Mitä me voitaisiin oppia muista yhteiskunnista, etenkin perhesuhteiden osalta?
Vai voidaanko oppia, onko Suomen itsenäisyyteen pyrkivä tyyli paras? Ehkä lähinnä Euroopan maita mietin esimerkkeinä itse mutta muutkin käy, jos niitä tuntee?
Lastenkasvatuskeskusteluissa kun aina verrataan miten Välimeren maissa lapset tottelee. No, lapsia myös kohdellaan kuin enkeleitä. Ihastellaan, kannetaan ruoka eteen, hemmotellaan, vieraitakin lapsia ihastellaan. Ja ne lapset asuu vanhempiensa kanssa kolmekymppiseksi! Parempi vai huonompi? Minusta se olisi ehkä parempi! Mulla on etäinen perhe ja välillä kaipaan että olisi joku, kehen tukeutua.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Välimeren maissa lapsia myös kuritetaan ruumiillisesti. Tukkapöllyt, luunapit ja koivuniemenherrat vaan takaisin, niin alkaa suomalaisetkin lapset taas totella.
Silloin tottelu perustuu pelkoon ei siihen että ymmärtää miksi jokin asia on väärin. Barbaarinen lähestymis tapa.
Vierailija kirjoitti:
Välimeren maissa lapsia myös kuritetaan ruumiillisesti. Tukkapöllyt, luunapit ja koivuniemenherrat vaan takaisin, niin alkaa suomalaisetkin lapset taas totella.
Totta, mutta tämä aina sopivasti unohdetaan, kun meuhkataan miten suomalaiset lapset ei osaa ravintolassa olla, "katsopa italialaisia kun ovat siivosti jopa neljävuotiaat" no niinpä, katsopa. Katsopa tarkemmin miten siellä opetetaan.
Musujahan täällä ihailee tietyt edistykselliset piirit: musukulttuuri on niin ihanan edistyksellistä!
Mielenkiintoinen kysymys. Mulla ei ole kokemusta Välimeren maiden perheyhteisöistä, mutta ekana tuli mieleen, miten paljon noissa maissa lapsuudenkodissaan asuvilla aikuuisilla on päätäntävaltaa? Tarkoitan nyt esim sellaisia arkisia asioita kuin että miten sisustetaan, mitä syödään, miten pitkään saa valvoa/nukkua, onko jotain kotiintuloaikoja, onko jotain siivousvuoroja, voiko tuoda kavereita kylään ihan milloin vaan haluaa jne? Siis kyllähän kimppa-asuminen Suomessakin toimii, varsinkin opiskelijoiden keskuudessa, mutta itse kyllä mietin, palaisko mulla käämit, jos tänne tulisi kahden aikaan yöllä joku lasteni kaveriporukka jatkamaan illanviettoaan tms. Tai että kun aamulla nousisin ylös, keititön tiskiallas olisi täynnä ja viimeiset kahvikermat jääkaapista käytetty? Vaikka lapseni ovatkin jo keski-ikäisiä, muistan silti heidän teinivuotensa ja varsinkin tuon kuopuksen teinivuosina mun kotini oli välillä kuin joku linja-autoaseman odotustila eli porukkaa tuli ja meni.
Lähi-Idän tyyliin, jos ei vaimo miellytä, voi ottaa pari lisää, tai Intian tyyliin jos ei vaimo miellytä, voi vaimo "vahingossa" syttyä palamaan.
Miksi sinun pitää taas muuttaa koko yhtiskuntaa saadaksesi itse mitä haluat? Muuta yhteisöön ja rakenna itsellesi läheinen perhe missä ihastellaan toisia. Vammainen ajatus että kaikkien pitäisi olla tuollaisia.
Otetaan oppia Intiasta. Jos perheen mies tekee rikoksen, niin koko kyläyhteisö vähän raiskis raiskis perheen naisia...
Tuollaisen 30v ukon haastattelu mitä odottaa tulevalta puolisoltaan: kotiäidin kaltaisia palveluksia LOUNAINEEN ja illallisineen, sillä tulee töistä kotiin syömään, mutta lisäksi 50/50 eli nainen tuo myös rahaa taloon. Tietysti seksulit päälle.
Ei kiitos mammanpoikaa itselle, ap saa pitää ne kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää taas muuttaa koko yhtiskuntaa saadaksesi itse mitä haluat? Muuta yhteisöön ja rakenna itsellesi läheinen perhe missä ihastellaan toisia. Vammainen ajatus että kaikkien pitäisi olla tuollaisia.
Kuka ketjussa on sanonut että pitäisi muuttaa koko yhteiskuntaa jotta joku saa mitä haluaa? Mistä ihmeestä puhut? Missään ei sanottu näin. Ota nyt silmä käteen.
Tottakai muutos on pelottavaa jos ei uskalla edes omasta peräkammarista ulos, uskon sen, mutta kukaan ei ollut muuttamassa mitään eikä sua olla pakottamassa mihinkään.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymys. Mulla ei ole kokemusta Välimeren maiden perheyhteisöistä, mutta ekana tuli mieleen, miten paljon noissa maissa lapsuudenkodissaan asuvilla aikuuisilla on päätäntävaltaa? Tarkoitan nyt esim sellaisia arkisia asioita kuin että miten sisustetaan, mitä syödään, miten pitkään saa valvoa/nukkua, onko jotain kotiintuloaikoja, onko jotain siivousvuoroja, voiko tuoda kavereita kylään ihan milloin vaan haluaa jne? Siis kyllähän kimppa-asuminen Suomessakin toimii, varsinkin opiskelijoiden keskuudessa, mutta itse kyllä mietin, palaisko mulla käämit, jos tänne tulisi kahden aikaan yöllä joku lasteni kaveriporukka jatkamaan illanviettoaan tms. Tai että kun aamulla nousisin ylös, keititön tiskiallas olisi täynnä ja viimeiset kahvikermat jääkaapista käytetty? Vaikka lapseni ovatkin jo keski-ikäisiä, muistan silti heidän teinivuotensa ja varsinkin tuon kuopuksen teinivuosina mun kotini oli välillä kuin joku linja-autoaseman odotustila el
Veikkaan että jos nyt vaikka Italiaa ajattelee, ja mitä nyt "stereotyyppisiä" kotivideoita on somessa nähnyt, kodissa määrää mamma ja mamman rajat pitää myös aikuiselle lapselle. Tai tulee puulusikasta päähän.
Suomessa yksilönvapaus on tosiaan tuollainen, että tulee mieleen lapsen kaveriporukka joka tulee jatkoille mölyämään vanhempiensa kotiin. En jotenkin usko ollenkaan, että italialaiset vanhemmat sietäisi sellaista. Tosin mielikuvani perustuu stereotypioihin tiukasta kurista. :)
Mä mietin vielä sitäkin, että jos lapsuudenkodissaan asuva aikuinen tekee esimerkiksi kolmivuorotyötä, niin miten muut samassa huushollissa asuvat huomioivat sen, että tämä vuorotyöläinen saa nukkua? Nuorena mä tein kolmivuorotyötä ja vaikka lapsia ei ollutkaan vaan ainoastaan avopuoliso, niin varsinkin viikonloppuisin, kun avokilla oli vapaata, ei kyllä mulla unen laatu mitään hyvää ollut. Siis korvatulpista huolimatta. Nykyisin on toki vastamelukuulokkeet, mutta en tiedä, osaisinko nukkua sellaiset päässä.
En siis osaa sanoa, onko tuollainen kimppa-asuminen hyvä vai huono juttu, koska mulla ei ole tietoa, miten Välimeren maissa tuo käytönnössä toimii.
Välimeren maissa on myös hyvin yleistä, että miehellä on vaimon lisäksi laiha tyttöystävä, lihava tyttöystävä, pari homoseksuaalia ja pari muuta tyttöystävää. Ja nainen tekee kotona kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ketjussa on sanonut että pitäisi muuttaa koko yhteiskuntaa jotta joku saa mitä haluaa? Mistä ihmeestä puhut? Missään ei sanottu näin. Ota nyt silmä käteen.
Tottakai muutos on pelottavaa jos ei uskalla edes omasta peräkammarista ulos, uskon sen, mutta kukaan ei ollut muuttamassa mitään eikä sua olla pakottamassa mihinkään.
Haluat kuitenkin kasvattaa suomalaista pojista peräkammarin poikia ottamalla mallia maasta, jossa miehet asuu kotona vielä kolmekymppisinä ja äiti kattaa sen pöydän valmiiksi?😂 Kysymys siis kuuluu kuka on vielä siellä teini-iän vinttikomerossa katsomassa muiden maiden kulttuuria vaaleanpunaisten sydämen muotoisten lasien läpi?
Vierailija kirjoitti:
Välimeren maissa on myös hyvin yleistä, että miehellä on vaimon lisäksi laiha tyttöystävä, lihava tyttöystävä, pari homoseksuaalia ja pari muuta tyttöystävää. Ja nainen tekee kotona kaiken.
Sinun kannattaisi ihan todella päivittää tietosi Välimeren maista. Asun täällä jo kauan ja en tunne ainoatakaan naista joka ei kävisi töissä. Eläkeläiset naiset tietty ovat kotona tai maanviljelijöiden puolisot tehden tiloillaan töitä. Oletko katsellut ikivanhoja filmejä Välimeren maista kun kuvittelet, ettei näissä maissa ole menty sitten 1950-luvun jälkeen ollenkaan eteenpäin edistyksessä.
Tässä kaikessa yhdistyy jotain kierolla tavalla kiehtovaa ja pelottavaa. Miksi juuri nyt, kun maailma puhuu tasa-arvosta enemmän kuin koskaan, naisena haluat palata ajassa tukevasti 1300-luvulle?
Onko olemassa mitään suomalaista perhemallia? Työskentelen sosiaalialalla ja ei kyllä ole tullut vastaan mitään tyypillistä suomalaista perhemallia. Johan ne eroavat selvästi yhteiskuntaluokittainkin. Meillä on perheitä, joilta puuttuu oikeastaan kaikki perheen merkit. Yhdessä ehkä asutaan, mutta aikaa ei juuri vietetä yhdessä. Ei edes syödä yhdessä. Monesti lapset kengitään pihalle kun täytetään 18v. Sitten on isoja perheitä, joissa isovanhemmatkin ovat tiiviisti mukana ja sisarukset ovat läheisesti tekemisissä keskenään vielä aikuisinakin ja lapsia hoidetaan yhdessä. nä mä yleensä viettävätkin paljon aikaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaisi ihan todella päivittää tietosi Välimeren maista. Asun täällä jo kauan ja en tunne ainoatakaan naista joka ei kävisi töissä. Eläkeläiset naiset tietty ovat kotona tai maanviljelijöiden puolisot tehden tiloillaan töitä. Oletko katsellut ikivanhoja filmejä Välimeren maista kun kuvittelet, ettei näissä maissa ole menty sitten 1950-luvun jälkeen ollenkaan eteenpäin edistyksessä.
Osoita edellisestä tekstistä kohta jossa kerrottiin ettei naiset käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat kuitenkin kasvattaa suomalaista pojista peräkammarin poikia ottamalla mallia maasta, jossa miehet asuu kotona vielä kolmekymppisinä ja äiti kattaa sen pöydän valmiiksi?😂 Kysymys siis kuuluu
Taas kysyn, mitä ihmettä sinä luet. Laita nyt lainaus siitä kohdasta, missä joku on halunnut kasvattaa Italian mallin mukaan. Kukaan ei tässä ketjussa ole sanonut niin.
Keskusteletko useinkin yksinäsi? Onko ne muut ihmiset sun kanssa samassa huoneessa, näetkö heidät nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitähän koko ketjussa on kyse. Yhteiskunnallisella tasolla ap käsittelee omia perheongelmiaan.