Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeasiantuntija varoittaa: "Eläkeikä voi nousta yli 80 vuoden - maksupaineet kasvavat kestämättömiksi"

Vierailija
05.10.2025 |

Suomen eläkejärjestelmä on historiallisen paineen alla, arvioi taloustieteen professori Sixten Korkman Helsingin yliopistosta. Hänen mukaansa väestön ikääntyminen, työurien lyhyys ja heikkenevä huoltosuhde voivat johtaa siihen, että eläkeikää joudutaan nostamaan jopa yli 80 vuoden tulevina vuosikymmeninä.

"Jos nykyinen kehitys jatkuu, eläkejärjestelmä ei yksinkertaisesti pysy pystyssä ilman merkittäviä muutoksia. Työikäisten määrä pienenee nopeasti ja maksajia on yhä vähemmän. Tämä johtaa siihen, että eläkeiän on noustava tai maksujen on kasvettava dramaattisesti", Korkman sanoo.

Hänen mukaansa laskelmat osoittavat, että kokonaiseläkemaksuja olisi nostettava 35-55 prosenttia nykyisestä, jotta järjestelmä säilyisi rahoituskelpoisena. Tämä tarkoittaisi, että työntekijän oma maksuosuus kasvaisi huomattavasti, kun taas työnantajapuolella vastustus olisi väistämätön.

"Työnantajat eivät todennäköisesti suostu lisäämään sivukulujaan, jotka ovat jo nyt korkeammat kuin työntekijän maksut. Tämä taas siirtää painetta yksittäisille palkansaajille - ja voi vähentää työnteon kannustavuutta", Korkman arvioi.

Yrittäjille helpotuksia, mutta palkansaajille kiristyksiä

Samaan aikaan hallitus valmistelee mallia, jossa yrittäjien eläkemaksuja pyritään säätämään vastaamaan tarkemmin todellisia ansiotuloja. Tavoitteena on poistaa keinotekoinen vähimmäismaksutaso ja antaa yrittäjille enemmän joustoa.

"Uudistus helpottaisi etenkin pienyrittäjiä ja toisi heidän maksunsa lähemmäs todellista tulotasoaan. Se luo myös yhden uuden kannustimen yrittäjyyteen aikana, jolloin palkkatyön verokiila ja sivukulut ovat kasvaneet liian suuriksi", toteaa Korkman.

Korkmanin mukaan valintoja ei voi enää lykätä

Asiantuntijan mukaan Suomi on "käännekohdassa", jossa joudutaan päättämään, halutaanko turvata nykyinen eläketaso tuleville sukupolville vai hyväksytäänkö, että eläkkeet tulevat olemaan pienempiä suhteessa työansioihin.

"Jos mitään ei tehdä, eläkkeiden reaaliarvo alkaa laskea, ja tulevaisuuden sukupolvet maksavat yhä enemmän saamatta vastineeksi samaa turvaa. Tämä on epäreilu yhtälö, jota ei voi enää lakaista maton alle", Korkman varoittaa.

Taustalla ikääntyvä väestö ja työvoimapula

Tilastokeskuksen ennusteiden mukaan yli 65-vuotiaiden määrä kasvaa Suomessa yli miljoonalla vuoteen 2060 mennessä, samalla kun työikäisten osuus väestöstä pienenee jyrkästi. Työperäinen máàhanmùùtto ja automaatio voivat helpottaa tilannetta, mutta eivät riitä poistamaan järjestelmän perusongelmaa.

"Järjestelmä perustuu siihen, että riittävän moni tekee työtä riittävän pitkään. Jos näin ei käy, on pakko joko nostaa maksuja, leikata eläkkeitä tai siirtää eläkeikää huomattavasti eteenpäin", Korkman kiteyttää.

Kommentit (735)

Vierailija
601/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei vain leikata eläkkeitä? Kaikille turvataan vain minimikansaneläke.

Kertynyt ja työnteolla ansaittu työeläke ei ole vähimmäisetuus ja sosiaalietuus kuten kansaneläke on nykyään kuulemma.

Mutta työeläkkeen omaisuudensuoja koskee vain itse maksettua osuutta, ei koko eläkettä.

MIssä laissa noin on kerrottu?

Vierailija
602/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapula? 

Työttömiä ennätysmäärä, töitä ei ole.

Mun puolesta voivat nostaa eläkeikää vaikka 100 ikävuoteen asti. Ei kosketa mua koska jään eläkkeelle kun sijoitan itse omani eläkkeeni. Kun jään omalle eläkkeelle, en maksa enää tuloveroja enkä eläkemaksuja

Näin tulee tekemään moni muukin.

Maksat pääomatuloveroa ja siinä vaiheessa lähes varmasti myös omaisuusveroa, jotta omaisuutesi saadaan tuottamaan hyvinvointia Suomalaisille uwu.

Eläköitymissuunnitelmaan täytyy sisältyä myös koko varallisuuden siirtäminen sellaiseen maahan, missä verotus on siedettävä. Tämä täytyy tehdä jo nyt, eli varallisuutta täytyy kartuttaa sinne missä verotus tulee tulevaisuudessa olemaan matalampi kuin Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi entistä vanhempia kansanedustajia ja ministereitä, olettaen että heidänkin eläkeikä olisi tuo 80. Ruumisauto ja ambulanssi nähtäisiin usein eduskuntatalolla, kansan kukkarolla käytäisiin edelleen.

Vierailija
604/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyramidihuijaus🤔

Tee lapsia niin ei olisi ongelmaa.

Eihän tätä totuutta saa sanoa, koska nykyään on erilaiset arvot (= Mulla on oikeus tehdä mitä MINÄ haluan, ja jos sillä on yhteiskunnallisia vaikutuksia, se on jonkun muun (boomereiden) vika).

Vierailija
605/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko kovin suureen eläkeiän nostoon. Harva on hengissäkään enää 80-vuotiaana, puhumattakaan työkykyinen. Eli uskon eläkkeiden tason laskevan tulevaisuudessa. Jokainen voi sitten halujensa ja kykyjensä mukaan säästää itselleen lisäeläkettä tai kerryttää varallisuutta, jonka turvin kasvattaa elintasoaan eläkevuosille.

Me olemme säästäneet ja sijoittaneet jo pari vuosikymmentä tuota silmälläpitäen. On asuntoja ja osakkeita, joista tulee pääomatuloja ja tarvittaessa niitä voi myydä.

No mistähän yksinasuva suomalainen keskituloinen säästää. Ihan naurettavia summia saa sivuun. Muutaman satasen korkeintaan kuukaudessa, jos oikein nipistää. Suomen palkkataso on ihan syvältä ja kovat kustannukset. Haihattelua, jos ei meinaa elää koko elämäänsä kuten köyhät. Älkää viitsikö myöskään alkaa vääntämään mistään ko

200e/kk, 30 vuotta, korko 5% = 163 740e ja vielä 10 vuotta lisää = 297 713 euroa. Tuon koron saa indeksirahastoista.

Mun mielestä tuo ei ole mitenkään naurettava summa.

Vierailija
606/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei vain leikata eläkkeitä? Kaikille turvataan vain minimikansaneläke.

Alkaa olla se ja sama vaikka laitaisivat eläkeiäksi 100 vuotta. Juuri kukaan kun ei selviä tuonne asti hengissä saati työkykyisenä.

Eläkkeelle pääsisi tai joutuisi käytännössä vain sairastumisen ja työkyvyttömyyden kautta? Jos silloinkaan.

Poikkeuksena olisi tietysti johdon omat eläkesopimukset.

Vierailija
607/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin. Eläke ei ole kohta ikäperusteinen vaan syyperusteinen etuus. 

Saikulla ja työttömyyskorvauksilla ollaan sitten hautaan asti, kun mikään syy ei ole riittävä peruste eläkkeelle.

Noita muita etuuksia on sitten helpompi leikata ja evätä aina tarvittaessa.

Vierailija
608/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo yksi jankuttaa suurten ikäluokkien kesälomista? Palkallisen kesäloman saa, kun käy töissä. Moni suurista ikäluokista meni töihin 15 vuotiaana oltuaan koulussa 9 vuotta ja alkoi saada palkallista kesälomaa. Itse 60-luvulla syntyneenä aloin saada kesälomaa 80-luvulla, kun 17 vuoden koulutusputken jälkeen viimein menin vakituisiin töihin. 

Vierailija
609/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei saa koskaan vakituista työpaikkaa. Määräaikaisia töitä, ei koskaan palkallista kesälomaa.

Vierailija
610/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun pitää maksaa näiden nykyisten eläkkeet mutta kukaan ei maksa mun eläkkeitä?

Olisit tehnyt niitä maksajia. 

Vierailija
611/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedemiesten pitää nuorentaa meidät. Kiire. Muuten työpaikka on kuolausosasto.

Vierailija
612/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ei saa koskaan vakituista työpaikkaa. Määräaikaisia töitä, ei koskaan palkallista kesälomaa.

Kumpikaan noista asioista ei ole mikään lakiin niitattu ihmisoikeus. Lomasysteemejä ja työmarkkinoita tulee ja menee kun aika kuluu. Se on nyt me satuttu tällaiseen aikaan elämään ja sille ei mitään voi. Asiat muuttuvat joskus parempaan ja joskus huonompaan suuntaan mutta niin ei käy ikinä että seuraavalla sukupolvella olisi aina 100-prosenttisesti parempi, rikkaampi ja helpompi elämä kuin edellisellä sukupolvella. Boomeritkaan ei valinneet syntyä silloin kun syntyivät, ei myöskään 1860-luvun nälkävuosissa kuolleet joten johonkin ikäluokkaan kuulumisesta on ketään turha osoitella.

Vierailija
613/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yli 80 vee saunan taakse, niin problem solved.

Eutanasia? Ei ole kaikille takuueläkkeitä.

Vierailija
614/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. Ottaen huomioon, että kolmivuorotyö tutkitusti lyhentää elinikää, niin enpä minä taida kohtalaisen terveistä elintavoista huolimatta päästä eläessäni eläkkeelle. 

Vähän kyllä ketuttaa, että levätä saa vasta haudassa.

Vierailija
615/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyramidihuijaus🤔

Eihän tätä totuutta saa sanoa, koska nykyään on erilaiset arvot (= Mulla on oikeus tehdä mitä MINÄ haluan, ja jos sillä on yhteiskunnallisia vaikutuksia, se on jonkun muun (boomereiden) vika).

Persujen ulinaa

Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän peruspäiväraha on paljon pienempi kuin edes takuueläke. Eläkeikää nostetaan, jotta yhä useampi olisi ennen eläkeikäänsä työtön. Tuskin kukaan edes kuvittelee työnantajien olevan innokkaita palkkaamaan yli 65-vuotiaita, kun nyt tuntuu olevan jo 55-vuotiaskin liian vanha. Puhumattakaan siitä, jos eläkeikä tosiaan olisi 80, niin palkkaamaan 75-vuotiaita. Ja jos olet ennen eläkeikääsi 20-30 vuotta työttömänä, niin jo se pienentää tulevaa eläkettäsi ihan reippaasti. Tulevaisuudessa vain harvoilla onnekkailla on hyvät eläkkeet. Siis niillä, joilla on koko työikänsä ollut työpaikat. Näiden määrä vähenee koko ajan, kun yhä useampi nuori ei pääse  edes työuransa alussa töihin. Tänä vuonna keskimääräinen eläke on Suomessa 2100 €/kk. 20-30 vuoden päästä se tulee olemaan paljon pienempi, koska yhä harvempi tulee olemaan koko työikänsä töissä. Ainakaan kokoaikatöissä. 

Vaikka en kuulukaan suuriin ikäluokkiin, niin tottakai ymmärrän, miten etuoikeutettu olen siinä, etten ole ollut päivääkään työtön. Tai siis nyt olen, mutta omasta vapaasta tahdostani ja elelen säästöilläni enkä nosta mitään tukia. Ymmärrän myös hyvin nuorempien ikäluokkien huolen omasta tulevaisuudestaan. Moni on huolissaan jo tästäkin päivästä. 

Vierailija
617/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitin sairastui muistisairauteen kuuskymppisenä eläkeläisenä. Itsellä ehkä sama edessä. Työnantaja varmaan mielellään katselee vierestä, kun en löydä edes vessaa. 😆

Vierailija
618/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan noista asioista ei ole mikään lakiin niitattu ihmisoikeus. Lomasysteemejä ja työmarkkinoita tulee ja menee kun aika kuluu. Se on nyt me satuttu tällaiseen aikaan elämään ja sille ei mitään voi. Asiat muuttuvat joskus parempaan ja joskus huonompaan suuntaan mutta niin ei käy ikinä että seuraavalla sukupolvella olisi aina 100-prosenttisesti parempi, rikkaampi ja helpompi elämä kuin edellisellä sukupolvella. Boomeritkaan ei valinneet syntyä silloin kun syntyivät, ei myöskään 1860-luvun nälkävuosissa kuolleet joten johonkin ikäluokkaan kuulumisesta on ketään turha osoitella.

Ei ole lakiin kirjattu, että me nuoremmat hoidettaisiin eläkeläisiä.

Thl sanoi pari vuotta sitten, että jos omaiset ei osallistu eläkeläisten hoitoon niin se maksaa 10 miljardia vuodessa, kun pitää palkata hoitajia.

Vierailija
619/735 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi entistä vanhempia kansanedustajia ja ministereitä, olettaen että heidänkin eläkeikä olisi tuo 80. Ruumisauto ja ambulanssi nähtäisiin usein eduskuntatalolla, kansan kukkarolla käytäisiin edelleen.

Purra siellä heiluu saksien kanssa kasikymppisenä  ja etsii leikattavaa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyramidihuijaus🤔

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin boomereiden vika oli nimenomaan se, että eivät tehneet yhtä paljon lapsia kuin omat vanhempansa. Toisaalta jos olisivat tehneet, meillä oliis nyt vieläkin enemmän työttömiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi