Käytäntö, että sairasilmoitus pitää tehdä soittamalla. Miksei viesti riitä?
Se puhelu on jotenkin nöyryyttävä teatteri.
"köh köh niisk..mä olen vähän kipeä..niisk..
"vai niin."
"köh mut kai mä sillai voisin kokeilla että onnistuuko, jos toi käsi vaan pysyy paikallaan eikä irtoo.."
"no eiköhän tehä nyt niin, että oot saikulla tän ja huomisen."
Miksei tätä voisi hoitaa viestillä? "Moi, olen kipeä. Kuume.". Aikuisiahan tässä ollaan?
Kommentit (177)
Älytön käytäntö. Viesti olisi parempi siinäkin mielessä, että on ainakin kirjallisena, että on ilmoittanut.
Olisi liian helppoa, alentaisi kynnystä jäädä sairauslomalle vaikka ei niin olisi tarvekaan
Että esimies voi kuulla äänestä oletko ryypännyt.
Äänestä kuulee, onko oikeasti kipeä 🤧
Edellisessä työpaikassani esimies ei useinkaan vastannut puhelimeen. Silloin ei jäänyt vaihtoehtoja kuin laittaa viesti perään.
Mikä ihmeen puhelu, sähköpostillahan se ilmoitetaan.
No minusta se on oikein, helpompaa huijata viestillä. Ja viestiä ei välttämättä kukaan edes saa.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Miten äänestä kuulee mahataudin tai katkenneen jalan?
Jos on kurkku kipeä ja ääni mennyt kokonaan, niin pakkohan se on viestiä laittaa kun soittaminen on mahdotonta! Ei kai siitä mitään sanktioita tule?
Meillä on ohjeistus, että sairastumisesta pitää ilmoittaa heti soittamalla. Sähköpostiviesti ei riitä. Kuitenkaan kukaan esimiehistäni ei ole halunnut puheluja vaan sähköpostin. Vielä pari vuotta sitten piti olla sairauslomatodistus eka päivästä alkaen myös lyhyissä poissaoloissa. Nyt sen tarpeellisuus riippuu esimiehestä.
Migreenikohtauksessa on vaikeaa puhua. Migreenipotilailla on muutenkin korkeampi aivoinfarkiriski. Joku voi tulkita migreenikohtausta potevan sammalluksen humalaisen sammallukseksi.
Minulla oli kerran ääni mennyt enkä saanut pihaustakaan puhuttua. Soita siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
No minusta se on oikein, helpompaa huijata viestillä. Ja viestiä ei välttämättä kukaan edes saa.
Miten niin ei saa viestiä? Savumerkeilläkö ajattelit viestiä? Nykyään erittäin harvoin käy sellaista, ettei tekstiviesti tai wa-viesti tai vastaava menisi perille. Kyllä se on sitten ihan vastaanottajan osaamattomuutta tai viitsimättömyyttä, jos ei kykene lukemaan viestejään tai huomaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten äänestä kuulee mahataudin tai katkenneen jalan?
No ainaki mun pomo uskoi, ku soitin että oksensin just. Kai sen kuuli 😅
Katkenneen jalan saikku taitaa olla hiukan pidempi kuin soittamalla ilmoitettava päivän-parin juttu 🤔
Minä taas en ymmärrä, miksi siinä puhelussa ei voi sanoa ylsinkertaisesti että Hei, olen kipeä ja niin pahassa kuumeessa etten pääse tänään ja huomennakaan töihin.
miksi pitää köhhitellä ja ennyillä ja odottaa, että toinem tekee johtopäätöksen sun sairaslomasta? Eikä ihmisille nykyään opeteta pihelinkäyttäytymistä lainkaan?
Jos on diagnisoitu migreeni, niin sen kanssa toimitaan hieman eri tavalla esihenkilön kanssa sopien.
Soitto on ihan hyvä, siinä esihenkilö voi arvioida tarvitaanko todistus vai riittääkö vaan tieto poissaolosta. Teoriassa esihenkilölle ei edes kuulu diagnoosi, mutta silloin pitää hankkia lääkärintodistus.
Vierailija kirjoitti:
Migreenikohtauksessa on vaikeaa puhua. Migreenipotilailla on muutenkin korkeampi aivoinfarkiriski. Joku voi tulkita migreenikohtausta potevan sammalluksen humalaisen sammallukseksi.
Tämä. Itsekin olen migreenipotilas ja jos tulee kohtaus, puhuminen ja soittaminen on ihan hirveää. Meillä ei onneksi tarvitse soittaa vaan voi laittaa viestin esimiehelle. Viimeksi migreenissä jouduin pyytämään puolisoani kirjoittamaan sen viestin koska en itse kyennyt mihinkään mikä vaati silmien avaamista tai useamman järkevän lauseen tuottamista.
Vierailija kirjoitti:
Mutta minkään viestilaitteen näytön katselu ja sillä kirjoittaminen on migreenissä vielä hirveämpää kuin puhuminen.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miksi siinä puhelussa ei voi sanoa ylsinkertaisesti että Hei, olen kipeä ja niin pahassa kuumeessa etten pääse tänään ja huomennakaan töihin.
miksi pitää köhhitellä ja ennyillä ja odottaa, että toinem tekee johtopäätöksen sun sairaslomasta? Eikä ihmisille nykyään opeteta pihelinkäyttäytymistä lainkaan?
No niinkuin tuolla edellä sanottiin: idea tässä on kai se että pomo pystyisi maagisesti arvioimaan äänen perusteella että onko kipeä vai ei. Jos ilmoitat ryhdikkäästi ja selkeällä äänellä asiasi, niin millaisen vaikutelman pomo saa työkyvystäsi?
Siksi siihen kuuluu juuri tuo nyöryyttävä teatteri-esitys, joka tuntunee molemmista yhtä kiusalliselta.
Kaikki eivät ole.