YLE: "Minulle paras syy olla tekemättä lapsia on se, etten erityisesti halua heitä" - koomikko Juuso Kekkonen normalisoi lapsettomuutta puhu
- Se oli jotenkin vaan itselle niin selkeää. Minun mielestäni ehkä maailman paras syy olla tekemättä lapsia on se, että minä en erityisesti halua tehdä lapsia. Teen suorastaan palveluksen tekemättömille lapsilleni, kun en tee niitä, kun minä en niitä halua.
https://yle.fi/aihe/a/20-278189
Miesnäkökulmaa vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Positiivista on, että hän on osannut kääntää velauden suureksi voimavaraksi ja inspiraation lähteeksi. Loistavaa. 😁
Kateelliset huutelee aina perästä, mutta niistä ei kannata välittää.
Kommentit (65)
Onko nää lapsettomuuttaan hehkuttavat yleensä pulleita pitkähiuksisia miehiä tai pulleita lyhythiuksisia naisia?
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuolla miehellä varmaan ole lapsen hankkimisesta pelkoa, vaikka haluaisikin niitä. Tinder pitää siitä huolen, ettei tuo ulkonäkö riitä pariutumiseen.
Hänhän on todella isän näköinen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa on aina sama perusongelma. Mistä lapseton tietää millaista on saada se lapsi ja millaista elämä olisi kun ei ole sitä lasta vielä koskaan saanut? Vähän sama kuin sanoisi "olen vapaaehtoisesti ei-miljonääri".
Tiedän, millaista on olla ei-haluttu lapsi. Se riittää tiedoksi, etten tee lapsia, joita en hal
...
Minä olen toivottu lapsi toisen sukuni puolelta ( isä)
toiselta puolelta ( äidin suku) ei - toivottu.
No sitten olisin ollut toivottu, jos olisin elänyt ja ajatellut sekä tuntenut kuten he.
Ollut kopio.
Niin ei käynyt. Itselläni on koko ikäni ollut asiasta äärimmäisen ristiriitainen olo.
Paras ratkaisu musta olisi se, että kaikki olisivat yksin selibaatissa.
Koti on siellä missä on ystävät.
"Tässäkin maassa on valtavasti julmia vanhempia, jotka hankkivat lapsia, koska "niin kuului tehdä". Ei takaa biologia rakkautta."
Julma ihminen on julma ihminen. Tässä ei ollut nyt sellaisista kyse.
Pesäpallon tai shakin pelaamattomuudestakin pitäisi saada sosiaalisia irtopisteitä. Miksi niistä ei saa?
Hienoa, että asiasta keskustellaan. Miehissä on enemmän veloja kuin naisissa, ovat vain kaapissa, kun saavat suojan sieltä sillä perusteella, ettei sitä lasta tarvitse muutenkaan itse synnyttää. Sitoutumista voi venyttää loputtomiin ja pakittaa vastuusta vielä vaikka raskauden aikana, vedoten vahinkoon. Lasta ei tarvitse haluta koskaan, eikä selitellä mitenkään. Nainen ei voi väistellä samalla tavalla ja joka puolelta painostetaan asian kanssa. Vastuun saisi jakaa pikku hiljaa.
Velan tabu alkaa murtua, kun ihmiset ymmärtää, että meille on eri rooleja yhteiskunnassa. Tarvitaan muitakin malleja ja kasvattajia kuin niitä, jotka siittää ja synnyttää. Kaikille on paikkansa ja oma roolinsa.
Vierailija kirjoitti:
Onko nää lapsettomuuttaan hehkuttavat yleensä pulleita pitkähiuksisia miehiä tai pulleita lyhythiuksisia naisia?
Onko nää velkoja kilpaa haukkuvat nyt niitä kypsiä, vastuuntuntoisia ja aikuistuneita vanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa on aina sama perusongelma. Mistä lapseton tietää millaista on saada se lapsi ja millaista elämä olisi kun ei ole sitä lasta vielä koskaan saanut? Vähän sama kuin sanoisi "olen vapaaehtoisesti ei-miljonääri".
Normaalilla järjellä varusteltuna osaan päätellä että nyt kun sinkkuna minulla on yksi yksikkö rahaa, aikaa ja energiaa ja käytän ne kokonaan itseeni, niin lasten hankkimisen jälkeen samat yhdet yksiköt rahaa, ainaa ja energiaa jakautuu sitten minun ja useamman minusta täysin riippuvaisen ihmisen kesken.
Toisin sanoen: joka hlvetin päivä pitää herätä aikaisemmin. Pitää vaatettaa, syöttää ja pestä toinen ihminen. Pitää olla toinen ihminen omalla iholla. Pitää olla aina läsnä. Pitää opettaa uusi ihminen sisäsiistiksi, puhumaan, käyttäytymään. Ruokaa pitää ostaa enemmän. Pitää laittaa ruokaa enemmän. Pitää pestä pyykkiä enemmän. Pitää hoitaa toisten ihmisten päivittäisasioita. Elämään tulee yhtäkkiä miljoona uutta muuttujaa ja hommaa hoidettavaksi, eikä noista yksikään ole mitään mitä haluan elämääni.
Nuo listaamani asiat ovat kuitenkin sitä lapsiperheen päivittäisarkea, eikä mitään epämääräistä "joo mieli kyllä muuttuu ja varmasti tykkäät" lässytystä. Vaikka olen lapseton, niin osaan kyllä visualisoida hommasta tulevan vastuun. Minulla ei ole hoivaviettiä ja juuri tuo vanhemmuuden arki, eli kaikki teot mitkä pyörivät lapsen ja sen tarpeiden ympärillä, ovat juuri mitä en elämääni halua. Kissallekin hankin ruokintarobotin. Lapsille ei tuollaisia kai ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitsisi tietää, jos ei koe minkäänlaista halua saada se lapsi? Miljonääriksi nyt varmaan useimmat haluaisi niin se on huono vertaus, mutta ennemmin voisi ajatella että sama kuin sanoisi olevansa vapaaehtoisesti ei-neliraaja-amputoitu.
Miksi tätä haluttomuutta toitotetaan nyt joka puolella? Syntyvyys laskenut jo pitkään ja naisten lapsettomuus kasvanut tasaisesti koko ajan. Luulisi että olisi tarvetta ihan päinvastaiselle puheelle: tarvitsemme lapsia ja tulevaisuuden, jonka lapset mahdollistavat. Missä tästä puhutaan? Kyse on lopulta paljon isompi kuin mutku emmä haluu. Meidän vanhempamme luultavasti tajusivat paremmin, mikä on lasten merkitys ja tätä pidettiin myös esillä, sitä ei kutsuttu syyllistämiseksi vaan ihan kylmäksi faktaksi.
Kuka nyt saa päättää? Ihmisvihaajat ja lapsivihaajat työntävät propagandaansa joka ikinen päivä jossain muodossa ja tämä ei saisi häiritä.
Oho. Sinä saat erivapauden ja erityistoiveen olla lisääntymättä. Tuskin suurin osa veloista kuitenkaan ihmisvihaaja-erakkoja?
Jos on, niin Suomen tilanne ja tulevaisuus on vielä huonompi kuin on ajateltu.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että asiasta keskustellaan. Miehissä on enemmän veloja kuin naisissa, ovat vain kaapissa, kun saavat suojan sieltä sillä perusteella, ettei sitä lasta tarvitse muutenkaan itse synnyttää. Sitoutumista voi venyttää loputtomiin ja pakittaa vastuusta vielä vaikka raskauden aikana, vedoten vahinkoon. Lasta ei tarvitse haluta koskaan, eikä selitellä mitenkään. Nainen ei voi väistellä samalla tavalla ja joka puolelta painostetaan asian kanssa. Vastuun saisi jakaa pikku hiljaa.
Velan tabu alkaa murtua, kun ihmiset ymmärtää, että meille on eri rooleja yhteiskunnassa. Tarvitaan muitakin malleja ja kasvattajia kuin niitä, jotka siittää ja synnyttää. Kaikille on paikkansa ja oma roolinsa.
Silti ne lapset on jonkun tehtävä. Tämä on ristiriidassa sen väitteen kanssa että kyse olisi täysin vapaasta valinnasta, siis että ihan sama. Jos yhteiskunnan perusviesti lastentekoon on ihan sama, niin jokin on pahasti pielessä siinä yhteiskunnassa. Täytyykö tämä oikeasti sanoa ääneen?
Vierailija kirjoitti:
Oho. Sinä saat erivapauden ja erityistoiveen olla lisääntymättä. Tuskin suurin osa veloista kuitenkaan ihmisvihaaja-erakkoja?
Kommenttiin 25.
Tämä maa on täynnä näitä juusoja jotka eivät halua perhettä itselleen.
Heitähän on pilvin pimein.
Mikä tässä itse asiassa edes on outoa?
Tyypillinen suomalainen 25 - 65 - vuotias mies.
Suomalaisen miehen prototyyppi ja tautisen tylsä.
Media voisi vähitellen muuttaa noita loppuunkuluneita aiheita. En seuraa mitään medioita enää jotka liittyvät ihmisten live - elämään.
Suurin insipraationlähde näyttää olevan ihmisen alapää.
Kuten huomaatte, Juusonkin elämänvalinnat pyörivät alapään ympärillä.
Evvk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Juuso heitellä keikkaa sitten kasikymppiseksi asti.
Toivotaan pitkää uraa ja menestystä siihen. :)
Näin se täytyy toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitsisi tietää, jos ei koe minkäänlaista halua saada se lapsi? Miljonääriksi nyt varmaan useimmat haluaisi niin se on huono vertaus, mutta ennemmin voisi ajatella että sama kuin sanoisi olevansa vapaaehtoisesti ei-neliraaja-amputoitu.
Miksi tätä haluttomuutta toitotetaan nyt joka puolella? Syntyvyys laskenut jo pitkään ja naisten lapsettomuus kasvanut tasaisesti koko ajan. Luulisi että olisi tarvetta ihan päinvastaiselle puheelle: tarvitsemme lapsia ja tulevaisuuden, jonka lapset mahdollistavat. Missä tästä puhutaan? Kyse on lopulta paljon isompi kuin mutku emmä
Sitä syntyvyyden laskuahan toitotetaan koko ajan joka tuutista ja yritetään syyllistää nuoria siitä että he eivät hanki lapsia. Siksi juuri pitää antaa puheenvuoro näille vastakkaisillekin näkökulmalle ja muistuttaa ihmisiä siitä, että jokaisella on myös oikeus olla lisääntymättä niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Huonolta näyttää jos ihmisviha ja avoin lapsiviha on nostettu lastenteon edelle ihailtavaksi ja tavoiteltavaksi elämäntavaksi.
Erikseen sitten taloudelliset kannustimet. Olisiko aika jo nousta kapinaan tämänkin asian puolesta jos todella haluamme elinkelpoista tulevaisuutta tälle maalle?
Vaikuttaa että liian moni nukkuu jossain käsittämättömässä torjunnassa asioiden suhteen, ainakaan minkäänlaista liikettä ei olla valmiita tekemään minkään eteen, valittaminen kyllä helppoa, turvallista ja halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velan tabu alkaa murtua, kun ihmiset ymmärtää, että meille on eri rooleja yhteiskunnassa. Tarvitaan muitakin malleja ja kasvattajia kuin niitä, jotka siittää ja synnyttää. Kaikille on paikkansa ja oma roolinsa.Silti ne lapset on jonkun tehtävä. Tämä on ristiriidassa sen väitteen kanssa että kyse olisi täysin vapaasta valinnasta, siis että ihan sama. Jos yhteiskunnan perusviesti lastentekoon o
Miksi ne lapset muka on tehtävä? Maapallon kantokyky on nyt jo ylittynyt, eli lapsia on tehty ihan liikaa. Väkiluku pitää saada laskemaan eikä kasvamaan entisestään.
Ei vit-tu mikä läskikasa! Toi ukko ei ole vapaaehtoisesti kuin ruoka-aikaan kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalilla järjellä varusteltuna osaan päätellä että nyt kun sinkkuna minulla on yksi yksikkö rahaa, aikaa ja energiaa ja käytän ne kokonaan itseeni, niin lasten hankkimisen jälkeen samat yhdet yksiköt rahaa, ainaa ja energiaa jakautuu sitten minun ja useamman minusta täysin riippuvaisen ihmisen kesken.
Toisin sanoen: joka hlvetin päivä pitää herätä aikaisemmin. Pitää vaatettaa, syöttää ja pestä toinen ihminen. Pitää olla toinen ihminen omalla iholla. Pitää olla aina läsnä. Pitää opettaa uusi ihminen sisäsiistiksi, puhumaan, käyttäytymään. Ruokaa pitää ostaa enemmän. Pitää laittaa ruokaa enemmän. Pitää pestä
Jos et pysty näkemään mitä lapsi antaa persoonansa ja kasvunsa kautta niin on varmasti hyvä ettet lisäänny. Suurin osa ihmisistä ymmärtää kyllä edelleen miksi lapsia halutaan.
Eikä syy ole ensisijaisesti taloudellinen vauraus joka mahdollistaa lapsen vaan inhimillinen lahjankaltainen mahdollisuus saada toimia vanhempana, kasvaa sellaiseksi.
....
Huomionhakua. Halutaan saada huomiota millä hyvänsä keinolla.
Jos kaikkia möläytyksiä eikä julkaistaisi, median jutut voisivat muuttua kertaiskusta erittäin kiinnostaviksi ja paljon syvällisemmiksi.