Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tinder ja avoimet suhteet

Vierailija
05.10.2025 |

Voi himputti sentään, kun haluaisin löytää normaalin, rakastavan ja pitkän suhteen (olen kerran jo onnistunut sellaisen löytämään Tinderistä, joten viisastelijat olkoot hiljaa), mutta nykyään joka toisen profiilissa lukee ENM eli joku hiton ethical non-monogamy 🤢 Mikä juttu tää oikein on ja miks nykyään kaikki on jossain avoimessa suhteessa?! :D

Kommentit (195)

Vierailija
101/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te fossiilit ootte kyllä niin last season! Avoin suhde on parasta, ei tarvitse olla aina sen saman naaman kanssa.

Vierailija
102/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pari vuotta sitten sovelluksissa ja meinasi järki mennä tuon takia. Miehet oli joko surullisia tapauksia, hirveitä pelimiessäätäjiä, jotka pyöritti naisia ympäri Etelä-Suomen isoja kaupunkeja tai sitten noita jo parisuhteessa olevia seikkailujen etsijöitä. Näistä kaikista eniten otti päähän nuo suhteessa olevat, jotka tuntuivat saavan kiksinsä siitä, että esittelevät siellä itseään ja testailevat markkina-arvoaan ja samalla ottavat parisuhteen hyödyt. 

Lähdin sovelluksesta. Melkein joka kuukausi tapaan IRL yhtäkkiä aina jossain jonkun miehen, jonka kanssa on mahdollisuus käydä treffeillä, kesäaikaan useampia. Kaikki omalla tavallaan kauniita ja mukavia, vaikkei olekaan suhdetta tullut. Ja KAIKKI monogamisia.

Jos vaihtoehdot on olla roskan ja paskan ympäröimänä tai yksin niin totta kai olen yksin. Ei ole vaikea valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä löysin viime talvena tiukan Tinder-seulan avulla hyvän miehen. Ilmoitin suoraan ja selkeästi profiilissani, että ehdotin edellytys suhteelle on yksiavioisuus, 100% luottamus, ei yhtään mitään ONS tai muutakaan poly- kuvioita. Vain perinteinen yksiavioinen suhde käy. Sitten tuli vastaan ikäiseni 5- kymppisen miehen profiili ja match. 

Tapailtiin noin kuukausi ennen kuin yhdessä sovittiin seurustelusta. Sanoin silloin miehelle uudelleen että 100% uskollisuus on edellytys tälle suhteelle ja ensimmäisestä perseilystä tai muiden vokottelusta tämä suhde loppuu heti eikä tule toista mahdollisuutta. Miehellä on onneksi samat arvot.

Nyt ollaan tosi onnellisia ja meillä on kiva suhde. Kyllä sieltä Tinderistä löytyy kaikkea kunhan pitää tiukan seulan. 

Ja annat miehelle ilmaiseksi pillua mik

Jännä, ei tee mieli sitä rahasta tai ilmaiseksi. 

Vierailija
104/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettisessä polyamoriassahan se ongelma on se, että pitää olla avoin säännöistä. Että oma kumppani tulee aina ensin. Siihen on tosi vaikea löytää ketään muuta kuin toisia eettisessä polyamorisessa suhteessa olevia. On paljon helpompi löytää siihen sinkku, jos sanoo vain olevansa avoimessa suhteessa ja stten vähän antaa ymmärtää, että siitä voisi tulla enemmänkin, jos pääsuhde hiukan reistailee. Sen takia eettisesti monisuhteisia on siellä niin paljon. Ne etsii siellä toisiaan ja samalla häiritsee monogamisia. Eivätkä saa yhtä helposti sinkkuseuraa kuin avoimen suhteen auervaarat. Tai sarjamonogamiset pettäjät, jotka on tietysti sinkuille se ärsyttävin porukka jos todella sattuu haksahtamaan. Siinä voi jäädä soittelemaan lehdelle vuosiksi, että koskas jätät kun roikotellaan sitä monogamisen oman suhteen mahdollisuutta.

Vierailija
105/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa monogamisille oma deittisovellus :)

Ap

Vierailija
106/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen kipuillut. Kaikki tuo polypaska on pilannut normaalien ihmisten deittailun.

En jaksa enää edes yrittää.

Miten se on pilannut normaalien ihmisten deittailun? Miten se vaikuttaa millään tavalla teihin "normaaleihin", mitä me epänormaalit teemme keskenämme?

No koska PARIsuhdetta etsiessä tulee vastaan teitä puolen kylän kyntäjiä. Pankaa vaikka toisianne. Ärsyttää sinkkuna kun jo pariutuneet ihmiset tunkee deittisovellukseen etsimään vain jotain irtopillua, kun itse siis tosiaan haluaisin parisuhteen. Ja levinnyt miesten keskuudessa kuin kulovalkea, ilmoittaa vaan että on ENM niin voi jatkaa sinkkuelämää ja paperilla esittää haluavansa parisuhdetta.

Siis meitä sinkkuja, joilla ei ole kumppania, todellakin vituttaa että deittiar

Olen eri, mutta mitä väliä sillä on? Nykyisin ihmiset hakevat sieltä myös parisuhteita, joten ei sillä pitäisi olla mitään väliä, mitä se alunperin oli. Farkut olivat alunperin työhousut ja joulupuurona oli alunperin ohrapuuro. Nykyisin on toisin.

Vierailija
107/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te fossiilit ootte kyllä niin last season! Avoin suhde on parasta, ei tarvitse olla aina sen saman naaman kanssa.

Eihän monosuhteessakaan tarvitse. Ei kukaan pakota olemaan suhteessa, jos ei huvita. Moni sinkkuhan harrastaakin vain lyhyitä seksisuhteita, koska ei halua pysyvää suhdetta. Ei avoin suhde ole suinkaan ainoa keino tähän.

Vierailija
108/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä haluan olla aina sen saman naaman kanssa. 🤔

Ap

Vierailija
109/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä minäkin hämmästyin aikanaan Tinderin ladattuani, kuinka paljon poly/avoin -naisia siellä oli. Ajattelin, että onko monisuhteisuus oikeasti "pinnan alla" niin suosittua vai keskittyvätkö he nimenomaan Tinderiin.  

Vierailija
110/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se polyamoria ja avoimet suhteet nyt niin yleistä vielä ole että tinderistä ei mitään muuta löytyisi? 

En ole ap, mutta ainakin itse törmäsin siihen ongelmaan, että vaikka minulle näkyvissä profiileissa nämä olivatkin vähemmistössä, niin ne tuntuivat olevan todella yleisiä nimenomaan sellaisten miesten profiileissa, jotka olivat minusta kiinnostavia - eli kanssani samanhenkisiä, taiteista ja kulttuurista tykkääviä, vähän boheemin oloisia, liberaaleja, jne. Ihan fiksuja ja hyviä miehiä on varmasti muissakin, mutta ongelma on vain se, että minulla ei ole mitään yhteistä miehen kanssa, joka on kiinnostunut vain tosi erilaisista asioista, joiden elämäntyyli on ihan erilainen kuin omani, ja esimerkiksi konservatiivista ja/tai oikeistolaista miestä en todellakaan halua. En myöskään usko, että olisin yhtään samalla aaltopituudella miehen kanssa, jota kiinnostaa vain liinkunta, urheilu ja kuntosali. Niin ja koiran omistajat laitan vasemmalle ihan vain siksi, että pelkään koiria.

Vierailija
111/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä minäkin hämmästyin aikanaan Tinderin ladattuani, kuinka paljon poly/avoin -naisia siellä oli. Ajattelin, että onko monisuhteisuus oikeasti "pinnan alla" niin suosittua vai keskittyvätkö he nimenomaan Tinderiin.  

Siellä näkee vain, että joku etsii seuraa, mutta ei samalla tavalla kuin livemaailmassa, että joku on joka toinen viikonloppu uuden tyypin kanssa kaulailemassa kantabaarin nurkassa. Sikäli sosiaalisesti helpompaa etenkin naisille, kun harvassa maassa ollaan kovin vapaamielisiä kuitenkaan käytännössä irtosuhteiden kanssa. 

Vierailija
112/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Millä seuloo kun 70% naisista laittaa profiiliin kuvan kukkapellosta, ikänsä ja ehkä pituuden. Ei mitään muuta tietoja. Sitten kun sattuu joku mätsi tulemaan niin viimeistään treffeillä selviää että on ollut 20 vuotta naimisissa ja aikoo olla jatkossakin, mutta saisin panokalenterista mahdollisesti ajan ens kuun kolmannelle lauantaille."

Ainakin pari vaihtoehtoa tulee heti äkkiseltään mieleen.

1) ohita jokainen profiili, jossa ei ole kunnollista esittelytekstiä

2) etsi seurasi jostain muualta kuin Tinderistä

1) eli jää 0 naista jäljelle

2) eli mistä?

Neuvosi ovat juuri niin hyviä että niillä ei voi edes persettään pyyhkiä.

Ehkä kannattaa vaan hyväksyä että naiset eivät halua sinua, jos et saa mäts

Itse en panisi kollegaa mutta kukin omalla tyylillään.

Vierailija
113/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eettisessä polyamoriassahan se ongelma on se, että pitää olla avoin säännöistä. Että oma kumppani tulee aina ensin. Siihen on tosi vaikea löytää ketään muuta kuin toisia eettisessä polyamorisessa suhteessa olevia. On paljon helpompi löytää siihen sinkku, jos sanoo vain olevansa avoimessa suhteessa ja stten vähän antaa ymmärtää, että siitä voisi tulla enemmänkin, jos pääsuhde hiukan reistailee. Sen takia eettisesti monisuhteisia on siellä niin paljon. Ne etsii siellä toisiaan ja samalla häiritsee monogamisia. Eivätkä saa yhtä helposti sinkkuseuraa kuin avoimen suhteen auervaarat. Tai sarjamonogamiset pettäjät, jotka on tietysti sinkuille se ärsyttävin porukka jos todella sattuu haksahtamaan. Siinä voi jäädä soittelemaan lehdelle vuosiksi, että koskas jätät kun roikotellaan sitä monogamisen oman suhteen mahdollisuutta.

Eli etiikka ulottuu vain siihen pääpilluun, ja sivupillua kohtaan saakin olla taas epäeettinen. Aika hieno järjestelmä teillä.

Omasta mielestään eettisesti polygamiset voisivat perustaa ihan oman apin, vai eikös sellaisia olekin? Missä kaiken maailman lbgtq-kansakin kokoontuu. Miksi te monogamisia sinkkuheteronaisia vainoatte? Pysykää tasollanne vaan.

Vierailija
114/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on avoin suhde tai polysuhde, miten te löydätte niin paljon ihmisiä, joihin tunnette vetoa tai joista kiinnostutte? Minun on sinkkunakin tosi vaikea löytää kiinnostavaa miestä, ja suhteessa ollessani en ole koskaan kokenut, että joku olisi vetänyt niin paljon puoleensa. Vaikka kuinka tekisi mieli seksiä sinkkuna, niin edes se ei saa minua kiinnostumaan jostain epäkiinnostavasta. Olisi ihan absurdi ajatus, että avoimessa suhteessa olisi juurikaan mitään "vaihtelua" juuri tämän takia.

Vierailija
115/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oispa monogamisille oma deittisovellus :)

Ap

Valo on siistimpi deittiappi. Ei siellä kaikki ole mitään uskovaisia.

Vierailija
116/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen kipuillut. Kaikki tuo polypaska on pilannut normaalien ihmisten deittailun.

En jaksa enää edes yrittää.

Miten se on pilannut normaalien ihmisten deittailun? Miten se vaikuttaa millään tavalla teihin "normaaleihin", mitä me epänormaalit teemme keskenämme?

No koska PARIsuhdetta etsiessä tulee vastaan teitä puolen kylän kyntäjiä. Pankaa vaikka toisianne. Ärsyttää sinkkuna kun jo pariutuneet ihmiset tunkee deittisovellukseen etsimään vain jotain irtopillua, kun itse siis tosiaan haluaisin parisuhteen. Ja levinnyt miesten keskuudessa kuin kulovalkea, ilmoittaa vaan että on ENM niin voi jatkaa sinkkuelämää ja paperilla esittää haluavansa parisuhdetta.

Siis meitä sinkkuja, joilla

Luulisi, että kukkapeltonaiset olisi helppo seuloa. Se swaippaus vasemmalle kestää vain sekuntin murto-osan. Niin itsekin teen, kun vastaan tulee miesten profiileita, joissa ei ole profiilitekstiä tai kerrotaan korkeintaan ikä ja pituus. Ihan sama, oliko kuva vai ei, vasemmalle menee suoraa päätä. Tämä on nimenomaan sitä helppoa karsintaa - karsitaan epäkiinnostavat heti pois.

Vierailija
117/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli etiikka ulottuu vain siihen pääpilluun, ja sivupillua kohtaan saakin olla taas epäeettinen. Aika hieno järjestelmä teillä.

Omasta mielestään eettisesti polygamiset voisivat perustaa ihan oman apin, vai eikös sellaisia olekin? Missä kaiken maailman lbgtq-kansakin kokoontuu. Miksi te monogamisia sinkkuheteronaisia vainoatte? Pysykää tasollanne vaan.

Teorian tasolla eettisyys ulottuu kaikkiin suhteisiin, ihmissuhdeanarkisteilla jopa ei-romanttisiin ystävyyssuhteisiin, mutta kirjoitin noin, koska käytännössä se on kuitenkin lopulta aina niin, että ainoa millä on merkitystä on se pääsuhde, etenkin jos se on ns. nesting partner, eli sellainen jonka kanssa asuu yhdessä ja on lapsia. Niitä pääsuhteita on niin harvoin edes kahta, että sitä ei kannata mainita tällaisissa arkista elämää koskevassa keskustelussa.

Toinen vaihtoehto on, että eettisen polyamorian harjoittajalla on sellainen soolopolyamorian malli, jossa ei ole suhteessa kenenkään kanssa primääristi. Ne ovat niitä mitä perinteisesti on ajateltu sitä lopullista kumppania etsivinä sinkkuina, jotka siinä välissä suhteilee ja tapailee. Soolopolyamoriassa tavoitteena ei vain ole missään vaiheessa sellainen "normaali" polyamorinen pääsuhde tai normaalin odotuksen mukainen elämä muutenkaan parisuhdeasioissa.

Vierailija
118/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä en vainoa monogamisia heteronaisia, vaan kuulun itse ap:n edustamaan ryhmään, mutta tunnen vain todella paljon monisuhteista porukkaa swingereistä eettisen polyamorian harrastajiin ja kaikkea siltä väliltä. Olen myös tapaillut tahallaan ja vahingossa tällaisia miehiä. Eli täällä selän takana puhun tutuistani ja tapailumiehistä ja arvioin heidän moraaliaan, joka ei ole reilua, mutta liittyy aiheeseen.

Vierailija
119/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No olisit ollut sen edellisen kanssa, turha nyt on valittaa kun paskat on jo housuissa.

Vierailija
120/195 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No olisit ollut sen edellisen kanssa, turha nyt on valittaa kun paskat on jo housuissa.

No vähän vaikea olla toisen kanssa vastoin tämän tahtoa.

Ap