IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1681)
Vierailija kirjoitti:
"Vertaat nyt tahattomasti lapsettomia ja veloja keskenään.
Ihan eri asioita. Opettele perusasiat."
Niin, veluus on jotain suurempaa ja ylevämpää, kuin mikään muu elämässä. Tätä ei voi ymmärtää kukaan muu kuin vela.
Velalle itselleen se on tärkeä asia ja suuri asia.
Mitä haluat siis sanoa?
Viestissäsi on sarkastinen sävy, eli meneekö tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en jaksa puuttua, mutta tähän on vähän pakko. Perheellinen ei todellakaan jää mistään asiasta tai tunteestä paitsi. Mutta tämän kokee vain perheellinen.
Lapsiperheellinen jää paitsi vapaaehtoisesti lapsettomasta elämästä. Tämän kokee vain vela.
Vanhempi on aina vanhempi.
Ja edelleen se lapseton on ensin elänyt myös lapsetonta elämää. Nykyään ensisynnyttäjän ikä noussut, eli monet ovat opiskelleet ja tehneet töitä ennen lapsia. Se eletty elämä ei mitätöidy lapsen myötä.
Toki tämä velan identiteetti on se, mitä ei koe, vaikka niin olis ensin luullu. Tämä ketju on tehnyt selväksi, että on valevela jos erehtyy raskautumaan tai menee lapsellisen kanssa kimppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vertaat nyt tahattomasti lapsettomia ja veloja keskenään.
Ihan eri asioita. Opettele perusasiat."
Niin, veluus on jotain suurempaa ja ylevämpää, kuin mikään muu elämässä. Tätä ei voi ymmärtää kukaan muu kuin vela.
Velalle itselleen se on tärkeä asia ja suuri asia.
Mitä haluat siis sanoa?
Viestissäsi on sarkastinen sävy, eli meneekö tunteisiin?
Meneekö tunteisiin mikä? Joku velahan täällä riehuu ja käskee muiden pitää turpansa kiinni.
Tietenkin velalle itselleen se oma valinta (tai siis eihän se ole valinta, kun aidolle velalle se on ainoa vaihtoehto, eli ei ole vaihtoehtoa), kuten lapset ovat vanhemmille tärkeitä ja oma vanhemmuus myös. Siksi on typerää määrittää toisen veluutta vääräksi, jos tämä on kokenut olevansa vela, ja sit jotain tapahtuu (ketjussa vahinkoraskaus) ja tämä tilanne muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen se lapseton on ensin elänyt myös lapsetonta elämää. Nykyään ensisynnyttäjän ikä noussut, eli monet ovat opiskelleet ja tehneet töitä ennen lapsia. Se eletty elämä ei mitätöidy lapsen myötä.
Lapsettomana eläminen esim. kolmekymppiseksi on eri asia kuin velaus.
Jos haluaa saada lapsia, pitää etsiä kumppani ajoissa. Se rajoittaa kumppanivalintaa. Se laittaa aikataulut uusiksi, jne.
Ihan absurdia väittää että vanhemmaksi tullut ihminen olisi ollut vela. Tahattomasti lapseton kyllä, mutta ei vela.
Näiden asioiden välinen ero on 10000 kilometriä. Siitä vänkääminen kertoo, ettei tiedä velaudesta mitään. Kannattaisi lukea enemmän niin oppisi asioita eikä tarvisi mokailla perusjutuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana eläminen esim. kolmekymppiseksi on eri asia kuin velaus.
Jos haluaa saada lapsia, pitää etsiä kumppani ajoissa. Se rajoittaa kumppanivalintaa. Se laittaa aikataulut uusiksi, jne.
Ihan absurdia väittää että vanhemmaksi tullut ihminen olisi ollut vela. Tahattomasti lapseton kyllä, mutta ei vela.
Näiden asioiden välinen ero on 10000 kilometriä. Siitä vänkääminen kertoo, ettei tiedä velaudesta mitään. Kannattaisi lukea enemmän niin oppisi asioita eikä tarvisi mokailla perusjutuissa.
Joo olen lukenut tätä jankkausta ketjussa. Mutta tässä siis on se totuus, et tällä logiikalla velan tietää varmaks vasta kuolinvuoteella. Ihan sama, kuin varma sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
on typerää määrittää toisen veluutta vääräksi, jos tämä on kokenut olevansa vela, ja sit jotain tapahtuu (ketjussa vahinkoraskaus) ja tämä tilanne muuttuu.
Vela hankkii abortin tai jälkiehkäisyn, koska on vela.
Jos ei käytä näitä, ei ole vela eikä koskaan ollutkaan, koska velalla ei voi olla lapsia.
Ei tämä ole rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tässä siis on se totuus, et tällä logiikalla velan tietää varmaks vasta kuolinvuoteella. Ihan sama, kuin varma sinä olet.
Velalla ei ole koskaan lapsia. Miten sitä on niin vaikea ymmärtää?
Ei siihen tarvitse odottaa.
Niin kauan kun ei ole lapsia, on vela. Kun tulee lapsi, ei ole enää vela, eikä ole koskaan ollut.
Varmasti on ihmisiä jotka vatvovat lapsiasiaa jopa 50-vuotiaaksi, mutta he eivät ole veloja vaan he ovat aidallaistujia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tässä siis on se totuus, et tällä logiikalla velan tietää varmaks vasta kuolinvuoteella. Ihan sama, kuin varma sinä olet.
Velalla ei ole koskaan lapsia. Miten sitä on niin vaikea ymmärtää?
Ei siihen tarvitse odottaa.
Niin kauan kun ei ole lapsia, on vela. Kun tulee lapsi, ei ole enää vela, eikä ole koskaan ollut.
Varmasti on ihmisiä jotka vatvovat lapsiasiaa jopa 50-vuotiaaksi, mutta he eivät ole veloja vaan he ovat aidallaistujia.
Niin, aina vaan sen voi varmaks tietää vasta kuolinvuoteellaan, kun koskaan vela ei voi varmasti tietää (vaikka luulee tietävänsä) onko vela vai vaan aidalla istuja. Tässä jollakin logiikka pettää nyt pahasti, kun itse todistaa itseään vastaan.
Eräs lapsellinen meni aikanaan.ihan pois tolaltaan kun sanoin käyneenä sterilisaatiossa ja siksi olin hetken saikulla, paasasi miten tulen tuota vielä katumaan ja säälii minua, ei myöskään enää edes tervehtinyt minua enää tuon jälkeen. Täytyy olla että henkilön omissa valinnoissa oli mennyt jotain pahasti pieleen vaikka tuskin sitä edes itselle pystyi myöntämään.
Vain lapsen vanhempi tietää millaista elämä on ilman lasta ja lapsen kanssa. Minäpä kerron vanhemman roolista: Elämä sai suuren merkityksen vasta kun tulin isäksi. Se on ollut parasta ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs lapsellinen meni aikanaan.ihan pois tolaltaan kun sanoin käyneenä sterilisaatiossa ja siksi olin hetken saikulla, paasasi miten tulen tuota vielä katumaan ja säälii minua, ei myöskään enää edes tervehtinyt minua enää tuon jälkeen. Täytyy olla että henkilön omissa valinnoissa oli mennyt jotain pahasti pieleen vaikka tuskin sitä edes itselle pystyi myöntämään.
Unohdit kertoa mitä kaikkia mt-diagnooseja sinulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öyh öyh, tulihan se velavastainen kommentti sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vain lapsen vanhempi tietää millaista elämä on ilman lasta ja lapsen kanssa. Minäpä kerron vanhemman roolista: Elämä sai suuren merkityksen vasta kun tulin isäksi. Se on ollut parasta ikinä.
Kerro tuo minun ex- miehelle joka häipyi ja löysi lapsettoman naisen lapseni ollessa 2v ja ei ole yhteyttä lapseen halunnut pitää (on nyt 11) ja hän vieläpä halusi kovasti lasta. Enkä ole ainoa vastaava tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö reppana muuta keksinyt 🤣
Vierailija kirjoitti:
99% katuu lapsettomuutta.
Erittäin vahva epäilys 😂 mutta laitatko linkin tähän tutkimukseen
Lapsellisen pahin painajainen on että vela elää tyytyväisenä valintaansa elämänsä loppuun asti tuli se loppu vaikka 100v 😆 Viimeinen oljenkorsi on "sun haudalla ei sitten kukaan käy" 😂
Vierailija kirjoitti:
Lapsellisen pahin painajainen on että vela elää tyytyväisenä valintaansa elämänsä loppuun asti tuli se loppu vaikka 100v 😆 Viimeinen oljenkorsi on "sun haudalla ei sitten kukaan käy" 😂
Ketä edes kiinnostaa haudalla käyminen? Elämä on nyt ja kun on kuollut, se on ohi. Ihmiset oikeasti pelkää yksinäisyyttä tosi paljon, ja nämä kommentit todistaa sen.
Jos pakottaa/painostaa muita lisääntymään, eikä itse osallistu toisen lapsen kasvattamiseen ja maksamiseen - mitä muuta se on kuin sivusta huutelua ja vastuun pakoilua?
Jos pakottaa/painostaa muita lisääntymään, kantakoon vastuun, ja ottaa täysillä osaa lapsen kasvattamiseen ja elättämiseen.