Jotkut ne ovat AINA etuajassa. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan oikeaan aikaan?
Mikähän tässäkin taas oli vikana... Asiallinen ja hyvä keskustelu.
Toinen näkökanta myöhässä keskusteluun
Jos sovitaan, että tullaan kylään klo.18.00, niin ei se tarkoita klo 17.00. Emme ole välttämättä kotona ja vaikka olisimmekin, niin meillä voi olla askareet vielä kesken.
Itse pidän jos vieraat tulevat mieluummin 18.15 kuin 17.45 jos ja kun tasalta tuleminen ei onnistu.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Parempi tulla minuuttia aiemmin kuin tunnin myöhässä.
Ymmärrä nyt pösilö, että ei tässä ole kyse niistä jotka tulevat oikeaan aikaan, vaan niistä jotka tulevat jo tunnin etuajassa. Minuutti tai viisikin minuuttia aikaisemmin on ihan ok, tunti tai puolitoista aikaisemmin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Myös minun vanhempani ovat tälläisiä. :D Olen sen jo oppinut että kun he sanovat että ollaan suunnilleen 12 aikaan siellä., se tarkoittaa että ovat joskus 10-11 aikaan jo ovella. Joskus olin kaverilla yökylässä kerran teininä, niin sanoivat että tulevat joskus keskipäivällä hakemaan. No kello oli hädin tuskin 9 kun kurvasivat kaverin pihaan ja soittavat.
Hirveetä!
Minusta tuollaiset ovat epäluotettavia ihmisiä.
Jos sovitaan jotain, se pidetään. Edes about.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hömelö kutsuu ihmisiä kylään niin tiukalla aikataululla ettei ole kerennyt laittaa kaikkea valmiiksi vähintään puolta tuntia ennen. Minuuttiaikataulu on ihan turhaa kotioloissa, jos joku tulee vähän etuajassa ja toinen vähän myöhässä niin mitä sitten, ei kukaan voi pitemmältä matkalta niin tarkalleen arvioida saapumistaan, riippuu liikenteestä ja kelistäkin.
Miten se että tulee toisen oven taakse liian aikaisin, riippuu kelistä? Voitko selittää? Aikuinen ihminen on vähän hukassa jos ei osaa arvioida saapumistaan, varsinkin jos se koskaa tuota etuajassa olemista.
Ihan parasta kun ollaan sovittu vaikka treffit kahvilaan klo 13. Puhelin soi klo 12.40 kun kiukkuisena halutaan tietää missä olen kun minua ei näy.
Miten se että tulee toisen oven taakse liian aikaisin, riippuu kelistä? Voitko selittää? Aikuinen ihminen on vähän hukassa jos ei osaa arvioida saapumistaan, varsinkin jos se koskaa tuota etuajassa olemista.
No siten, että liukkaalla, lumisateisella, rankkasateisella kelillä on parasta varata matkaan hieman enemmän aikaa, mutta koska on vaikeaa arvioida, kuinka paljon se liukkaus, lumi- tai rankkasade oikeasti vaikuttaa liikenteeseen (kuinka paljon on muuta liikennettä, jne) niin tulee varattua hieman runsaammin.
Julkisetkin myöhästelevät enemmän huonolla kelillä, usein aiheuttaen ketjureaktion, mutta sitäkään et voi ennustaa varmaksi.
En tiedä, miksi varsinkin etuajassa oleminen pitäisi osata arvioida tarkemmin kuin myöhästyminen, mutta voin taata, että en lähde minnekään tahallani ollakseni etuajassa, vaan koska haluan olla huomaavainen, enkä ainakaan myöhästyä.
Ja teille, ketkä asutte siellä peräkylillä: vaikka itse ajelette aina autolla, olisi kohteliasta suunnilleen ottaa selvää, miten sinne julkiset kulkee tai vähintään jutella niiden kanssa, jotka julkisilla tulee. Nimittäin on oikeasti ärsyttävää, kun kutsutaan klo 18 ja eka bussi tulee 17 ja toka 19.
Äitini on toivoton etuajassa olija ja hätäinen ihminen. Olen myöhässä jos haen/ tulen sovittuna aikana enkä puolta tuntia etukäteen. Muuttuu vain pahemmaksi ikääntyessään. Ja raivoaa, haukkuu ja moittii kun on niin kauan odotellut.
Lapsemme ylppärit oli ravintolassa ( yksityistilaisuus ) vanhempani tormasivat sinne tuntia ennen. Minun perheeni ja juhlakalu mentiin vasta 15 minuuttia ennen juhlien alkua ja hyvä niin.
Täällä Nordeaan pääsee vain ajanvarauksella ja tasan sillä minuutilla ovi avataan kun sovittu aika on. Äidillä oli aika klo 14.00 ja äiti halusi pakkaseen pihalle seisomaan jo 13.20 Siellä seisoi 85-vuotias tammikuussa, mutta oma oli tahtonsa. Autolla matka otoa pankkiin kestää 3 minuuttia.
Järjestin 50v juhlat. Olin edellisenä iltana ollut iltavuorossa ja kotona vasta klo 22. jälkeen. Olin laittanut vieraille kutsuun saapua klo 13. koska valmisteltavaa oli vielä paljon enkö edellisenä iltana jaksanut paneutua valmisteluihin koska olin väsynyt. Siskoni oli tullut auttamaan ja koristeli parhaillaan kakkua. Minulla oli tuhat ja yksi asiaa toimitettavana. Kuten pöytäliinan silitys, imurointi, noutopöydän kattaminen, suihkussa käynti, laittautuminen. Kello oli 11. joten aikaa oli riittävästi näihin asioihin.
Ovikello soi juuri kun olin huokaissut että vielä on aikaa. Vieraat , tai suurin osa vieraista tuli 2 tuntia etuajassa! Olin ihan että mitä hemmettiä! Kutsussa oli klo 13! Harmittaa vieläkin vaikka jo vuosia aikaa. Hikihatussa saimme siskoni kanssa kaiken valmiiksi. Vieraat sanoivat että lähdettiin ajoissa kun on matkaa jnkv , eli vähän yli 100km. En ole muuta kertaa juhlia järjestänyt !
Etuajassa tuleminen on epäkohteliasta. Pitää ymmärtää, että kutsuja tekee vielä järjestelyjä.
Joo, sairaan ärsyttävää. Yksi kaveri on aina etuajassa ja laittelee tilannetiedotteita jo hyvissä ajoin. Ei kiinnosta. Kiinnostaa vaan, että jos sovitaan klo 17, niin nähdään klo 17. Sitten sieltä tulee kyselyä, että sopisiko minulle paremmin että hän tulisi sellaisella kulkuvälineellä, joka on paikalla 16.50 vai 16.57? IHAN SAMA, tekisi mieli vastata. Jos en ole erikseen ilmoittanut että olen jostain syystä hirveän etuajassa, niin se KELLONAIKA ON 17! Ihan sama minulle oletko kahta vai 10 vaille kun se sovittu aika on tasalta! Eri asia, jos hänellä bussi olisikin joko puoli tuntia etuajassa tai puoli tuntia yli sovitun ajan, silloin se olisi merkittävämpi asia.
Ja saman ihmisen jos erehtyy kutsumaan kylään, hän seisoo puoli tuntia etukäteen kadulla ja laittaa viestin, että on jo paikalla, saako tulla vai seisoskeleeko kadulla.
Rasittavaa.
Mä olen ollut myöhässä Ikeasta! Siis kun ei äitini kanssa oltu Ikean ovella klo 10 kun se avautuu, niin oltiin myöhässä. Sillähän ei ole mitään väliä, että myymälä on auki iltayhdeksään asti tai että ihan hyvin ehdittiin tästä ns. myöhästymisestä huolimatta tehdä ostoksemme ja kahvilassakin istua, mutta kun ei oltu siellä kun ovet avautuivat!
Vierailija kirjoitti:
No siten, että liukkaalla, lumisateisella, rankkasateisella kelillä on parasta varata matkaan hieman enemmän aikaa, mutta koska on vaikeaa arvioida, kuinka paljon se liukkaus, lumi- tai rankkasade oikeasti vaikuttaa liikenteeseen (kuinka paljon on muuta liikennettä, jne) niin tulee varattua hieman runsaammin.
Julkisetkin myöhästelevät enemmän huonolla kelillä, usein aiheuttaen ketjureaktion, mutta sitäkään et voi ennustaa varmaksi.
En tiedä, miksi varsinkin etuajassa oleminen pitäisi osata arvioida tarkemmin kuin myöhästyminen, mutta voin taata, että en lähde minnekään tahallani ollakseni etuajassa, vaan koska haluan olla huomaavainen, enkä ainakaan myöhästyä.
Ja teille, ketkä asutte siellä peräkylillä: vaikka itse ajelette aina autolla, olisi kohteliasta suunnilleen ottaa selvää, miten sinne julkiset kulkee tai vähintään jutella niiden kanssa, jotka julkisilla tulee. Nimittäin on oikeasti ärsyttävää, kun kutsutaan klo 18 ja eka bussi tulee 17 ja toka 19.
Ei tuo ole selitys edelleenkään selitä. Koska itse voi hengata vaikka kaverin pihalla, rapussa jotta EI mene liian aikaisin paikalle. Se on se oma päätös. Ja nyt ei puhuta 5 minuuttia liian ajoissa olemisesta.
Nyt juhlaviikonloppuna hätäisimmät jo odottavat pääsevänsä ajoissa juhliin! Plussaa siitä jos emäntä vielä silittää mekkoaan. Tosin kouluille ei ylimääräiset pääse, mutta voihan sinne pihalle yrittää pyörimään?
Ite kanssa pidän enemmän siit jos tulee vähän myöhässä kuin ajoissa, kun ymmärrän että voi olla vaikea tähdätä just siihen oikeeseen enkä vaan kehtaa odotutta vierasta ulkona..tosin siinä mielessä oon ristiriitainen että jos tästä henkilöstä ei oo kuulunut puhdasta vahvistusta että on tulossa ja asia on vähänkään epäselvä (ja jos oon vielä kyselly) eikä hän ilmota saapuvansa vaikka varttiakin vaan myöhässä niin turhaudun ja luulen ettei se tuu ollenkaan. Vaikeita nää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tajua näitä etuajassa tulijoita. Miksi?
Minusta on mukavampi olla paikalla vähän aiemmin kuin myöhässä. Elämäni ei ole mitään sekuntipeliä, jossa maailma kaatuu, jos paikalla on 10min etuajassa eikä sekunnilleen silloin, kun on sovittu.
Miksi se ei toimi toisinpäin? Ei elämä ole sekuntipeliä jos tulee 10 min myöhässä.
Koska esim. elokuva alkaa silloin, kun sen on kerrottu alkavan eikä sinne enää pääse, jos on 10min myöhässä. Sama homma monissa muissakin asioissa. Lisäksi myöhästyminen antaa huonon kuvan.
Mun mielestä tää riippuu asiayhteydestä. Elokuviin joo ei pääse myöhässä mutta jos on kyse esim. juhlista jonkun kotona (ja kutsussa lukee esim että juhlat alkaa kuudelta) nii kyllä kai jokaisen pitäs sillon tajuta että aikasintaan kuudelta. Mullekin ollaan usein sanottu että "ei se haittaa vaikka sulla on laittautuminen kesken kai mä silti voin tulla jo puol tuntia ajoissa" muttei ymmärretä sitä että esim. itse ramppaan vessassa jännityksestä yleensä ennen kun joku tulee mun kämpille, enkä kehtaa/halua/viitsi ruveta sitten sitä selostaan ja siinä menee aikaa taas miettiä mitä vastaan ja rupee ärsyttää ku kiirekin tulee :D Miten jotkut ei vaan tajua. Itse en ADHD:n omistavana vaan pysty toimiin samalla tavalla jos joku ns kyylää ja muutenkin mulla menee herkästi pasmat sekasin jos joku rupee jänkkää ja sit rupee ärsyttää. Se ei palvele ketään että "änkee toisen tilaan".
Työnantajat on tässä pahimpia. Olettavat että pitäs olla kone auki ja linjat kuumina tasan klo 0800 vaikka työaika alkaa silloin... Eli konetta pitää käynnistellä vapaa-aikana? ;)
Äh... mä inhoon kanssa tätä Suomalaista häpeäkulttuuria siitä että ei vaan Olla MYÖHÄSSÄ. Mitä väliä? Parempi tosiaan 15min myöhässä kuin ajoissa. Varsinkin juhlissa. Koska hommat on vaiheessa jos liian ajoissa tulee.
Itse jätän aina pienen ruuhkavaran menemisiini. Mutta en siis todellakaan mene kylään reilusti etuajassa vaan sitten jos olen liian aikaisin, teen vaikka pienen kävelyn alueella tms.
Tunnistan itsestäni ADHD piirteitä. Olen oikeastaan tosi hyvä arvioimaan kuinka kauan johonkin matkaan menee aikaa. Aika usein osaan arvioida muutaman minuutin tarkkuudella saapumisajan esim. Helsinki Turku akselilla / autolla. Ilman mitään kaahamisia ja kesken motarin jos joku vaikka kysyy millon oon siellä. Mutta....'
Sitten on se, että mulle pursuu väliin parit välilehdet ja muistamiset että ahaa niin totakin piti vielä tehdä. ja saatan siis ajatella että kyllähän mä välissä kerkeen pikasesti hakee vaikka jutun x paikasta Y. No ehkä kerkeisinkin, mutta noihin sponttaaneihin ideoihin saattaa aina liittyä odotusta. Ja sitten hommat kusee ja aikataulut venyy. Mutta olen mielestäni ollut tosi ahkera kun hoidin senkin homman siinä samalla.
No aina en myöhästy, mutta aika usein kyse on tosta sekoilusta, että alankin tekemään jotain pientä siinä sivussa kun oon lähdössä.
Vierailija kirjoitti:
On. Mutta lähes aina on myös parempi tulla minuutin myöhässä kuin tunnin etuajassa.
Etuajassa tuleminen sopii vain silloin, kun voit itse käyttää aikasi niin, että muut eivät siitä häiriinny. Etuajassa tuleminen ei siis sovi kotona pidettäviin juhliin tai pikkufirmassa asioimiseen, esim. työhaastatteluun. Isossa firmassa voit istua aulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lukunsa ovat nämä, jotka väittävät että eivät osaa arvioida matkaan kuluvaa aikaa tai ei tarkalleen tiedä, minne on menossa. Nykyään on google mapsit ja kaikki, käyttäkää hyväksi niitä. Ei tarvitse lähteä tuntia ennen matkaan johon menee 15 minuuttia.
Mulla on työkaveri joka tulee töihin joka päivä klo 5:30. Työvuoro alkaa seitsemältä. Hän on ollut samassa puljussa töissä kolmisenkymmentä vuotta ja koko sen ajan asunut samassa paikassa. Ei kuulemma osaa arvioida kauanko fillarilla kestää ajaa töihin, siksi tulee niin ajoissa.
Mutta hänellä onkin muistisairaus.
Itse mietin samaa että miten ihmiset eivät tiedä kauanko mihinkin matkaan menee, kun Maps tosiaan näyttää sen sekä autolla, kävellen, fillarilla että julkisia käyttäen yllättävän tarkasti.
Pakko tähän neuroepätyypillisenä vastata että kyllä tuo nyt vaan on meillä joillain totta, ei kyse oo pelkästään mitä maps näyttää vaan se kaikki valmistelu lähtöön. Adhd myös vaikeuttaa ja kun unirytmi on mitä on luonnollisesti vaikka miten yrittäisin niin väsyneenä ajattelen että no kyllä ehdin jos nukun 20 min pidempään mutta sitten herättyä sellanen tietty kiirepaniikki estää ajattelemasta järkevästi. Ja yritän tietoisesti muuttaa tätä kyllä, vaikeeta on vaan. Joskus taas laittaudun ihan liian nopee ja pyörin kaks tuntia ennen lähtöö hermostuksissani kun en osaa rauhottua niin totakin vähän välttelen kun sit oon lähtiessä jo ihan loppu. Ja mapsista vielä, mulla se ainakin on johdattanut harhaan satoja kertoja sekä toki joskus oon varmaan ite mokannut sen kanssa vaikka autolla en liikukaaan. Tai se että se ei ota huomioon vaikka jotain uusia tietöitä yms, mulle käynyt näin että lähin ajoissa mutta kävellessäni kilsan melkein tuli sellainen iso ns este kun yks tunneli oli suljettu ja mun piti kiertää toinen kilometri ylimäärästä kävellen..ei siihenkään voi luottaa