Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: "Minulle paras syy olla tekemättä lapsia on se, etten erityisesti halua heitä" - koomikko Juuso Kekkonen normalisoi lapsettomuutta puhu

Vierailija
05.10.2025 |

- Se oli jotenkin vaan itselle niin selkeää. Minun mielestäni ehkä maailman paras syy olla tekemättä lapsia on se, että minä en erityisesti halua tehdä lapsia. Teen suorastaan palveluksen tekemättömille lapsilleni, kun en tee niitä, kun minä en niitä halua.

https://yle.fi/aihe/a/20-278189

Miesnäkökulmaa vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Positiivista on, että hän on osannut kääntää velauden suureksi voimavaraksi ja inspiraation lähteeksi. Loistavaa. 😁

Kateelliset huutelee aina perästä, mutta niistä ei kannata välittää.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuolla miehellä varmaan ole lapsen hankkimisesta pelkoa, vaikka haluaisikin niitä. Tinder pitää siitä huolen, ettei tuo ulkonäkö riitä pariutumiseen.

Onko tällainen kommentointi sitä ylemmän tason henkistä kypsyyttä, johon vanhemmuus kuuleman mukaan kasvattaa? 

Vierailija
22/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuolla miehellä varmaan ole lapsen hankkimisesta pelkoa, vaikka haluaisikin niitä. Tinder pitää siitä huolen, ettei tuo ulkonäkö riitä pariutumiseen.

Onko tällainen kommentointi sitä ylemmän tason henkistä kypsyyttä, johon vanhemmuus kuuleman mukaan kasvattaa? 

Kommentti oli vain ääneen sanottuna se, mitä naiset ajattelevat tuosta miehestä Tinderissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tuolla Prismassa katselee vanhempia ja heidän lapsiaan, niin ei kyllä ekana tule mieleen että siinä on kedon kauneimmat ja komeimmat kukat lisääntyneet, kyllä ne lisääntyjät on melko kaukana parhaista ulkonäkögeeneistä 🤣. 

Kauniit ovat kauniiden kanssa ja rumat rumien. Urheileva ja pitkä mies on hyväpeppuisen ja itseään nuoremman naisen kanssa. Muut miehet ottavat sen, jonka saavat jos saavat ketään.

Vierailija
24/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentti oli vain ääneen sanottuna se, mitä naiset ajattelevat tuosta miehestä Tinderissä.

Ei pariutumiseen tarvitse mitään Tindereitä.

Vierailija
25/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hälyttävän alhainen syntyvyys. Vapaaehtoinen lapsettomuus on valinta, jonka kuka tahansa on vapaa tekemään. Mutta sitä saa myös arvostella. Vapaaehtoisesti lapseton ei kanna sukupolvensa vastuuta väestön jatkumisesta ja hyvinvointipalvelujen säilymisestä, vaan olettaa, että muut kantavat tuon vastuun. 

Vapaaehtoisessa lapsettomuudessa ei ole siksi valintana mitään hehkuttamisen arvoista, ja tuo perustelu että ei tykkää lapsista, on infantiili. Ei muiden lapsista lähtökohtaisesti tarvitse tykätä ollakseen omalle lapselle hyvä vanhempi. Jos ihminen ei ole tunne-elämältään täysi psykopaatti, biologia hoitaa tykkäämisen siinä kohtaa kun lapsi syntyy.

On aivan nurinkurista ajatella että ihminen tietäisi etukäteen miltä tuntuu olla isä/äiti, ja sen mielikuvitteleminen on turhaa. Kysymys on luottamuksesta siihen, että elämä kantaa. 

Suomelle on sitä huonompi juttu mitä enemmän tällä koomikolla o

On paljon vanhempia jotka ei tykkää lapsistaan, eikä biologia muuttanut asiaa mihinkään. Omani olivat myös sellaisia, ei niillä ollut mitään intoa vanhemmuuteen vaikka onnistuivat lisääntymään. Mulla on kuitenkin niiden samat lapsista välittämättömät geenit, eikä minkäänlaista mallia lapsirakkaudesta, sekä suoraan sanottuna en voi sietää lapsia, joten eikö olisi ihan saatanan vastuutonta tehdä kersoja? Ja jos siitä omasta kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti vielä alkaisinkin tykätä, niin olisiko sillä nyt kovin kiva elämä kun minun kotiinihan Ei sitten kenenkään muun lapsia astuisi kynnyksen yli, enkä haluaisi niiden tai vanhempiensa kanssa olla missään  tekemisessä, eli melko huono olisi sen mun kersan yrittää kaveerata kenenkään kanssa. Tulisi siitäkin outo ihmisvihaaja erakko. 

Että ihanko oikeasti tällaisiin tilanteisiin pitäisi niitä lapsia tehdä, taidat vihata lapsia vielä enemmän kuin minä? 

Vierailija
26/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä myöskään kadehdi ihmistä, joka on niin itsekeskeinen, että hänen elämäänsä ei mahdu lasta.

Sinähän olet tässä itsekäs kun syyttelet muita itsekeskeiseksi kokonaisen ihmisryhmän tuntematta heitä.

Vanhemmuuskin voi olla itsekeskeistä koska lapsi hankitaan siksi että MINÄ haluan sitä ja sille tulee MINUN sukunimi, ja pääsen esittelemään MINUN lastani MINUN sukulaisille, ja ai että kun saan suosiota ja hyväksyntää kaikilta, MINUN perintö...

Vierailija
27/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateelliset?😃

Hyvä että kerrot ihan avoimesti provosointipäämäärän. Vakavasti en aio tätäkään tyyppiä ottaa.

Vierailija
28/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tuolla Prismassa katselee vanhempia ja heidän lapsiaan, niin ei kyllä ekana tule mieleen että siinä on kedon kauneimmat ja komeimmat kukat lisääntyneet, kyllä ne lisääntyjät on melko kaukana parhaista ulkonäkögeeneistä 🤣. 

Haaveilet varmaan että pääsisit jalostamaan ihmisiä ulkonäön mukaan että voisit lepuuttaa tuotteissasi katsettasi. Ai mutta väärä väri on jo laatuvirhe.

Vierailija
29/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä ei mikään pakota kumppania etsimään.

Vierailija
30/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan voi kuvitella, että joku jonka nimi on Juuso, voisi toimia kenenkään isänä.

Lapsi/lapset/vaimo tarvitsevat myös miehen vastuunottoa. Ei niin, että vaimolla olisi Juuso, siis yksi lapsi lisää - ns. miehestään.

Vierailija
31/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juuri näin. Yhtään enempää ei-haluttuja lapsia ei tarvitse tehdä miettimään, mikä heissä on vialla, kun eivät kelpaa edes omalle vanhemmalleen.

Vierailija
32/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä.

Tässä "miehiä" joiden nimien perusteella suhtaudun epäilevästi isyyteen.

Juuso

Matias

Miika

Petja

Veeti

Eetu

Vierailija
33/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitä saa myös arvostella.

MIksi arvostelet jokaisen yksityisasiaa johon sinulla ei ole valtaam

Vapaaehtoisesti lapseton ei kanna sukupolvensa vastuuta väestön jatkumisesta

Tällaista vastuuta ei ole. Sellaista sopimusta kukaan ei ole syntymässään allekirjoittanut. Keksit päästäsi asioita. Velaus sen sijaan on tunnustettu ihmisoikeus. Sun päästä keksityt "vastuut" ei kumoa lakeja.

Vapaaehtoisessa lapsettomuudessa ei ole siksi valintana mitään hehkuttamisen arvoista,

Onhan. Se tuo onnellisuutta monen elämään. Oletko tyhmä vai luuletko että ihmiset huvikseen ovat siitä onnellisia?

ja tuo perustelu että ei tykkää lapsista, on infantiili.

Miksi? Ei kaikkien tarvitse tykätä kaikista. Ja lisäksi jotkut voivat olla erityisherkkiä lapsen huudolle ja itkulle.

Ei muiden lapsista lähtökohtaisesti tarvitse tykätä ollakseen omalle lapselle hyvä vanhempi.

MIten tämä liittyy velauteen?

Jos ihminen ei ole tunne-elämältään täysi psykopaatti, biologia hoitaa tykkäämisen siinä kohtaa kun lapsi syntyy.

Paitsi jos hoitaa perhesuunnittelun niin lasta ei synny.

On aivan nurinkurista ajatella että ihminen tietäisi etukäteen miltä tuntuu olla isä/äiti, ja sen mielikuvitteleminen on turhaa.

Moni vela on ollut lapsenvahtina sisaruksilleen, saanut osakseen parentifikaatiota, töissä päivähoidossa/koulussa, lukenut lapsen kasvuun liittyviä kirjoja, opiskellut kasvatustieteitä, kuullut tarinoita sukulaisilta ja ystäviltä, seurannut vierestä muiden perheitä jne.

Eiköhän ne velat tiedä aika hel-n tarkkaan mistä siinä on kyse. Ja siksi eivät halua sitä.

Kysymys on luottamuksesta siihen, että elämä kantaa. 

Kyse on valinnasta haluaako lapsen vai ei.

Suomelle on sitä huonompi juttu mitä enemmän tällä koomikolla o

Suomelle on huonompi juttu jos sinun kaltaisia ihmisoikeuksien vastustajia on lisää, koska muuten ajaudumme Venäjän tms kehitysmaan tielle, jossa ihmisiä painostetaan synnyttämään, ihmisoikeudet viedään pois, kurjuus kasvaa, lapset kärsii... miksi haluat tätä Suomeen?

Vierailija
34/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso voi sitten humputtaa ja olla viihteellä koko ikänsä. Elää sitä teinielämäänsä vielä 70 - vuotiaaksi saakka 

Näitä on. Ei hän ole ainoa.

Juuso. 3 - 6 - vuotias pikkupoika kurahousuissa.

Vierailija
35/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuso voi sitten humputtaa ja olla viihteellä koko ikänsä. Elää sitä teinielämäänsä vielä 70 - vuotiaaksi saakka 

Omituinen ajatus. Vaikka sinä olisitkin jämähtänyt teinin asteelle ilman lapsia se ei suinkaan tarkoita sitä että normaalit ihmiset eivät kykenisi aikuistumaan ihan riippumatta heidän lisääntymisestään. 

Vierailija
36/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso, Teinix.

Vierailija
37/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä keskusteluissa on aina sama perusongelma. Mistä lapseton tietää millaista on saada se lapsi ja millaista elämä olisi kun ei ole sitä lasta vielä koskaan saanut? Vähän sama kuin sanoisi "olen vapaaehtoisesti ei-miljonääri".

Vierailija
38/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituinen ajatus. Vaikka sinä olisitkin jämähtänyt teinin asteelle ilman lapsia se ei suinkaan tarkoita sitä että normaalit ihmiset eivät kykenisi aikuistumaan ihan riippumatta heidän lisääntymises

---

Juusosta vaan tulee väkisinkin tuollainen mielikuva.

Jos jollakin on Juuso - niminen isä, vaikea uskoa sitä.

Juuso kuulostaakin siltä, ettei heistä ole isäksi.

Nimi on enne.

Jos vaihtaisi nimensä, elämä voisi muuttua ihan erilaiseksi.

Vierailija
39/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa on aina sama perusongelma. Mistä lapseton tietää millaista on saada se lapsi ja millaista elämä olisi kun ei ole sitä lasta vielä koskaan saanut? Vähän sama kuin sanoisi "olen vapaaehtoisesti ei-miljonääri".

Miksi tarvitsisi tietää, jos ei koe minkäänlaista halua saada se lapsi? Miljonääriksi nyt varmaan useimmat haluaisi niin se on huono vertaus, mutta ennemmin voisi ajatella että sama kuin sanoisi olevansa vapaaehtoisesti ei-neliraaja-amputoitu. 

Vierailija
40/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, millaista on olla ei-haluttu lapsi. Se riittää tiedoksi, etten tee lapsia, joita en halua.