Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu, että syömisen vähentämistä ei ikinä nähdävaihtoehtona

Vierailija
04.10.2025 |

Mikä siinä on niin vaikeaa olla syömättä niin paljon päivässä? Hyvä lukijan mielipide tästä järjettömyydestä. Lihavien ja ylipainoisten työkalupakissa ei ikinä ole vähemmän ruokaa, vaan joko leikkaus tai lihavuuslääke?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011532917.html

Kommentit (408)

Vierailija
321/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin aiemmin tähän ketjuun, että olen onnistunut laihduttamaan 15 kg normaalipainoon Ozempicin avulla. 

En usko, että noin nopea  (kilo viikossa) pudotus olisi onnistunut ilman lääkettä. Vaikka liikun paljon  ja syön äärimmäisen terveellisesti, olivat annoskoot vain yksinkertaisesti liian suuria.

Ozempicin avulla annoskoot suunnilleen puolittuivat. Lääkkeen ansiosta kylläisyyden tunne tuli nopeasti, ja nälkä pysyi poissa kauemmin. Ei se Ozempic tosiaankaan millään lailla itsestään laihduta, mutta helpottaa oikeiden valintojen tekemistä.

Minulta kuitenkin katosivat turhat uskomukset ja tekosyyt suhteessa laihduttamiseen. Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, niin laihtuu. Lääkkeen kanssa tai ilman, ei siinä mitään eroa ole.

Jos olisit oikeasti syönyt siten kuin elimistö tarvitsee, niin et olisi tarvinnut lääkettä laihtumiseen. Oike

Täyttä potaskaa. Terveellistäkin ruokaa voi syödä liikaa.

Vierailija
322/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n työkalupakissa on jatkuva jankkaus ja puuttuminen toisten asioihin.

Kansanterveys taitaa olla kaikkien meidän asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se määrä vaan laatu (!!!!!!)

Määrä JA laatu. 

Vierailija
324/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon perseet parin viikon välein. En syö juurikaan roskaruokaa. Ahdistaa usein ja masentaa. 

Vierailija
325/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on monta kertaa laihduttanut niin ne kilot tulee takaisin korkojen kanssa. Minäkin olen aloittanut ekat laihdutuskuurit joskus 15- vuotiaana (siis 50 vuotta sitten). Painoin 59 kg ja olin 172 cm pitkä, olin kuitenkin lihavin meidän tyttöporukasta. Muistan, että jouluna en syönyt yhtäkään piparkakkua. Laihduin kyllä.

Sen jälkeen on ollut painonvartijat, kaalisoppakuurit, olen paastonnut monta kertaa enimmillään kaksi viikkoa, vhh diettiä jne. Paino putoaa mutta koko ajan nousee vaikka söin vähemmän kuin monet hoikat. Aineenvaihdunta hidastuu. Joka kerta kilojen pudotus on entistä vaikeampaa. Lopulta vaaka näytti yli 100 kg ja pyysin ozempic reseptiä. Muutamassa kuukaudessa lähti 20 kiloa. Niin paljon, että tuloksen näki jokainen. Kallis on lääke eläkeläiselle mutta säästän jossain muussa.

Vierailija
326/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon perseet parin viikon välein. En syö juurikaan roskaruokaa. Ahdistaa usein ja masentaa. 

Mä saan vatsan toimimaan alkoholilla. Kun ei viikkoon maha toimi, alkoholia naamaan ja vessa kutsuu.

Vierailija
327/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön niin paljon kuin haluan ja mitä huvittaa. Kannan itse kiloni ja olen niihin tyytyväinen. Joten mitä se muille kuuluu? Hankkikaa elämä,

Vierailija
328/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin aiemmin tähän ketjuun, että olen onnistunut laihduttamaan 15 kg normaalipainoon Ozempicin avulla. 

En usko, että noin nopea  (kilo viikossa) pudotus olisi onnistunut ilman lääkettä. Vaikka liikun paljon  ja syön äärimmäisen terveellisesti, olivat annoskoot vain yksinkertaisesti liian suuria.

Ozempicin avulla annoskoot suunnilleen puolittuivat. Lääkkeen ansiosta kylläisyyden tunne tuli nopeasti, ja nälkä pysyi poissa kauemmin. Ei se Ozempic tosiaankaan millään lailla itsestään laihduta, mutta helpottaa oikeiden valintojen tekemistä.

Minulta kuitenkin katosivat turhat uskomukset ja tekosyyt suhteessa laihduttamiseen. Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, niin laihtuu. Lääkkeen kanssa tai ilman, ei siinä mitään eroa ole.

Jos olisit oikeasti syönyt siten kuin elimistö tarvitsee, niin et olisi tarvinnut lääkettä laihtumiseen. Oike

Kaikilla ei esim. kylläisyyshormonit toimi näin. On ihmisiä, jotka tarvitsee avun lääkkeestä. Voi tietysti jonkun aikaa sinnitellä ja noudattaa jotain ruokavalioo, mutta lopulta ei enää pysty. Ei näin kaikilla ole, mutta joilain on ja miksi tämä lääkkeen apuna käyttäminen nyt on niin kamalaa sitten muille?

Mä olen itse kokeillut kolmea eri lääkettä, Mysimbaa, Saxendaa ja Ozempicia. Mua ne ei auttaneet, joten kyse ei mulla todennäköisesti ollut tästä suolistohormoniasiasta. Mua auttoi aika, omien toiminta- ja ajatusmallien käsittely ja purkaminen pikkuhiljaa ja sain pudotettua ilman lääkkeitä tai leikkausta 54 kg. Mä en silti tuomitse, jotka tarvitsee lääkettä tai leikkausta, jotkut vaan tarvii ja mitä se on keltään muulta pois. Miksi niitä ihmisiä pitää solvata ja haukkua. Normaalipainoiset tai jotain 10 kg joskus pudottaneet ei todellakaan tiedä, mitä on vuosikausien kamppailu sairaalloisen ylipainon kanssa. Kun joka ikinen päivä suunnillen itket, haluat vaan hautautua kotiin, koska häpeät itseäsi. Aloitat joka aamu uudelleen rajoittamaan syömistä ja kirjaamaan ylös, montako lenkkiä ja salitreeniä aiot tehdä ja sitten taas epäonnistut syystä tai toisesta ja taas koet itsesi entistä epäonnistuneemmaksi ja huonommaksi. Sitten luet näitä "syö vähemmän kuin kulutat" ja mietit, että oot ihan p**ka koska tiedät, että niin se on, mutta et siihen vaan kykene.

Niin lopettakaa nyt hitto soikoon ihmisten arvostelu näissä asioissa. Te haukkujat ja arvostelijat ette elä heidän elämäänsä, ettekä tiedä miten valtavasti siellä voi olla yritystä takana, ja miten huonoksi ihminen tuntee itsensä, kun ei vaan onnistu. Ja tällä haukkumisella ja arvostelulla te vaan pahennatte sitä asiaa. 

Vierailija
329/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit oikeasti syönyt siten kuin elimistö tarvitsee, ni

Oikeasti terveellistä ei voi.

Vierailija
330/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttä potaskaa. Syödyllä ruuan sisällöllä on suuri merkitys. Ei tarvii mitään erikoisdieettejä, vaan oikeaa ravintoa.

Vierailija
331/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön niin paljon kuin haluan ja mitä huvittaa. Kannan itse kiloni ja olen niihin tyytyväinen. Joten mitä se muille kuuluu? Hankkikaa elämä,

Minö minä minä minä. Tässä hyvä esimerkki epäonnistuneesta yhteiskunnasta, josta puolet on ylipainoisia. 

Vierailija
332/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei esim. kylläisyyshormonit toimi näin. On ihmisiä, jotka tarvitsee avun lääkkeestä. Voi tietysti jonkun aikaa sinnitellä ja noudattaa jotain ruokavalioo, mutta lopulta ei enää pysty. Ei näin kaikilla ole, mutta joilain on ja miksi tämä lääkkeen apuna käyttäminen nyt on niin kamalaa sitten muille?

Mä olen itse kokeillut kolmea eri lääkettä, Mysimbaa, Saxendaa ja Ozempicia. Mua ne ei auttaneet, joten kyse ei mulla todennäköisesti ollut tästä suolistohormoniasiasta. Mua auttoi aika, omien toiminta- ja ajatusmallien käsittely ja purkaminen pikkuhiljaa ja sain pudotettua ilman lääkkeitä tai leikkausta 54 kg. Mä en silti tuomitse, jotka tarvitsee lääkettä tai leikkausta, jotkut vaan tarvii ja mitä se on keltään muulta pois. Miksi niitä ihmisiä pitää solvata ja haukkua. Normaalipainoiset tai jotain 10 kg joskus pudottaneet ei todellakaan tiedä, mitä on vuosikausien kamppailu sairaalloisen ylipainon kanssa. Kun joka ikinen päivä suunnillen itket, haluat vaan hautautua kotiin, koska häpeät itseäsi. Aloitat joka aamu uudelleen rajoittamaan syömistä ja kirjaamaan ylös, montako lenkkiä ja salitreeniä aiot tehdä ja sitten taas epäonnistut syystä tai toisesta ja taas koet itsesi entistä epäonnistuneemmaksi ja huonommaksi. Sitten luet näitä "syö vähemmän kuin kulutat" ja mietit, että oot ihan p**ka koska tiedät, että niin se on, mutta et siihen vaan kykene.

Niin lopettakaa nyt hitto soikoon ihmisten arvostelu näissä asioissa. Te haukkujat ja arvostelijat ette elä heidän elämäänsä, ettekä tiedä miten valtavasti siellä voi olla yritystä takana, ja miten huonoksi ihminen tuntee itsensä, kun ei vaan onnistu. Ja tällä haukkumisella ja arvostelulla te vaan pahennatte sitä asiaa. 

Edelleen, surullisia ja haasteellisia tapauksia on, mutta nyt puhutaan 3 miljoonan ihmisen ylipainosta. Tuossa määrässä ihmisiä suurin osa on jotain ihan muuta - tässä on kyseessä kansanterevydellinen ongelma. 

Vierailija
333/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus johtuu lähes aina jonkinlaisesta toiminnallisesta häiriöstä. Yleisin lienee ahmimishäiriö ilman bulimiaa. Samalla tavalla kuin alkoholistin ei välttämättä ole helppoa lopettaa ryyppäämistä, ahmimishäiriöisen voi olla hankala lopettaa ahmimista.

Oon itsekin kyllä tuota lihavuusleikkausta vähän ihmetellyt, toimenpide on aika iso ottaen huomioon ettei sen vaikutus tosiaan ole kuin tilapäinen, ja että vatsalaukun vetokyky on ajan myötä mahdollista saada takaisin sille tasolle mitä se oli ennen leikkausta. Sinällään kai se vaikutukseltaan muistuttaa vähän antabusta, että antabuksen kanssa jos ryyppää tulee huono olo ja oksennus. Mutta antabus on tosiaan vain lääke, siinä ei silvota ihmisen vatsaa auki ja sörkitä veitsellä ihmisen ruoansulatusjärjestelmää

Vierailija
334/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ketjuissa tuupataan menemään herkästi yksittäistapauksiin, kun kyseessä on kuitenkin koko väestöä kattava iso ongelma, joka maksaa miljardeja. Tätäkin ketjua lukee moni ihan tavallinen ihminen, joka käy töissä, harrastaa, ei kärsi mistään ahdistuksesta tai sairaudesta, mutta on ylipainoinen - johtuen siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Kolmeen mijoonaan ylipainoiseen mahtuu aika monta tällaista tapausta, jotka itse voivat vaikuttaa tähän ongelmaan. 

Vierailija
335/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskinta näissä on, että jätetään kahvista se sokeri pois, mutta vedetään jättimäinen pulla suuhun. Kahvin yksi sokeripala varmaan se kaikista pienin ongelma (n. 10kcal), kun yhdessä 1/2L limussa on se yli 200kcal ja pullassa se 200-300kcal. 

Miksei voi puolittaa pullaa kaverin kanssa kun menee kahville, tai syödä vain osa ravintolaruoasta ja ottaa loput pakattuna kotiin (on yleistä nykyään - woltin takia melkein jokaisessa ravintolassa on astioita kotiin viemiseksi)? Onko pakko syödä ne ylisuuret annokset kerralla ja vielä jatkaa samaa ruokarytmiä mitä normaalisti, pahimmillaan 5 ateriaa/välipalaa päivässä?

Ei mene jakeluun tämä, koska siinä säästäisi myös selvää rahaa...

Vierailija
336/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On voitava nauraa itsellemme. Jos tätä katsoo ihan ajatuksella, niin kyllä siellä taitaa jotain totuutta olla koskien suurta osaa ylipainoisista: "9 roskaruoka-ateriaa päivässä on vähemmän kuin 10. Se on alku sekin."

Vierailija
337/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä ketjuissa tuupataan menemään herkästi yksittäistapauksiin, kun kyseessä on kuitenkin koko väestöä kattava iso ongelma, joka maksaa miljardeja. Tätäkin ketjua lukee moni ihan tavallinen ihminen, joka käy töissä, harrastaa, ei kärsi mistään ahdistuksesta tai sairaudesta, mutta on ylipainoinen - johtuen siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Kolmeen mijoonaan ylipainoiseen mahtuu aika monta tällaista tapausta, jotka itse voivat vaikuttaa tähän ongelmaan. 

Minä olen yksi tällaisista tapauksista. Minulle paras keino pitää paino hallinnassa on pitää kerran viikossa noin 36 tunnin vesipaasto. Eihän ne paastopäivät mukavia päiviä ole ei, mutta minulle ainoa asia joka toimii. Mikäli yritän ihan kokonaisvaltiaesti vain vähentää syömistä niin ajatukset pyörivät ruuan ympärillä 24/7.

Vierailija
338/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on monta kertaa laihduttanut niin ne kilot tulee takaisin korkojen kanssa. Minäkin olen aloittanut ekat laihdutuskuurit joskus 15- vuotiaana (siis 50 vuotta sitten). Painoin 59 kg ja olin 172 cm pitkä, olin kuitenkin lihavin meidän tyttöporukasta. Muistan, että jouluna en syönyt yhtäkään piparkakkua. Laihduin kyllä.

On joku sellainen uskomus että KILOT TULEE TAKAISIN. Se ei pidä paikaansa. Ne tulevat takaisin kun dieetti loppuu ja alkaa "normaali syöminen" joka ei kuitenkaan ole normaalia syömistä, vaan sitä haittasyömistä mikä aikoinaan aiheutti ylipainon. kun palaat siihen takaisin, ylipaino tulee takaisin. 

Kilot ei tule takaisin - ruokatottumukset tulee takaisin. 

Vierailija
339/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä suoliston bakteeristo palautuu. Ruokavalion muutos. "Kylläisyysharmooooni" on korvien välissä. Vaatii itsekuria, onnistuu jos haluaa. 

Kaikessa poisoppimisessa ja uudelleen ohjelmoinnissa täytyy jumpata ensimmäiseksi aivoja ja myöntää omat omaa terveyttä vahingoittavat toiminnot. 

Vierailija
340/408 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi tällaisista tapauksista. Minulle paras keino pitää paino hallinnassa on pitää kerran viikossa noin 36 tunnin vesipaasto. Eihän ne paastopäivät mukavia päiviä ole ei, mutta minulle ainoa asia joka toimii. Mikäli yritän ihan kokonaisvaltiaesti vain vähentää syömistä niin ajatukset pyörivät ruuan ympärillä 24/7.

Tuokin varmasti toimii, ja perustuu siihen, että kalorimäärää tasataan säännöllisesti. Jos esim viikolla menee vähäisemmillä kaloreilla, viikonloppuna voi nauttia syömällä enemmän. Tapoja myös herkutella on monia. Tuo sinun mainitsema toimii ilmeisesti sinulle hyvin, ja selkeästi otat sen "epämukavuuden" vastaan ja että se perustuu itsekuriin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi