Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä idea siinä pienessä matkalaukussa jonka voi ottaa lentokoneessa matkustamoon mukaan?

Vierailija
05.10.2025 |

Mitä pakkaatte sinne?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulaukkuun voi pakata yöpuvun mukaan jos on yölento.

Yölennollahan yöpuku on pakollinen, samoin tohvelit vessassa käyntiä varten. 

Ei tarvi pyjamaa, esim collegehousut on hyvät. Tai mitkä vaan mukavat. Lentokoneen vessaan kannattaa mennä vain kengät jalassa. Lattialla lainehtiva ei ole vettä.

Vierailija
42/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin ottamaan, kun en ehtinyt jatkolennolle. Kiva, että lentoyhtiö järjesti ja maksoi hotellin. Ei ollut mukavaa, kun oli vain päällä olevat vaatteet, rahat ja passi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Superlight ja light liput Finnaisrilla halvempia kuin jos olisi tuumaan meneviä matkatavaroita.

Muutaman päivän kaupunkireisulle riittää ihan hyvin. Vaikka pakkais reppuun kaikki tavarat.

Totta.

Me ostetaan yleensä tuo halvin lippu ja yhdelle iso laukku erikseen mukaan käsimtkatavaroiden lisäksi. Sinne saadaan hyvin mahtumaan meidän 6 hengen perheen tavarat. Turhaa ostaa kaikille lippu, jossa ruumaan menevä laukku kun ei sellaisia kuitenkaan kaikille tulisi.

-neljän äiti 

Näin tein myös kahden äitinä, kun lapset oli pieniä.

Vierailija
44/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkustaisin johonkin lyhyemmäksi aikaa, niin yrittäisin saada kaiken mahtumaan siihen pieneen laukkuun ettei tarvitsisi laittaa ruumaan laukkua. Jos mulla on ruumassa laukku, niin repussa on lääkkeet, kamera, laturit, vähän vaatetta ja hygieniatuotteita. Lisäksi on käsilaukku. 

Vierailija
45/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on vaatteet muutamaksi päiväksi ja henkilökohtaiset hygieniavälineet, Olin aikoinaan porukalla työmatkalla jenkeissä ja parilta seurueen jäseneltä ei tullut matkatavarat perille kuin vasta viimeisenä päivänä ennen kotiinpaluuta. Oli viikon reissu ja heillä ei pikkulaukkua ollenkaan; kaikki tavarat ruumassa, jotta on helpompaa. Noh, eivät nauttineet siitä reissusta.

Vierailija
46/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon loman pärjää erinomaisesti pelkillä käsimatkatavaroilla. Eikä tarvitse miettiä tuleeko ruumalaukku varmasti ehjänä perille asti.

Vierailija
47/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on mun matkatavarat. Ihan kaikki mun matkatavarat. Se sillä repulla on mulle ideana. En ole vielä keksinyt mihin tarvitsisi ruumalaukkua kun tuo 24 litraa riittää kaikille reissuille. Niin viikonlopuksi kuin silloinkin kun matkustin 6 vuotta putkeen ympäri maailman ton mun reppuni kanssa. 

Vierailija
48/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkalaukun idea on yleensä pakata sinne matkalla tarvittavaa tavaraa. Itse selviän kevyesti vaikka kuukauden, luultavasti pidempäänkin, pelkällä pienellä matkalaukulla ja penkin alle menevällä repulla. Lyhyemmälle reissulle ei tarvitse kuin repun.

Vierailija
49/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko te lentolaukulla viikoksi tai jopa pidemmäksi aikaa matkustavat vastata muutamaan kysymykseen?

Miten saatte nesteet kulkemaan, kun niissä on rajoitukset? (Itse tarvitsen jo voiteita enemmän kuin mitä matkustamoon saa ottaa, esim. en voi lähteä juuri minnekään ilman aurinkovoidetta, sitten hammastahnat, meikit yms.)

Onko teillä yhdet ainoat kengät, jotka ovat siis jalassa lentokoneessa, ei muita kenkiä lainkaan, tai lisäksi korkeintaan jotkut släbärit?

Onko teillä todella vähän vaihtovaatteita, ei esim. neuletta, hupparia tms., vaan kaikki jotain trikoota, stringpikkareita, silkkiä, toppia ja pikkuhepenettä, riippumatta, minne ja mihin aikaan vuodesta matkustatte?

Jos pakkaatte tiukkaan, miten saatte laukun pysymään riittävän kevyenä, kun ei lentokoneeseen painavaa kapsäkkiä saa ottaa?

---

Mä ihmettelen tosi paljon näitä minimivarustuksella matkustavia, kun tartten urheilukassin jo pelkkään yhden yön hotellireissuun Suomessa. Ja yleensä tarviin kaikkea tai lähes kaikkea, mitä matkaan pakkaan.

Vierailija
50/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko te lentolaukulla viikoksi tai jopa pidemmäksi aikaa matkustavat vastata muutamaan kysymykseen?

Miten saatte nesteet kulkemaan, kun niissä on rajoitukset? (Itse tarvitsen jo voiteita enemmän kuin mitä matkustamoon saa ottaa, esim. en voi lähteä juuri minnekään ilman aurinkovoidetta, sitten hammastahnat, meikit yms.)

Onko teillä yhdet ainoat kengät, jotka ovat siis jalassa lentokoneessa, ei muita kenkiä lainkaan, tai lisäksi korkeintaan jotkut släbärit?

Onko teillä todella vähän vaihtovaatteita, ei esim. neuletta, hupparia tms., vaan kaikki jotain trikoota, stringpikkareita, silkkiä, toppia ja pikkuhepenettä, riippumatta, minne ja mihin aikaan vuodesta matkustatte?

Jos pakkaatte tiukkaan, miten saatte laukun pysymään riittävän kevyenä, kun ei lentokoneeseen painavaa kapsäkkiä saa ottaa?

---

Mä ihmettelen tosi paljon näit

Tavallinen hammastahna on 75ml, sehän kestää monta viikkoa. Reissussa on joku puolikas jämä mukana. Shampoot ja vartalopesu on kiinteinä, samoin dödö. Aurinkovoiteen ostan yleensä paikan päältä, meikkinä on ripsari ja lumenen cc-voide, rajauskynä, kulmakynä. Naamarasvojakaan ei tarvitse viikon reissulle kokonaista purkkia, laitan pienempään. Vartalolle on pieni öljypullo. Viikon reissussa ei tarvitse koko arsenaalia mukana, muutamat perusjutut riittää. 

Eikä todellakaan ole hupparia, sehän on hirveä möhkö. Paljon merinoa, paljon kerroksia. Ei siis yhtä paksua villapaitaa tai hupparia vaan ohut pitkähihainen jonka päälle voi laittaa ohuen neuleen. Mekko joka menee ohuemmilla tai paksummilla sukkiksilla. Kenkinä yleensä yhdet ja släpärit tai sitten lisänä kevyet tennarit. Talvella toki vähän hankalampi ottaa useampia kenkiä mukaan. 

Olen itse parhaimmillani mennyt neljän viikon reissun käsimatkatavaroilla. Välistä pyykkäsin käsin tai majapaikkojen koneilla.

Vierailija
51/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

Mä taas ihmettelen mihin helvettiin tarvitsisin voiteita, tuubeja, meikkejä yms kun mulle riittää hammastahna, palasaippua ja deodorantti. Kaikki tarvittava eli useammat vaihto vaatteet joita kaikkia voi yhdistellä toisinsa, elektroniikka, kempparit, ea-bägi yms mahtuu vaivatta pieneen reppuun. Myös toiset kengät sekä kevyt toppatakki mahtuu tuohon reppuun ja on aina mukana. Matkustan sekä kylmissä (mm. suomi) että lämpimissä maissa. En laita reppuun painavaa tavaraa niin se ei paina. Hyvin yksinkertaista. 

Vierailija
52/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

En ota niin paljon nesteitä. Jos matka on pitkä, ostan tarvittavat shampoon ja aurinkorasvan kohteesta, lyhyemmällä pienet pakkaukset riittävät hyvin. Eikä joka tarpeeseen tarvitse olla omaa tuotetta, kasvoille, käsille ja keholle passaa oikein hyvin sama kosteusvoide. Jos oletuksena sää on sellainen että kohteessa hikoilee, en viitsi raahata mukana ollenkaan meikkejä.

Jalassa on lenkkarit, laukussa ballerinat tai tennarit. Jos kohteessa on talviaikaan lunta ja pakkasta, siellä pärjää samoilla talvikengillä mitkä on jalassa eikä kevyempiä tarvitse välttämättä ollenkaan mukana.

Vaihtovaatteita on yksi vaatekerta per päivä, huppari tai neuletakki mahtuu laukkuun. Tarvittaessa vaatteita voi pestä välillä. Koskaan ei ole painoraja ollut lähelläkään ylitystä.

Vierailija
53/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota niin paljon nesteitä. Jos matka on pitkä, ostan tarvittavat shampoon ja aurinkorasvan kohteesta, lyhyemmällä pienet pakkaukset riittävät hyvin. Eikä joka tarpeeseen tarvitse olla omaa tuotetta, kasvoille, käsille ja keholle passaa oikein hyvin sama kosteusvoide. Jos oletuksena sää on sellainen että kohteessa hikoilee, en viitsi raahata mukana ollenkaan meikkejä.

Jalassa on lenkkarit, laukussa ballerinat tai tennarit. Jos kohteessa on talviaikaan lunta ja pakkasta, siellä pärjää samoilla talvikengillä mitkä on jalassa eikä kevyempiä tarvitse välttämättä ollenkaan mukana.

Vaihtovaatteita on yksi vaatekerta per päivä, huppari tai neuletakki mahtuu laukkuun. Tarvittaessa vaatteita voi pestä välillä. Koskaan ei ole painoraja ollut lähelläkään ylitystä.

Sama.

Jalassa lenkkarit/kävelykengät ja laukkuun sandaalit tai avokkaat.

Ripsiväri kulkee vaikka käsilaukussa, ei muita meikkejä mukana paitsi talvella työmatkoilla sävytetty päivävoide. Olen huomannut että lämpimässä mun iho ei kaipaa kosteusvoidetta ollenkaan, etelässä riittää aurinkovoide jota otan pieneen purkkiin mukaan tarvittaessa.

En edes hikoile paljoa joten voin käyttää samoja vaatteita 2pv, varsinkin iltamekkoja jotka ovat päällä vain 3-4h kerrallaan. Alusvaatteet toki joka päivä vaihtoon

Vierailija
54/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

Mulla oli päällä pitkät housut, paitapusero, neule ja kevyt takki, lenkkarit. Mukana verkkarit, pellavahousut, hame, muutama paitapusero, pari toppia, kevyet kengät ja yöpaita, alusvaatteita.

Kulmakynä oli mukana  ei muita meikkejä. Perillä menin markettiin, hankin pari tuubia voiteita, hammastahnan ja -harjan, maksoi alle 10 euroa. Käytin hotellin shampoota ja saippuaa. Näin meni hienosti kolme viikkoa Madeiralla. Lenkkareissa kuljin suurimman osan aikaa. Huoneistohotellissa oli pesutupa.

Vierailija
55/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun lähdet matkalle, mitä pakkaat matkalaukkuun" - no oisko matkatavarat?

Oliko tämä joku kompakysymys jonka vitsiä en ymmärrä? 

Vierailija
56/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, olen se "ylipakkaaja", joka kuitenkin kokee tarvitsevansa kaikkea mukana olevaa. 

Tuo kevyesti pakkaaminenkin tuntuu olevan taitolaji. Vaatii ehkä tietynlaista asennetta ja tottumusta, sekä tietenkin kokemusta siitä, millä tavaroilla voi oikeasti pärjätä ilman että mitään oleellista puuttuu. 

Vierailija
57/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

- en tarvitse niin paljon nesteitä ettei ne mahtuisi litran pussiin. Lähes kaikki on pienissä matkapulloissa. Jos menen jonnekin yli 2 viikoksi, ostan paikan päältä tarvittaessa esim isomman perusvoiteen.

- laukkuun mahtuu kyllä yhdet vaihtokengät (ihan lenkkarit)

- ei, esim olen käynyt talvella kuukauden Budapestissä. Ihan hyvin mahtui täysvillaiset vaatteet mukaan.

- ikinä ei ole ollut painon kanssa ongelmia. Ei sellaiseen cabin laukkuun edes mahdu ylipainoa, kun sisältö on vaatteita, kengät, yms kevyttä.

Cabin laukun lisäksihän mukaan voi ottaa myös normirepun, sellaisen 40x30x20. Näihin kahteen mahtuu jo hitokseen tavaraa, olen tällä combolla tehnyt paljon kk reissuja ja mukana on ollut jopa 2 läppäriä sekä lisänäyttö (mini) sekä näppis.

2 viikon reissun saa tehtyä pelkällä em repulla. 

Ps. Oletus on luonnollisesti että yli viikon matkalla pitää pestä pyykkiä. 

Vierailija
58/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tarvittava eli useammat vaihto vaatteet joita kaikkia voi yhdistellä toisinsa, elektroniikka, kempparit, ea-bägi yms mahtuu vaivatta pieneen reppuun. 

Ohis, mutta mitä on kempparit? Mä tiedän kumpparit, mutta tässä tuskin tarkoitetaan kumisaappaita. 

Vierailija
59/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet, yhden päivän vaatteet ja särkyvät tuliaiset.  Otan laukun matkustamoon vain, kun menen tyttären perheen luo USAan. Muilla matkoilla ei kiinnosta kasseja raahailla, kun ruumakin on keksitty.

Vierailija
60/85 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siis sen lentolaukun lisäksi saa olla vielä joko käsilaukku tai reppu? Oon kuvitellut, että koneeseen saa viedä tasan sen yhden laukun ja se olisi joku noista. En oo käynyt useampaan vuoteen ulkomailla, niin siksi en oo ihan perillä näistä säännöistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi