IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1681)
Vierailija kirjoitti:
Muita kuin siskoani en ole yrittänyt käännyttää, se on jokaisen oma asia, eikä kaikista ole äidiksi
Tää ei oo todellista... 😂
Näetkö omissa teoissasi mitään ristiriitaa?
" Hyväksyt" velauden, mutta jos se sattuu olemaan henkilö X, et hyväksykään sitä ja alat käännyttämään häntä tekoon johon hän ei halua? Lisäksi hän tulisi kantamaan vastuun lapsesta, maksamaan sen, kasvattamaan sen - samalla kun sinä luikit pakoon vastuusta. Itsekkyyden huipentuma! 🤢😷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on minun mielestä huvittavaa, että aina näissä velakeskusteluissa keskitytään siihen pikkulapsi/vauva-aikaan.
Totta kai, koska se on raskasta aikaa jolloin tulee paljon univelkaa ja monet perheriidat+erot syntyy silloin.
Kakkavaipat, oman ajan puute, yöllinen heräily. Se aika menee ihan hujauksessa ohi.
Jos on helppo lapsi, ehkä näin voi ollakin. Sitten kun ei tule helppoa lasta, on perheriitoja, talousvaikeuksia tms siihen päälle, meneekö se silloin hujauksessa? Nyt maalaat kovin ruusuista kuvaa asiasta.
Itse olen teini-ikäisen vanhempi, ja voin nukkua myöhään, valvoa, juoda lasin viiniä, nähdä kavereita ja tehdä ihan mitä haluan.
Mutta sitä edelsi vuosien aika, jolloin et voinut tehdä mitä halusit. Sopivasti unohdit kolikon
Lapsia halunnut ja saanut entinen lapseton ei ole elänyt päivääkään vela-elämää, joten pikku turpa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Siinä missä muille perhe-elämä on iloinen seikkailu etelänlomalle, sinä näet vain mahdollisuuden lentokoneen putoamiseen ja ajattelet tietäväsi kaiken ja uskottelet, että perheellisille kokemus on pelkkää putoamista minkä sinä kaikkitietävänä ymmärrät jättää välistä?
Missään ei sanottu että vanhemmuus olisi lentokoneesta putoamista. En tiedä miksi haluat lukea kommentteja tahallasi väärin ja triggeröityä siitä.
Väännetään jälleen kerran rautalangasta (vaikka jotkut ovat sen tässä ketjussa tehneet jo kymmeniä kertoja):
Kyse oli siitä, että saa asiasta kuin asiasta - oli se sitten ammattiurheilu, veneily, uusi ammatti, tai esim. vanhemmuus - riittävät tiedot. Tiedot saa havainnoimalla muita ihmisiä, kokeilemalla itse, kuuntelemalla muiden kokemuksia ja lukemalla muiden kokemuksia/tilastoja/tutkimuksia. Ei siis tarvitse olla ammattiurheilija voidakseen päättää, että ammattiurheilu ei sovi itselleen. Varmasti sielläkin on hienoja Kodak-hetkiä kun pääsee joskus palkintopallille ja saa valokuvat mitali kaulassa. Mutta on se paljon muutakin.
Kaikissa muissa elämän asioissa tämä on ihan normaali asia, mutta jostain syystä vanhemmuus on joku poikkeusasia, että siinä tämä rationaalinen toimintamalli ei päde.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani lapsettomaksi jääneet ovat henkisesti kehittymättömimpiä. Tiedä sitten, varmaankin sattumaa.
Minulla on hyvin erilainen kokemus. Lapsettomat ja lapsivapaat ymmärtävät jotain kokonaisuudesta, joka jää hyvin monelta lapselliselta ymmärtämättä. On hyvin mustavalkoista porukkaa, joiden on mahdotonta ymmärtää käsityksiä, kokemuksia ja arvoja oman päänsä ulkopuolelta. Se ei ole viisautta, se on itse asiassa viisauden vastakohta.
Lapsellinen ei ymmärrä, eikä välttämättä kykene ymmärtämään vailla omaa kokemusta, että millaista on kehittää oma näkemys elämästä, kun ei ole valtavirtaa, joka silmät lapuilla ajelehtii muiden mukana. Erilaiset ja poikkeavat valinnat vaativat enemmän kapasiteettia ja myös kompetenssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani lapsettomaksi jääneet ovat henkisesti kehittymättömimpiä. Tiedä sitten, varmaankin sattumaa.
Minulla on hyvin erilainen kokemus. Lapsettomat ja lapsivapaat ymmärtävät jotain kokonaisuudesta, joka jää hyvin monelta lapselliselta ymmärtämättä. On hyvin mustavalkoista porukkaa, joiden on mahdotonta ymmärtää käsityksiä, kokemuksia ja arvoja oman päänsä ulkopuolelta. Se ei ole viisautta, se on itse asiassa viisauden vastakohta.
Lapsellinen ei ymmärrä, eikä välttämättä kykene ymmärtämään vailla omaa kokemusta, että millaista on kehittää oma näkemys elämästä, kun ei ole valtavirtaa, joka silmät lapuilla ajelehtii muiden mukana. Erilaiset ja poikkeavat valinnat vaativat enemmän kapasiteettia ja myös kompetenssia.
Sama kokemus. Lapsettomat/lapsivapaat ovat usein oman tiensä kulkijoita, taiteilijahenkisiä, uraorientoituneita, tai muuten vaan tykkäävät olla omissa oloissaan. Ovat usein hyvin avarakatseisia kun näkevät paljon erilaisia ihmisiä. Tällainen kokemus minulla.
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun kuulen, että jollakin ei ole lapsia, tulee väistämättä tunne, että voi harmi onpa ikävää. En koskaan muista, että on tosiaan ihmisiä, jotka ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Näistä yleensä ajattelen, että he häpeävät tietoisesti jotain omaa geeniään ja jättävät sen vuoksi lapsettomuuden kokematta.
Hupsista, kirjoitusvirhe. Po: Näistä yleensä ajattelen, että he häpeävät tietoisesti jotain omaa geeniään ja jättävät sen vuoksi lapset hankkimatta.
Kun seuraan esim. Vain Elämää -ohjelmaa, Pelle Miljoonan lapsettomuus tuli esiin häntä harmittavana asiana ja Kauste taasen kertoo ylpeänä olevansa kolmen lapsen isä. Tämä on se ero, joka yli 50 vee tulee esiin.
Täällä on joku vela hieman aggressiivisena puolustamassa mielipiteitään. Eikös jokaisella ole oikeus mielipiteisiinsä ja ajatuksiinsa, myös meillä lapsellisilla. Minä säälin lapsettomia, se on se minun mielipiteeni. Joku vela saa rauhassa sääliä minua, onnellisesti lapsellista, jos näin haluaa.
Huonoilla terveysgeeneillä voi tosiaan olla viisaampaa olla tekemättä lapsia. Mutta kannattaa muistaa, että suurin osa terveyshaitoista on itse hankittuja, eikä perittyjä, eikä siis periydy, paitsi tyhmyys ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun kuulen, että jollakin ei ole lapsia, tulee väistämättä tunne, että voi harmi onpa ikävää. En koskaan muista, että on tosiaan ihmisiä, jotka ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Näistä yleensä ajattelen, että he häpeävät tietoisesti jotain omaa geeniään ja jättävät sen vuoksi lapsettomuuden kokematta.
Hupsista, kirjoitusvirhe. Po: Näistä yleensä ajattelen, että he häpeävät tietoisesti jotain omaa geeniään ja jättävät sen vuoksi lapset hankkimatta.
Kun seuraan esim. Vain Elämää -ohjelmaa, Pelle Miljoonan lapsettomuus tuli esiin häntä harmittavana asiana ja Kauste taasen kertoo ylpeänä olevansa kolmen lapsen isä. Tämä on se ero, joka yli 50 vee tulee esiin.
Täällä on joku vela hieman aggressiivisena puolustamassa mielipiteitään. Eikös jokaisella ole oikeus mielipiteisiinsä ja ajatuksiinsa, myös me
Vertaat nyt tahattomasti lapsettomia ja veloja keskenään.
Ihan eri asioita. Opettele perusasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut tilanne missä perheellisenä olen saattanut vaikuttaa paasaavalta on se, kun lapseton ihminen esittää tietävänsä mitä lapsiperheellisten elämä on ja perustelee sillä lapsettomuuttaan. Saatan korjata siihen, että meillä elämä on ihan päin vastaista ja olen onnellinen siitä, että käännyin lopulta lasten hankkimisen puolelle, sillä itselleni perhe-elämä on ollut ihanaa. Ehkä se vaikuttaa silloin käännyttämiseltä, vaikka itse en olisi avannut aihetta alunperinkään.
Harva ihminen on ollut autokolarissa tai tippunut lentokoneesta. Pitääkö ihmisen itse olla autokolarissa tai tippua lentokoneesta, jotta hänellä on oikeus kertoa mielipide asiasta?
Mielipide kolarista? Lentokoneesta tippumisesta? Voi luoja, olipahan taas "vertaus".
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on vela. Itsekin tietysti olen. Kohta 40 vuotta. Perheelliset naiset kysyvät minulta joskus onko vaimoni aina noin iloinen ja onnellinen.
Tällainen anekdootti tähän asiaan.
Ja tää luonteenpiirre sit muuttuis jos...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve ja järkevä ihminen ymmärtää, että omiin kuvitelmiin ja vääriin uskomuksiin perustuva "mielipide" ei oikeasti ole mielipide eikä ainakaan ääneen lausumisen arvoinen. Mielipide on mahdollinen ainoastaan jos ymmärtää mistä puhuu, ja ilman omakohtaista kokemusta ymmärrys on aina vajavainen.
Eli autokolarin haitallisuudesta tai lentokoneesta putoamisen inhottavuudesta ei voi puhua mitään, ellei ole itse joutunut autokolariin tai tippunut lentokoneesta, koska se on vain mielipide? 😂
Oot sie hauska!
Jos todellakin ajattelee lapsen saannin olevan onnettomuuden kaltainen asia, on parempi, ettei tällainen ihminen ikinä lisäänny. Tässä aate on löytänyt kohteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy, miksi yritin saada siskoni ajattelemaan toisin, oli se, että elämää kannattaa ajatella kokonaisuutena.
Olet moukka kun yrität painostaa toista raskautumiseen. Sille on ihan oma termi: "reproductive coercion". Oletko ylpeä teostasi? 🤮
Yhtenä hetkenä olet menevä 35 vee ja nautit lapsettomuudesta.
Tietysti! 🤩💅
Seuraavassa vaiheessa olet 45 ja huomaat, että muut eivät ehdi bile- tai reissukaveriksi, kun he järjestävät rippi- ja ylioppilasjuhlia yms yms perhearkea.
Oman elämän onnellisuus ei voi perustua muiden ihmisten valintoihin. Aivan kuten jos on ainoa 45vja lasten vanhempi, ei voi perustaa elämäänsä siihen, että kaikki muut myös lisääntyy jotta saa itselleen mammakavereita.
Sitten olet 55 ja yksin.
Yksin jää jos ei h
""Ilman lapsia jää niin monesta asiasta ja tunteesta paitsi.""
"Sama pätee myös vanhemmuuteen, jää pois niin monesta asiasta ja tunteesta paitsi."
Muuhun en jaksa puuttua, mutta tähän on vähän pakko. Perheellinen ei todellakaan jää mistään asiasta tai tunteestä paitsi. Mutta tämän kokee vain perheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muita kuin siskoani en ole yrittänyt käännyttää, se on jokaisen oma asia, eikä kaikista ole äidiksi
Tää ei oo todellista... 😂
Näetkö omissa teoissasi mitään ristiriitaa?
" Hyväksyt" velauden, mutta jos se sattuu olemaan henkilö X, et hyväksykään sitä ja alat käännyttämään häntä tekoon johon hän ei halua? Lisäksi hän tulisi kantamaan vastuun lapsesta, maksamaan sen, kasvattamaan sen - samalla kun sinä luikit pakoon vastuusta. Itsekkyyden huipentuma! 🤢😷
Mistä vastuusta hän nyt pakenis?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on minun mielestä huvittavaa, että aina näissä velakeskusteluissa keskitytään siihen pikkulapsi/vauva-aikaan.
Totta kai, koska se on raskasta aikaa jolloin tulee paljon univelkaa ja monet perheriidat+erot syntyy silloin.
Kakkavaipat, oman ajan puute, yöllinen heräily. Se aika menee ihan hujauksessa ohi.
Jos on helppo lapsi, ehkä näin voi ollakin. Sitten kun ei tule helppoa lasta, on perheriitoja, talousvaikeuksia tms siihen päälle, meneekö se silloin hujauksessa? Nyt maalaat kovin ruusuista kuvaa asiasta.
Itse olen teini-ikäisen vanhempi, ja voin nukkua myöhään, valvoa, juoda lasin viiniä, nähdä kavereita ja tehdä ihan mitä haluan.
Mutta sitä edelsi vuosien aika, jolloin et voi
"Lapsia halunnut ja saanut entinen lapseton ei ole elänyt päivääkään vela-elämää, joten pikku turpa kiinni."
Oih, taas tätä parempaa kommunikointia, jonka vain vela osaa😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä missä muille perhe-elämä on iloinen seikkailu etelänlomalle, sinä näet vain mahdollisuuden lentokoneen putoamiseen ja ajattelet tietäväsi kaiken ja uskottelet, että perheellisille kokemus on pelkkää putoamista minkä sinä kaikkitietävänä ymmärrät jättää välistä?
Missään ei sanottu että vanhemmuus olisi lentokoneesta putoamista. En tiedä miksi haluat lukea kommentteja tahallasi väärin ja triggeröityä siitä.
Väännetään jälleen kerran rautalangasta (vaikka jotkut ovat sen tässä ketjussa tehneet jo kymmeniä kertoja):
Kyse oli siitä, että saa asiasta kuin asiasta - oli se sitten ammattiurheilu, veneily, uusi ammatti, tai esim. vanhemmuus - riittävät tiedot. Tiedot saa havainnoimalla muita ihmisiä, kokeilemalla itse, kuuntelemalla muiden kokemuksia ja lukemalla muiden kokemuksia/tilastoja/tutkimuksia. Ei siis tarvitse olla ammattiurheilija voi
"Missään ei sanottu että vanhemmuus olisi lentokoneesta putoamista. En tiedä miksi haluat lukea kommentteja tahallasi väärin ja triggeröityä siitä."
Miksi sitten ihmeessä teet vertauksen onnettomuuteen, jos et sitä tarkoita?
Ja tosiasia on, ettet tiedä lastensaannista yhtään mitään, jos et ole sitä kokenut. Tämän tietää sellainen joka ei ensin lasta ole saanut ja sitten saa. Ihan perustotuus. Tosin et tiedä, miltä tuntuu pudota lentokoneestakaan, ilman sen kokemista. Voit toki kuvitella ja luulla, mut ne eivät ole muuta kuin kuvittelua ja luuloa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopas on analyysi😂 Et kun ei jotain koe, ymmärtää jotain enemmän. Jepjep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Lapsettomat/lapsivapaat ovat usein om
Minun kokemus lapsettomista (tunnen useita) on se, että ovat samalla tavalla erilaisia yksilöitä, kuin me lapsellisetkin. Jokainen omanlaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on joku vela hieman aggressiivisena puolustamassa mielipiteitään. Eikös jokaisella ol
"Vertaat nyt tahattomasti lapsettomia ja veloja keskenään.
Ihan eri asioita. Opettele perusasiat."
Niin, veluus on jotain suurempaa ja ylevämpää, kuin mikään muu elämässä. Tätä ei voi ymmärtää kukaan muu kuin vela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on joku vela hieman aggressiivisena puolustamassa mielipiteitään. Eikös jokaisella ole oikeus mielipiteisiinsä ja ajatuksiinsa, myös me
Vertaat nyt tahattomasti lapsettomia ja veloja keskenään.
Ihan eri asioita. Opettele perusasiat.
Mistä me tiedämme miksi joku julkkis on lapseton, eikä edes kuulu meille. Voihan hän olla erehtynyt velan kanssa naimisiin ;) ja tajunnut vasta myöhemmin, että lapset olisivat olleet ihana asia.
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en jaksa puuttua, mutta tähän on vähän pakko. Perheellinen ei todellakaan jää mistään asiasta tai tunteestä paitsi. Mutta tämän kokee vain perheellinen.
Lapsiperheellinen jää paitsi vapaaehtoisesti lapsettomasta elämästä. Tämän kokee vain vela.
Vanhempi on aina vanhempi.
Olet moukka kun yrität painostaa toista raskautumiseen. Sille on ihan oma termi: "reproductive coercion". Oletko ylpeä teostasi? 🤮
Tietysti! 🤩💅
Oman elämän onnellisuus ei voi perustua muiden ihmisten valintoihin. Aivan kuten jos on ainoa 45vja lasten vanhempi, ei voi perustaa elämäänsä siihen, että kaikki muut myös lisääntyy jotta saa itselleen mammakavereita.
Yksin jää jos ei hanki ystäviä. Pätee myös vanhempiin,jotka hylkäävät vanhat kaverinsa kun lapsi syntyy. Sitten ihmetellään missä kaverit? 🤣
Sulla taitaa olla kovat yksinäisyysfobiat? 😂 Normaalit ihmiset hankkii ystäviä ja harrastuksia. Lapsen tehtävänä ei ole olla oman yksinäisyystrauman hoitaja. Sitä varten on terapeutit.
Jos sellaisen haluaa. Velat ei halua.
"Vauvakuume" , " ehkäisy petti", jne... 😅
Sama pätee myös vanhemmuuteen, jää pois niin monesta asiasta ja tunteesta paitsi.
Jos oma puoliso ei rakasta tarpeeksi, sitten puoliso voi lähteä vaihtoon. Rakkaus ei vaadi synnyttämistä myöskään. Rakkautta on maailmassa muutenkin.