Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jotkut ne ovat AINA etuajassa. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan oikeaan aikaan?

Vierailija
30.09.2025 |

Mikähän tässäkin taas oli vikana... Asiallinen ja hyvä keskustelu.

Toinen näkökanta myöhässä keskusteluun

Jos sovitaan, että tullaan kylään klo.18.00, niin ei se tarkoita klo 17.00. Emme ole välttämättä kotona ja vaikka olisimmekin, niin meillä voi olla askareet vielä kesken. 

Itse pidän jos vieraat tulevat mieluummin 18.15 kuin 17.45 jos ja kun tasalta tuleminen ei onnistu.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tietty kellonaika tapaamiselle, niin olen paikalla 3 - 0 minuuttia ennen sovittua aikaa. En koskaan ole myöhässä, enkä merkittävästi etuajassa.

Vierailija
62/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuva alkaa ajallaan, jos menee vanhan ajan hyvään teatteriin kuten Niagara eikä massamainospaskaan, kuten Finnkino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde ikinä vanhempieni kyydissä mihinkään. Lapsena ja nuorena tätä piti sietää, aikuisena voi valita.

Jos on sovittu, että tulevat hakemaan klo 12, niin se tarkoittaa, että valmiina on oltava pihalla viimeistään klo 11.40. Isä jo siellä hermoilee. Sen vuoksi ajan mieluummin omalla autolla yksin heidän perässään. Olkoon vaikka millainen ympäristörikos, mutta ehkäisen tällä vakavampia rikoksia. 

Myöhässä en silti ole koskaan! Työelämässä nyt 26 vuotta, kertaakaan en minuuttiakaan myöhässä. 

Vierailija
64/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tosi ajoissa joka paikassa, mutta en mä sillä muita vaivaa. Jos ollaan sovittu, että tuun sulle kylään klo 18, niin odottelen parkkipaikalla itsekseni siihen asti. Tai jos ollaan sovittu, että tavataan jossain klo 17, en ala klo 16.30 soittelemaan, että oon siellä jo. Kulutan aikaa itsekseni, kunnes saavut paikalle.

Joten mikä hitto tässä asiassa oikein levittää hiekkaa sun häpyhuulien väliin?

Vierailija
65/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi ei. Mutta se on irtinasomis peruste tulevaisuudessa kun hallitus runnoi läpi alisuoritumis asetuksen. Nauti.

Vierailija
66/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää myöhästely paljon vähemmän kuin etuajassa oleminen. Etenkin tosiaan, jos on tulossa toisen kotiin. Jos odottaa jossain kadulla niin odottakoon, mutta näillä kun on sitten tapana kytätä kelloa ja viimeistään muutamaa minuuttia ennen alkaa kysellä missä toinen on.

Vierailija
67/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tosi ajoissa joka paikassa, mutta en mä sillä muita vaivaa. Jos ollaan sovittu, että tuun sulle kylään klo 18, niin odottelen parkkipaikalla itsekseni siihen asti. Tai jos ollaan sovittu, että tavataan jossain klo 17, en ala klo 16.30 soittelemaan, että oon siellä jo. Kulutan aikaa itsekseni, kunnes saavut paikalle.

Onko sulla vikaa lukutaidossa vai ymmärryksessä? Vai molemmissa?

Vierailija
68/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä lykyssä etuajassa tullut saattaa päästä jo samantien "sisään" jos toisellakin osapuolella on aikataulu vähän etukenossa, nopeuttaa myös hänen aikataulua.

Nimenomaan hyvässä lykyssä. Voi olla myös, että se toinen etuajassa oleva haluaakin pitää tauon siinä välissä tai on jopa suunnitellut tauon siihen. Jos siis kaikki ovat kampaajalla hyvissä ajoin 30-45 minuuttia ajoissa, niin sille kampaajalle ei tule yhtään taukoa koko päivän aikana. 

Jos myös on sovittu joku yhteislähtö klo 11 ja kaikki muut ovat paikalla klo 10:38 ja se viimeinen tulee klo 10:55 niin hän ei ole millään tapaa myöhässä. Vihaan tuota, että aikatauluja luistatetaan aikaisemmaksi.

Vierailija
69/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tilaisuudella väliä. Ja asenteella. Jos norkoilee itsekseen oman aikansa hukkaan, niin se on ihan okei. Mutta jos menee toisten kotiin liian aikaisin tai pahin, syyllistää vaikka kyyditettävää tai kahvilaan saapuvaa ajallaan tulemisesta, niin se on mielestäni pahempaa käytöstä kuin myöhästyminen. Mun äiti on vanhemmiten muuttunut tuollaiseksi ennakoijaksi, ja monia noloja hetkiä ollut sen kanssa. Lisäksi ärsyttää ihan suunnattomasti se "oon jo täällä". Novoivittu siinäpähän olet, kello on 11:25 ja meidän piti tavata kello 12! Usein nämä on vielä juttuja missä on joku meidän ulkopuolinen aikataulu, joten sitten joko odotellaan turhaan tai ollaan törkeäkäytöksisiä. Tai oltiin, enää en taivu noihin hullutuksiin yhtään.

Vierailija
70/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästyin kerran työhaastattelusta. Olin ajoissa paikalla, mutta en muistanut haastattelijan nimeä eikä minulla ollut sitä tietoa mukanani. Tämä oli aikaa ennen kännyköitä. Respan ystävällisellä avustuksella henkilön nimi selvisi lopulta puolen tunnin päästä. Haastattelija oli jo ehtinyt lähteä kotiin, mutta palasi takaisin ja pidimme haastattelun. Sain paikan. Myöhästyminen ei ollut maailmanloppu.

Vierailija
71/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun jatkossa antaa kaverille myöhäisemmän ajan tapaamispaikalle. Olen ollut itse aina 10min aiemmin ennen tapaamispaikkaa, mutta kaveri on jo puoli tuntia etuajassa. Olemme kävellen liikenteessä, joten ei johdu bussista. Liiallinen aikaisuus tuottaa itselle stressiä, kun tuntuu että pitää lähteä itsekkin vielä aikaisemmin. 

En ole myöhästelijä, mutta kaveri on jo liioitellut aikaisessa.

Vierailija
72/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on tilaisuudella väliä. Ja asenteella. Jos norkoilee itsekseen oman aikansa hukkaan, niin se on ihan okei. Mutta jos menee toisten kotiin liian aikaisin tai pahin, syyllistää vaikka kyyditettävää tai kahvilaan saapuvaa ajallaan tulemisesta, niin se on mielestäni pahempaa käytöstä kuin myöhästyminen. Mun äiti on vanhemmiten muuttunut tuollaiseksi ennakoijaksi, ja monia noloja hetkiä ollut sen kanssa. Lisäksi ärsyttää ihan suunnattomasti se "oon jo täällä". Novoivittu siinäpähän olet, kello on 11:25 ja meidän piti tavata kello 12! Usein nämä on vielä juttuja missä on joku meidän ulkopuolinen aikataulu, joten sitten joko odotellaan turhaan tai ollaan törkeäkäytöksisiä. Tai oltiin, enää en taivu noihin hullutuksiin yhtään.

Onko tämä joku iän mukana osalle tuleva ominaisuus? Kirjoitin aiemmin sukulaisen yo-juhlista joissa oltiin 20 min etuajassa koska äiti halusi. Tämä on uusi ilmiö, ei hän vielä kuusikymppisenä tunkenut mihinkään juhliin liian aikaisin.

Tuli viimeisestä lauseestasi mieleen kun mentiin äidin kanssa sukulaisen lapsen synttärijuhliin eri kyydeillä. Juhlien alkamisaika oli ilmoitettu muodossa tervetuloa klo 17 ->. Äiti soitti minulle edeltävänä päivänä ja kysyi haenko veljeni mukaan. Sanoin että joo, ollaan sovittu että käyn noukkimassa hänet klo 16:50. Ajomatka kekkereille kestää 20 min. Äiti siihen tuohtuneena että sittenhän te olette myöhässä! No totta, tavallaan, ei olla minuutilleen tasalta lapsen synttäreillä joissa ei ole minkäänlaista aikataulutettua ohjelmaa. Lisäksi juhlapaikalle päästyä isäntäväki oli järjestelyjen viimeistelyssä aivan alkutekijössään kuten aina, eli kahvipöytään päästiin puoli kuuden jälkeen.

Vierailija
73/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että jotkut ihan oikeasti paukkaa paikalle sen 20min - tunnin etuajassa eikä tee kuin sinä ja odottele muualla.

Vierailija
74/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jotkut ovat AINA myöhässä.

Siitä on oma ketjunsa.

Vierailija
75/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on ihan tutkittu. Jotkut ihmiset on aikaoptimisteja. He siis kuvittelevat ehtivänsä johonkin paikkaan, mutta kerta toisensa jälkeen arvioivat väärin. Ainakin, kun on tavanomaisista menoista kyse.

Toki nämäkin voivat kyetä joskus erikoistilanteessa kerran vuodessa menemään lentokentälle ajallaan, jos on se etelänmatka.

Vierailija
76/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en tajua näitä etuajassa tulijoita. Miksi?

Minusta on mukavampi olla paikalla vähän aiemmin kuin myöhässä. Elämäni ei ole mitään sekuntipeliä, jossa maailma kaatuu, jos paikalla on 10min etuajassa eikä sekunnilleen silloin, kun on sovittu. 

Miksi se ei toimi toisinpäin? Ei elämä ole sekuntipeliä jos tulee 10 min myöhässä.

Koska esim. elokuva alkaa silloin, kun sen on kerrottu alkavan eikä sinne enää pääse, jos on 10min myöhässä. Sama homma monissa muissakin asioissa. Lisäksi myöhästyminen antaa huonon kuvan. 

No eihän ala. 

Leffassa on ensimmäiset 15min mainoksia. Mulla ainakaan ei ole mikään kiire leffateatteriin katsomaan niitä...

Ja sit sä hönkäset sinne pimeeseen saliin ja tietenkin haluat istumaan jonnekin rivin keskelle, eli suomeksi sanottuna olet kaikkia muita häiritsevä ja ärsyttävä tyyppi - ja vain koska sä et viitsi tulla ajoissa 

Vierailija
77/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hömelö kutsuu ihmisiä kylään niin tiukalla aikataululla ettei ole kerennyt laittaa kaikkea valmiiksi vähintään puolta tuntia ennen. Minuuttiaikataulu on ihan turhaa kotioloissa, jos joku tulee vähän etuajassa ja toinen vähän myöhässä niin mitä sitten, ei kukaan voi pitemmältä matkalta niin tarkalleen arvioida saapumistaan, riippuu liikenteestä ja kelistäkin.

No minä olen tällainen "hömelö". Meillä käy usein lähisukua syömässä. En halua, että ruoka on valmis puolta tuntia aikaisemmin ja kylmänä, vaan se on minuutilleen valmista. On siis sopivaa saapua vaikka kymmenen minuuttia aikaisemmin, mutta ei puolta tuntia tai tuntia. Olen silloin tosiaan vielä yöpaidassa, roskikset viemättä ja ruoanlaittopuuhissa. 

Vierailija
78/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä etuajassaolijat jotenkin tyhmiä? Kenenkään ei tarvitse tiedottaa, että lento, juna tai elokuva lähtee tietyllä kellonlyömällä jota ENNEN on oltava paikalla. Nyt kun nimittäin puhuttiin esim. kutsusta juhliin tai tapaamiseen tai kaupan aukeamisesta.

Kun juhlat alkavat tai kauppa aukeaa klo 9.00 niin sitä ennen sinne on turha yrittää. Jotkut silti yrittävät ja siten osoittavat täyttä piittaamattomuutta esim. juhlan järjestäjien suunnitelmista ja aikatauluista. Puoli tuntia ennen juhlan ilmoitettua alkua voi olla kiireisin hetki valmisteluissa, kun otetaan tarjottavia kylmästä esiin ja viimeistellään tuoreena tarjottavat ja säädetään viime hetken puutteita. Sitten joku itsekeskeinen ääliö joka pitää itseään tärkeimpänä VIP:inä tilaisuudessa yrittää ängetä juhlapaikalle huomionkipeänä palvelua vaatimaan tai häiritsemään valmisteluita tai taivastelemaan kuinka kaikki on vielä kesken. Samoin ihan turha siellä kaupan oven takana on murjottaa saati koputella. Henkilökunta avaa oven kun kauppa aukeaa, sitä ennen heillä on ihan oikeita töitä tehtävänä jotta kauppa on valmis palvelemaan.

On ilmiselvästi tilaisuuksia joissa on oltava paikalla VIIMEISTÄÄN tietyllä kellonlyömällä. Siitä ei nyt ole puhuttu. Vastaavasti on niitä, joissa voi olla paikalla AIKAISINTAAN annettuna aikana. Jälkimmäistä tietty ihmisjoukko ei tunnu käsittävän sitten millään.

Vierailija
79/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän ala. 

Leffassa on ensimmäiset 15min mainoksia. Mulla ainakaan ei ole mikään kiire leffateatteriin katsomaa

Ja sit sä hönkäset sinne pimeeseen saliin ja tietenkin haluat istumaan jonnekin rivin keskelle, eli suomeksi sanottuna olet kaikkia muita häiritsevä ja ärsyttävä tyyppi - ja vain koska sä et viitsi tulla ajoissa 

Älä ole typerä. Mainoksia voi katsella kotona täydessä rauhassa jos se on just sun juttusi. Kenenkään leffakokemus ei häiriinny siitä jos joku saapuu mainosten pyöriessä.  

Vierailija
80/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on ihan tutkittu. Jotkut ihmiset on aikaoptimisteja. He siis kuvittelevat ehtivänsä johonkin paikkaan, mutta kerta toisensa jälkeen arvioivat väärin. Ainakin, kun on tavanomaisista menoista kyse.

Tässä onkin se perustavanlaatuinen ero. Myöhästelevillä aikaoptimisteilla on jonkinlainen kognitiivinen tai neurologinen häiriö tai poikkeama tai ominaisuus, jonka vuoksi he parhaasta yrityksestä huolimatta eivät onnistu. Etuajassa olijat taas tekevät temppunsa täysin tarkoituksellisesti ja tietoisesti. Se on hyvä juttu jos osaa ottaa pelivaraa ettei nyt ainakaan myöhästy, ja kuluttaa sitten pelivaransa vaikka parkkipaikalla autossa istuskellen. Se on huono juttu, jos vaatii muulta maailmalta aikataulujen muuttamista itsensä mukaan ja että muutkin toimivat onnistuneesti samalla pelivaralla (eli että pelivara on aina turha koska ei kulu mihinkään yllättävään).