Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä taas ketuttaa yliopiston ryhmätyöt

Vierailija
05.10.2025 |

Ryhmätyö A: Kolme henkilöä ryhmästä tekee asioita, yksi ei mitään. Asia kärjistyy niin, että pakko on ottaa opettajaan aiheesta yhteys. Opettaja sanoo, että saamme paremman arvosanan jos saamme tämän henkilön tekemään hommia. Koko muu ryhmä pitää henkilöä kädestä kiinni ja auttaa tekemään hommat. Silti ei tule valmista millään. Sovitaan uusi tapaaminen. Harrastuspiirin kautta näen, että ko. henkilö koittaa sopia harkkoja sille samalle päivälle, jolle ollaan sovittu jo tapaaminen. Öö, mitä?

Ryhmätyö B: Tarkoitus tehdä ryhmätyötä yhdessä. Laitan aiheesta sähköpostia 3 muulle ryhmäläiselle ja kysyn sopivaa tapaamisaikaa. Uusi porukka enkä tunne ketään etukäteen. No, KUKAAN kolmesta ei ole saanut viimeisen 2 vrk aikana vastattua milloin sopisi näkeminen.

Ryhmätyö C: Kaksi päivää ennen ryhmätyön esitystä yksi ryhmäläisista ilmoittaa että ei pääsekää esittämään, koska on tanssituntia ja koiran ulkoiluttamista ja ja ja. Tuo esityspäivä on yhteisesti sovittu aikoja sitten. Eiköhän se koira kestäisi sen tunnin mitä seminaari kestää ja luulisi että tanssitunti ei ole sopiva syy jättää muuta ryhmää pulaan.

Joo, en minäkään näitä hommia täydellisesti aina tee, mutta en tajua ollenkaan, miten aikuiset ihmiset yliopistolla voivat toimia noin.

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa yliopisto muuttunut 1980-90-luvulta, kun minä sitä kävin. Ensinnäkin ryhmätyöt olivat hyvin harvinaisia, lähinnä joiltain ekskursioilta muistan. Paritöitä oli vähän enemmän. Ja silloin, kun niitä oli, niin kyllä kaikki osallistuivat, jopa innostuneesti. Yleensäkin olimme opinnoistamme kiinnostuneita ja yritimme haalia kursseja niin paljon kuin suinkin

Vierailija
102/106 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee työt yksin ja palauta vain omissa nimissäsi. Jouduin itse AMK:ssa tekemään melkein kaikki ryhmätyöt yksin. Kuitenkin opettajat vaativat samaa kuin vastaavista töistä, joita teki pahimmillaan viisikin ihmistä. Mitään erityiskohtelua, helpotuksia tai edes ymmärrystä en saanut. Kukaan ei siis halunnut tehdä töitä kanssani. Yhdessä ryhmätyössä, joka poikkeuksellisesti tein nimellisesti kahden muun kanssa kirjoitin käytännössä koko ryhmätyön yksin. Kaksi muuta tosin hoiti ideointia. Kuitenkin olin oikeasti yksin vastuussa tuostakin.

Sun täytyy olla tosi hankala ihminen ja hirveä päällepäsmäri, jos kukaan ei halua tehdä ryhmätyötä sun kanssa. Olenkohan sama tuttuni, joka just facessa avautui asiasta... 

Hän ainakin on todella raskas ihminen

Ei välttämättä vaan se joka haluaa huolehtia etenemisestään ja arvosanoistaan itse. Ne on sitten omaa, ei lusmuryhmän.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YAMK opinnoissa vielä surkeampaa. Jouduimme tekemään yhteisartikkelin ja jäi kokonaan yksin tehtäväksi. Kaksi oli mukana aloituspalaverissa ja sovittu kirjoitustyö jäi tekemättä, vaikka hehkuttivat olevansa aiheen huippuasiantuntijoiden omassa työssään. Kahdella tieteellisen kirjoittamisen taidot oli ihan nollatasoa ja teksti oli suoraa lainausta jostain vanhentuneesta suomenkielisestä kirjasta. Artikkelissa tarkoitus oli kuitenkin käyttää laajasti mm. tutkimusartikkeleita vertaisarvioiduista julkaisuista. Lopputulos oli se, että kirjoitin koko artikkelin yksin kun en kehdannut laittaa nimeäni ryhmätyön tekeleeseen. Kaikki saivat kuitenkin saman arvosanan, myös nuo vapaamatkustajat, vaikka annoin tästä palautteen kurssin opettajalle. YAMK opinnoissa pitäisi kuitenkin olla kanditason opinnot taustalla & työkokemusta, mutta ihmettelen millainen se AMK-kandi on, jos kirjoittaminenkin tuottaa vaikeuksia & miten pari oli jopa päässyt asiantuntijatehtäviin.

Lisäksi kaikilla  kursseilla oli käytössä vertaisarvointi, jolla opettaja siirtää arviointivastuun opiskelijoille. Yhtään ohjeen mukaista (3-4 sivua + uusia lähdeviitteitä) vertaisarviointia en ole saanut. Pahimmillaan puolen sivun kyhäelämä, jossa lähdeviitteenä jokin suomenkielinen kirja 1980-luvulta tai omassa työssäni esitti kattavat lähdeviitteet kopioitu suoraan. Opettajat hyväksyvät nämä ihan kritiikittömästi, joten miksi itse vaivautua antamaan kenellekään kunnollista palautetta ja hakea hänelle aiheeseen liittyviä uusia kotimaisia ja ulkomaisia lähteitä?

Vierailija
104/106 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnontieteitä yliopistossa opiskellessa satuin ottamaan sivuaineeksi kasvatustieteen. Olin ihan ihmeissäni kun kuulin että tentinkin voi tehdä paritenttinä. Tein sen sitten yhden toisen kanssa. Neljä kysymystä tentissä, vastasin niistä kolmeen ja sillä aikaa hän kirjoitti yhteen vastauksen.

Vierailija
105/106 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yliopistossakin nykyään tuollaista? Meillä oli kyllä pakollisen läsnäolon kursseja tai kirjatenttejä, mutta ei ikinä yhtäkään ryhmätyötä. Humanistisessa vieläpä.

"Voitko perustella tämän järjettömyyden

"Ollaan myös todettu ohjeissa, että sama arvosana kaikille paitsi jos joku selkeästi lusmuilee."?? 

Tämä nimittäin on ihan saatanan epäreilua sitä kohtaan, joka esim jatko-opintojen tms takia  tarvitsee hyvät arvosanat. Ryhmässä kun on sitten muut sellaisia "kunhan läpi menee" lusmuja, niin se yksi tunnollinen joutuu tekemään käytännössä kaikkien työt jotta saisi sen 5/5. Ja samalla ne lusmut saa myös vitosen!

Millä hemmetillä perustelet tämän vääryyden itsellesi, minua tämä pistää ihan vihaksi kun niin monet kerrat jouduin valvomaan viimeisen yön (koska muuthan ei tietenkään palauttaneet omaa puolivillaista osuuttaan kuin viime hetkellä) korjaten työstä edes nelosen arvoista. Ja kun muut kuitenkin teki "jotain" (joskin tyyliin 2 arvosanan mukaisesti), niin todellakin tuo "kaikille sama numero" päti.

Vituttaa vielä 10 vuotta myöhemminkin, ja se on sun kaltaisten laiskojen opettajien syy, ja syy siihen miksi yliopistosta jäi ihan hirveän pskt muistot."

Olen tuo, jolle vastaat. Palasin lukemaan keskustelun jatkoa. 

Pahoittelen yliopistoinstituution puolesta, jos sinulle on jäänyt huonot muistot, mutta itse en voi ikäni puolesta olla vastuussa sinulle tapahtuneista "vääryyksistä". Minun pitämilläni kursseilla kaikki ryhmätyöt ovat olleet joko erittäin hyviä tai erinomaisia (arvosanat 4-5, maksimi 5). Ryhmän esitellessä yhteistä työtään on saanut aika hyvän kuvan siitä, miten suurin osa on pitänyt tehtävänannosta ja jopa innostunut tehtävästä. Ryhmätyön painoarvo on vaihdellut, mutta on yleensä vain kolmasosa maksimiarvosanasta. Muut kirjalliset työt painavat enemmän. Opettaja näkee aika selkeästi esim. luentopäiväkirjan tai esseen kielestä, tyylistä ja syvyydestä, mikä on opiskelijan taso. Ryhmätöiden funktiot ovat olleet jotain muuta - opettajan näkökulmasta - kuin saada selville kunkin yksittäisen opiskelijan taso, koska sitä ei todellakaan ryhmätyön avulla pysty selvittämään. Lisäksi, kuten totesin vanhassa kommentissani, meillä on kollegan kanssa kirjallisissa ohjeissa kohta lusmuilusta ja pyydämme osana oppimispäiväkirjaa arvioimaan myös ryhmätyötä, eli jokaisella opiskelijalla on ainakin minun kursseillani mahdollisuus kertoa opettajalle/opettajille (ilman että muut saavat tietää), jos/kun joku on lusmuillut. 

Mikäli koko kurssi teetetään pelkillä ryhmätöillä eikä mitään yksilötehtäviä ole ja/tai niitä ei arvostella, on tuo minunkin mielestäni aika riskipeliä opiskelijoiden oikeusturvan ja tasapuolisuuden kannalta. Toivottavasti annoit aikoinasi palautetta opettajillesi. Muita opettajia ei kannata lähteä syyttämään. 

Toivottavasti pääsit tai pääset jatkossa lusmuista ryhmätyötovereistasi huolimatta jatko-opintoihin ja pääset jossain kohtaa itsekin opettamaan, niin voit paremmin arvioida sitä, missä määrin nykyiset yliopisto-opettajat haluavat vain päästä helpolla. Mikäli selität sitä, ettet päässyt jatko-opintoja tekemään, muiden lusmuiluilla ryhmätehtävissä, niin siinä tapauksessa puolestaan voi olla ihan hyväkin pysyä yliopistosta jatkossa kaukana. 

Vierailija
106/106 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen laiskuus on pesiytynyt yliopistoonkin. Alakoulun luokanopettaja teetti laiskuuttaan ryhmätöitä, kun ei viitsinyt opettaa. Yliopistossa sama homma. Ajatelkaa nyt, kuinka työlästä on lukea ja arvostella 5 yksittäistä esseetä kun sen sijaan voi kuunnella yhden esityksen ja lätkäistä siitä arvostelun kaikille viidelle.