Jotkut ne ovat AINA etuajassa. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan oikeaan aikaan?
Mikähän tässäkin taas oli vikana... Asiallinen ja hyvä keskustelu.
Toinen näkökanta myöhässä keskusteluun
Jos sovitaan, että tullaan kylään klo.18.00, niin ei se tarkoita klo 17.00. Emme ole välttämättä kotona ja vaikka olisimmekin, niin meillä voi olla askareet vielä kesken.
Itse pidän jos vieraat tulevat mieluummin 18.15 kuin 17.45 jos ja kun tasalta tuleminen ei onnistu.
Kommentit (113)
Mitä nämä 1h liian aikaisin juhliin tulijat tekevät sillä välin, kun isäntäväki vaikka siivoaa tai laittaa ruokaa? Istuvat ja nostelevat jalkojaan kun imuri tulee kohdalle?
Muistan vieläkin kun olin valtion virastossa määräaikaisena taustatöissä, mulla ei ollut mitään oikeuksia asiakaspalvelun järjestelmiin. Työaika oli liukuva, joten saatoin joskus mennä aikaisinkin töihin jos illasta oli jotain menoa. Ovissa oli sähkölukot, joka aukesivat täsmällisesti klo 8, siihen aikaan oli vielä asiakaspalvelua paikan päällä 8-16. Yksi aamu paikalla oltiin minä ja siivooja josku vähän seitsemän jälkeen. Yksi muori tuli potkimaan ovea, huutamaan ja hakkaamaan että näen että siellä on ihmisiä, tulkaa avaamaan. Soitin vartijan paikalle. Sain pomolta kiitokset, oli kuulemma tunnettu häirikkö ollut.
Olen lentokentällä mieluummin liian aikaisin että pääsee varrrrmasti kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen lentokentällä mieluummin liian aikaisin että pääsee varrrrmasti kohteeseen.
Varmasti??? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hämää se, että osa aikatauluista on sellaisia, että tasalta on jo myöhässä (kuten juna, elokuva, konsertti, koulu, lääkäri) ym. joista on ilmoitettu alkamisaika. Sitten taas osa aikatauluista ilmoitetaan siten, että se on sopiva saapumisaika (kuten kotibileet, ravintolaruokailu, kaverin kanssa puistossa tapaaminen).
Ja taas elokuva esimerkkinä.
Jos elokuva on ilmoitettu alkavaksi 18:30, mikä alkaa 18:30?
Mainokset.
Elokuva alkaa aikaisintaan 18:45, todennäköisesti myöhemmin.
Mitä siis menetät, jos istahdat penkillesi 18:40?
Menetät 10 minuuttia turhanpäiväistä odotusta.
En tiedä menetätkö itse mitään, mutta ainakin vitutat niitä jotka joutuvat uudelleen nousemaan kun ahdat täyteen penkkiriviin viimeisten trailerien pyöriessä. Siinä kohtaa haluaisi jo asettua mukavasti ja asetella leffaeväät hollille eikä pomppia ja väistellä teidän myöhästelijöiden tahdissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä 1h liian aikaisin juhliin tulijat tekevät sillä välin, kun isäntäväki vaikka siivoaa tai laittaa ruokaa? Istuvat ja nostelevat jalkojaan kun imuri tulee kohdalle?
Tietenkin taivastelevat ja siunailevat sitä kuinka ei ollut valmista ja kaikki jätetty viime tinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lukunsa ovat nämä, jotka väittävät että eivät osaa arvioida matkaan kuluvaa aikaa tai ei tarkalleen tiedä, minne on menossa. Nykyään on google mapsit ja kaikki, käyttäkää hyväksi niitä. Ei tarvitse lähteä tuntia ennen matkaan johon menee 15 minuuttia.
Mulla on työkaveri joka tulee töihin joka päivä klo 5:30. Työvuoro alkaa seitsemältä. Hän on ollut samassa puljussa töissä kolmisenkymmentä vuotta ja koko sen ajan asunut samassa paikassa. Ei kuulemma osaa arvioida kauanko fillarilla kestää ajaa töihin, siksi tulee niin ajoissa.
Mutta hänellä onkin muistisairaus.
Itse mietin samaa että miten ihmiset eivät tiedä kauanko mihinkin matkaan menee, kun Maps tosiaan näyttää sen sekä autolla, kävellen, fillarilla että julkisia käytt
Meillä ei ole töissä siihen aikaan kuin yksi yövuorolainen joka ei ole samassa pisteessä. Eli yksinään hengailee työpaikalla 1.5 h ennen kuin seuraava aamuvuorolainen tulee seitsemäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mitä ajat takaa. Täytyy sanoa silti että myöhästyin kerran kotimaan lennolta vaikka olin kentällä 1.5 h ennen lähtöä. Järjestelmähäiriö ja tolkuttomat jonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hämää se, että osa aikatauluista on sellaisia, että tasalta on jo myöhässä (kuten juna, elokuva, konsertti, koulu, lääkäri) ym. joista on ilmoitettu alkamisaika. Sitten taas osa aikatauluista ilmoitetaan siten, että se on sopiva saapumisaika (kuten kotibileet, ravintolaruokailu, kaverin kanssa puistossa tapaaminen).
Ja taas elokuva esimerkkinä.
Jos elokuva on ilmoitettu alkavaksi 18:30, mikä alkaa 18:30?
Mainokset.
Elokuva alkaa aikaisintaan 18:45, todennäköisesti myöhemmin.
Mitä siis menetät, jos istahdat penkillesi 18:40?
Menetät 10 minuuttia turhanpäiväistä odotusta.
En tiedä menetätkö itse mitään, mutta ainakin vitutat niitä jotka joutuvat uudelleen nousemaan kun ahdat täyteen penkkiriviin viimeisten trailerien pyöriessä. Siinä kohtaa hal
Missä ruputeatterissa käyt jos täytyy aina nousta kun joku haluaa istumaan? Ei tuollaista kannata tukea.
Minä olin mutta nykyään aina vähän myöhässä ainakin jos on aika lääkärille koska nekin ovat aina myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tajua näitä etuajassa tulijoita. Miksi?
Minusta on mukavampi olla paikalla vähän aiemmin kuin myöhässä. Elämäni ei ole mitään sekuntipeliä, jossa maailma kaatuu, jos paikalla on 10min etuajassa eikä sekunnilleen silloin, kun on sovittu.
Miksi se ei toimi toisinpäin? Ei elämä ole sekuntipeliä jos tulee 10 min myöhässä.
Koska esim. elokuva alkaa silloin, kun sen on kerrottu alkavan eikä sinne enää pääse, jos on 10min myöhässä. Sama homma monissa muissakin asioissa. Lisäksi myöhästyminen antaa huonon kuvan.
Elokuva alkaa vasta mainosten jälkeen, joita näytetään vähintään 10 min. Mainosten aikana pääsee vielä sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina aikaisessa olija, ja tunnustan varaavani järkijättöisen paljon aikaa siihen, että entä jos en löydä suorinta tietä perille tai julkiset jumittavat kun en omista autoa.
Mutta tiedostan myös sosiaaliset normit. Jos olen töissä tai lääkärin vastaanotolla liian aikaisin, hukkaan vain omaa aikaani enkä kenenkään muun. Mutta jos huomaan olevani illanistujaisiin matkalla niin, että olen ainakin 20 minuuttia etuajassa, niin sitten vaikka ihmettelen naapurustoa hetken ulkona. En tule rämpyttämään ovikelloa etuajassa. Ja jos olemme sopineet näkevämme kaupungilla tiettyyn aikaan ja olen puoli tuntia ajoissa, niin sitten vain odottelen. En viestittele, että täällä ollaan jo.
Tämäpä just. Onneksi minulla on töissä liukuva työaika, joten en ole "liian aikaisin" ikinä töissä. Mutta jossain lääkärin odotustilassa saatan odotella etuajassa tms.
Vieraisille en mene liian aikaisin ja kaupungilla pystyn kiertelemään jossain kaupoissa sen aikaa, mitä on mun kaupungille saapumisen ja sovitun tapaamisajan välissä.
Itse olen aina aikaisessa olija, ja tunnustan varaavani järkijättöisen paljon aikaa siihen, että entä jos en löydä suorinta tietä perille tai julkiset jumittavat kun en omista autoa.
Mutta tiedostan myös sosiaaliset normit. Jos olen töissä tai lääkärin vastaanotolla liian aikaisin, hukkaan vain omaa aikaani enkä kenenkään muun. Mutta jos huomaan olevani illanistujaisiin matkalla niin, että olen ainakin 20 minuuttia etuajassa, niin sitten vaikka ihmettelen naapurustoa hetken ulkona. En tule rämpyttämään ovikelloa etuajassa. Ja jos olemme sopineet näkevämme kaupungilla tiettyyn aikaan ja olen puoli tuntia ajoissa, niin sitten vain odottelen. En viestittele, että täällä ollaan jo.