Mt-ongelmainen kaveri
Olen itse konenut uusiutuneet masenukset ja sairauslomat sen vuoksi tuttuja. Tiedän, miten itsekeskeistä mt-potilaan arki on.
Nyt kuitenkin väsyin skitsofreenikko-ystävääni, enkä jaksa edes ajatella häntä. Jutut minäminäminä. Minun tunteet, minun diagnoosit, minun ajatukset. Aivan kuin meidän muiden tunteilla ei olisi väliä.
Jos katkaisen välit (en haluaisi), olen muiden silmissä se pahis, koska hän on sairas ja niin viaton. Mitä tehdä? Keskustelu ei mene perille.
Kommentit (8)
Itsekeskeisuys kuuluu tuohon sairauden kuvaan, mutta ymmärrän aloittajaa
Itsellänikin tuollainen tuttu. Ihmettelee sitten miksi kukaan ei jaksa häntä...huoh...
Ystävät on sen verran kiva kokonaisuus, että ne voi ihan itse valita. Mitä sitten, jos joku ajattelee susta pahaa? Tosiystävä ymmärtää, miksi teet sen. Täällä ei ole tarkoitus elää muita miellyttämällä, vaan loppupeleissä jokainen on vastuussa omasta viihtymisestään. Kukaan ei voi olla loputtomiin roskaämpäri, johon muut voivat heittää pahan olonsa. Tätä menoa vaan katkeroidut ja sitten huomaat, miten muut hylkäävät sinut negatiivisuutesi takia.
Olen itse kaksisuuntainen, ja nykyään elämä on tasaista. Aikana kun elo oli vuoristorataa, katkaisin välit muutamaan mt-oireilevaan ystävään. En ilkeilläkseni vaan saadakseni omaa sairauttani pikkuhiljaa tasapainoon. Ikävästi tuppaa olemaan niin, että kaksi huonostivoivaa ihmistä ruokkivat toistensa pahoinvointia.
En tehnyt muille numeroa väiien katkaisusta, "ei olla aikoihin nähty" riitti selitykseksi minun tutuilleni.
Just tuo, mitä 6 sanoi: välien katkaisusta ei tarvitse tehdä numeroa. Eikä niitä tarvitse katkaista mitenkään dramaattisesti. Riittää kun lakkaa soittelemasta, ja jos toinen soittaa, vastaa mutta ole vain muodollisen kohtelias. Kyllä ne välit siitä viilenee, kun et enää ruoki toisen tarpeita.
Usein nämä "tuomitsevat tyypit" eivät kuitenkaan itse frendaa hänen kanssaan? Kaksinaismoralismia!
Ja sitten kohta saat täällä paskaa niskaan kun kaikki sekopäät suuttuu!!!!!