aina. Työttömyyteni tuli huonosti asiansa hoitaneen työnantajan takia. 

Harmillista, että olet jäänyt työttömäksi. Fakta kuitenkin on, että hyvät työntekijät saavat aina töitä. Vaatii kuitenkin aina myös omaa aktiivisuutta, kotoa kukaan ei hae töihin.

Vierailija
84/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap eri mieltä kanssasi. Vastaan keskisuuren yrityksen hr-asioista. Hyviä työntekijöitä löytyy vaikka kuinka paljon, ne pitää vaan pystyä löytämään. Yritä katsoa hakemuksia ja ansioluetteloita pintaa syvemmälle, se sopivin hakija ei välttämättä ole se täydellisen cv:n omaava. Ja hyville työntekijöille pitää myös maksaa. Kannattaa alkaa verkostoitumaan, käy alan messuilla ja ajankohtaispäivillä. Mieti myös tarkkaan millaista työntekijää olet hakemassa ja sitten otat sopivat kanavat käyttöön. Ja haastatteluissa heitä romukoppaan ne perinteiset kysymykset heikkouksista ja vahvuuksista, tee itsestäsi ja yrityksestäsi mielenkiintoinen ja mahdollisuuksia pursuava paikka. Hyvillä työntekijöillä riittää vaihtoehtoja, sinun pitää pystyä myymään työpaikka hyville hakijoille, ei päin vastoin. 

Vierailija
85/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista! Paljon hyviä huomioita, pitää pureksia kunnolla ajan kanssa, ja ihan kaikkia en ehtinyt vielä lukea.

Ehkä jäi useimmilta huomaamatta, että todella arvostan tätä yhtä ainoaa työntekijääni. Ja hän on myös itse kertonut lukuisat kerrat, miten hyvin viihtyy työssään juuri meillä, ja paljolti juuri sen takia miten häntä arvostetaan ja huomioidaan. On mahdollisuudet tehdä työtä joustavasti, ja annan esim. mielihyvin hänen kertoa miten haluaa pitää lomansa, koska firma pyörii tällä tasolla aika lailla hänen panoksensa ansiosta. 

Meidän kesken siis vallitsee sellainen luottamus, että on oikeasti hyvä tehdä töitä yhdessä. Ollaan ylpeitä tekemästämme työstä, ja siitä että laatu on korkealla. Siihen yltäminen ei kuitenkaan todellakaan vaadi mitään hirvittävän erityistä kyvykkyyttä, kaikki tehtävät on opittavissa. Ongelmana uusien tekijöiden kanssa ei ole ollut tuo osaaminen, vaan yksinkertaisesti moraalin ja normaalien käytöstapojen puuttuminen. Kontrasti tähän vanhempaan työntekijään on aivan valtava. 

Tämä yksi asiakkaan kanssa riidellyt; yli 50-vuotias kokenut tekijä, osasi hommansa kuin vettä vaan. Hän oli ehdottanut asiakkaalle muutosta tilaukseen, ja oikein hyvin perusteluin. Mutta asiakas olikin halunnut pysyä aiemmin sovitussa, niin tätä hän ei sitten ilmeisesti kestänyt. Käyttäytyi todella alentuvasti ja ala-arvoisesti asiakasta kohtaan, ja sitten meni tunteisiin asiakkaallakin. 

Mutta joo. Niin, ehkä ilmaisin itseäni huonosti, kun niin moni ymmärsi että ei ole ollut hakijoita tähän työhön. Siis ei ole ollut pulaa hakijoista, laisinkaan. Työtä tehdään osittain urakalla, ja tuntipalkka pyörii 20-25€ välillä. On työterveyshuolto ja yhteistyökuvioiden takia muitakin hyviä etuja, joita on kiitelty. Tulijoita olisi kyllä. Pitää varmaan ottaa yhteyttä rekrytoinnin ammattilaisiin, kalliiksi tullut tosiaan tämäkin kun mä olen toistuvasti valinnut väärin.

Ap

Vierailija
86/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy ottaa sinne joku, joka ei pidä muita ihan tyhminä. Sanoisin, että noin 28-30v nainen. Ikä on tuonut jo järkeä päähän, mutta ei liikaa. Vielä ei ole ehtinyt kyynistymään. 

Mutta jos minä olisin hakemassa töitä, niin haluaisin työnantajan palkkaavan minut, koska pidän ongelmien ratkomisesta. Sopisin tekemään töitä yksin tai pienessä porukassa. Osaan tarvittaessa tehdä nopeita päätöksiä.

Mutta ei, varsinkaan tuota, että olen hieman yksinäinen susi (käytöstavat löytyy), ei voi sanoa. En ymmärrä miksi se on niin huono asia. Eikö töissä voi olla monenlaisia ihmisiä. Toiset on sosiaalisempia kuin toiset. 

No onneksi on vielä toistaiseksi töitä, niin ei tarvitse tuota rumbaa käydä läpi. Alakin on sellainen, että hommaa löytyy. 

Vierailija
87/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun eräs tuttu on ollut 22 vuotta siivousalan yrittäjänä, mutta aikoo luopua toiminnasta juuri siitä syystä, että nykyään työvoima alalla on niin totaalisen kelvotonta. Sanoi että vielä reilut 15 vuotta sitten saattoi luottaa, että työntekijät tekee työnsä kunnolla. Nykyään jälki on aivan sutta. Hän sanoi, että varsinkaan nuorilla ei ole mitään otetta työntekoon, toisin kuin oli vielä aikoinaan. Ei auta vaikka maksaa hieman keskimääräistä parempaa palkkaa eikä ole lähtenyt leikkaamaan kohteiden työaikaa.

Vierailija
88/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä töitä vaan  löydy vaikka olen valmis tekemään lähes mitä työtä tahansa.

Vierailija
89/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä töitä vaan  löydy vaikka olen valmis tekemään lähes mitä työtä tahansa.

Ei edes vuokrafirmojen kautta.

Vierailija
90/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko yllätyksenä että ihminen ei olekaan kone?

Vierailija
91/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä työntekijä on semmoinen joka tulee ajoissa ja selvinpäin paikalle, kaikki muu on turhaa vaadittu.

Ehkä jossain raksalla, mutta muualla kyllä ulkoinen olemus, hygienia ja sosiaalisuus on vaatimuksia.

Pyh, olen insinööri eikä kukaan välitä jos on hiukset pyöräilystä pörrössä ja kiinnostaa lähinnä keskittyä töihin eikä puhua kellekään koko vuorossa

Vierailija
92/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsitkö ihan oikeaa työntekijää vai ilmaista työkokeilijaa tms,  jolla akateeminen loppututkinto, 15 v työkokemusta ja ikää 25 v.

Vierailija
93/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ei ole yrittäjiä/ ei ole koskaan kokeillu ei ymmärrä sitä että sen työntekijän pitää tuottaa enemmän kuin se ottaa että on mitään järkeä palkata häntä ylipäänsä

No olen yrittäjä ja minun tehtäväni on miettiä yrityksen ja työn tuottavuutta. Ja millä tavalla edistän työntekijän tuottavuutta ja miten minkäkin tehtävän tuottavuutta mitataan. Ja mitkä hommat kannattaa ostaa palveluna. Helevettiäkö se työntekijä yritykseni tuotosta voi tietää. Monikaan yrittäjä tai pomo ei jaksa ajatella mitä itseasiassa odottaa työntekijältä vaan kyttäilee lähinnä paikallaoloa. 

Toki yrittäjänä tulee itse sokeaksi sille, miten paljon mikäkin homma jonka itse hoitaa rutiinilla tai sutaisee "omalla ajalla" oikeasti vie. Joskus kannattaa pitää kirjaa kaikesta mitä itse hoitaa. Ihan kaikesta. Moni hoitaa itse sitä näkymätöntä ja ei suoraan tuottavaa työtä, jonka oletetaan olevan työntekijälle yhtä itsestäänselvää ja hoituvan siinä sovittujen työtehtävien lomassa. 

Jos tietää kuinka tuottaa enemmän kuin kuluttaa ja osaa hommansa niin miksi mennä tekemään se toiselle? Että yrittäjän ei tarvi turhaan laskeskella kun työntekijä tekee senkin? Älypää.

Vierailija
94/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne työntekijät nuolevat hankalampienkin asiakkaiden persettä kunhan maksat niille riittävästi.

Vierailija
95/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ei ole yrittäjiä/ ei ole koskaan kokeillu ei ymmärrä sitä että sen työntekijän pitää tuottaa enemmän kuin se ottaa että on mitään järkeä palkata häntä ylipäänsä

Vielä kun yrittäjät tajuaisi saman pätevän työntekijän näkökulmasta. Töistä pitää saada palkka joka korvaa sen paskan mitä töissä joutuu kestämään. Vähintään kulut pitäisi saada pois. 

Vierailija
96/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap katsoisit peiliin. Ilmeisesti sun työntekijän tulee olla hajuton ja mauton, ei omaa tahtoa, ei omia mielipiteitä, kenties mikromanageeraat, kun luulet ettei kukaan muu osaa mitään etkä hyväksy inhimillisiä erehdyksiä.

Vierailija
97/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillista, että olet jäänyt työttömäksi. Fakta kuitenkin on, että hyvät työntekijät saavat aina töitä. Vaatii kuitenkin aina myös omaa aktiivisuutta, kotoa kukaan ei hae töihin.

Aika vaikeaa on ollut näyttää, että on hyvä työntekijä. Ihan on tuurista kiinni, miten rekrytoija suhtautuu työnhakijaan. Eihän siinä rekrytoinnissa edes pääse näyttämään tekemistään, kun pitää olla vaan superosaaja paperilla. Ja kuten ap:kin totesi, että niidenkin kanssa joutuu pettymään, joilla kaikki näytää cv:ssä ja haastatteluissa superilta. Voiskos niitä vaalimuksia hieman alentaa, jotta ne hyvät tekijät pääsis näyttämään osaamisensa, kun ne ei välttis pärjää näille suupalteille itsensä kehujille haastatteluissa.

Vierailija
98/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taloustilanteessa, myös Suomen ulkopuolella niitä hyviä työntekijöitä on vain enemmän kuin paikkoja. Kotoa hakemislätinät kertoo siitä, että et ole kartalla nykyajan työnhausta. Itse aloin yrittäjäksi, koska oli jo verkosto valmiina ja olen myynyt työtä entisille työnantajille, koska isojen irtisanomisten jälkeen ei palkata ketään. Miehen tiimiin ollaan palkkaamassa uutta koodaria ja siinä missä muutama vuosi sitten hakemuksia tuli viikossa 15, nyt niitä tuli 175 ja nämä tyypit ovat valmiina muuttamaan asuinmaata duunin perässä. 

Itse olen sen tehnyt ja koska miehellä on työ josta maksetaan hyvin ja nauttii, en sitä harkitse. 

Kuulostat eläkeikäiseltä. 

Vierailija
99/99 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä työntekijä on semmoinen joka tulee ajoissa ja selvinpäin paikalle, kaikki muu on turhaa vaadittu.

Ehkä jossain raksalla, mutta muualla kyllä ulkoinen olemus, hygienia ja sosiaalisuus on vaatimuksia.

Tunteiden hallinta. Epävakaat pois työpaikoilta. Kaikki draamailu on pois työviihtyvyydestä.