Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EK: Etätyöt hidastavat Suomen talouskasvua ja ankeuttavat keskustoja

Vierailija
06.10.2025 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000011534125.html

No itse en keskustan ravintoloissa tai palveluissa käynyt ennen etätöitäkään. Lähityöpakolla tehokkuuteni laskee ja leikkaan kulutusta entisestään. 

Mistä näitä lähityötampioita sikiää?

Kommentit (171)

Vierailija
61/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TIkapuuhermoston omaavaa pikkupomoa harmittaa, kun ei voi työpaikalla laskea sormin montako alaista hänellä on.

Esimies on huono, jos valta perustuu siihen, että voi käskeä alaisia huoneeseensa.

Ylimielinen työntekijä on turhake firmassa ylimielisyys ja osaaminen eri planeetalta.

Vierailija
62/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö maailma pelastu kun kaikki ei kulje töihin joka päivä. Ei tuu pakokaasuja. Käy kaupassa kerran viikossa hakee pakolliset ruuat tai tilaa ne kotia. Ei käy ravintoloissa tai muualla kuin kerran vuodessa. Luonto pelastuu kun turha kuluttaminen vähenee. Omasta puolesta en ole kulkenut vuosii yökerhoissa tai rafloissa. Ei oo varaa tai kiinnostusta. Ainut että joskus musa keikoilla käyn. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on muodostunut keinoksi, jolla Suomeen saadaan pikku hiljaa toteutumaan nelipäiväinen työviikko. Itse en harrasta etätöitä, vaan minulle sopii tehdä hommat toimistolla. Mutta voisin veikata, että yleisimmät etätyöpäivät ovat maanantai ja perjantai. Ja se etätyön tehokkuus nyt tiedetään ihan pelkällä elämänkokemuksella.

Vierailija
64/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta lähiöissä on nyt päivälläkin pöhinää kun etätyöläiset hoitelee lounastunnilla askareitaan. Mikä itseisarvo se on, että kaikkien pitää tulla keskustaan patsastelemaan? Ei kovin moni työpaikkakaan ole enää keskustassa.

Muutosvastarinta. Asiat muuttuu joten muutosta on vastustettava kaikin keinoin ja argumentein. Sitä tuo lähinnä on. Samasta syystä yhtään ongelmaa ei saa korjattua esim. valtionhallinnon toiminnassa koska vanhat jäärät on hetken päästä palanneet tekemään asiat kuten ne on "aina tehty". 

Esim. työkkärit. Alkujaan työttömien piti ravata naamatusten ilmoittautumaan. Tuossa ei vaan ollut järkeä eikä se toiminut joten homma tuunattiin nettiin ja puhelimitse tapahtuvaksi. Vaan hetkenpäästä työkkärin porukat oli saaneet suostuteltua hölmöt ministerit siihen että tapaamiset tarvitaan joten keksittiin typerä aktivointisirkus tapaa

Miksi et itse luo näitä työpaikkoja muille tarjottavaksi,mikä tämän estää,no miljoona tekosyytä tietenkin.

Vierailija
65/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomojen tuska on suunnaton, ei ole surkimuksia jaloissa palvomassa ja lasipalatsikin maksoi niin karmeasti ja nyt istun siellä melkein yksin. 

EK auta ja keksi jotain valheita joilla saadaan työläiset takaisin kuriin ja nuhteeseen, takaisin omaan karsinaansa odottamaan lahtaajaa!

Vierailija
66/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö maailma pelastu kun kaikki ei kulje töihin joka päivä. Ei tuu pakokaasuja. Käy kaupassa kerran viikossa hakee pakolliset ruuat tai tilaa ne kotia. Ei käy ravintoloissa tai muualla kuin kerran vuodessa. Luonto pelastuu kun turha kuluttaminen vähenee. Omasta puolesta en ole kulkenut vuosii yökerhoissa tai rafloissa. Ei oo varaa tai kiinnostusta. Ainut että joskus musa keikoilla käyn. 

Miten se pelastuu,jos fillaroin kauppaan ja duuniin.

Vierailija
67/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EK ilmoitti viime viikolla että ulkomainen halpatyövoima ei enää tuo yrityksille tuottavuutta.

Nyt EK kääntyi niistämään tuottavuutta kotimaisista työntekijöistä.

1990 luvulla alkanut kasvun loppuminen ja tuotannon tehostaminen alkaa olla kaluttu luu Suomen taloudessa.

Joko yritykset siirtävät toimintansa ulkomaille, tai Suomi eroaa Eurosta ja ottaa Markan takaisin ja devalvoi sen?

Suomen talousosaamisestaan on aina ollut halpuuttaminen. Kun ei enää voida markkaa devalvoida, on siirrytty sisäiseen devalvaatioon, eli palkkojen halpuuttamiseen ja sitten ihmetellään, kun porukka ei kuluta ja mylly ei pyöri.

Vierailija
68/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto kiittää etätöistä ja kaikenlaisen ihmisten turhan ramppaamisen lopettamisesta. Monilla on jostain syystä sellainen käsitys, että julkinen liikenne kulkee pyhällä hengellä. Hiilidioksidipäästöt per matkustaja per ajettu kilometri ovat aika kovia ihan HSL-alueellakin. 

Vierailija
69/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin itse toimistolla, vietin n. 7 h päivässä kooltaan n. 1m2:n kopissa pitämässä palavereita. Siellä hikoilin ja sain haistella omia pierujani. Paljon tuottavampaa kuin työnteko kotikonttorilla, omasta työhuoneesta.

Minulla on kotikonttorilla oma työhuone ja katossa kristallikruunu. Konttorilla on pieni sähköpöytä ja käytävä selkäni takana. Tunnen itseni hermostuneeksi, kun en näe selkäni takana käveleviä ihmisiä. Tuo on todella ahdistavaa.

Jos mietin sellaisessa isossa avokonttorissa työntekoa (ei omia työpisteitä vaan istu missä on vapaata) tai tätä kotikonttoria niin onhan eroa kuin yöllä ja päivällä. Avokonttori hälinöineen on kuin yrittäisit tehdä duunia istuen rautatieaseman penkillä samalla kun iso määrä porukkaa kulkee ohi, juttelee jotain evvk asioita vieressäsi ja puuhastelee omiaan vieressäsi. Vähän vaikea keskittyä edes kunnon nappikuulokkeilla siihen mitä on tekemässä. 

Vierailija
70/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomojen tuska on suunnaton, ei ole surkimuksia jaloissa palvomassa ja lasipalatsikin maksoi niin karmeasti ja nyt istun siellä melkein yksin. 

EK auta ja keksi jotain valheita joilla saadaan työläiset takaisin kuriin ja nuhteeseen, takaisin omaan karsinaansa odottamaan lahtaajaa!

Pääsääntöisesti työnantajat kyllä kertovat,missä hänen tarjoamat työtehtävät tulee suorittaa,yrittäjillä on sitten enemmän sitä valinnanvapautta valita.

Vierailija
71/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuuden siemen tuossa on, tosin hyvin pieni sellainen, ja hyvinkin Helsinki painotteinen.

Se että Helsingin keskustan ruokaravintolaan käyttämäni pennosen siirtyvätkin oman kylän ruokaravintolaan kyllä autioittaa Helsingin keskustaa, mutta vahvistaa oman kylän keskustaa. Oman kylän vahvistuminen puolestaan lisää kylän vetovoimaan ja väestöä.  Tämä puolestaan autioittaa Helsingin keskustaa lisää ja vahvistaa omaa kylää entistä enemmän ja viimeaikoina onkin nähty että uusia yrityksiä nousee kylälle pikkuhiljaa lisää.

Ja tämä ihan etätöiden lisääntymisen seurauksena.

Ymmärrän toki että Helsinkiläisellä toimittajalla on paniikki siitä että ne juottolat ja kahvilat loppuu sieltä Helsingistä, hyvää vauhtiahan nämä konkurssiin menevät, kun ihmiset siirtyvät käyttämään oman kylän palveluita.

Kylmää sinuakin kun käsityskykyysi uppoaa se tosiasia että meidän eläkevarat on kiinni niissä Helsingin keskustan toimistokortteleissa.  Jos niiden arvo romahtaa niin sinne meni haaveet eläkkeistä.

Vierailija
72/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on etukenossa halunnut häätää autoilijat pois keskustastaan. Ja on onnistunut siinä erinomaisesti! Muutama muukin kaupunki on ottanut siitä mallia ja oppia, valitettavasti. Ja omaksi tappiokseen.

Tulihan sieltä sinänsä asiapitoiseen keskusteluun joku auttttoilija keppihevosensa kanssa.

Minä en ole autoileva kansalainen, mutta miksi sun mielestä tuota asiaa ei olisi saanut nostaa esille?

Kyllähän siitä on paljon puhuttu, että jos autoa ei saa parkkiin, ei sinne mennä ostoksillekaan. Kukaan ei ala jalkalamppua, perheen vaateostoksia ja liinavaatteita kanniskelemaan kilometrikaupalla ja/ tai kuljettamaan monien vaihtojen ratikoissa ja busseissa kotiin. Myöskin ravintoloissa/ kahviloissa käynnit suunnataan sinne, minne vaivattomasti pääsee.

Vierailija
73/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö haittaa luovuutta ja ideoiden keksimistä. Toisaalta etätyö edesauttaa lusmuilua. On päivänselvää, että etätyöntekijä taistelee etätyöetuudestaan kynsin, hampain. Koska etätyö tarkoittaa, että hommat tehdään tehokkaasti 2-3 tunnin aikana - ja sen jälkeen siirrytään Mukavuuslandiaan, eli harrastusten tai kodinhoidon pariin. Etätyö ei lisää innovatiivisuutta, etätyö ei jaa hiljaista tietoa, etätyö ei lisää mitään - paitsi tekijänsä luppoaikaa. Siksi etätyötä täälläkin puolustellaan heti aamusta alkaen - koska etätyöläisellä on aikaa roikkua palstalla, kun on sitä luppoaikaa.

Kuin myös minulla. Mutta minä olenkin oma pomoni. 

Vierailija
74/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EK ilmoitti viime viikolla että ulkomainen halpatyövoima ei enää tuo yrityksille tuottavuutta.

Nyt EK kääntyi niistämään tuottavuutta kotimaisista työntekijöistä.

1990 luvulla alkanut kasvun loppuminen ja tuotannon tehostaminen alkaa olla kaluttu luu Suomen taloudessa.

Joko yritykset siirtävät toimintansa ulkomaille, tai Suomi eroaa Eurosta ja ottaa Markan takaisin ja devalvoi sen?

Suomen talousosaamisestaan on aina ollut halpuuttaminen. Kun ei enää voida markkaa devalvoida, on siirrytty sisäiseen devalvaatioon, eli palkkojen halpuuttamiseen ja sitten ihmetellään, kun porukka ei kuluta ja mylly ei pyöri.

Juuri näin.liittymällä Eurovaluuttaan muuta keinoa ei ole,Euro ei jousta.Euroon liittymisen päättivät Lipponen Paavo SDP,Niinistö Sauli ex KOK,pääsyyllinen Paavo Lipponen,kaasuputkiPaavona tunnettu.

Vierailija
75/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ruokatauko on yleensä 30min. Ei siinä ajassa keskustassakaan lounasbuffaan kävellä, syödä ja sieltä vielä takaisin toimistolle. 

Vierailija
76/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on muodostunut keinoksi, jolla Suomeen saadaan pikku hiljaa toteutumaan nelipäiväinen työviikko. Itse en harrasta etätöitä, vaan minulle sopii tehdä hommat toimistolla. Mutta voisin veikata, että yleisimmät etätyöpäivät ovat maanantai ja perjantai. Ja se etätyön tehokkuus nyt tiedetään ihan pelkällä elämänkokemuksella.

Elämänkoululainen?

Vierailija
77/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöt nyt katoavat aika olemattomiin tekoälyn nopean kehityksen myötä. Jos jonkun "työn" voi tehdä tietokoneella etänä niin sen voi silloin korvata tekoälyllä. Bye bye etätyöt. 

Vierailija
78/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin itse toimistolla, vietin n. 7 h päivässä kooltaan n. 1m2:n kopissa pitämässä palavereita. Siellä hikoilin ja sain haistella omia pierujani. Paljon tuottavampaa kuin työnteko kotikonttorilla, omasta työhuoneesta.

Minulla on kotikonttorilla oma työhuone ja katossa kristallikruunu. Konttorilla on pieni sähköpöytä ja käytävä selkäni takana. Tunnen itseni hermostuneeksi, kun en näe selkäni takana käveleviä ihmisiä. Tuo on todella ahdistavaa.

Jos mietin sellaisessa isossa avokonttorissa työntekoa (ei omia työpisteitä vaan istu missä on vapaata) tai tätä kotikonttoria niin onhan eroa kuin yöllä ja päivällä. Avokonttori hälinöineen on kuin yrittäisit tehdä duunia istuen rautatieaseman penkillä samalla kun iso määrä porukkaa kulkee ohi, juttelee jotain evvk asioita vieressäsi ja puuhastele

Haluan oman työhuoneen toimistolta. Jos tämä toteutuu, tulen toimistolle päivittäin.

Vierailija
79/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuuden siemen tuossa on, tosin hyvin pieni sellainen, ja hyvinkin Helsinki painotteinen.

Se että Helsingin keskustan ruokaravintolaan käyttämäni pennosen siirtyvätkin oman kylän ruokaravintolaan kyllä autioittaa Helsingin keskustaa, mutta vahvistaa oman kylän keskustaa. Oman kylän vahvistuminen puolestaan lisää kylän vetovoimaan ja väestöä.  Tämä puolestaan autioittaa Helsingin keskustaa lisää ja vahvistaa omaa kylää entistä enemmän ja viimeaikoina onkin nähty että uusia yrityksiä nousee kylälle pikkuhiljaa lisää.

Ja tämä ihan etätöiden lisääntymisen seurauksena.

Ymmärrän toki että Helsinkiläisellä toimittajalla on paniikki siitä että ne juottolat ja kahvilat loppuu sieltä Helsingistä, hyvää vauhtiahan nämä konkurssiin menevät, kun ihmiset siirtyvät käyttämään oman kylän palveluita.

Kylmää sinuakin kun käsityskyky

Ei kylmää. Olen jo kauan sitten hyväksynyt sen asian että meidän sukupolvi ei tule eläkettä saamaan vaan vanhuusaika pitää pärjätä omilla säästöillä (tai etätöillä).

Vierailija
80/171 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, aika lapsellinen hölmö on jos kuvittelee ihmisten tekevän kotona niitä töitä täyspainoisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi