Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu, että syömisen vähentämistä ei ikinä nähdävaihtoehtona

Vierailija
04.10.2025 |

Mikä siinä on niin vaikeaa olla syömättä niin paljon päivässä? Hyvä lukijan mielipide tästä järjettömyydestä. Lihavien ja ylipainoisten työkalupakissa ei ikinä ole vähemmän ruokaa, vaan joko leikkaus tai lihavuuslääke?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011532917.html

Kommentit (1110)

Vierailija
801/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä eivät toimi suolistohormonit ja nälkä- sekä kylläisyyssignaalit kuten sinulla, joka tulet ilmeisesti kylläiseksi normaalista ruoka-annoksesta

Ensinnäkin nälkäsignaali ei tarkoita sitä, että pitäisi heti sillä sekunnilla ahtaa itsensä ylitäyteen tai liiallisilla kaloreilla. Toiseksi kylläisyyssignaalia ei tarvitse odottaa tai pitää sitä merkkinä jolloin saa lopettaa. Eivätkö lapsetkin söisi vaikka kilon karkkia helposti ilman tuota kylläisyyssignaalia, mutta meidän aikuisten on pidettävä huoli ettei näin käy?

Kylläisyyssignaaliin nojaaminen on yksi syistä miksi iso osa lihoo. Tulisi etukäteen ehkä vähän edes pohtia mitä ja kuinka paljon kullakin kerralla syö. Ei ole vaikeaa, aivot ja vatsalaukun toiveet voi eriyttää halutessaan.

Kyllä se sullekin alkaisi paino nousta, jos olisi koko ajan nälkä. Siis ihan koko ajan olo, että jotain voisi syödä, oli sitten syönyt 30 min tai 10h sitten edellisen kerran. 

Vierailija
802/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ylensyömisessä heidän tapauksessaan on psykologisia juttuja taustalla. Ne pakottaa heidät ylensyömään usein.

No miksei ne sitten ylensyö vaikka salaattia?

Ei salaatti saa aikaan hyvänolontunnetta.

Mä ylensöin salaattiakin. Ihan mitä vaan. Vaikka pelkkiä kuivia weetabixeja, jos ei muuta ollut. Ja usein ei ollut, koska tiesin ahmivani.

T: ahmimishäiröinen, joka on terapialla ja ravitsemusterapialla päässyt pahimmista ahmimiskohtauksista eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Vähemmälläkin ruoalla pärjää. Ja voi kauhistus! Laihtuu.

Ei aikuisen kevyttä istumatyötä tekevän tarvitse syödä 5 kertaa päivässä. 3 kertaa riittää.

Ja ruoka tulee syödä hitaasti kunnolla pureskellen, sillä kylläisyyden tunne tulee vasta 20 minuutin kuluttua. Kun vähän malttaa niin ei tule ahmittua.

Jos syöt päivässä 1700kcal, mitä väliä sillä on syötkö sen kolmessa vai viidessä erässä?

Vierailija
804/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä alipainoisena ja nykyisenä normaalipainoisena sanoisin, että ei se syömisen määrä oikeasti ole mitenkään  suorassa suhteessa painon nousuun tai laskuun. Alipainoisena söin ihan miten sattuu ja todella paljon. Sitten tuli 40 ikää mittariin ja paino alkoi nousta. Nyt on tullut muutamassa vuodessa jo melkein 7 kiloa lisää, vaikka nykyään syön paljon terveellisemmin ja vähemmän kuin silloin alipainoisena. Liikun myös noin 500% enemmän, myös juoksen eli reipasta liikuntaa, mutta paino vain nousee.

Ja syön siis vaistomaisesti yleensä vain klo 12-24 välisenä aikana, yhden isomman lämpimän kasvisaterian ja sen lisäksi esim pari voileipää juustolla, hedelmän tai vihanneksen välipalaksi ja illalla esim jonkun keiton tai puuros. Harvemmin herkuttelen. Alkoa en juo. Ilmeisesti kulutus on vain niin vähäistä että tuokin on liikaa?

Vierailija
805/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuisen kevyttä istumatyötä tekevän tarvitse syödä 5 kertaa päivässä. 3 kertaa riittää.

Ja ruoka tulee syödä hitaasti kunnolla pureskellen, sillä kylläisyyden tunne tulee vasta 20 minuutin kuluttua. Kun vähän malttaa niin ei tule ahmittua.

Jos syöt päivässä 1700kcal, mitä väliä sillä on syötkö sen kolmessa vai viidessä erässä?

Ei sillä oikeasti olekaan. Täällä on nyt ainakin kahta eri ryhmää, jotka yleistää pahasti.

Eka sanoo, että pitää syödä usein, se on terveellistä, ja jos ei syö usein, tulee ahmimista ja lihoo.

Toka sanoo, että pitää syödä harvoin ja se on terveellistä, ja jos syö usein, niin lihoo vaikka söisi saman määrän mitä harvoin syöjä.

Ihan on ihmisestä kiinni, mikä on sopiva rytmi syödä. Jotkut tarvitsevat sairauksien tms takia useampia ruokailukertoja, joillekin sopii harvempi, jopa pätkäpaasto.

Vierailija
806/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epämukavuutta ei nykyään siedetä yhtään. Itse olen tottunut nälän tunteeseen eikä ole heti pakko ahtaa suuhun pienistä tuntemuksista. Yllättäen olen hoikka.

Tämä just. Ei kestetä nälän tunnetta eikä itsekuria löydy yhtään. Laihtuminen ja hoikkana pysyminen ei vaadi mitään muuta kuin sen, että et nosta ylöspäin sitä kättä millä tunget ruokaa naamaasi. Hyvin yksinkertainen fakta. Olen kokeillut, ja yllättäen olen hoikka keski-ikäinen. 

Vierailija
807/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä oikeasti olekaan. Täällä on nyt ainakin kahta eri ryhmää, jotka yleistää pahasti.

Eka sanoo, että pitää syödä usein, se on terveellistä, ja jos ei syö usein, tulee ahmimista ja lihoo.

Toka sanoo, että pitää syödä harvoin ja se on terveellistä, ja jos syö usein, niin lihoo vaikka söisi saman määrän mitä harvoin syöjä.

&

Molemmat ryhmät tosiaan luulevat olevansa se terveellisesti syövä ja että toinen ryhmä lihoo automaattisesti, tai on lihava. Aika hassua.

Vierailija
808/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on, mutta mun terveydentilani vaatii useampaa syömiskertaa päivässä.

Vierailija
809/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epämukavuutta ei nykyään siedetä yhtään. Itse olen tottunut nälän tunteeseen eikä ole heti pakko ahtaa suuhun pienistä tuntemuksista. Yllättäen olen hoikka.

Tämä just. Ei kestetä nälän tunnetta eikä itsekuria löydy yhtään. Laihtuminen ja hoikkana pysyminen ei vaadi mitään muuta kuin sen, että et nosta ylöspäin sitä kättä millä tunget ruokaa naamaasi. Hyvin yksinkertainen fakta. Olen kokeillut, ja yllättäen olen hoikka keski-ikäinen. 

Kiva että sinulla toimii, mutta ei se tarkoita että asia olisi niin yksinkertainen kaikille.

Näläntunne ei ole vain tahdonvoimakysymys,  siihen vaikuttavat hormonit (kuten greliini ja leptiini), aikaisempi syömishistoria, stressi, uni, ja jopa lääkkeet. Moni ei syö siksi että "ei jaksa olla syömättä", vaan koska keho käytännössä huutaa energiaa.

Itsekuri voi toimia hetken, mutta pysyvä painonhallinta vaatii paljon enemmän kuin pelkän päätöksen olla syömättä. Jos se olisi pelkästään tahdonvoimaa, meillä ei olisi maailmanlaajuista lihavuusepidemiaa.

Ja se, että sinä olet hoikka, ei tee sinusta automaattisesti asiantuntijaa muiden kehoista.

T: Hoikka jolla on vaikeuksia olla lihomatta

Vierailija
810/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Mä olen lopettanut tupakan polton ilman lääkkeitä, joten voin vannoa että sitä itsekuria löytyy multa kyllä. Silti olen hieman ylipainoinen.

On helppoa inistä itsekurista, jos syöminen ei ole sulle oikea ongelma.

Vierailija
811/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Mä olen lopettanut tupakan polton ilman lääkkeitä, joten voin vannoa että sitä itsekuria löytyy multa kyllä. Silti olen hieman ylipainoinen.

Hieman sama ilmiö kun lapsettomat ovat maallikkona olevinaan lastenkasvatuksen taitajia, ilman päivänkään kokemusta lapsista. 

Vierailija
812/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä riehut täällä keskustelupalstalla, jos sun mielestä ei ole mitään keskusteltavaa? Et tunnu olevan ihan terve.

Hän on sellainen pikku kiukkupaukkutrollipeikko riitaa haastamassa. Hän tietää sen, että sitä saa helposti aikaan kun keskustellaan painoasioista, koska monelle ruokavalio on myös identiteettikysymys. Hän hyppii aiheesta aiheeseen ja trollaa aivan samalla tavalla monessa muussakin ketjussa.

Suomalaiset tuntevat huonosti ihmisen metaboliaa eivät seuraa tiedeuutisia edes tavallisissa sanomalehdissä. Keskimääräinen suomalainen klikkaa innoissaan kun joku itseoppinut ravintoneuvoja selittää jotain ip-lehdessä ja lukee jutun odottaen löytävänsä taikaluodin.

Sen sijaan suomalaisen viiden vuoden ravitsemustieteen opinnot suorittanut Valviran kirjoissa ja kansissa oleva ravitsemusterapeutti (suojattu ammattinimike) ei saa viestiään perille, koska h

Olen aiemmin suhtautunut hyvin varauksellisesti ravitsemusterapeutteihin - ehkä taustalla on ollut pettymys joskus aiemmin terveydenhoitohenkilökunnalta saatuun lähinnä sanelevaan kaavamaiseen "käskytykseen". Nyt on tullut sitten Ozempic:n aloituksen vuoksi käytyä pari kertaa ja olen oikein tyytyväinen - toki jotain suostuksia tai havaintoja puutteista edelleen tulee, mutta muutoksista keskustellaan yhdessä ja jää lähinnä omalle kontolle keksiä mitä kaikkia muutoksia voisi ainakin kokeilla matkalla kohti terveempää ruokavaliota.

No, ehkäpä koulutus ja suositellut menetelmät ovat ravitsemusterapiassakin aikojen saatossa parantuneet, mutta luulen, että tällä tavalla - pienin itselle sopivin / kiinnostavin askelin - saisi aikaiseksi kestäviä muutoksia.

Vierailija
813/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman sama ilmiö kun lapsettomat ovat maallikkona olevinaan lastenkasvatuksen taitajia, ilman päivänkään kokemusta lapsista. 

Kyllä lapseton voi todeta, että puhelin kädessä ruokapöydässä ei auta toista huomioimaan muita, huutaminen julkisessa kulkuvälineessä ei ole ok, ja että toista ei haukuta esim vaatteista, ja että näistä pitäisi lapselle sanoa. 

Vierailija
814/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapseton voi todeta, että puhelin kädessä ruokapöydässä ei auta toista huomioimaan muita, huutaminen julkisessa kulkuvälineessä ei ole ok, ja että toista ei haukuta esim vaatteista, ja että näistä pitäisi lapselle sanoa. 

Olet oikeassa, että tietyt peruskäytöstavat, kuten toisten kunnioittaminen tai häiritsevä käyttäytyminen julkisilla paikoilla, on asioita, joita voi kommentoida myös ilman vanhemmuuskokemusta.

Mutta tämä on eri asia kuin ymmärtää kokonaisvaltaisesti, mitä lapsen kasvattaminen vaatii arjessa, kuten esimerkiksi rajojen asettaminen, johdonmukaisuus, vuorovaikutus, tunnesäätelyyn opettaminen, ja kaikki se, mikä liittyy lapsen kehitykseen. Ulkopuolelta katsottuna moni asia näyttää yksinkertaiselta, mutta vanhemmuudessa pelkkä järki tai periaate ei aina riitä, kun tunteet, väsymys ja jatkuva vastuu tulevat mukaan. 

Sama pätee laihduttamiseenkin.

Vierailija
815/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että sinulla toimii, mutta ei se tarkoita että asia olisi niin yksinkertainen kaikille.

Näläntunne ei ole vain tahdonvoimakysymys,  siihen vaikuttavat hormonit (kuten greliini ja leptiini), aikaisempi syömishistoria, stressi, uni, ja jopa lääkkeet. Moni ei syö siksi että "ei jaksa olla syömättä", vaan koska keho käytännössä huuta

Kyllähän keho voi huutaa mitä vaan. Ihan oma valinta totteleeko sitä.

Eri

Vierailija
816/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskeiltä puuttuu itsekuria. Ei asia sen ihmeellisempi ole.

Vierailija
817/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekurin puutos on housuissasi. Ja ehkä kakkaa.

Vierailija
818/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulutasolle jäänytkin pääsi ääneen tuulettamaan kitarisojaan.

Vierailija
819/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilön syyksi ei voi laittaa elintarviketeollisuuden tekemiä päätöksiä ja tehotuotannon aiheuttamaa ylitarjontaa saati kilpailua ravinnon halvemmasta tuotannosta. Sokeria, ravintoköyhää ruokaa koska ne ovat halvempia tuottaa.

Katse sinne oikeaan syylliseen. Teollisuus tekee sitä mikä eniten koukuttaa, jotta ostaja pysyy.

Lääketeollisuus kiittelee perästä kun saavat rahastaa sitten ylipainolla.

Itsekuri ei liity tähän millään muotoa. Ihminen ei sovellu tähän maailmaan enää.

Vierailija
820/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksilön syyksi ei voi laittaa elintarviketeollisuuden tekemiä päätöksiä ja tehotuotannon aiheuttamaa ylitarjontaa saati kilpailua ravinnon halvemmasta tuotannosta. Sokeria, ravintoköyhää ruokaa koska ne ovat halvempia tuottaa.

Katse sinne oikeaan syylliseen. Teollisuus tekee sitä mikä eniten koukuttaa, jotta ostaja pysyy.

Lääketeollisuus kiittelee perästä kun saavat rahastaa sitten ylipainolla.

Itsekuri ei liity tähän millään muotoa. Ihminen ei sovellu tähän maailmaan enää.

Tän näkee etenkin Jenkeissä, kun ruuan laatua valvotaan vähemmän, ihmiset on oikeasti isokokoisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän