Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Janina muutti maalle ja järkyttyi pikkukylän ihmisistä - Koti lähtee myyntiin

Vierailija
02.10.2025 |

"Ulkopuoliseksi jääneelle Janinalle paikkakunnalla tuntuu olevan puutetta yhteisöllisyydestä. Hän on törmännyt myös välinpitämättömyyteen, joka on joskus järkyttänyt.

Eläinrakkaalle Janinalle on ollut karua nähdä, kuinka vähän arvoa esimerkiksi kissan hengellä on. Niitähän saa aina uusia, Janina on kuullut.

Janina on myös todistanut vaaratilanteita, joihin muut eivät ole puuttuneet. Kun matkat ovat pidemmät kuin taajamassa, ehkäpä on helpompi ajatella, että kaikki ovat erillä toisistaan, vaikka asuvatkin samalla kylällä, Janina pohtii. Tämä kenties ruokkii välinpitämättömyyttä yhteisössä."

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/948877b0-406a-40da-9258-0db…

Ymmärrän täysin maalta muuttaneena tämän. Maalla ei olla kiinnostuneita kuin itsestään, ei sinne pidä muuttaa jos haluaa yhteisöllisyttä. Yhtesöllisyyttä saa ennemmin kaupunkien lähiöissä. Nuo eläinrääkkäyshommat ovat myös yleisiä. Maalle muuttaa monesti ne jotka eivät kykene elämään yleisten normien mukaan ja jälki on sen näköistä.

Kommentit (295)

Vierailija
261/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Lohjalle muuttoa suunnitteleville Eeva Joenpellon romaaneja. Saattaa mieli muuttua😅

Vierailija
262/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asunut sekä kaupungissa että maalla, ja olen päinvastaista mieltä Janinan kanssa. Esimerkiksi ero päiväkodin eteisessä on valtava: kaupungissa muut vanhemmat korkeintaan tervehtivät, kun taas maalla kuuluu suorastaan tapoihin jäädä juttelemaan. Myös kyläilykutsuja ihmisten koteihin olen saanut maalla jopa puolituntemattomilta, kaupungissa en koskaan. Maalla koen tulevani tietyllä tapaa nähdyksi: lähes kaikki vastaantulijat tietävät, kuka olen. Jollekin se voi tietysti olla ahdistavaakin, mutta itse pidän sellaista ympäristöä hyvänä etenkin lasten kehitykselle.

Landella ei ole kiire töihin kun töitä ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuttanut kauas mutta tukiverkot katosivat?

Miksi hän ei pidä yhteyttä entisiin naapureihinsa?

Miksi hän ei pidä yhteyttä muihin ystäviinsä?

Miksi hän ei pidä yhteyttä sukulaisiinsa?

Kyllä tässä nyt haisee ihan joku muu ongelma kuin maalaiset.

Jos kuvioissa ei ole lasten isää kyseessä on isä syndrooma eli hän on perheestä missä ei ole isää ehkä jopa laitoslapsi eli ei sukulaisia. Sitten bilettänyt koko ylä-asteen ja saanut jonkun panomiehen vahinko lapsen.

Vierailija
264/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maalle muutettaesa menee aikaa, ennenkuin hyväksytään kylän jäseneksi. Aluksi ihmetlevät ja seurailevat, että mitähän väkeä nämä ovat.

Miksi pitäisi tulla hyväksytyksi jonku kylän jäseneksi?

Jottei hirvi metsällä satu onnettomuutta.

Vierailija
265/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulosti siltä, että hän odotti naapuriensa vahtivan lapsia, jotta saa itse touhuta heppojen kanssa

Jutussa ei mainita sanallakaan miehestä joten hän taisi odottaa että naapurit paikkaisi asian rientämällä tekemään kaikki paskanluonnit ja aitojen teot että Janina voi keskittyä rapsuttelemaan heposiaan.

Janina ja hänen miehensä ovat nyt päättäneet, että talo laitetaan myyntiin. 

(=Et sitten jaksanut lukea koko artikkelia.) 

Oli kyllä aika hyvin piilotettu, koko artikkeli on muuten vain Janina sitä Janina tätä. Viihtyikö se mies maalla? Viihtyikö heidän lapset maalla?

Kuka sanoi että mies lähti mukaan?

Vierailija
266/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko siitä että tämä Janina rakasteli eläinten kanssa ja jäi siitä kiinni. Nyt sitten vähän hävettää ja on niinku lähdettävä muualle yhtymään sikojen kanssa

Tämähän on suomessa ihan normaalia. Siksi koiria on niin paljon.

Vierailija
267/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalle muuttaa monesti ne jotka eivät kykene elämään yleisten normien mukaan ja jälki on sen näköistä.

Kuten sinä ja tämä Janina

Vierailija
268/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo iltapäivälehdissä vinkumallahan sitä ystävystyy koko kylän kanssa.

Vierailija
269/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janinan kannattaisi katsoa peiliin ennen kuin vinkuu huonoista kokemuksistaan.

Sitäpaitsi täällä maalla on arki samanlaista kuin kaupungeissa eikä täällä voi tai jouda olemaan sen enempää yhteisöllisempi tai harjoittamaan naapuriapua kuin kaupungissakaan.

Vierailija
270/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulosti siltä, että hän odotti naapuriensa vahtivan lapsia, jotta saa itse touhuta heppojen kanssa

Enemmän se on normaalia kaikkialla ettei naapurit ole ilmaisia lastenvahteja ja aina auttamassa reppanaa. En tiedä missä hän on ennen asunut, kun niin väärän käsityksen saanut ihmisistä.

Vierailija
271/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko siitä että tämä Janina rakasteli eläinten kanssa ja jäi siitä kiinni. Nyt sitten vähän hävettää ja on niinku lähdettävä muualle yhtymään sikojen kanssa

Tämähän on suomessa ihan normaalia. Siksi koiria on niin paljon.

Puhu vaan omasta vuohen...

Vierailija
272/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voin kuvitella kun hesalainen vegaani korkkareissa che guevara-paidassa tulee paikalliseen ruokauppaan wokettamaan kauramaidon liian suppeasta valikoimasta ja lihatiskin olemassaolosta

😂 Toisaalta, jos on tarpeeksi erikoinen eikä vihamielinen voi päästä piireihin. Kylän oma kylähullu positiivisessa mielessä. 

Vierailija
273/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalle muuttaa monesti ne jotka eivät kykene elämään yleisten normien mukaan ja jälki on sen näköistä.

Kuten sinä ja tämä Janina

Hevosharrastus on yksi  jonka kanssa ei pysty elämään missä tahansa.  

Vierailija
274/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on just niin raskasta kun maalla ei arvosteta kissoja, ihan läpimätiä, vanhanaikaisia asenteita riittää. Eläinrääkkääjiä toki kaupungeissakin, mutta maalla kissan arvo on nolla. Pidetään vapaana, ei leikkauteta, ei rokoteta, ammutaan...

Kuule, kun meidän villistä kesytetty kissa lopulta veteli viimeisiään, niin vein sen 70 km eläinlääkäriin. Oli niin typerä ja epäreilu teko kissaa kohtaan, että jos voisin palata takaisin, pyytäisin jonkun ampumaan sen. Rahapalkasta. Väärää hellämielisyyttä podin, vaikka sen aiemmista eläinlääkärikeikoista olisi pitänyt ymmärtää, ettei viimeiselle matkalle viedä turhaan kidutettavaksi, koska siitä keikasta ei ole kissalle itselleen kuin haittaa. Uudenaikaiset ajatukset ovat usein vielä huonompia kuin vanhanaikaiset. 

Maalaiskissat tai maatiaiskissat ovat säilyttämisen arvoisia,  mutta eläinsuojat pursuaa vahinkoeläinten vahinkopentuja,  ja kaupunkilaiset hakee niistä. Se on nykytilanne. Rodun säilytys ei saa tapahtua kissayksilöiden kärsimyksellä, eli heitteillejätöllä.  Kotikissa ei ole villieläin Suomen luonnossa. 

Vierailija
275/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asunut sekä kaupungissa että maalla, ja olen päinvastaista mieltä Janinan kanssa. Esimerkiksi ero päiväkodin eteisessä on valtava: kaupungissa muut vanhemmat korkeintaan tervehtivät, kun taas maalla kuuluu suorastaan tapoihin jäädä juttelemaan. Myös kyläilykutsuja ihmisten koteihin olen saanut maalla jopa puolituntemattomilta, kaupungissa en koskaan. Maalla koen tulevani tietyllä tapaa nähdyksi: lähes kaikki vastaantulijat tietävät, kuka olen. Jollekin se voi tietysti olla ahdistavaakin, mutta itse pidän sellaista ympäristöä hyvänä etenkin lasten kehitykselle.

Landella ei ole kiire töihin kun töitä ei ole.

Niin, mutta meillä onkin kiire kaupunkiin töihin. Kaikki ei ole työttömiä kuten sinä.

Vierailija
276/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on kyllä auttavaista väkeä. Saa mitä tahansa sanoa niin ei vaikuta muhun. Maaseudulla ihmiset auttavat toisiansa. Jotkut talkoot ei kerro yhtään mitään yhteisöllisyydestä. Ap kirjoittaa todella rumasti ja ei ole totta. Asun itse isossa kaupungissa ja ei täällä kukaan auta kauppaostoksissa tai auraa tietäsi. Näitä asioita tehdään kuitenkin toiselle maaseudulla.

Lisään vielä että maaseudulla todella helppo jutella ihmisten kanssa. Juttelevat vielä mielellään.

Mutta ei siellä kovin henkeviä keskusteluja voi käydä. Minua ei ainakaan kiinnosta onko Hiltusen Pertin lantakärry jo korjattu

Vierailija
277/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asunut maalla, mutta siellä asuva tätini oli aktiivinen kylän yhteisissä asioissa. Hän kävi myös Martta-kerhossa ja kylän ompeluseurassa. Onkohan nykyään mitään tällaista maalla? 

Vierailija
278/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kaupungista maalle viitisen vuotta sitten. Haluan olla rauhassa ilman ihmiskontakteja. En ole ikinä edes nähnyt naapureitani saati sitten puhunut heille. Ainoat paikalliset, joille on puhun on kaupan työntekijät. Tämä on ihanaa! En kestäisi, jos naapuriini muuttaisi joku Janina, joka vaatisi mua tukiverkokseen, ystäväkseen ja lapsenhoitajakseen. 

Vierailija
279/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän luuli saavansa tukiverkoston noin vain uudella paikkakunnalla?

Vierailija
280/295 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla pärjää, jos ei ole tekemisissä kenenkään kanssa.