Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (1681)

Vierailija
1661/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun tässä viikon aikana, ja kun tuosta vela-termistä kiistellään näköjään vielä näillä viimeisimmilläkin sivuilla, niin kirjoitan nyt minäkin mitä olisin halunnut sanoa jo 50 sivua sitten:

Minusta vela-termissä ei ole mitään epäselvää; ihminen on vela kunnes toisin todistetaan. Eli voi sanoa vaikka jo 20-vuotiaana olevansa vela. Sitten, jos myöhemmin elämässä pyörtääkin päätöksensä ja päättää hankkia lapsia, lakkaa olemasta vela. Termissä ei ole mitään ongelmallista, jos vain itse ymmärtää sanoa, että "luulin olevani vela, mutten sitten ollutkaan". Koska lopulta olikin vain tavan lapseton, ei vela - joka on oma, vakiintunut terminsä childfree-elämäntyylille.

Tätä on yritetty jankata ketjussa lukuisia kertoja mutta aina joku low-IQ tulee huutelemaan että "eli pitää odottaa kuolinvuote

Niin, hänkin tuossa sanoi, että on vela, kunnes toisin todistetaan. Eli se lopullinen todistus voi tulla vasta, kun ei lapsia voi saada tai ei ehdi rakastumaan lapselliseen ihmiseen. 

Tämä siis ihan vaan tämän ketjun himovelan puheiden mukaan. En tiedä, kenen IQta pitää arvostella, kun ihan itse te nää juttunne olette tänne raappustaneet. 

Mun puolesta saatte nimittää itseänne, miten haluatte. Kuten jokainen muukin. Toisten nimittelyyn otin kantaa.

Vierailija
1662/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, täällä keski-ikäiset kiistelee siitä, kenellä on vähän vähemmän paska elämä nyt ja vanhuksena. XD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1663/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on typerää määrittää toisen veluutta vääräksi, jos tämä on kokenut olevansa vela, ja sit jotain tapahtuu (ketjussa vahinkoraskaus) ja tämä tilanne muuttuu. 

Vela hankkii abortin tai jälkiehkäisyn, koska on vela.

Jos ei käytä näitä, ei ole vela eikä koskaan ollutkaan, koska velalla ei voi olla lapsia.

Ei tämä ole rakettitiedettä.

Ja vela jättää myös lupaavan parisuhteen, jos toinen ei ole vela...

Se että haluaako lapsia vai ei on kyllä sellainen asia että siinä ei kompromisseja voi tehdä. Jos minulla olisi lupaava parisuhde jossa toinen osapuoli ilmoittaisi haluavansa lapsia niin se ei olisi enää lupaava vaan loppuva parisuhde, simple like that 🙂

Niin ja jos hänellä on jo lapsia, jätät sen rakastumisen väliin.

Vierailija
1664/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihmisen biologinen tarkoitus on lisääntyä. Kuten huomaatte, yhteiskunta romahtaa vääränlaisella ikärakenteella. Säälittää ihmiset jotka itsekkäistä syistä pääse nauttimaan siitä syvästä onnesta ja ilosta mitä lapset elämään tuovat. Juuri oli jonkin aikaa sitten juttu tutkimuksesta, joka osoittaa että perheelliset ovat onnellisempia lapsettomiin ikätovereihin nähden.

Jos ihminen eläisi biologian mukaan kuten muutkin eläimet niin lisääntymistä tapahtuisi naisella melkein joka vuosi vaihdevuosien asti. Mikä sinua siinä säälittää että kaikki eivät halua elämältä samoja asioita? Minua säälittää noin typerä ihminen. Tutkimukset onnellisuudesta menevät aika lailla tasan lapsettomat/lapselliset. Kaikki valinnat ovat itsekkäitä vai miten muka lasten hankkiminen ei olisi itsekästä?! Teen lapsia koska yhteiskunta tarvitsee niitä? Ei teet koska minäminä haluan sitä vaan ihmettelen edelleen miksi sinua ja monia muita tuntuu niin harmittavan ja jopa raivostuttava toisenlainen valinta?

Vierailija
1665/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen lapsettomuudestani, koska mulla ei ole voimia kunnolla huolehtia edes itsestäni. Selviydyn just ja just töistäni, eikä energiaa jää muuhun. Voimavarojensa mukaan tätä elämää on elettävä. Lähden onnellisena kaupastakin pois, jos siellä on huutavia ja parkuvia lapsia. Itse voi vain poistua omaan rauhaansa lepäämään, vanhemmilla ei ole tuota vaihtoehtoa. 

Vierailija
1666/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihmisen biologinen tarkoitus on lisääntyä. Kuten huomaatte, yhteiskunta romahtaa vääränlaisella ikärakenteella. Säälittää ihmiset jotka itsekkäistä syistä pääse nauttimaan siitä syvästä onnesta ja ilosta mitä lapset elämään tuovat. Juuri oli jonkin aikaa sitten juttu tutkimuksesta, joka osoittaa että perheelliset ovat onnellisempia lapsettomiin ikätovereihin nähden.

Jos ihminen eläisi biologian mukaan kuten muutkin eläimet niin lisääntymistä tapahtuisi naisella melkein joka vuosi vaihdevuosien asti. Mikä sinua siinä säälittää että kaikki eivät halua elämältä samoja asioita? Minua säälittää noin typerä ihminen. Tutkimukset onnellisuudesta menevät aika lailla tasan lapsettomat/lapselliset. Kaikki valinnat ovat itsekkäitä vai miten muka lasten hankkiminen ei olisi itsekästä?! Teen lapsia koska yhteiskunta tarvitsee niitä? Ei teet koska minäminä haluan s

Kuka on raivostunut sinun valinnastasi?

Tässä ketjussa velat ovat kertoneet valintanne olevan epäitsekäs, velat ovat älykkäitä, sosiaalisia, ei-yksinäisiä, puuhakkaita...toisin kuin lapselliset. Ovatko näiden kommenttien kirjoittajat raivostuneita? 

Vierailija
1667/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa velat ovat kertoneet valintanne olevan epäitsekäs, velat ovat älykkäitä, sosiaalisia, ei-yksinäisiä, puuhakkaita...toisin kuin lapselliset. Ovatko näiden kommenttien kirjoittajat raivostuneita? 

Ööö missähän kohtaa on mainittu että vapaaehtoisesti lapsettomuus olisi valintana epäitsekäs? Tietysti se on itsekäs en hanki lapsia koska en halua lapsia kuten päinvastainen kun valinta on myös itsekäs.

Missä on mainittu että velat ovat  älykkäitä, sosiaalisia, puuhakkaita ym? Varmaan osa on ja osa ei. Itse olen varmaan älykkyydessä keskiverto, introvertti ja melkoisen epäsosiaalinen, aika laiska myös, tykkään köllötellä sohvalla kissan kanssa. Toki myös liikun puolison kanssa paljon luonnossa ja harrastan valokuvaamista. Ikinä ei ole kukaan arvostellut elämäntapaani enkä minä niiden jotka elävät toisin ja miksi ihmeessä joku edes sellaista arvostelisi? Nämä jotka säälivät jotain ihmistä joka ei elä kuten itse herättää kyllä kummastusta 🤔

Vierailija
1668/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani lapsettomaksi jääneet ovat henkisesti kehittymättömimpiä. Tiedä sitten, varmaankin sattumaa. 

Aijaa. Oma havaintoni taas on, että ne vähemmän välkyt on lisääntyneet eniten, miettimättä etukäteen riittääkö omat resurssit tai rahat.

Vierailija
1669/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on mennyt niin nopeasti huonompaan suuntaan, että en enää itsekään tekisi lapsia, jos nyt pitäisi valita. Viisitoista vuotta sitten tulevaisuus näytti paljon valoisammalta. Olen tosi huolissani, että minkälainen elämä omilla lapsilla tulee olemaan, kun ovat aikuisia.

Vierailija
1670/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö missähän kohtaa on mainittu että vapaaehtoisesti lapsettomuus olisi valintana epäitsekäs? Tietysti se on itsekäs en hanki lapsia koska en halua lapsia kuten päinvastainen kun valinta on myös itsekäs.

Missä on mainittu että velat ovat  älykkäitä, sosiaalisia, puuhakkaita ym? Varmaan osa on ja osa ei. Itse olen varmaan älykkyydessä keskiverto, introvertti ja melkoisen epäsosiaalinen, aika laiska myös, tykkään köllötellä sohvalla kissan kanssa. Toki myös liikun puolison kanssa paljon luonnossa ja harrastan valokuvaamista. Ikinä ei ole kukaan arvostellut elämäntapaani enkä minä niiden jotka elävät toisin ja miksi ihmeessä joku edes sellaista arvostelisi? Nämä jotka säälivät jotain ihmistä joka ei

Ööö mm. tässä ketjussa. Mistä muualta tulis noita mielipiteitä vastaan. Omat tuntemani velat eivät tuollaisia juttele. 

Vierailija
1671/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan palvelutalossa työskennelleenä voin sanoa että ei ne lapsellisen vanhusten lapset ja lapsenlapset siellä kovin tiuhaan vierailleet kuka mistäkin syystä ja yksinäisempiä olivat nimenomaan he kun vertaa niihin kellä ei lapsia ollut, he taas osallistuivat monenlaiseen toimintaan ja ottivat kontaktia muihin, tietysti ne vanhukset jotka olivat jo dementoituneet eivät edes tienneet onko heillä lapsia vai ei.

Itse myös ajattelen että haluan elää elämääni parhaat vuosikymmenet elämää josta nautin ja siihen eivät lapset kuuluu. Oletko koskaan kuullut siitä että kaikki eivät halua elämältä samoja asioita? Toisen taivas on toisen helvetti. Kovin köyhä on oma ajatusmaailmasi ja sen verran aggressiivinen katkera kommenttisi että itse et ole saanut vain tyhjää arpaa vaan lyönyt kätesi paskaan.

Vanhainkodissa työskentelevänä näen, miten monet lapset vierailevat vain syyllisyydestä ja riitelevät vanhempiensa kanssa, puuttuvat heidän hoitoonsa vaikka vanhus olisi ilmaissut päinvastaisia toiveita. Niin että ei ne vierailut niin auvoisia aina ole. 

Itse ajattelen, että en halua olla kenelläkään taakkana vanhana ja jos joku julkinen edunvalvoja ajaa oikeuksiani palkkaa vastaan niin riittää minulle.

Vierailija
1672/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä keskustelussakin veloista on sanottu sitä ja lapsellisista tätä..." PLIIS, voisitteko olla tarttumatta joka ikiseen provosyöttiin? Melkein koko ketju on pelkkää juupas-eipäs -vänkäystä, jonka alullepanneita tuskin kiinnostaa pätkääkään onko vastapuolella lapsia vai ei, kunhan haluavat vängätä, välillä esiintyen varattuja miehiä panevina velahutsuina ja välillä suomalaisten sukupuutosta kihisevinä mammoina.

Vierailija
1673/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on mainittu että velat ovat  älykkäitä, sosiaalisia, puuhakkaita ym? Varmaan osa on ja osa ei. Itse olen varmaan älykkyydessä keskiverto, introvertti ja melkoisen epäsosiaalinen, aika laiska myös, tykkään köllötellä sohvalla kissan kanssa. Toki myös liikun puolison kanssa paljon luonnossa ja harrastan valokuvaamista. Ikinä ei ole kukaan arvostellut elämäntapaani enkä minä niiden jotka elävät toisin ja miksi ihmeessä joku edes sellaista arvostelisi? Nämä jotka säälivät jotain ihmistä joka ei

Ketä kohtaan vela on itsekäs? Kun velalla ei ole lasta jota kohdella itsekkäästi.

Vierailija
1674/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen eläisi biologian mukaan kuten muutkin eläimet niin lisääntymistä tapahtuisi naisella melkein joka vuosi vaihdevuosien asti. Mikä sinua siinä säälittää että kaikki eivät halua elämältä samoja asioita? Minua säälittää noin typerä ihminen. Tutkimukset onnellisuudesta menevät aika lailla tasan lapsettomat/lapselliset. Kaikki valinnat ovat itsekkäitä vai miten muka lasten hankkiminen ei olisi itsekästä?! Teen lapsia koska yhteiskunta tarvitsee niitä? Ei teet koska minäminä haluan s

Oletan, että jos elää kuten opettaa niin näillä lisääntymisfetisisteillä jokaisella on se 15-20 lasta vähintään. Seksiä ei ole kuin kerran vuodessa ja sen tarkoituksena on vain lisääntyminen. Rakkaus on parisuhteessa sivuseikka, koska lisääntyminen on elämässä tärkeintä. Jos on mies, on lisäksi käynyt luovuttamassa pankkiin siittiöitä, jonka kautta on väh. 1000 naista siitettynä. Koska lisääntyminen on elämän tarkoitus.

Vierailija
1675/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomata 50veenä, ettei enää saa omaa jälkikasvua.. Olisi kamala kohtalo! Elämäsiolisi ollut biologisessa mielessä täysin turha. Enpä tosiaan haluaisi olla lapseton, ei mitään merkitystä elämälläsi..

Vierailija
1676/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomata 50veenä, ettei enää saa omaa jälkikasvua.. Olisi kamala kohtalo! Elämäsiolisi ollut biologisessa mielessä täysin turha. Enpä tosiaan haluaisi olla lapseton, ei mitään merkitystä elämälläsi..

Kyllä on katkeraa tekstiä, otan osaa epäonnistuneiden elämänvalintojesi johdosta.

Vierailija
1677/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli joka aamu heräät vain yksi ajatus mielessäsi: PAKKO LISÄÄNTYÄ TÄNÄÄN ?

Mitä sitten kun sinä/puolisosi ette voi enää lisääntyä vaihdevuosien jälkeen?

Tietääkö puolisosi että näet hänet vain lisääntymisvälineenä?

Vierailija
1678/1681 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tässä keskustelussakin veloista on sanottu sitä ja lapsellisista tätä..." PLIIS, voisitteko olla tarttumatta joka ikiseen provosyöttiin? Melkein koko ketju on pelkkää juupas-eipäs -vänkäystä, jonka alullepanneita tuskin kiinnostaa pätkääkään onko vastapuolella lapsia vai ei, kunhan haluavat vängätä, välillä esiintyen varattuja miehiä panevina velahutsuina ja välillä suomalaisten sukupuutosta kihisevinä mammoina.

Miten naisvela liittyy varattuihin miehiin, sen enempää mitä lapsia omaava nainen liittyy varattuihin miehiin?

Vierailija
1679/1681 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on mennyt niin nopeasti huonompaan suuntaan, että en enää itsekään tekisi lapsia, jos nyt pitäisi valita. Viisitoista vuotta sitten tulevaisuus näytti paljon valoisammalta. Olen tosi huolissani, että minkälainen elämä omilla lapsilla tulee olemaan, kun ovat aikuisia.

Jos omat lapsesi valitsevat vapaaehtoisen lapsettomuuden, mitä mieltä olet siitä? Tekisitkö epäsuoria vihjailuja, että toivot lapsenlapsia?

Vierailija
1680/1681 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omat lapsesi valitsevat vapaaehtoisen lapsettomuuden, mitä mieltä olet siitä? Tekisitkö epäsuoria vihjailuja, että toivot lapsenlapsia?

Miksi hän tuollaista vihjailisi, jos kerran tulevaisuus nyt ahdistaa? Eikä edes omia lapsia olisi laittanut tulemaan, jos tän maailman tilanteen olisi arvannut.

Omalla kohdalla ei tulisi mielenkään vihjailla yhtään mitään. Meillä puhutaan asioista suoraan, mutta lasten saanti tai ei, on niin henkilökohtainen asia, etten minä sitä ota millään tasolla puheeksi. Lapset kertovat itse omista aikeistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme