YLE: "Minulle paras syy olla tekemättä lapsia on se, etten erityisesti halua heitä" - koomikko Juuso Kekkonen normalisoi lapsettomuutta puhu
- Se oli jotenkin vaan itselle niin selkeää. Minun mielestäni ehkä maailman paras syy olla tekemättä lapsia on se, että minä en erityisesti halua tehdä lapsia. Teen suorastaan palveluksen tekemättömille lapsilleni, kun en tee niitä, kun minä en niitä halua.
https://yle.fi/aihe/a/20-278189
Miesnäkökulmaa vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Positiivista on, että hän on osannut kääntää velauden suureksi voimavaraksi ja inspiraation lähteeksi. Loistavaa. 😁
Kateelliset huutelee aina perästä, mutta niistä ei kannata välittää.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hälyttävän alhainen syntyvyys. Vapaaehtoinen lapsettomuus on valinta, jonka kuka tahansa on vapaa tekemään. Mutta sitä saa myös arvostella. Vapaaehtoisesti lapseton ei kanna sukupolvensa vastuuta väestön jatkumisesta ja hyvinvointipalvelujen säilymisestä, vaan olettaa, että muut kantavat tuon vastuun.
Vapaaehtoisessa lapsettomuudessa ei ole siksi valintana mitään hehkuttamisen arvoista, ja tuo perustelu että ei tykkää lapsista, on infantiili. Ei muiden lapsista lähtökohtaisesti tarvitse tykätä ollakseen omalle lapselle hyvä vanhempi. Jos ihminen ei ole tunne-elämältään täysi psykopaatti, biologia hoitaa tykkäämisen siinä kohtaa kun lapsi syntyy.
On aivan nurinkurista ajatella että ihminen tietäisi etukäteen miltä tuntuu olla isä/äiti, ja sen mielikuvitteleminen on turhaa. Kysymys on luottamuksesta siihen, että elämä kantaa.
Suomelle on sitä huonompi juttu mitä enemmän tällä koomikolla o
Sori mutta se että moraalittomat infantiilit kuolevat pois ei ole huono juttu oli heidän perimänsä mikä tahansa.
Miksi niitä pitäis tehdä yllin kyllin kun kukaan teistä edes välitä opettaa niille perus tapoja tai kuria ?
Tuolla ne parhaillaankin provoo jotain tulevaa Auvista.
Mut eihän teidän rakkaat kullannuput koskaan tee mitään pahaa.
Entä jos joku ei vain siedä lasten itkua huutoa jne. Eikö ole vain parempi, ettei niitä lapsia laita. Ihan liikaa jo lapsia väkivaltaisissa tai alkoholisti kodeissa.
Eiköhän ne tietyt uskovaiset pidä huolen että lapsia syntyy suomeen vaikka kromosomit saattaa olla vähän kyseenalaiset.
Väestönvaihto menossa. Onnea tulevaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseltä kaksi parisuhdetta kariutui siihen, että kumppani ei uskonut vaikka heti alusta asti kerroin, etten halua lapsia. Kumpikin selitti sitten jälkikäteen, että on moni mieltään muuttanut, joten ajattelivat, että minäkin. Paskoja tilanteita olivat, onneksi molemmat sitten tekivät lapsoa seuraavien kumppaniensa kanssa, jotta saivat mitä halusivat. M56
Erosin vaimostani kun hän alkoi vuosikymmenen jälkeen väittämään, ettei hän ollut tietoinen etten oikeasti halua lapsia. Ilmeisesti hän ei vain ollut uskonut kun sellaista heti alussa viestin hyvin selkeästi enkä asiaa ollut koskaan peitellyt. Minulle tuollainen väite oli järkytys enkä voinut avioliittoa enää jatkaa.
Jotkut eivät ota veloja tosissaan mutta se ei ole velan vika vaan niiden typerysten vika jotka eivät ymmärrä selvää puhetta.
Kahdeksan vuotta vanha juttu. Miksi osa veloista on jäänyt jotenkin täysin jumiin tähän asiaan? Eihän tässä maassa tee juuri kukaan enää muutenkaan lapsia, joten mitä ihmeellistä tässä nykypäivänä on? Kannattaisi ehkä hakea apua, jos luulee että kaikkia muita kiinnostaa ihan kauheasti juuri sinun lisääntymättömyytesi.
Vierailija kirjoitti:
7 vuotta vanha juttu. Onpa taas tosi tuoreet puheenaiheet mammoilla.
Minkä ikäinen jutun pitäisi olla että siitä saa keskustella? Onko asia vanhentunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 vuotta vanha juttu. Onpa taas tosi tuoreet puheenaiheet mammoilla.
Minkä ikäinen jutun pitäisi olla että siitä saa keskustella? Onko asia vanhentunut?
On.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuon näköinen mies edes saisi naisia. Ehkä jos on julkkis.
Ulkonäön kommentointia jälleen, onpa tosi aikuismaista. Minkä ikäinen olet? Lasten pitäisi olla koulussa tähän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella oikeus tarkoittaa pahimmillaan sitten sitä että Suomi kuolee sukupuuttoon hyvin nopeasti. Mutta tämä ei ilmeistesti ketään näistä vapaa valinta-tyypeistä häiritse
Miksi pitäisi häiritä? Ei suomalaiset ole mitään niin ainutkertaista että maapallo jäisi jotenkin kaipaamaan.Kiitos rehellisyydestäsi. Se vain että että mille tuo kansallinen itseinho perustuu? Miksemme olisi ainutkertaisia samalla tavoin kuin jokin laji jota ns luontokato uhkaa?
Mikä ihmeen itseinho? Minä pidän itsestäni eikä lajissammekaan ole mitään vikaa, jos nyt unohdetaan se pikkujuttu että olemme vaara kaikelle muulle elolliselle, mutta ei meitä silti tarvita mihinkään. Se on vain realismia. Maapallo on yhä vaan jatkanut pyörimistään vaikka luontokato on vienyt lukuisia muitakin lajeja. Todella itserakasta kuvitella yhtään mitään muuta, saati sitten että juuri ne sinun geenisi olisi jollain tavalla erityisen säilyttämisen arvoisia.
Onko kukaan tarkistanut, onko Juuso edelleen vela? Ei olis ensimmäinen eikä viimeinen mies jolla sitten keski-iän kynnyksellä onkin rouva maha pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä.
Tässä "miehiä" joiden nimien perusteella suhtaudun epäilevästi isyyteen.
Juuso
Matias
Miika
Petja
Veeti
Eetu
Höpö höpö! Tunnen monia ihan fiksuja nouden nimien kantajia jotka ovat opiskelijoita tai työelämässä jo. Yhtä lailla joku muu nimikin aikoinaan joka ollut pinnalla on tuntunut ehkä enemmän nuoren ihmisen nimeltä mutta aika muuttaa suhtautumista.
Elämä on kyllä helpompaa ilman lapsia varsinkin nykyaikana.Ystävä kamppaillut täi ongelman kanssa 2 viikkoa itkuisena.Vanhempi teini otti saksanpaimen koiran pennun ja pamahti tietenkin paksuksi juopolle poikaystävälleen.Suurin huoli itsellä koiraparasta.No toki ero tulee klassisesti heille.Nää peukun käyttäjät täällä Tampereella levinneet käsiin.Kyllä itse kolmikymppisenä nyt olen varma että lapsia en halua.Se vastuu ja arki ei mua vedä puoleensa.Aika harva nykyään heitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksan vuotta vanha juttu. Miksi osa veloista on jäänyt jotenkin täysin jumiin tähän asiaan? Eihän tässä maassa tee juuri kukaan enää muutenkaan lapsia, joten mitä ihmeellistä tässä nykypäivänä on? Kannattaisi ehkä hakea apua, jos luulee että kaikkia muita kiinnostaa ihan kauheasti juuri sinun lisääntymättömyytesi.
Asia on ajankohtainen ihan niin kauan kuin yksikin vela joutuu kuuntelemaan vihjailua, syyllistämistä, kyselyä ja ties mitä sen suhteen että koska niitä lapsia on tulossa. Yhä tätä tapahtuu vaikka sen tosiaan ei millään tavalla pitäisi olla mitenkään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on eläin siinä missä muutkin, ainoa tehtävä on saada lapsia ja jatkaa biologista sukua. Kaikki muu tässä elämässä on loppupelissä tarpeetonta kokonaisuuden kannalta.
Jos ei halua lapsia niin ei halua lapsia, asia selvä. Enemmän minä kuulen lapsettomien puheissa pelkoa kuin varmuutta omasta valinnasta.
Muidenkin eläinlajien syntyvyys riippuu siitä minkälaiset elinolot lajilla on sillä alueella jossa se elää. Jos ravintoa on niukasti tai olosuhteet muuten on karut, myös poikasia syntyy vähemmän. Maapallon kantokyky ihmisten suhteen on ylitetty jo kauan sitten, joten on jo korkea aikakin että ihmisten syntyvyys alkaa kääntyä laskuun. Eikö se ole hyvä että edes velat on tajunneet toteuttaa tätä, jotta te jotka niitä lapsia haluatte saatte paremmat elinolosuhteet lapsillenne kun velat ei tee heille kilpailijoita samoista luonnonresursseista.
Rehellisesti sanoen en nyt ole ihan vakuuttunut että naisia olisi siihen hommaan jonoksi asti, että varmaan hyvä, ettei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella oikeus tarkoittaa pahimmillaan sitten sitä että Suomi kuolee sukupuuttoon hyvin nopeasti. Mutta tämä ei ilmeistesti ketään näistä vapaa valinta-tyypeistä häiritse
Miksi pitäisi häiritä? Ei suomalaiset ole mitään niin ainutkertaista että maapallo jäisi jotenkin kaipaamaan.Kiitos rehellisyydestäsi. Se vain että että mille tuo kansallinen itseinho perustuu? Miksemme olisi ainutkertaisia samalla tavoin kuin jokin laji jota ns luontokato uhkaa?
Mikä ihmeen itseinho? Minä pidän itsestäni eikä lajissammekaan ole mitään vikaa, jos nyt unohdetaan se pikkujuttu että olemme vaara kaikelle muulle elolliselle, mutta ei meitä silti tarvita mihinkään. Se on vain realismia. Maapallo on yhä vaan jatkanut pyörimistään vaikka luontokato on vienyt lukuisia muitakin lajeja. Todella itseraka
Jätin minäkin lapset tekemättä mutta se ei tee minusta paasaavaa velaa ja olen surullinen lasten vähenemisestä, toisaalta ymmärrän syitäkin.
Oma mielipiteeni että nyt liian moni potentiaalinen hyvä vanhempi jää tahtomattaan perheettä. Tämä ei ole hyvä asia muille kuin pahoille vallanpitäjille jotka pyrkivätkin hajottamaan perhe ja sukuyhteyksiä samoin kuin hävittämään historiamme ja kansallisuutemme. Jotta saisivat alistettua meidät helpommin. Ilmistä jolla ei ole syvempää merkitystä elämässään (kuten vanhemmuus) on helpompi muokata, sumuttaa ja hallita, lopulta orjuuttaa. Ja ihmisiä voi tappaa myös sillä että tyrehdyttää heidän lisääntymistään. Ajatus raivostuttaa minua ainakin kun se tähtää lapsettomuuden kasvatukseen. Vain tyhmä ei ymmärrä tuon päämäärän pahuutta.
Ette olleet veloja olitte aidalla keikkujia.