IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1681)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellisen pahin painajainen on että vela elää tyytyväisenä valintaansa elämänsä loppuun asti tuli se loppu vaikka 100v 😆 Viimeinen oljenkorsi on "sun haudalla ei sitten kukaan käy" 😂
Ketä edes kiinnostaa haudalla käyminen? Elämä on nyt ja kun on kuollut, se on ohi. Ihmiset oikeasti pelkää yksinäisyyttä tosi paljon, ja nämä kommentit todistaa sen.
Siellä haudassa ne lisääntyneet vahingoniloisina kalisuttavat luurangon luitaan naapurihaudan velalle "että taas kävi vieraita ja toivat niin kauniita kukkia, sinä raukka se olet tuomittu ikuiseen yksinäisyyteen"🤣
Aika hurja ajatus jos joku oikeasti hankkii lapsia vain hoitaakseen omaa yksinäisyyden ja merkityksettömyyden tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellisen pahin painajainen on että vela elää tyytyväisenä valintaansa elämänsä loppuun asti tuli se loppu vaikka 100v 😆 Viimeinen oljenkorsi on "sun haudalla ei sitten kukaan käy" 😂
Ketä edes kiinnostaa haudalla käyminen? Elämä on nyt ja kun on kuollut, se on ohi. Ihmiset oikeasti pelkää yksinäisyyttä tosi paljon, ja nämä kommentit todistaa sen.
Siellä haudassa ne lisääntyneet vahingoniloisina kalisuttavat luurangon luitaan naapurihaudan velalle "että taas kävi vieraita ja toivat niin kauniita kukkia, sinä raukka se olet tuomittu ikuiseen yksinäisyyteen"🤣
Sitä ennen 20v vanhainkodissa luurankona yksin ja sitä ennen koko elämä kun puuttuu lapset,jelämän merkitys. Minä ja minun napa, live laugh wine.. Olikin tyhjä arpa.
Aikanaan palvelutalossa työskennelleenä voin sanoa että ei ne lapsellisen vanhusten lapset ja lapsenlapset siellä kovin tiuhaan vierailleet kuka mistäkin syystä ja yksinäisempiä olivat nimenomaan he kun vertaa niihin kellä ei lapsia ollut, he taas osallistuivat monenlaiseen toimintaan ja ottivat kontaktia muihin, tietysti ne vanhukset jotka olivat jo dementoituneet eivät edes tienneet onko heillä lapsia vai ei.
Itse myös ajattelen että haluan elää elämääni parhaat vuosikymmenet elämää josta nautin ja siihen eivät lapset kuuluu. Oletko koskaan kuullut siitä että kaikki eivät halua elämältä samoja asioita? Toisen taivas on toisen helvetti. Kovin köyhä on oma ajatusmaailmasi ja sen verran aggressiivinen katkera kommenttisi että itse et ole saanut vain tyhjää arpaa vaan lyönyt kätesi paskaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ennen 20v vanhainkodissa luurankona yksin
Kuvailet tässä juuri tavaomaisen lapsia omaavan seniorin elämää vanhainkodissa, kun lapset asuu 300km päässä (tai ulkomailla) eivätkä jaksa edes soitella. Tietäisit tämän jos tuntisit edes pari vanhainkodin työntekijää.
ja sitä ennen koko elämä
Velan elämässä on puoliso ja on ehtinyt rakentaa elämän mittaisia ystävyyksiä, kun ei ole ollut lapset esteenä. Kannattaisi sunkin harkita asiaa.
kun puuttuu lapset,jelämän merkitys.
Oletko jo kertonut puolisollesi, että et rakasta häntä, vaan puolisosi ainoa merkitys on tuottaa sinulle lapsia? Ankea maailmankuva nähdä ihmiset vain synnytys-/siitoskoneina. 🤢🤮
Minä ja minun napa,
Tarkoitat varmaan "minä ja minun lapset", koska haluat, että velat muuttavat elämänsä sellaiseksi kuin sinulla on? Koska sinä tahdot, eikä sillä ole väliä mitä muut tahtovat. Sinä tiedät paremmin toisten elämät kuin ihmiset itse. Koska olet niin fiksu ja mahtava... Olet melkoinen ennustaja, noilla taidoilla susta tulisi rikas. 🤣
live laugh wine..
Sunkin kannattaisi joskus kokeilla elää, nauraa ja maistaa joskus hyvää punkkua, mutta kun elämäsi merkitys on ylitsepursuavien kakkavaippojen nuuhkiminen, ymmärrettävästi se voi jäädä vähemmälle. 💩
Olikin tyhjä arpa.
Otan osaa, kun elämäsi on niim tyhjää, että saat voimaa vain haukkumalla muita. Et selvästikään tunne yhtään velaa elämässäsi ja prijisoit tuntemattoman pelkoa muihin ihmisiin. Tällaisiin ongelmiin on kuitenkin saatavilla apua jos sitä uskaltaa hakea.
Hassua miten joillakin on veloista edelleen se käsitys että nämä ovat himoshoppaajia, matkustelevat paljon, kittaavat viiniä ja istuvat baareissa sellaisia pinnallisia hattaroita ja lisääntyneet narskuttavat hampaitaan odota vaan kun vanhuus tulee 😆
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten joillakin on veloista edelleen se käsitys että nämä ovat himoshoppaajia, matkustelevat paljon, kittaavat viiniä ja istuvat baareissa sellaisia pinnallisia hattaroita ja lisääntyneet narskuttavat hampaitaan odota vaan kun vanhuus tulee 😆
Se kertoo vain siitä mitä nämä eräät epäkypsät vanhemmaksi tulleet itse ovat elämässä tehneet, ja mitä tekisivät jos eivät olisi saaneet lapsia. He eivät osaa kuvitella muunlaista elämää ja tuomitsevat siksi muut, koska olisivat itse nimenomaan baareissa örveltämässä. Kertoo mielikuvituksen ja empatian puutteesta. Harmi jos sitten opettavat nämä junttiasenteet lapsilleen. Mitä kun omasta lapsesta tuleekin vela? Antaako "pyyteettömästi rakastava vanhempi" potkut kotoa ja vie perinnön pois, kun ihmisen ainoa merkitys on lisääntyä?
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan palvelutalossa työskennelleenä voin sanoa että ei ne lapsellisen vanhusten lapset ja lapsenlapset siellä kovin tiuhaan vierailleet kuka mistäkin syystä ja yksinäisempiä olivat nimenomaan he kun vertaa niihin kellä ei lapsia ollut, he taas osallistuivat monenlaiseen toimintaan ja ottivat kontaktia muihin, tietysti ne vanhukset jotka olivat jo dementoituneet eivät edes tienneet onko heillä lapsia vai ei.
Itse myös ajattelen että haluan elää elämääni parhaat vuosikymmenet elämää josta nautin ja siihen eivät lapset kuuluu. Oletko koskaan kuullut siitä että kaikki eivät halua elämältä samoja asioita? Toisen taivas on toisen helvetti. Kovin köyhä on oma ajatusmaailmasi ja sen verran aggressiivinen katkera kommenttisi että itse et ole saanut vain tyhjää arpaa vaan lyönyt kätesi paskaan.
Niinpä! 20-50 ikävuodet on ihmisen parasta - ja samalla ainoaa - aikaa elämässä, kun saa olla aikuinen, suht terve, on omat rahat eikä ole riippuvainen ulkopuolisista. Kun siihen tulee lapset, ei saa koskaan hyödynnettyä parhaita vuosiaan maksimaalisella tavalla. Kun lapset ovat aikuisia joskus kun itse on 40-60 vuotias, on rahaa kulunut, ei ole enää nuori ja vetreä, ei jaksa samalla tavalla. Aikaa ei saa takaisin.
Luin koko ketjun tässä viikon aikana, ja kun tuosta vela-termistä kiistellään näköjään vielä näillä viimeisimmilläkin sivuilla, niin kirjoitan nyt minäkin mitä olisin halunnut sanoa jo 50 sivua sitten:
Minusta vela-termissä ei ole mitään epäselvää; ihminen on vela kunnes toisin todistetaan. Eli voi sanoa vaikka jo 20-vuotiaana olevansa vela. Sitten, jos myöhemmin elämässä pyörtääkin päätöksensä ja päättää hankkia lapsia, lakkaa olemasta vela. Termissä ei ole mitään ongelmallista, jos vain itse ymmärtää sanoa, että "luulin olevani vela, mutten sitten ollutkaan". Koska lopulta olikin vain tavan lapseton, ei vela - joka on oma, vakiintunut terminsä childfree-elämäntyylille.
Vierailija kirjoitti:
No, minä kyllä ainakin matkustelen aika paljon, mutta mikään muu tuossa ei päde.
-vela
Sanokaa ihminen joka ei haluaisi matkustella elämässään ja elää nuorekkaana luxus-elämää? Kuka haluaa kiirehtiä keinutuoliin ja vanhenemiseen?
Vain kateelliset huutelee ettei halua elää laatuelämää. Happamia jne..
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun tässä viikon aikana, ja kun tuosta vela-termistä kiistellään näköjään vielä näillä viimeisimmilläkin sivuilla, niin kirjoitan nyt minäkin mitä olisin halunnut sanoa jo 50 sivua sitten:
Minusta vela-termissä ei ole mitään epäselvää; ihminen on vela kunnes toisin todistetaan. Eli voi sanoa vaikka jo 20-vuotiaana olevansa vela. Sitten, jos myöhemmin elämässä pyörtääkin päätöksensä ja päättää hankkia lapsia, lakkaa olemasta vela. Termissä ei ole mitään ongelmallista, jos vain itse ymmärtää sanoa, että "luulin olevani vela, mutten sitten ollutkaan". Koska lopulta olikin vain tavan lapseton, ei vela - joka on oma, vakiintunut terminsä childfree-elämäntyylille.
Tätä on yritetty jankata ketjussa lukuisia kertoja mutta aina joku low-IQ tulee huutelemaan että "eli pitää odottaa kuolinvuoteelle asti että tietää varmasti?!?". Onko näillä öyhöihmisillä ongelmia abstraktien käsitteiden ymmärtämisessä? Vaikka se on ratapalkista väännetty, niin se ei vaan mene jakeluun, ettei sitä tarvitse odottaa. Ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on typerää määrittää toisen veluutta vääräksi, jos tämä on kokenut olevansa vela, ja sit jotain tapahtuu (ketjussa vahinkoraskaus) ja tämä tilanne muuttuu.
Vela hankkii abortin tai jälkiehkäisyn, koska on vela.
Jos ei käytä näitä, ei ole vela eikä koskaan ollutkaan, koska velalla ei voi olla lapsia.
Ei tämä ole rakettitiedettä.
Ja vela jättää myös lupaavan parisuhteen, jos toinen ei ole vela...
Vierailija kirjoitti:
Juu ei ole. Katsos lapsellinen voi nykyään ihan päättää, haluaako lapsia vai ei. Toki toiset eivät saa (helpolla ainakaan) vaikka haluaisivat. Ymmärrän entisajoista, et joku lapsellinen on saattanut olla vähän kateellinen, kun silloin lapsettomuus ei ollut kaikille vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
"Oletko koskaan kuullut siitä että kaikki eivät halua elämältä samoja asioita? Toisen taivas on toisen helvetti. Kovin köyhä on oma ajatusmaailmasi ja sen verran aggressiivinen katkera kommenttisi että itse et ole saanut vain tyhjää arpaa vaan lyönyt kätesi paskaan."
Kenelle tässä juttelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on typerää määrittää toisen veluutta vääräksi, jos tämä on kokenut olevansa vela, ja sit jotain tapahtuu (ketjussa vahinkoraskaus) ja tämä tilanne muuttuu.
Vela hankkii abortin tai jälkiehkäisyn, koska on vela.
Jos ei käytä näitä, ei ole vela eikä koskaan ollutkaan, koska velalla ei voi olla lapsia.
Ei tämä ole rakettitiedettä.
Ja vela jättää myös lupaavan parisuhteen, jos toinen ei ole vela...
Se että haluaako lapsia vai ei on kyllä sellainen asia että siinä ei kompromisseja voi tehdä. Jos minulla olisi lupaava parisuhde jossa toinen osapuoli ilmoittaisi haluavansa lapsia niin se ei olisi enää lupaava vaan loppuva parisuhde, simple like that 🙂
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju antaa sellaisen kuvan. Ei tuntemani velat😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo vain siitä mitä nämä eräät epäkypsät vanhemmaksi tulleet itse ovat elämässä tehneet, ja mitä tekisivät jos eivät olisi saaneet lapsia. He eivät osaa kuvitella muunlaista elämää ja tuomitsevat siksi muut, koska olisivat itse nimenomaan baareissa örveltämässä. Kertoo mielikuvituksen ja empatian puutteesta. Harmi jos sitten opettavat nämä junttiasenteet lapsilleen. Mitä kun omasta lapsesta tuleekin vela? Antaako "pyyteettömästi rakastava vanhempi" potkut kotoa ja vie perinnön pois, kun ihmisen ainoa merkitys on lisääntyä?
Olette te velat empaattista ja ymmärtäväistä kansaa. Ihan kateeksi käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! 20-50 ikävuodet on ihmisen parasta - ja samalla ainoaa - aik
Onneksi näin lapsellisena elämäni paras aika on ollut elää just lasten kanssa. Kun rn ole välittänyt keskittyä vain itseeni, matkusteluun ja rahan keruuseen. Toisaalta, ihan kaikkea muutakin olen saanut tehdä. Edelleen elän elämäni parasta aikaa, vaikka lapset ovat jo omillaan.
No ihmisen biologinen tarkoitus on lisääntyä. Kuten huomaatte, yhteiskunta romahtaa vääränlaisella ikärakenteella. Säälittää ihmiset jotka itsekkäistä syistä pääse nauttimaan siitä syvästä onnesta ja ilosta mitä lapset elämään tuovat. Juuri oli jonkin aikaa sitten juttu tutkimuksesta, joka osoittaa että perheelliset ovat onnellisempia lapsettomiin ikätovereihin nähden.