Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EK: Etätyöt hidastavat Suomen talouskasvua ja ankeuttavat keskustoja

Vierailija
06.10.2025 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000011534125.html

No itse en keskustan ravintoloissa tai palveluissa käynyt ennen etätöitäkään. Lähityöpakolla tehokkuuteni laskee ja leikkaan kulutusta entisestään. 

Mistä näitä lähityötampioita sikiää?

Kommentit (171)

Vierailija
81/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähityötä tekeville pitäisi maksaa työssäkäymiskustannusten takia korkeampaa palkkaa.

Saisivat mieluummin 50% lisäveron kun kuluttavat kaupunkeja turhaa.

Vierailija
82/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen mukaan etätyö vaikeuttaa ideointia ja uusien työntekijöiden perehdyttämistä."

Vaikka Häkämiestä jonkin verran järkevämpänä pidänkin, tasan nolla ideaa on ideoitu siten että Marjaana 55v. päivittelee toissavuonna menehtynyttä marsuaan. Minä en ruuhkiin mene jonottamaan tuon takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluan oman työhuoneen toimistolta. Jos tämä toteutuu, tulen toimistolle päivittäin."

Minulla on mutta työtäni ei voikaan tehdä etänä.

Vierailija
84/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on muodostunut keinoksi, jolla Suomeen saadaan pikku hiljaa toteutumaan nelipäiväinen työviikko. Itse en harrasta etätöitä, vaan minulle sopii tehdä hommat toimistolla. Mutta voisin veikata, että yleisimmät etätyöpäivät ovat maanantai ja perjantai. Ja se etätyön tehokkuus nyt tiedetään ihan pelkällä elämänkokemuksella.

Minulla työpäivä konttorilla menee sosiaaliseen työntekoon eli paskanpuhumiseen. On toki fine että työnantaja maksaa siitä palkkaa. Käsittääkseni toimiston ruokala vaatii tietyn käyttöasteen konttorilla tai muuten yritys joutuu maksamaan osan tilavuokrasta.

Viikon työt teen sitten kotona vaikka omalla ajalla. Olen etsimässä työnatajaa jonka kanssa saan sovittua jatkuvan etätyön ja lähityön vain silloin kun siihen on edellytykset.

Vierailija
85/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä etäilijöistä ei tiedä edes tekevätkö töitä ja ovatko selvin päin. Parempi ottaa silmän alle toimistolla.

En tee enkä ole.

Paljonko sinä käytät aikaa minunlaisen laiskan juopon kyttäämiseen ja paljonko sinulle siitä pitäisi maksaa?

Teen siis aivan selväksi tämän: Aion olla yhtä laiska ja yhtä kännissä toimistollakin. Sinä meinaat että luot jotain arvoa sillä että katsot minua 8 tuntia päivässä vierestä?

Vierailija
86/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö haittaa luovuutta ja ideoiden keksimistä. Toisaalta etätyö edesauttaa lusmuilua. On päivänselvää, että etätyöntekijä taistelee etätyöetuudestaan kynsin, hampain. Koska etätyö tarkoittaa, että hommat tehdään tehokkaasti 2-3 tunnin aikana - ja sen jälkeen siirrytään Mukavuuslandiaan, eli harrastusten tai kodinhoidon pariin. Etätyö ei lisää innovatiivisuutta, etätyö ei jaa hiljaista tietoa, etätyö ei lisää mitään - paitsi tekijänsä luppoaikaa. Siksi etätyötä täälläkin puolustellaan heti aamusta alkaen - koska etätyöläisellä on aikaa roikkua palstalla, kun on sitä luppoaikaa.

Kuin myös minulla. Mutta minä olenkin oma pomoni. 

Mites sitten kahvipöytien vakiokasvot jotka kyllä tulevat toimistolle, mutta tuntuvat olevan aina kahvipöydässä jutustelemassa töihin liittymättömistä asioista? Onko tuo jotenkin maagisesti tehokasta kun se tapahtui toimistolla?

Vierailija
87/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö haittaa luovuutta ja ideoiden keksimistä. Toisaalta etätyö edesauttaa lusmuilua. On päivänselvää, että etätyöntekijä taistelee etätyöetuudestaan kynsin, hampain. Koska etätyö tarkoittaa, että hommat tehdään tehokkaasti 2-3 tunnin aikana - ja sen jälkeen siirrytään Mukavuuslandiaan, eli harrastusten tai kodinhoidon pariin. Etätyö ei lisää innovatiivisuutta, etätyö ei jaa hiljaista tietoa, etätyö ei lisää mitään - paitsi tekijänsä luppoaikaa. Siksi etätyötä täälläkin puolustellaan heti aamusta alkaen - koska etätyöläisellä on aikaa roikkua palstalla, kun on sitä luppoaikaa.

Mielenkiintoista. Myönnät siis että etätyö on noin 266% tehokkaampaa ja silti haluat ihmiset lähityöhön tekemään saman tehottomammin. Nopeasti katsottuna näkisin että jos jää luppoaikaa, niin työnantajan tulisi nostaa suoritustavoitteita 266%. Toki tuo voi olla lähitöitä tekeville vaikeaa, kun eivät koko päivänaikana saisi tehtyä näitä tavoitteita.

Vierailija
88/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit puhua ainoastaan itsestäsi. Minun parhaat ja arvokkaimmat innovaationi ovat tuleet aina viikonloppuisin.

Vierailija
89/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen öljy yhtiössä. Vaihdoin oman yhtiön bensakortin kilpailijan polttoaineisiin kun meille tuli toimistopakko.

Vierailija
90/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä hienot kehityssuunnat aiheuttavat ongelmia, jotka vasta nyt alkavat tulla näkyviksi. Lounasravintolat kärsivät, alkoholiongelmat pysyvät salassa, ihmisten liikunta vähenee. Valtio menettää verorahoja kun polttoaineen kulutus laskee, sähköautotkin pienentävät tuottoja. Sähköautot aiheuttavat muutoksia korjaamoympäristöihin myös, perinteiset huoltotyön vähenevät.

Jos teknologian edistyminen on sinusta työllisyyttä nakertavaa, miksi et aja pyörän käyttöä kiellettäväksi? Se nimittäin takaa 100% täystyöllisyyden.

Vierailija
91/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tossa jotain perääkin. Kun miettii, että ajamalla konttorille mä kulutan kuitenkin paljon enemmän mitä kotikonttorilla kuluttaisin. Keskustojen kauppojen kulutukseen mulla ei ole mitään vaikutusta, mutta syön lounasravintolassa, tankkaan polttoainetta, huollatan autoa ja ostelen renkaita paljon tiheämmin. Ja jopa siistejä vaatteita pitää olla kaapissa enemmän kun konttorilla pitää käydä. 

Hyödystä en sitten tiedä. Kun tuo kulutus luonnollisesti on pois jostain muusta. Käytännössä mun säästöistä / tulevista eläkevaroista. Koska itsehän ne pitää nykyään säästää. Jos eläkkeelle meinaa päästä. Omistavammalla luokalla tuskin on sellaisia hätiä kun pitoa on kortilla vähän enemmän kuin tavisduunarilla. 

Vierailija
92/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten kahvipöytien vakiokasvot jotka kyllä tulevat toimistolle, mutta tuntuvat olevan aina kahvipöydässä jutustelemassa töihin liittymättömistä asioista? Onko tuo jotenkin maagisesti tehokasta kun se tapah

Meillä vaihdettiin työhuoneet avokonttoreiksi joten lörpöttely onnistuu ihan pöydän yli. On kuin olisi töissä Kindergartenissa. Meille aikuisille on työnantaja järjestänyt päivädiskon.

Omilla lapsilla on varta vasten järjestetty hiljaiset paikat keskittyä rauhassa ja tehdä koululäksynsä.

Vierailija
93/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmasto kiittää etätöistä ja kaikenlaisen ihmisten turhan ramppaamisen lopettamisesta. Monilla on jostain syystä sellainen käsitys, että julkinen liikenne kulkee pyhällä hengellä. Hiilidioksidipäästöt per matkustaja per ajettu kilometri ovat aika kovia ihan HSL-alueellakin. 

OSL-alueella bussit ajaa tyhjinä yötä päivää. Aamu- ja iltapäivä"ruuhkassa" ovat ihmisten käytössä ja silloinkin vain puolillaan.

Vierailija
94/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on muodostunut keinoksi, jolla Suomeen saadaan pikku hiljaa toteutumaan nelipäiväinen työviikko. Itse en harrasta etätöitä, vaan minulle sopii tehdä hommat toimistolla. Mutta voisin veikata, että yleisimmät etätyöpäivät ovat maanantai ja perjantai. Ja se etätyön tehokkuus nyt tiedetään ihan pelkällä elämänkokemuksella.

Olen aina ihmetellyt miten laiska ihminen oikeasti on että tunnustaa ettei häneen voida luottaa.

Kai sanot työhaastattelussakin että sinä tahdot tehdä töitä toimistolla koska kokemuksesi on että etänä vedät vain lonkkaa ja esimiehen tehtävä on keskittyä sinun valvomiseesi?

Vierailija
95/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen se tyyppi joka puhuu kovaa ja kiertelee avokonttorissa höpöttämässä ja keskeyttämässä työkavereita. Kukaan ei vaan koskaan varaa paikkaa mun vierestä. En vaan voi sille mitään kun liike on osa mun persoonallisuutta. Sori siitä.

Vierailija
96/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänkoululainen?

Se on elämmäm kolulaine. Ja minähä e etätöitä tee

Vierailija
97/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, aika lapsellinen hölmö on jos kuvittelee ihmisten tekevän kotona niitä töitä täyspainoisesti.

Joo, aika lapsellinen hölmö on jos kuvittelee ihmisten tekevän toimistolla niitä töitä täyspainoisesti.

Vierailija
98/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään lähitöistä ja sosiaalisuudesta. Mulla on yleensä paikka kahvipaikan vieressä niin kuulen kaikki keskustelut ja pääsen helposti niihin mukaan. Olen saanut paljon uusia kollegoja uudessa avokonttorissa.

Vierailija
99/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nähdään syyt Suomen surkeaan talouskasvuun: yritysten sopeutumiskyvyttömyys. 20 vuotta ollaan kärsitty nollakasvusta vaikka muualla talous kasvoi ja kasvaa nytkin. Meillä yritykset syyttelee tyhmiä kuluttajia, etätyötä (joka ei selitä koronaa edeltävää nollakasvua) ja ties mitä muuta. Joka muutoksen kohdalla reagoidaan samoin, eli itketään valtiota apuun turvaamaan vanhentunut bisnesidea pakottamalla ihmiset toimimaan toisin. Jos toimintaympäristö muuttuu, niin silloin pitäisi yrityksenkin muuttua. Tähän ei vaan Suomessa tunnu osaamista löytyvän miltään tasolta.

Vierailija
100/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mua naurattaa. Jos joutuisin tuhlaamaan etätyössä säästyneet rahat bensaan, kauluspaitoihin ja lounaisiin, säästäisin sitten jostain muusta sen rahan. Menoja täytyy näet sopeuttaa! Alkaa ihan raivostuttaa, kuinka EK yrittävää kaikin keinoin ryövätä minun rahani. Pidän niistä kiinni entistä tiukemmin, mitä enemmän luen tällaista paskaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä