EK: Etätyöt hidastavat Suomen talouskasvua ja ankeuttavat keskustoja
https://www.hs.fi/talous/art-2000011534125.html
No itse en keskustan ravintoloissa tai palveluissa käynyt ennen etätöitäkään. Lähityöpakolla tehokkuuteni laskee ja leikkaan kulutusta entisestään.
Mistä näitä lähityötampioita sikiää?
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sosialistinen HS antaa EK:lle tältä osin siimaa? Mitä se siitä hyötyy?
Sosialistinen?
Hesari on ollut kokoomuksen talutushihnassa aina. Yrittää vain verhota tätä milloin minkäkin aatteen mukaisilla jutuillaan.
Miksi sitten HS ja sosialistien päämedia DEMOKRAATTI julkaisevat samoja, samojen toimittajien kirjoittamia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö aiheuttaa työttömyyttä koska ei uskalleta palkata uusia työntekijöitä koska heidän perehdyttäminen ja töiden opettaminen etänä ei aina onnistu. Yritykset eivät enää kasva kun eivät innovoi uusia tuotteita ja kuihtuvat vähitellen kun ulkomaiset kilpailijat ajavat ohi. Etätyö on raastavaa kanssa niille jotka eivät ole luonnostaan työnarkomaaneja, jos eivät jaksa paiskia urakkatahtiin niin potkitaan ulos.
Väärin. Lähityötä voidaan käyttää kun se on järkevää. Esimerkiksi uusien ihmisten perehdyttämisessä. Se vain vaatii perehdytyksen suunnittelua ja työn järjestelyä. Mutta se ei onnistu ylhäältä päin HR vetoisesti.
Millä saat ketään opettamaan uusia lähityönä kun kaikki vanhat työntekijät kieltäytyvät tekemästä lähitöitä? Lisäksi uusilla työntekijöillä kestää kauan oppia työpaikan tavoille ja tutustumaan muihin työntekijöihin ja se aiheuttaa kanssa ulkopuolisuuden tunnetta ja lopulta heikentää työsuorituksia kun ei saa apua jos ei tiedä miten joku homma pitää tehdä. Kaikkein paskinta tämä etätyövillitys on nuorille jotka valmistuvat ja joiden pitäisi päästä työelämään mutta kun heitä ei oteta. Firmat kuvittelevat että pärjäävät ihan hyvin nkyisillä etätyöntekijöillä.
Miksei perehdytys onnistu etänä? Onko sinulla antaa tästä esimerkkiä?
Ruudun jakaminen molempiin suuntiin, voi neuvoa luureissa jutellen (tai teamsin tmv. yli kuvan kanssa), kysyä neuvoa kirjoittaen tai soittaen jne.
Mikä tekee vieressä istumisesta sen tehokkaampaa?!
Nopeat kysymykset voi laittaa vaikka kuvakaappauksena (oliko näin/tämä ok) ja toinen vastaa (ok/lisäohjeita) mutta oleellista on se, että on joku perehdyttäjä(!) eli saa yhteyden nopeasti, se ei huonoissa työpaikoissa tapahdu.
Ek on jämähtänyt eikä ajan hermolla, siinä syy suomen olemattomaan talouskasvuun.
Verkkokauppa, wolt, työmatkoista uneen, liikuntaan, perheelle ja ulkoiluun säästyvä aika, vihreät arvot ja kulutuksen vähentäminen on tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen kaupunkin on ihan itse keskustansa ankeuttanut.
Samoin Stadi. Punavuori ja Kallio ovat paljon viihtyisämpiä, koska ovat lähiöitä, ja kehittyneet asukkaiden näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Ek on jämähtänyt eikä ajan hermolla, siinä syy suomen olemattomaan talouskasvuun.
Verkkokauppa, wolt, työmatkoista uneen, liikuntaan, perheelle ja ulkoiluun säästyvä aika, vihreät arvot ja kulutuksen vähentäminen on tätä päivää.
Näin. Muttakun EK kannattaa isojen yritysten, joiden hallituksissa ovat, lounas yms palveluita, ja lisäksi työnorjien pitäisi olla pomojen talutushihnassa, jossa voisi osoittaa pomoutensa ja antaa lisätöitä, jotka eivät työntekijöille kuulu.
"Millä saat ketään opettamaan uusia lähityönä kun kaikki vanhat työntekijät kieltäytyvät tekemästä lähitöitä? Lisäksi uusilla työntekijöillä kestää kauan oppia työpaikan tavoille ja tutustumaan muihin työntekijöihin ja se aiheuttaa kanssa ulkopuolisuuden tunnetta ja lopulta heikentää työsuorituksia kun ei saa apua jos ei tiedä miten joku homma pitää tehdä. Kaikkein paskinta tämä etätyövillitys on nuorille jotka valmistuvat ja joiden pitäisi päästä työelämään mutta kun heitä ei oteta. Firmat kuvittelevat että pärjäävät ihan hyvin nkyisillä etätyöntekijöillä."
Mitä nämä kuuluisat tavat on joiden oppimiseen ja opettamiseen menee aikuisilta ihmisiltä kuukausitolkulla aikaa? Nimeä kolme, ja yksikään 3i sitten voi olla "töissä ollaan ajallaan" koska se lukee jo työsopimuksessa.
Jokainen inkkareiden tai muuten kansainvälisissä työyhteisöissä työskennelleet tietävät että perehdytykset tapahtuu jos on tapahtuakseen. Valtaosa näistä lähityötä ajaviata firmoista on sellaisia ettei samassa maassa edes ole samaan tiimiin kuuluvia ihmisiä, joten perehdytys tapahtuu Teamsillä.
Vierailija kirjoitti:
Ruudun jakaminen molempiin suuntiin, voi neuvoa luureissa jutellen (tai teamsin tmv. yli kuvan kanssa), kysyä neuvoa kirjoittaen tai soittaen jne.
Nopeat kysymykset voi laittaa vaikka kuvakaappauksena (oliko näin/tämä ok) ja toinen vastaa (ok/lisäohjeita) mutta oleellista on se, että on joku perehdyttäjä(!) eli saa yhteyden nopeasti, se ei huonoissa työpaikoissa tapahdu.
Olen joutunut sellaisten kanssa neuvottelemaan ruudun kautta tai pelkällä äänellä joiden puheesta ei saa mitään selvää ja yhteys on pätkinyt. Tämä tapahtui työpaikassa johon minut oli otettu ja jossa olin pari vuotta määräaikaisena mutta sitten ei työsuhdetta enää jatkettu. Olin silloin tosin jo 62 v enkä enää ole sen jälkeen päässyt mihinkään uusiin töihin. Silloin kun olin vielä lähitöissä ennen koronaa niin ei ollut mitän ongelmia. Sitten kun korona alkoi ja tarjouskirja oheni niin minut ja monta muuta kuuskymppistä laitettiin pois muka sen takia ettemme osanneet tehdä töitä etänä, vaikka olimme hoitaneet kontakteja asiakkaisiin päin sähköisesti monta (kymmentä) vuotta ennen sitä.
Kumpi tässä on syynä Suomen 15 vuotta pysähtyneenä olleeseen talouskasvuun, viisi vuotta sitten alkaneet etätyöt vai 15 vuoitta EK:n johdossa häärännyt Häkämies?
Vierailija kirjoitti:
"Millä saat ketään opettamaan uusia lähityönä kun kaikki vanhat työntekijät kieltäytyvät tekemästä lähitöitä? Lisäksi uusilla työntekijöillä kestää kauan oppia työpaikan tavoille ja tutustumaan muihin työntekijöihin ja se aiheuttaa kanssa ulkopuolisuuden tunnetta ja lopulta heikentää työsuorituksia kun ei saa apua jos ei tiedä miten joku homma pitää tehdä. Kaikkein paskinta tämä etätyövillitys on nuorille jotka valmistuvat ja joiden pitäisi päästä työelämään mutta kun heitä ei oteta. Firmat kuvittelevat että pärjäävät ihan hyvin nkyisillä etätyöntekijöillä."
Mitä nämä kuuluisat tavat on joiden oppimiseen ja opettamiseen menee aikuisilta ihmisiltä kuukausitolkulla aikaa? Nimeä kolme, ja yksikään 3i sitten voi olla "töissä ollaan ajallaan" koska se lukee jo työsopimuksessa.
Jokainen inkkareiden tai muuten kansainvälisissä työyhteisöissä työskennelleet tietävät että pereh
Ei ole mitään järkeä hajasijoittaa töitä moneen kaukana toisistaan olevaan maahan koska se syö tuottavuutta jo kultuuri ja aikaerojen takia.
Minä taas käyn nyt etätöissä paljon enemmän tämän kaupungin keskustassa esim. lounaalla. Kun ajoin joka päivä työpaikalleni, niin saattoi mennä puolikin vuotta, että en edes käynyt keskustassa asioilla, kun en vaan koskaan ehtinyt.
Suomen EU-tuet pitäisi ohjata kuluttajille käyttöön, niin kuin tekevät muutkin maat. Nyt ne valuvat maatalouteen tehottomasti. Yli puolet menee suoraan pellolle.
Mistä alkaen työssäkäyvät ovat olleet vastuussa "keskustan elinvoimasta"?
Eli suomeksi sanottuna kaikkien työssäkäyvien pitäisi matkustaa mahdollisimman hankalasti ja hitaasti saavutettavaan sekä törkeän ylihintaiseen keskustaan josta yritykset ovat jo aikoja sitten siirtyneet pois juurikin em. syistä.
Vaikka kaikki työntekijät pakotettaisiin lähityöhön, ei tämä vaikuttaisi mitään keskustojen elinvoimaan kun työpaikat ovat keskittyneet kaikissa suurissa kaupungeissa paikallisten kehäteiden sekä muiden liikenteen solmukohtien kylkeen tai korkeakoulun kampuksen liepeille.
EK elää ilmeisesti samassa viime vuosituhannen todellisuudessa kuin ammattipoliitikotkin
Häkämies on taatusti pitkällä lounaalla juuri nyt. Pitäähän sitä itse elää niin kuin opettaa. Suomi nousuun!
Se, että joku oppii tekemään ns. toimistotöitä tietokoneella, ei vaadi sitä, että joku istuu koko ajan vieressä. Minä otan teamsin ja siinä voidaan naamatusten keskustella, jakaa näyttöjä jne. Teen hänelle ohjeita, miten joku työ tehdään jne. Ja jos perehdytän jotain henkilöä, niin myös hän ottaa aktiivisesti yhteyttä minuun teamsilla ja keskustelemme monta kertaa päivässä erilaisista asioista. Sen lisäksi meillä on säännöllisesti palaveri, jossa katsotaan tilannetta ja pohditaan seuraavia askeleita.
Ja meillä käydään pari kertaa kuussa koko toiminto konttorilla, joten siinä yhteydessä nähdään kyllä. Ja koska teemme projektitöitä, niin kenelläkään meillä ei ole aina samoja työkavereita tekemässä töitä, vaan he vaihtuvat ja saattavat olla ihan eri toiminnoista, joissa itse on töissä. Eli meillä tutustutaan todella moneen ihmiseen työn kautta, ei sillä lailla, että istutaan kahviossa juoruilemassa aina samojen naamojen kanssa (tätähän se oli ennen koronaa, että vakionaamat istui keskenään kahviossa, tai lounaalla).
Vierailija kirjoitti:
Mistä alkaen työssäkäyvät ovat olleet vastuussa "keskustan elinvoimasta"?
Eli suomeksi sanottuna kaikkien työssäkäyvien pitäisi matkustaa mahdollisimman hankalasti ja hitaasti saavutettavaan sekä törkeän ylihintaiseen keskustaan josta yritykset ovat jo aikoja sitten siirtyneet pois juurikin em. syistä.
Vaikka kaikki työntekijät pakotettaisiin lähityöhön, ei tämä vaikuttaisi mitään keskustojen elinvoimaan kun työpaikat ovat keskittyneet kaikissa suurissa kaupungeissa paikallisten kehäteiden sekä muiden liikenteen solmukohtien kylkeen tai korkeakoulun kampuksen liepeille.
EK elää ilmeisesti samassa viime vuosituhannen todellisuudessa kuin ammattipoliitikotkin
Silloin kun olin lähitöissä niin työpaikkani sijaitsi esikaupunkialueella, jonne pääsin n 35 minuutissa kotoa julkisilla! Kerran viikossa tuli käytyä keskustassa shoppailemassa ja sen jölkeen yhdellä kaljalla, sinnekin menin ja sieltä kotiin julkisilla. Muutenkin pystyin hoitamaan perheen päivittäiset ostokset jäämällä bussin kyydistä pois kauppakeskuksen tai lähikaupan kohdalla. Autoa en tarvinnut siis työmatkoihini vaikka en asunut keskustassa eikä työpaikkakaan sijainnut keskustassa. Nyt olen työtön koska olin työnantajan mielestä liian vanha ja kuukauden päästä eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut sellaisten kanssa neuvottelemaan ruudun kautta tai pelkällä äänellä joiden puheesta ei saa mitään selvää ja yhteys on pätkinyt. Tämä tapahtui työpaikassa johon minut oli otettu ja jossa olin pari vuotta määräaikaisena mutta sitten ei työsuhdetta enää jatkettu. Olin silloin tosin jo 62 v enkä enää ole sen jälkeen päässyt mihinkään
No v* ttu opettele käyttämään laitteita sitten. "Kalevi-Marjaana ei osaa käyttää Teamsia niin nyt KAIKKI takaisin toimistolle."
Vierailija kirjoitti:
Lähityötä tekeville pitäisi maksaa työssäkäymiskustannusten takia korkeampaa palkkaa.
= idiooteille tyhmyyslisää.
"Ei ole mitään järkeä hajasijoittaa töitä moneen kaukana toisistaan olevaan maahan koska se syö tuottavuutta jo kultuuri ja aikaerojen takia. "
En kysynyt onko siinä järkeä senkin tollo.
Totta kai EK esittää tuollaisen väittämän.