Kuinka te julkisilla kulkijat jaksatte nuo työmatkat
Auto oli huollossa, joten jouduin tyytymään julkisiin ( Tampereella bussi vaihtoineen. Kävelymatkat, odotuksineen, aikaa meni 2 tuntia) Hatunnosto teille, jotka teette sen päivittäin, mutta itse en luovu autoilusta, tämän kärsimyksen jälkeen.
Kommentit (75)
Busseissa oksettaa.
Ratikassa, metrossa tai bussissa tulee aikaisin aamulla semmoinen autistinen olo: yrmyjä ja väsyneitä taikinanaamoja joka penkillä, sit iltapäivällä meluavia teinejä. Saati se odotusaika hiljaa murjottaen muiden kanssa. Kammoan!
...Toista on kurvata omalla autolla töihin, vaikka hoilaten jotain biisiä. Ei ole muiden armoilla ja katseiden alla.
Pitkänmatkanjunat myös tunnelmallisia, kun voi käydä vaikka kahvilla ravintolavaunussa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli todella mahtava myyjä. Ostin uuden auton, johon sitten tuli jonkun ajan päästä vikaa ja vein takas. Tämä samainen myyjä antoi oman työsuhde autonsa mulle käyttöön pariksi päiväksi,vaikkei kuulunut mihinkään soppariin. Hän siis meni sen pari päivää julkisilla töihin, et mä pääsin sen autolla.
Oot ilmeisesti nainen ja myyjä oli mies
Olemme tarkoituksella muuttaneet paikkaan, josta on hyvät julkiset yhteydet, joten ei mene kauaa ja yhteyksiä on paljon ja tiheään. Toki tuuria siinäkin, että myös työpaikat ovat hyvien yhteyksien päässä.
Itse töissä hki keskustassa. Tästä menee julkisilla (juna) 14min. Autolla hiljaiseen aikaan 30min mutta ruuhka-aikaan ei välttämättä 40 min riitä. Junia menee 15 per tunti joten kauaa ei tarvitse odotella. Ei edes tarvitse miettiä.
Vierailija kirjoitti:
raharemontissa pojalla menirapiat 700euroa autoon kuluja, työmatka 7minuuttia.
Mitä järkeä!
Kai sillä autolla on muutakin käyttöä kuin pelkät työmatkat?
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee joka päivä arkena 4h työmatkoihin. Varmaan kohta burnout. Eka 1,5h bussilla Hesaan ja siitä 0,5h töihin. Ja sama iltapäivällä ku menee kotiin.
Voi luoja, tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Itse töissä hki keskustassa. Tästä menee julkisilla (juna) 14min. Autolla hiljaiseen aikaan 30min mutta ruuhka-aikaan ei välttämättä 40 min riitä. Junia menee 15 per tunti joten kauaa ei tarvitse odotella. Ei edes tarvitse miettiä.
Olipa taas melkoinen nollakommentti. Keskustassa pelkästään pysäköinti on sen verran arvokasta ettei sinne kannata autollla suunnata. Jollei ole joku 100te kuussa tienaava dirika jolla on autopaikka hallissa työsuhde-etuna. Sittenkään ei ehkä kannata koska ennen toimiva keskustan infra on pilattu kiitos daijujen vihreiden.
En jaksaisi enkä kykenisi julkisilla kulkemaan työmatkaa. Työ on raskasta fyysistä työtä kahdessa vuorossa. Työn jälkeen jalat on niin väsyneet ettei jaksa enää seistä saati liikkua. Oma auto on siinä kohtaa pelastus. Julkisilla olisin saikulla jatkuvasti kunnes työnantaja antaisi kenkää. Mulla on ikää sen verran että paras puhti on jo käytetty. Olen kulkenut julkisilla työmatkat vuosikausia joten en kanna huonoa omaatuntoa autolla liikkumisessta.
Sulan maan aikana pyörällä, paitsi jos sataa kaatamalla. Muulloin julkisilla, yksi vaihto, kolmen vartin matka. No problem. Bussissa / ratikassa saa istua omissa ajatuksissaan ja vaikka torkkua, sopii mulle. Ei parkkiongelmia. Tietty mun työmatkat ei ajoitu pahimpiin ruuhka-aikoihin.
Asun maalla, mutta jouduin Helsingissä kurssilla ollessani käyttämään lähijunaa Helsingistä Vantaalle. Joka kerta ihmettelin kello 16 kieppeillä Pasilasta junaan nousseita matkustajia. Rähjäiset vaatteet, värit eivät sopineet yhtään yhteen ja jutut tyhjänpäiväisiä (vaateita saa edullisestikin). En lakkaa ihmettelemästä, koska Pasilassa on kaiken sortin työpaikkoja, koulutetuillekin - niin että mistä ihmeen työpaikasta tämä joukko tulee. Ja niitä on paljon.
Hyvin jaksan. Aina kulkenut julkisilla töihin.
55v.
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla, mutta jouduin Helsingissä kurssilla ollessani käyttämään lähijunaa Helsingistä Vantaalle. Joka kerta ihmettelin kello 16 kieppeillä Pasilasta junaan nousseita matkustajia. Rähjäiset vaatteet, värit eivät sopineet yhtään yhteen ja jutut tyhjänpäiväisiä (vaateita saa edullisestikin). En lakkaa ihmettelemästä, koska Pasilassa on kaiken sortin työpaikkoja, koulutetuillekin - niin että mistä ihmeen työpaikasta tämä joukko tulee. Ja niitä on paljon.
Värien yhteensopivuus on työväenluokkaisten naisten kotkotuksia. Eivät akateemiset jaksa noin tyhjänpäiväisiä asioita miettiä ja Pasila on täynnä akateemisten työpaikkoja.
En todellakaan lähde autolla Kalasatamasta Keilaniemeen. Metrolla mukavasti puhelinta selaillen.
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi enkä kykenisi julkisilla kulkemaan työmatkaa. Työ on raskasta fyysistä työtä kahdessa vuorossa. Työn jälkeen jalat on niin väsyneet ettei jaksa enää seistä saati liikkua. Oma auto on siinä kohtaa pelastus. Julkisilla olisin saikulla jatkuvasti kunnes työnantaja antaisi kenkää. Mulla on ikää sen verran että paras puhti on jo käytetty. Olen kulkenut julkisilla työmatkat vuosikausia joten en kanna huonoa omaatuntoa autolla liikkumisessta.
Raskaampaahan se autolla ite ajaminen on?
Omalla autolla kuljen, vaikka julkisella pääsisi, ja ehkä halvemmaksi tulisi..mutta ei kiitos, en halua elää aikataulujen varassa. Ihana oma rauha, vaikka siinä ruuhka helvetissä töistä kotiutuessa, kuin sullouteena täyteen bussiin ja pelko persiissä, ehtiikö seuraavaan bussiin, jolla on askelta lähempänä kotia. Hieno joukkoliikenne Suomessa, mutta ei vain minun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun lapset olivat pienempiä mun työmatkat julkisilla oli 45-55 minuuttia suuntaansa. Ainoa aika päivässä vain minulle itselleni, nautin rauhasta ja maisemista.
Rasittavampaa on ollut nyt vanhemmiten 55 min omalla autolla kehä III räntäsateessa ja ruuhkassa.
Hyvä etten asu lähelläkään kehäkolmosta, kun siellä sataa räntää.
Yleensä autokorjaamot ovat paikoissa joista ei julkisilla pääse juuri minnekään. Kannattaa valita sellaine korjaamo josta pääsee.
Silloin kun olin vielä töissä, ennen pandemiaa, niin kuljin julkisilla 4 päivää viikossa eikä mitään ongelmia. Työmatka aamuisin kesti n 40 minuuttia eikä autolla olisi päässyt kuin 5 minuuttia nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menisi pelkkiin parkkimaksuihin (oma taloyhtiö ja työpaikan halli) 58€/kk ja nyt maksan bussikortista 46€/kk. Aivan selvä valinta ja lomakassa kiittää $$$
Hur tar du dig till alla andra ställen än mellan hemmet och arbetet? Bilen ger frihet att ta sig var man vill och när man vill. Utöver det får man i regel med sig det som man har köpt.
Politikernas agenda är att förstöra vår infrastruktur så att de kan bestämma (och göra tomtaffärer) vart och när var och en kan ta sig, samt till vilket pris. Varför understöder ni sådant?
Vierailija kirjoitti:
Teen etätöitä ja käyn silloin tällöin toimistolla niin ei se julkisilla liikkuminen niin pahalta tunnu.
Välillä häiritsee muut ihmiset, jotka eivät osaa käyttäytyä (mm. ihmiset jotka syövät julkisissa tai katsovat videoita äänet päällä)
Hur förhåller du dig till dem som utöver det fiser, stinker sprit, svett, vitlök och annat mumsigt? Om de ännu är OK, hur gillar du våta stolar efter dem som pissar i dem? Då man har upplevt dessa varianter och dessutom har hamnat ut för ståplats, undviker man all kollektivtrafik intill det sista. Hur kan ståplats i buss ens vara tillåtet i vårt hysteriskt trygghetsinriktade land?
Flunssaisia "rykijöitä" nyt on ruokakaupassa, ravintolassa, siellä töissä jne, jne. Ei voi pelätä elämää.