Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu, että syömisen vähentämistä ei ikinä nähdävaihtoehtona

Vierailija
04.10.2025 |

Mikä siinä on niin vaikeaa olla syömättä niin paljon päivässä? Hyvä lukijan mielipide tästä järjettömyydestä. Lihavien ja ylipainoisten työkalupakissa ei ikinä ole vähemmän ruokaa, vaan joko leikkaus tai lihavuuslääke?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011532917.html

Kommentit (399)

Vierailija
341/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on monta kertaa laihduttanut niin ne kilot tulee takaisin korkojen kanssa. Minäkin olen aloittanut ekat laihdutuskuurit joskus 15- vuotiaana (siis 50 vuotta sitten). Painoin 59 kg ja olin 172 cm pitkä, olin kuitenkin lihavin meidän tyttöporukasta. Muistan, että jouluna en syönyt yhtäkään piparkakkua. Laihduin kyllä.

On joku sellainen uskomus että KILOT TULEE TAKAISIN. Se ei pidä paikaansa. Ne tulevat takaisin kun dieetti loppuu ja alkaa "normaali syöminen" joka ei kuitenkaan ole normaalia syömistä, vaan sitä haittasyömistä mikä aikoinaan aiheutti ylipainon. kun palaat siihen takaisin, ylipaino tulee takaisin. 

Kilot ei tule takaisin - ruokatottumukset tulee takaisin. 

Tätä olen aina ihmetellyt! Jengi sanoo, että "dieetin", eli TILAPÄISEN syömisen vähentämisen jälkeen, lihoo taas kun aletaan syödä entiseen tapaan. Onko nyt mikään ihme :D:D

"Olen dieetillä" on absurdi lause, ja sen sijaan pitäisi oppia sanomaan (ja myöntämään itselle), etten ole millään dieetillä vaan olen oppinut/pitää syödä vähemmän. 

Vierailija
342/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on monta kertaa laihduttanut niin ne kilot tulee takaisin korkojen kanssa. Minäkin olen aloittanut ekat laihdutuskuurit joskus 15- vuotiaana (siis 50 vuotta sitten). Painoin 59 kg ja olin 172 cm pitkä, olin kuitenkin lihavin meidän tyttöporukasta. Muistan, että jouluna en syönyt yhtäkään piparkakkua. Laihduin kyllä.

Sen jälkeen on ollut painonvartijat, kaalisoppakuurit, olen paastonnut monta kertaa enimmillään kaksi viikkoa, vhh diettiä jne. Paino putoaa mutta koko ajan nousee vaikka söin vähemmän kuin monet hoikat. Aineenvaihdunta hidastuu. Joka kerta kilojen pudotus on entistä vaikeampaa. Lopulta vaaka näytti yli 100 kg ja pyysin ozempic reseptiä. Muutamassa kuukaudessa lähti 20 kiloa. Niin paljon, että tuloksen näki jokainen. Kallis on lääke eläkeläiselle mutta säästän jossain muussa.

Ozempicin teho perustuu vähemmän syömiseen, koska se pienentää ruokahalua. Ei nopeuta aineenvaihduntaa tai mystisesti polta normaalia enemmän rasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen on ollut painonvartijat, kaalisoppakuurit, olen paastonnut monta kertaa enimmillään kaksi viikkoa, vhh diettiä jne. Paino putoaa mutta koko ajan nousee vaikka söin vähemmän kuin monet hoikat. Aineenvaihdunta hidastuu. Joka kerta kilojen pudotus on entistä vaikeampaa. Lopulta vaaka näytti yli 100 kg ja pyysin ozempic reseptiä. Muutamassa kuukaudessa lähti 20 kiloa. Niin paljon, että tuloksen näki jokainen. Kallis on lääke eläkeläiselle mutta säästän jossain muussa.

Ozempicin teho perustuu vähemmän syömiseen, koska se pienentää ruokahalu

Ja saman vaikutuksen saa oikealla ravinnolla. Eikä maksa paljon.

Vierailija
344/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt lihavaa Telinevoimistelijaa tai Mäkihyppääjää.

En Maastojuoksijaa tai Maratoonaria. En edes Jääkiekkoilijaa....

Miksi he ei liho ?

Ai et ole ikinä nähnyt lihavaa viisikymppistä entistä ammattiurheilijaa?

En ole ikinä nähnyt aktiivisesti liikkuvaa lihavaa viisikymppistä. Etkä ole sinäkään.

Presidenttimme on yksi heistä....

Ei se presidentin isä mikään hoikka poika ole.

Ok. No saat sinäkin sitten olla. Varo ettet liiku liikaa ja laihdu...

Käyppä vaikka syömässä välillä jotain ettei tule nälkä.

Vierailija
345/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ozempicin teho perustuu vähemmän syömiseen, koska se pienentää ruokahalu

Ja saman vaikutuksen saa oikealla ravinnolla. Eikä maksa paljon.

Kyllä. Sen sijaan Ozempic kustantaa satoja euroja kuukaudessa ja vuotuisen reilun 600€ omavastuun jälkeen se on käyttäjälleen käytännössä ilmaista = piikki on auki ja veronmaksajat kiittää. Se, että tehdään tällaisista lääkkeistä mediaseksikkäitä ei auta tässä taloustilanteessa yhtään. Nämä ei voi olla voimaannuttavia ratkaisuja... Jos itse löydän pakotien ongelmasta lääkkeestä, sen sijaan että näkisin itse vaivaa asian eteen ja ratkaisisin ongelman itse yhteiskuntaa säästäen, en voisi esiintyä niin voimautuneena. 

Ja tämä on vai pieni osa ylipaino-ongelmaa. 

Vierailija
346/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa edes lukea rivien välistä ajatuksella mitä tällä yritetään sanoa: https://www.hs.fi/talous/art-2000011515043.html

Ensinnäkin olisi tärkeää, että lihavuus nähdään kroonisena sairautena, joka ei ole pelkästään itse aiheutettu, sanoo lääkeyhtiö Lillyn Britannian, Irlannin ja Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava johtaja Christopher Stokes.

Lihavuuslääkkeistä on tulossa Lillylle samanlainen kultasuoni kuin mitä ne jo ovat tanskalaiselle Novo Nordiskille. Lääkkeiden Kela-korvattavuus- ja hintapäätöksiä tekevässä Lääkkeiden hintalautakunnassa on käsittelyssä useita hakemuksia niin sanottujen toisen polven lihavuuslääkkeiden korvattavuuksista.

Ei ihme, että Lilly on kasvattanut Suomen-markkinointiorganisaatiotaan. Vaikka markkina on pieni, tuotot ovat niin hyviä, että lääke kannattaa yrittää saada julkisin varoin maksettavaksi.

Lääkeyhtiöillä on myös aina kiire, sillä patenttisuoja menee umpeen 20 vuodessa. Sitä ennen lääkkeellä pitää saada rahastettua niin paljon kuin mahdollista.

Ongelma on sinänsä kiistaton. Suomalaisista kasvava osa on reippaasti ylipainoisia.

Tilanne on Suomessa Euroopan huonoimmasta päästä.

Jos yhden potilaan hoito maksaa 400 euroa kuukaudessa, kaikkien Suomen lihavien hoito maksaisi lähemmäs kuusi miljardia euroa vuodessa.

Uskomme, että meillä on mahdollisuus yhteistyössä hallinnon ja muiden sidosryhmien kanssa pohtia, miten me voimme näiden olosuhteiden puitteissa hoitaa tätä ongelmaa. Siksi olen täällä kuuntelemassa, Stokes sanoo.

Voin vain todeta, että yritämme hinnoitella lääkkeemme siten, että hinta vastaa niiden tuottamaa arvoa yhteiskunnalle, Stokes sanoo.

Nähdäkseni Suomessa on aika ainutlaatuinen tilanne, kun jopa useampi kuin joka neljäs aikuinen täyttää lihavuuden kriteerit. Uskon, että tilanne vaatii kriittisiä toimia ja nopeasti.

Vierailija
347/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden edellisen kommentin lopputulemana siis olisi: sen sijaan, että syötetään hemmetinmoinen määrä rahaa lääkeyhtiölle, joka "miellellään on auttamassa lihonutta yhteiskuntaa, jopa niin pian kuin mahdollista", jokainen ylipainoinen voi ottamalla ohjat ja vastuun omiin käsiin

1) Itse säästää joka ikinen vuosi Kelan omasvastuun 600€, mikäli laihdutuslääkkeellä.

2) Itse säästää joka ikinen päivä ruokakustannuksista, mikäli kuluttaa järkevästi (joku kuitenkin hyökkää takavasemmalta "epäterveellinen on halvempaa" -kommentilla.). Vähempi määrä ruokaa oikein kulutettuna aivan varmasti säästää. 

3) Tämä on vuositasolla sellaiset +1000€ vuodessa jopa hyvinkin maltillisesti laskettuna. Rahaa ihan itselle omaan käyttöön.

4) Yhteiskunnan ei tarvitse osallistua lainkaan isoon osaan itseaiheutettuun ylipaino-ongelmaan, eikä välillisiäkään kustannuksia niin paljoa tule.

Eli pelkkää plussaa. Siksi tämä on aihe, josta on voitava puhua, ilman että "älä sä tule sanomaan mitä saan syödä". Varmasti niin, mutta itsekeskeisyys ja minäminä-asenne ei auta tässä maailmantilanteessa ei sitten yhtään.   

Vierailija
348/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoan määrää ei kannata vähentää. Sen laatua kannattaa keventää kasviksilla, marjoilla, sienillä ja hedelmillä. 

Täytyy vähentää, kaikki roskaruoka pois! Ihan kaikki!

Tilalle lasviksia, hiilareita ja proteiinia, oikesita, prosessoimattomista ruuista.

Lasviksia, oikesita, ruuista....jestas.

Vierailija
349/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon ruoka kohottaa mielialaa.

Siksi työpaikkaruokalan ruoilla on väliä. 

Kotonakin etätöissä olevat voisi pilkkoa juureksia ja vihanneksia suoraan rasioihin, sen muun ohella. 

Itsellä tänään espanjalainen  aamiainen ja kevyt lounas. 

Tykkäisin enemmän italialaisesta aamupalasta, mutta nyt ei ollut mahdollista. 

Vierailija
350/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotonakin etätöissä olevat voisi pilkkoa juureksia ja vihanneksia suoraan rasioihin, sen muun ohella. 

Miksi niitä juureksia ja vihanneksia pitäisi pilkkoa rasioihin?

Vierailija
351/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se näin tekee - ja ruoasta voi nauttia paljon myös syömällä vähemmän. Jos makunautinto jättää pienen "voi kun sitä saisi lisää", osaa sitä arvostaa myös myöhemminkin korkealle. Mättöä ähkyyn asti ei edes tee ruoalle oikeutta. Syömällä kevyesti hyvää jää tosi hyvä olo. 

Vierailija
352/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Googlettanut kyllä henkilöitä joita seuraan ja kyllä he ihan lääkintäalan ammattilaisa ovat, toki myyvät kirjojansa ja hoitojansa siinä sivussa, esim, Robert Lustig ja muutama muukin, aivan saman suuntaista sanomaa julistavat ja jottei totuus unohtuisi niin olen myös Antti Heikkilän kirjoja lukenut (no nyt pomppas). Joillekin sopii että tieteen tekeminen loppuu siihen kun maapallo julistettiin pyöreäksi, sen jälkeinen tiede on huuhaata mennään me vaan sarvikuonomeiningillä.

Vierailija
353/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön niin paljon kuin haluan ja mitä huvittaa. Kannan itse kiloni ja olen niihin tyytyväinen. Joten mitä se muille kuuluu? Hankkikaa elämä,

Tuon syömisen paikalle kun vaihtaa juomisen, niin tismalleen sitä mitä alkoholisti sanoo. Juon mitä haluan ja lystään, mitä se muille kuuluu ja ei ole teidän murheenne minun juomiseni, että hankkikaa elämä.

Vierailija
354/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun, ap, pitää niin hanakasti puuttua kenekään syömisiin?

Niin. Se on hänen addiktiivinen tapansa, pitää saada päteä, alentaa muita ja ylentää itseään. Tosi asiassa hän levittää ympärilleen pahaa oloa. Miksei hän itse lopeta tapaansa? Pahojen tapojen ja addiktioiden lopettaminenhan oli niin helppoa, vaan itsekurista kiinni!

Naulan kantaan. Ylensyömisessä itsekuri on avainasemassa. Kukaan muu ei tunge ylimääräisiä kaloreita sinun kurkusta alas. 

Itsekurilla ei ylensyöntiä selätetä, vaan sellaisen ravinnon syömisellä, joka ei aiheuta ylimääräisiä mielitekoja. 

Sellaisen ravinnon valinta vaatii itsekuria. Päästäpä lapsi ruokaka

Vanhemmuuteen kuuluu että hoitaa perheen ateria-asiat, tosin kun ostoskärryjä katselee niin huomaa kyllä ettei kaikilla vanhemmilla ole hallussa ne terveelliset ruokavaliot, valmisruokapaketteja pääateriaksi ja jälkiruoaksi, sipsii jäätelöö ja kaikille oma lemppari karkkipussi jotka sitten huuhdotaan alas vivoitusjuomilla. Oma äiti oli kolmen lapsen yksinhuoltaja joka teki kaks vuorotyötä ja kyllä meillä syötiin ihan kotiruokaa mutta nyt vaan ei pystytä,erikoista.

Vierailija
355/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan on nälkä paljonkin muttei se silti haittaa, toisinaan tekee mieli syödä vaikkei olis nälkäkääm. Minulla useinkin ruuansulaatus hirastuu lomalla ollessa niin nottei ulostuta vaikka mättäisi evästä miten. Kolmeen päivään venyy joskus se tauko ja alkaa huolestuttaa että minne se eväs on jäänyt muhimaan. Viledalla vettä kakkoseen ja koettaa siten houkutella ulostemassaa etenemään edes vähän. Sitten voikin tulla jotain kuivakkaa aluksi ja sen jälkeen sylillinen kaikenlaista huuppasoosia kekä on muodostunut  herkusta joita loman aikana on mätellyt.

Saattaako sitten esim siintä hidastua ruuankuljeksinta, että nukkuuhi yhtäkkiä jonku 11-13 tuntia yhteenmenoon, kun arkisin nukkuu 2-6 tunnin öitä viikonkin yhteen mittaan ja ulostaa yleensä ainakin kerran päivässä, äijä 42 sopusuhdas

Mä juon viinipullon tuohon ummetukseen, kylä lähtee.

Vierailija
356/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt lihavaa Telinevoimistelijaa tai Mäkihyppääjää.

En Maastojuoksijaa tai Maratoonaria. En edes Jääkiekkoilijaa....

Miksi he ei liho ?

Ai et ole ikinä nähnyt lihavaa viisikymppistä entistä ammattiurheilijaa?

En ole ikinä nähnyt aktiivisesti liikkuvaa lihavaa viisikymppistä. Etkä ole sinäkään.

Presidenttimme on yksi heistä....

Ei se presidentin isä mikään hoikka poika ole.

Ok. No saat sinäkin sitten olla. Varo ettet liiku liikaa ja laihdu...

Käyppä vaikka syömässä välillä jotain ettei tule nälkä.

Missä kohtaa olen väittänyt olevani ylipainoinen?

Vierailija
357/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennään me vaan niillä Puskan opeilla, lihotaan ja syödään statiineja, lapset laitetaan lihavuusleikkausjonoihin ja hoidetaan kakkostyypin diabetestä. No nämä nyt on turhia jankkaksia ja eräiden pahanolon purkupalstoja. Jatkan VHH:lla ja pätkäpaastolla, helppoa ja miinus 10kiloa ilman nälkäkituutusta mikä eräillä aiheuttaa kiukuttelua.

Niillä Puskan opeilla on säästetty suuri määrä työvuosia ja ihmishenkiä. Suomessa vain 25% naisista ja 10% miehistä noudattaa nykyisiä ravitsemussuosituksia. Raskaana olevista vain 50% noudattaa annettuja ravitsemussuosituksia, vaikka siitä riippuu syntyvän lapsen (aivo-)terveys ja metabolia. Ilmeisesti kansa kokee, että on varaa halveksia tieteelliseen näyttöön pohjautuvaa ohjeistusta. Sitten voivotellaan Pisa-tuloksia ja ylipainon yleisyyttä. Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio on edullinen ja ei vaadi mitään kikkailuja. Lap

Eihän tässä nyt pätkäpaastoja ja VHH:ta lapsille suositella vaan lihaville aikuisille jotka haluavat laihtua. Jotenkin sitä toivoisi rakentavaa keskusteluja mutta aina on näitä jotka pyrkivät hakemaan epäkohtia ja hyökkäämään mielipiteitä vastaan, mitä se auttaa niitä jotka hakevat tietoa ongelmiinsa?

Vierailija
358/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Se on hänen addiktiivinen tapansa, pitää saada päteä, alentaa muita ja ylentää itseään. Tosi asiassa hän levittää ympärilleen pahaa oloa. Miksei hän itse lopeta tapaansa? Pahojen tapojen ja addiktioiden lopettaminenhan oli niin helppoa, vaan itsekurista kiinni!

Naulan kantaan. Ylensyömisessä itsekuri on avainasemassa. Kukaan muu ei tunge ylimääräisiä kaloreita sinun kurkusta alas. 

Itsekurilla ei ylensyöntiä selätetä, vaan sellaisen ravinnon syömisellä, joka ei aiheuta ylimääräisiä mielitekoja. 

Juuri näin, proteiinit ja hyvät rasvat edellä, siihen mukaan vähän verensokeriarvoja nostavat hiilarit niin ollaan terveydenlähteillä.

Vierailija
359/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennään me vaan niillä Puskan opeilla, lihotaan ja syödään statiineja, lapset laitetaan lihavuusleikkausjonoihin ja hoidetaan kakkostyypin diabetestä. No nämä nyt on turhia jankkaksia ja eräiden pahanolon purkupalstoja. Jatkan VHH:lla ja pätkäpaastolla, helppoa ja miinus 10kiloa ilman nälkäkituutusta mikä eräillä aiheuttaa kiukuttelua.

Niillä Puskan opeilla on säästetty suuri määrä työvuosia ja ihmishenkiä. Suomessa vain 25% naisista ja 10% miehistä noudattaa nykyisiä ravitsemussuosituksia. Raskaana olevista vain 50% noudattaa annettuja ravitsemussuosituksia, vaikka siitä riippuu syntyvän lapsen (aivo-)terveys ja metabolia. Ilmeisesti kansa kokee, että on varaa halveksia tieteelliseen näyttöön pohjautuvaa ohjeistusta. Sitten voivotellaan Pisa-tuloksia ja ylipainon yleisyyttä. Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio on edullinen ja ei vaadi mitään kikkailuja. Lap

Sodasta johtuva sterssi ja tupakointi väheni vuosien saatossa joka huomattiin kyllä muuallakin kuin Pohjoiskarjalassa kuolleisuudessa.

Vierailija
360/399 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekurilla ei ylensyöntiä selätetä, vaan sellaisen ravinnon syömisellä, joka ei aiheuta ylimääräisiä mielitekoja

Tämä ohje pätee myös päihtetten käyttöön, synniyn sukuun joka käyttää alkoholia niin sanotusti liikaa, kun on työnsä tehnyt niin vapaalla saa olla hönössä kokoajan kunhan taas maanantaina menee töihin ja tekee työnsä. Tätä olen noudattanut kun työelämässä olin mutta nyt eläkkeellä on tähäntapaan liikaa vapaata(: Pirullinen homma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme