Mikä idea siinä pienessä matkalaukussa jonka voi ottaa lentokoneessa matkustamoon mukaan?
Kommentit (95)
Se idea on siinä että sen saa ilmasiks jos mahtuu penkin alle. Ruumatavarat on maksullisia. Repulla mennään, vaatteet voi pestä nyrkkipyykillä ja jos joku loppuu niin voi ostaa uutta tilalle. Eikä tartte odotella matkalaukkujonossa.
Mulla on matkalla yleensä toilettilaukussa tai meikkipussissa mukana pienet kynsisakset, kynsiviila, pinsetit ja ripsentaivuttimet. Niitä ei varmaankaan sais viedä koneeseen? Ainakaan niitä saksia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, olen se "ylipakkaaja", joka kuitenkin kokee tarvitsevansa kaikkea mukana olevaa.
Tuo kevyesti pakkaaminenkin tuntuu olevan taitolaji. Vaatii ehkä tietynlaista asennetta ja tottumusta, sekä tietenkin kokemusta siitä, millä tavaroilla voi oikeasti pärjätä ilman että mitään oleellista puuttuu.
Pääasia on että hyväksyy sen että reissussa ei ole valinnanvaraa. Olen tällä hetkellä 10pv matkalla repun kanssa, ja esim vaatteet on (sis ne mitä päällä) :
2 alustoppia ja 1 rintaliivit.
2 pitkähihaista merinopaitaa
1 pitkä ohut villatakki (oikeaa villaa)
2 ohutta paitapuseroa.
1 merinolegginsit
1 normaalit leggingsit (näitä en taida käyttää ollenkaan)
1 villaiset ns. suorat housut
Kaulahuivi
Ohut hieman vettä pitävä tuulitakki
2 lenkkarit.
10kpl alushousuja
10kpl ohuita sukkia
Näillä saa vaateyhdistelmät lämpötiloihin 10-30 astetta. Kylmimmässä päällä toppi, merino paita, paitapusero, villapaita, merino leggingsit, suorat housut, huivi, takki. Lämpimässä rintaliivit ja paitapusero ja joko suorat housut tai normi leggingsit. Ja kun koneeseen laittaa päälle tuon "kylmän" varustuksen, ei loput vie juuri yhtään tilaa. Lisäksi merinoa voi pitää helposti 2-3 päivää päällä ilman pesua, joten pyykätä jouduin vain kerran (villaisia suoria housuja ei edes tarvitse pestä)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on matkalla yleensä toilettilaukussa tai meikkipussissa mukana pienet kynsisakset, kynsiviila, pinsetit ja ripsentaivuttimet. Niitä ei varmaankaan sais viedä koneeseen? Ainakaan niitä saksia.
Lyhytteräiset tylppäkärkiset sakset saa viedä. Minulla on aina mukana Fiskarsin kynsisakset, eikä niistä ole koskaan huomautettu. Kuten ei ripsentaivuttimestakaan, pinsettejä en ole kokeillut.
Mites tuliaiset, esim. jos haluaa tuoda vaikka alkoholia kohteesta?
Paljon matkustelleena olen huomannut, että ruumaan menevän laukun sisällöstä tuli aina puolet koskemattomina takaisin. Kun pakkaa ajatuksella, kaikki mahtuu lentolaukkuun + olkalaukkuun. Shampoo, voiteet ja hiustuotteet minipakkauksiin, hammastahna 20 ml miniversiona. Tyhjiä minipulloja ja rasioita saa esim Tokmannista, Normalista ja tavarataloista.
Vierailija kirjoitti:
Sitten maksetaan se lentolaukku ruumaan paluumatkalle.
Siihen pieneen laukkuun voi pakata lentomatkalla tarvittavat eväät.
Omaan vakiosatsiini kuuluu Lidlin karjalanpiirakoita ja itse tehtyä munavoita.
Usein muut lentokoneessa matkustavat seuraavat vesi kielellä ateriointiani.
Pitkillä lennoilla kannattaa ottaa mukaan myös tuhdimpaa evästä, esim. makaronilaatikkoa jonka lentoemäntä lämmittää kädenkäänteessä mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Ai siis sen lentolaukun lisäksi saa olla vielä joko käsilaukku tai reppu? Oon kuvitellut, että koneeseen saa viedä tasan sen yhden laukun ja se olisi joku noista. En oo käynyt useampaan vuoteen ulkomailla, niin siksi en oo ihan perillä näistä säännöistä.
Yleensä vaihtoehdot on
Kevyin: Pelkkä pikkureppu joka menee tuolin alle
Pelkkä matkustamo: Pikkureppu ja cabin laukku
Ruumalaukku extrana
Kaikki yhtiöt eivät tarjoa kevyintä vaihtoehtoa ollenkaan, joissakin keskimmäinen sisältyy aina lippuun (esim KLMllä tämä on minimi), joissakin oletus on tuo kevyin (esim Finnair tai Ryanair joissa myös repun koko taitaa olla molemmissa normaalia pienempi, sellainen kankenin kokoinen minireppu) ja keskimmäinen maksaa extraa. En ole ikinä nähnyt vaihtoehtoa jossa saisi VAIN cabin laukun, ilman reppua - kyllä se reppu kuuluu aina mukaan jos lipulla saa cabin laukun.
Vierailija kirjoitti:
Tulee sille tuliaisviinalle hintaa, jos sen takia pitää maksaa molempiin suuntiin ruumalaukku.
Matkatavarani. Todellakaan laita mitään ruumaan, hirveä odottelu joka päässä. Ostan paikan päältä hygieniatarvikkeet yms siksi ajaksi kun tarvitsen ja jos teen reippaasti viikkoa pidemmän reissun, etsin paikallisen itsepalvelupesulan. Todellakaan tarvitse matkustamokokoista matkalaukku suurempaa yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Minimaalisesti matkustava tuskin tarvitsee mukaan mitään näistä 😂. En käytä noita kotonakaan joka kuukausi, enkä edes omista listasta kuin kynsisakset (sellaiset klipperit). Voihan sitä luetella vaikka hiusten kihartimet ja jalkakylvyn, mutta mitään pakollisia matkatavaroita ne eivät tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai siis sen lentolaukun lisäksi saa olla vielä joko käsilaukku tai reppu? Oon kuvitellut, että koneeseen saa viedä tasan sen yhden laukun ja se olisi joku noista. En oo käynyt useampaan vuoteen ulkomailla, niin siksi en oo ihan perillä näistä säännöistä.
Yhtiökohtaiset säännöt varmaan vähän vaihtelevat, mutta periaatteessa siis sallitaan yksi hattuhyllylle menevä laukku ja lisäksi penkin alle mahtuva käsilaukku tai reppu. Nykyään Finnairilla halvimpaan lippuun ei sisälly kuin se pieni laukku, jos haluaa enemmän niin silloin myös maksetaan enemmän.
Tää laki muuttui just. Aina ennen sai viedä sekä käsilaukun että matkustamolaukun, mutta joskus koronan jälkimainingeissa halpalentoyhtiön rupes laskuttamaan erikseen matkustamolaukusta ja nut se kiellettiin. Jatkossa pitää saada ottaa matkustamoon sekä käsilaukku että pieni matkatavaralaukku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiökohtaiset säännöt varmaan vähän vaihtelevat, mutta periaatteessa siis sallitaan yksi hattuhyllylle menevä laukku ja lisäksi penkin alle mahtuva käsilaukku tai reppu. Nykyään Finnairilla halvimpaan lippuun ei sisälly kuin se pieni laukku, jos haluaa enemmän niin silloin myös maksetaan enemmän.
Tää laki muuttui just. Aina ennen sai viedä sekä käsilaukun että matkustamolaukun, mutta joskus koronan jälkimainingeissa halpalentoyhtiöt rupes laskuttamaan erikseen matkustamolaukusta ja nyt se kiellettiin. Jatkossa pitää saad
Eli tossa lisätietoa, tosiaan jatkossa matkustamoon saa viedä käsilaukun JA matkatavaran. Mannertenväliset lennot sit erikseen.
https://www.bbc.com/travel/article/20250627-the-big-change-affecting-eu…
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tarvittava eli useammat vaihto vaatteet joita kaikkia voi yhdistellä toisinsa, elektroniikka, kempparit, ea-bägi yms mahtuu vaivatta pieneen reppuun.
Ohis, mutta mitä on kempparit? Mä tiedän kumpparit, mutta tässä tuskin tarkoitetaan kumisaappaita.
Ethän sä ole tosissasi? No et tietenkään, eihän kukaan voi olla tietämättä mitä kempparit tarkoittaa. En ole koskaan tavannut ihmistä joka ei tietäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vaihtoehdot on
Ruumalaukku extrana
Kaikki yhtiöt eivät tarjoa kevyintä vaihtoehtoa ollenkaan, joissakin keskimmäinen sisältyy aina lippuun (esim KLMllä tämä on minimi), joissakin oletus on tuo kevyin (esim Finnair tai Ryanair joissa myös repun koko taitaa olla molemmissa normaalia pienempi, sellainen kankenin kokoinen minireppu) ja keskimmäinen maksaa extraa. En ole ikinä nähnyt vaihtoehtoa jossa saisi VAIN cabin laukun, ilman reppua - kyllä s
Vanhaa tietoa tää. Nykyään sisäisessä liikenteessä matkustamoon saa viedä käsilaukun lisäksi matkatavaran, eikä lentoyhtiö saa siitä laskuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tarvittava eli useammat vaihto vaatteet joita kaikkia voi yhdistellä toisinsa, elektroniikka, kempparit, ea-bägi yms mahtuu vaivatta pieneen reppuun.
Ohis, mutta mitä on kempparit? Mä tiedän kumpparit, mutta tässä tuskin tarkoitetaan kumisaappaita.
Ethän sä ole tosissasi? No et tietenkään, eihän kukaan voi olla tietämättä mitä kempparit tarkoittaa. En ole koskaan tavannut ihmistä joka ei tietäisi.
En mäkään itsas tietäisi, jollen olisi vauvalta lukenut. Oon vm 1979 ja aina puhuttu vain kosmetiikasta tai hygieniatarpeista. Kukaan ei ole käyttänyt sanaa kemppari ikinä irl mun ympyröissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vaihtoehdot on
Ruumalaukku extrana
Kaikki yhtiöt eivät tarjoa kevyintä vaihtoehtoa ollenkaan, joissakin keskimmäinen sisältyy aina lippuun (esim KLMllä tämä on minimi), joissakin oletus on tuo kevyin (esim Finnair tai Ryanair joissa myös repun koko taitaa olla molemmissa normaalia pienempi, sellainen kankenin kokoinen minireppu) ja keskimmäinen maksaa extraa. En ole ikinä nähnyt vaihtoehtoa jo
Luepa itse se linkkaamasi juttu, kyseessä on vasta EHDOTUS. Mikään ei siis ole vielä muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimaalisesti matkustava tuskin tarvitsee mukaan mitään näistä 😂. En käytä noita kotonakaan joka kuukausi, enkä edes omista listasta kuin kynsisakset (sellaiset klipperit). Voihan sitä luetella vaikka hiusten kihartimet ja jalkakylvyn, mutta mitään pakollisia matkatavaroita ne eivät tietenkään ole.
Mä en edes omista nousta mitään. 😂 Kynsileikkuri löytyy ja sen saa kyllä ottaa koneeseen. Myös pinsetit saa koneeseen jos sellaiset omistaa. Eikä niissä taivuttumissakaan ole yhtääm mitään kiellettyä jos sellaisilla on jotain käyttöä. Ainoastaan ne sun kynsisakset jäis joillain kentillä, eikä sekään kaikilla, monet antaa ottaa alle 5cm terällä varustetut.