Jotkut ne ovat AINA etuajassa. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan oikeaan aikaan?
Mikähän tässäkin taas oli vikana... Asiallinen ja hyvä keskustelu.
Toinen näkökanta myöhässä keskusteluun
Jos sovitaan, että tullaan kylään klo.18.00, niin ei se tarkoita klo 17.00. Emme ole välttämättä kotona ja vaikka olisimmekin, niin meillä voi olla askareet vielä kesken.
Itse pidän jos vieraat tulevat mieluummin 18.15 kuin 17.45 jos ja kun tasalta tuleminen ei onnistu.
Kommentit (147)
Jos olen elokuvissa,valot ovat jo sammuneet ja mainokset pyörii suutun,jos joku mattimyöhänen tulee tunkemaan ohi ja suhisemaan "mul ois paikka tuossa".. selvä, könyä ohi miten pääset mutta älä kaada juomiani ja popcornejani. Äläkä huido sillä hemmetin takilla.
Tulee mieleen eräät kotiristiäiset jossa pappia seisotettiin kun jotkut juhlavieraat saapui vasta 15 min tilaisuuden ilmoitetun alkamisajan jälkeen. Siellä riisuvat takkejaan eteisessä kun koko juhlaväki odottaa näitä, vieläpä isännän ja emännän pyynnöstä odottaa. Niin noloa, niin junttia.
Mieheni sisko,voi helevetti että nostaa verenpainetta se ihminen!
Aina etuajassa repimässä lukittuja ovia ja kailottamassa,onko täällä ketään.
Vauvamme kun kastettiin niin saapuessamme seurakuntatalolle oli siellä jo pyörimässä ja huutelemassa että missä ollaan piilossa.
Muistan kun lapsena maaseudulla asuessa pari iäkästä rouvaa tuli joka ikinen kerta puolitoista tuntia etuajassa. Vanhempien hymyt muistuttivat lähinnä irvistystä.
Kannattaa kutsuun laittaa eri ajat. Ikuiset myöhästelijät kutsutaan 0,5-1h ennen kutsujen alkamista ja päinvastoin etuajassa tuleville niin ei ongelmaa
Jotenkin ymmärrän, jos tulee pitkän matkan takaa ja juna kulkee vain vaikka 4h välein, niin silloin on ok saapua aiemmin, jos huomaa asiasta kysyä etukäteen. Mutta jos asut tien toisella puolella, niin puoli tuntia etuajassa kertoo kyllä jonkun sortin ongelmista tai totaalisesta piittaamattomuudesta. Ristiäiset, häät, työhaastattelu, hammaslääkäri, leffa, lento, laiva on hyvä saapua paikalle hieman etukäteen. Mutta tuparit, illanistujaiset, kahvittelut mieluummin 5-15 min "myöhässä (aikaisintaan)
Asuin nuorena vuoden Italiassa ja siellä aikakäsitys on jo ihan eri. Jos kutsussa luki "klo 18" niin porukka alkoi saapumaan aikaisintaan klo 19, monet vasta klo 21 nurkilla. Aika nopeasti opin paikallisille tavoille, enkä ilmestynyt paikalle kutsun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen etuajassa, koska on epäkohteliasta myöhästyä. En pysty kontrolloimaan ulkoisia tekijöitä, joten pitää jättää liukumavaraa.
Jos sinulla on ongelmia hahmottaa aikaa, niin odotat sitten autossa tai kadulla kunnes kello on sen mitä kutsussa on ilmoitettu juhlien alkavan.
Ap on matkinut ketjun toisesta ketjusta, jossa käsiteltiin myöhästymistä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta! Omassa lähipiirissä on näitä jotka eivät tunne kelloa.
Jos sovitaan yhteiskyydistä ja hakuaika on klo 18, niin klo 17.20 tulee viestiä että "täällä olen jo, voisit pikkuhiljaa tulla..." Stnan raivostuttavaa. Tai juhlat alkavat klo 12, niin nämä ovat jo heti yhdentoista jälkeen repimässä ovenkahvaa. Järjestelyt vielä kesken, juhlavaatteet vaihtamatta ja tarjoilut viimeistelemättä, roskiksetkin pitäisi vielä viedä ulkoroskiksiin.
Näille ei puhe tehoa eikä kellotaulun opettaminen.
No sanoo klo 12 sijaan klo 13.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen eräät kotiristiäiset jossa pappia seisotettiin kun jotkut juhlavieraat saapui vasta 15 min tilaisuuden ilmoitetun alkamisajan jälkeen. Siellä riisuvat takkejaan eteisessä kun koko juhlaväki odottaa näitä, vieläpä isännän ja emännän pyynnöstä odottaa. Niin noloa, niin junttia.
Ristiäisiin kutsun ajankohta ei ole sama kuin papin aloittaman seremonian aikaleima. Myöhässä saapuvien vieraiden on oltava kolme varttia myöhässä jos seremonia viivästyy vartin verran. Puoli tuntia on ollut aina vieraiden saapumisaikaa alkaen kutsussa mainitusta esimerkiksi kello 14:00, joka tarkoittaa, että seremonia alkaa 14:30. Ensimmäiset vieraat saapuvat kello 14:00 ja mieluummin viisi yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristiäisiin kutsun ajankohta ei ole sama kuin papin aloittaman seremonian aikaleima. Myöhässä saapuvien vieraiden on oltava kolme varttia myöhässä jos seremonia viivästyy vartin verran. Puoli tuntia on ollut aina vieraiden saapumisaikaa alkaen kutsussa mainitusta esimerkiksi kello 14:00, joka tarkoittaa, että seremonia alkaa 14:30. Ensimmäiset vieraat saapuvat kello 14:00 ja mieluummin viisi yli.
Mielestäni ristiäiset rinnastuu ohjelmalliseen tilaisuuteen. Eli olisi hyvä olla paikalla vähän ennen ilmoitettua aikaa. Papilla voi olla toinenkin keikka samana päivänä. Tämä on kyllä rajatapaus. Itse menisin ehkä 10min etuajassa. Ehkä paras kysyä mitä kutsun aika tarkoittaa jos se ei kutsusta selviä.
Voi nyyh, kyllä nyt meni psyyke vinoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ristiäiset rinnastuu ohjelmalliseen tilaisuuteen. Eli olisi hyvä olla paikalla vähän
Pappisperheessä kasvaneena voin kertoa, että papilla todellakin on toinen, kolmas, ehkä neljäs tai viideskin keikka samana päivänä.
Myös minun vanhempani ovat tälläisiä. :D Olen sen jo oppinut että kun he sanovat että ollaan suunnilleen 12 aikaan siellä., se tarkoittaa että ovat joskus 10-11 aikaan jo ovella. Joskus olin kaverilla yökylässä kerran teininä, niin sanoivat että tulevat joskus keskipäivällä hakemaan. No kello oli hädin tuskin 9 kun kurvasivat kaverin pihaan ja soittavat.
Mä ilmoitin kerran äidilleni, että noudan hänet 18-20 välillä, en pysty tarkkaa aikaa töiden jne vuoksi sanomaan. Taisin olla hakemassa 19:40 kun on mulle kiukkuinen kuin ampiainen, ettei lähde ollenkaan kun aina olen myöhässä. En voinut kuin todeta, että sanoin noutavani 18-20 välillä ja tämä menee siihen haarukkaan ihan täysin, myöhässä en ole yhtään. Jos olet kuudesta asti odottanut on oma moka.
Kuskaan häntä paljon ja olen hänen mielestään lähes aina myöhässä. Ei kuitenkaan pysty yhtä kertaa sanomaan, milloin olisi myöhästynyt siitä mihin olen häntä viemässä. Aina on ollut ajoissa. Tiedän että hän nököttäisi mielellään vähintään puolta tuntia ennen odottelemassa ihan mihin vaan, mutta olen sanonut että mulla on ajalle parempaakin käyttöä kuin notkua autossa turhan takia.
Kerran äiti odotti meillä että veljeni noutaa hänet asioille. Sovittu aika oli klo 12. Mies ihmetteli kun anoppi istuu odottamassa takki päällä jo klo 10 aikaan. Veljelle ei toki valiteta myöhässä olemisesta, vaikka tilanne on ihan sama kuin mun kanssani..
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaveri, joka sanoo kellonajan ja onkin usein reilusti etuajassa, kun päätti keskenään, että voitais jo mennä ja sitten on naama näkkärillä, kun minä suunnittelin lähdön sen mukaan kuin hän sanoi kellonajan ja hän joutuu odottamaan. Hänellä on myös tapana tehdä toisinpäin eli sanoo, että pitää olla viimeistään menossa kello x, kun on tämän jälkeen sitä ja tätä ja pitää ehtiä, ja sitten onkin reilusti myöhässä eikä yhtäkkiä mikään kiire minnekään. ADHD-piirteitä, ilmeisesti.
En voisi hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää mennä tunti etuajassa, se ei haittaa ketään.
Kokeilepaennä suosittuun vihkikirkkoon tunnin etuajassa. Siellä on edellinen pari vihittävänä.
;D
Vierailija kirjoitti:
Olin aina viime tingassa kunnes tuli ikää. Viisikymppisenä aina 20 min etuajassa. En tiedä miksi.
Mulle käynyt samaa. Ei vaan jaksa enää härdellin ja kiireen tai jännittämisen tuntua.
Henkinen vanhuus :) vai kypsyys.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kutsuun laittaa eri ajat. Ikuiset myöhästelijät kutsutaan 0,5-1h ennen kutsujen alkamista ja päinvastoin etuajassa tuleville niin ei ongelmaa
Teen tätä parin ystävän kanssa.
Tähän mennessä heidän myöhästymiseen on voinut luottaa
Kokeilepaennä suosittuun vihkikirkkoon tunnin etuajassa. Siellä on edellinen pari vihittävänä.