EK: Etätyöt hidastavat Suomen talouskasvua ja ankeuttavat keskustoja
https://www.hs.fi/talous/art-2000011534125.html
No itse en keskustan ravintoloissa tai palveluissa käynyt ennen etätöitäkään. Lähityöpakolla tehokkuuteni laskee ja leikkaan kulutusta entisestään.
Mistä näitä lähityötampioita sikiää?
Kommentit (243)
Varmaan tuo Häkämies käy joittenkin virkaköpien tapaan kosteilla ja pitkillä lounailla Hesen keskustassa klo 11-13, mutta moni muu ei moiseen enää pysty eikä kykene.
Tästä pitäisi puhua enemmän, suorastaan nostaa meteliä, että ympäristön näkökulmasta etätyöt ovat kerrassaan loistavia. Aamuruuhkat vähenee, saasteet vähenee! Enemmän etää olisi hyvä olla ilmastonmuutoksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä etäilijöistä ei tiedä edes tekevätkö töitä ja ovatko selvin päin. Parempi ottaa silmän alle toimistolla.
Jos olet esimies niin aika tumppu olet jos et osaa seurata sujuuko hommat vai ei. Seisotko töissä duunarin vieressä mikromanageeraamassa, vai?
Noin kädetöntähän se suomalainen esimiestyö pääasiassa on.
Eihän monikaan tiimiesimies ole kiinnostunut alaisistaan. He tekevät vain mitä henkilöstönohjausjärjestelmä pyytää tekemään ja täppäävät vain kohdat tehdyiksi.
ja suoraan todettuna tämä on molemminpuolista piirileikkiä. Kuka oikeasti on kiinnostunut kenenkään asioista?
Saadaan se pakollinen HR tunti kulumaan kerran kuussa.
"No itse en keskustan ravintoloissa tai palveluissa käynyt ennen etätöitäkään."
Taas yksi säälittävä ap, joka luulee, että hän on koko Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuo Häkämies käy joittenkin virkaköpien tapaan kosteilla ja pitkillä lounailla Hesen keskustassa klo 11-13, mutta moni muu ei moiseen enää pysty eikä kykene.
Ei kai kukaan Hesessä käy lounaaksi burgeria syömässä?
Luulin, että autolla ajelua ja vaatteiden ostamista oli tarkoitus vähentää ympäristösyistä. Ilmeisesti ei.
Sitä paitsi ihmiset tilaavat nykyään paljon ruokaa ravintoloista kotiin, joten eiköhän se kompensoi etätyön aiheittamaa lounasasiakasvajetta.
Itse teen hybridityötä enkä ole ikinä jäänyt työpäivän jälkeen kauppoihin shoppailemaan. Paitsi ruokaa olen ostanut, mutta sitä kyllä etätöissäkin täytyy syödä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä pitäisi puhua enemmän, suorastaan nostaa meteliä, että ympäristön näkökulmasta etätyöt ovat kerrassaan loistavia. Aamuruuhkat vähenee, saasteet vähenee! Enemmän etää olisi hyvä olla ilmastonmuutoksen vuoksi.
Jokainen yritys joka vähentää etätöitä ei siis välitä brändinsä puolesta lainkaan ilmastonmuutoksesta. Siinä on markkinointipuolella ja PR puolella aikamoinen savotta korjata näitä tuhoja, maine on mennyttä.
Eihän työpaikat sijaitse keskustassa. Siellä on muutama virasto ja pari kauppaa ja ravintoloita.
Vierailija kirjoitti:
Lähityö kielto kaikille joilla ei ole sähköautoa tai kulkevat ilman autoa.
Kylläpä nää jaksaa puskea tuubaa. Siis mitenhän se suomen talous ei ollut sen parempi ennen koronaa vaikka istuttiin toimistolla 100%. Kaikkihan on työläisten vika jos näiltä kysytään. Kivijalkakauppojen aika kun on vaan ohi ja digiajan myötä asiat muuttuneet eikä ne palaa. EK ja Häkämies on aivan kujalla, pelkkää oman agendan ajoa taas.
Hain töitä keskustasta. Minua ei valittu, koska rekry piti työmatkaani liian pitkänä ja firma kuulemma kannattaa vihreitä aatteita, eikä pidä autolla ajavista työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Taas on EK:n kiinteistönomistajat paniikissa, kun firmoilla menee ihan hyvin ilman heiltä vuokrattuja toimistotiloja.
Totta. Meillä ei firma katsonut tarpeelliseksi pakottaa työntekijöitä takaisin lähitöihin vain voidakseen maksaa toimistotiloista suurempaa vuokraa. Viimeisen viiden vuoden aikana firma on muuttanut 3 kertaa ja aina siis pienempiin tiloihin. Pienempi toimistotila = pienempi vuokra. Ihan järkevää mielestäni.
Hain aikoinaan töitä kadun toisella puolella olevasta firmasta. Minua ei valittu vaan aiihen palkattiin toiselta puolelta Suomea oleva kepulainen. Työ oli lähityö.
Vierailija kirjoitti:
Wahlroos kertoi ettei Businessmaailmassa ole enää kosteita lounaita vaan ihmiset menevät koteihinsa.
Häkämies on järjestöpolitiikan vanha hopeakettu jonka päivä alkaa lounaasta ja päättyy jetset yökerhoon.
"Kylmää sinuakin kun käsityskykyysi uppoaa se tosiasia että meidän eläkevarat on kiinni niissä Helsingin keskustan toimistokortteleissa. Jos niiden arvo romahtaa niin sinne meni haaveet eläkkeistä."
Minä olen hyväksynyt kauan sitten etten tule eläkettä tässä maassa näkemään.
Etätyö on ilmastoystävällistä. Miksi punavihreä HS unohti tämän näkökulman?
EK hidastaa talous kasvua ja ankeuttaa keskustoja. Nehän on aina olleet vaan "ison rahan" kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on muodostunut keinoksi, jolla Suomeen saadaan pikku hiljaa toteutumaan nelipäiväinen työviikko. Itse en harrasta etätöitä, vaan minulle sopii tehdä hommat toimistolla. Mutta voisin veikata, että yleisimmät etätyöpäivät ovat maanantai ja perjantai. Ja se etätyön tehokkuus nyt tiedetään ihan pelkällä elämänkokemuksella.
Joo, aika lapsellinen hölmö on jos kuvittelee ihmisten tekevän kotona niitä töitä täyspainoisesti.
Mikään ei ole yhtä hyvä myyntipuhe työhaastattelussa kuin se että sanot tulevalle esimiehellesi että sinua on pakko valvoa koska sinuun ei voida luottaa että saisit itsenäisesti mitään aikaiseksi.
Miten se Suomen talous on muka paremp jos istun naisena toimistossa varatun heteroukkomiehen vieressä? Itse olen lesbo enkä tule pllua antamaan kenellekään miehelle oli ukko vapaa tai varattu.
EK on jämähtänyt 1990 luvulle. Sinne jämähti Suomen talouskasvukin.