IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1681)
Kaikki tuntemani lapsettomaksi jääneet ovat henkisesti kehittymättömimpiä. Tiedä sitten, varmaankin sattumaa.
Vierailija kirjoitti:
Juupa. Mun maailma murenee ajatuksesta, et jos joku tuntematon vela ei saa lapsia, mun lapsi ei saa kavereita😂 No on nyt harhat oman valintanne merkityksestä randomihmisten elämään! Mut jos se sit voimaannuttaa, niin uskokaa näin.
Hyvä jos sä oot niin fiksu ettet omaa tällaisia rajoittavia näkemyksiä. Valitettavasti Suomessakin on paljon niitä jotka ulisee kuinka "koulut suljetaan kun ei oo lapsia!?!" ja "kuka maksaa eläkkeet???". Tuossa on selvästi itsekäs motiivi muiden syyllistämiseen, eli haalia etuja itselleen ja lapsilleen, muiden kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Onhan, hyvänen aika, ihmisillä muitakin ihmissuhteita kuin lapset. Minulla suku ja ystävät. Tiedän saavani apua jos tarve. Mutta kun on tottunut elämään yksin ja pärjäämään, ei usein jos koskaan, tarvetta tule. On hienoa kun osaa ratkaista ongelmansa itse. Mielummin olen maksanut avusta ammattilaiselle kun vaivaan muita. Itse autan pyydettäessä vaikka naapuria.
Oletkin henkisesti kypsä, kun pystyt ajattelemaan näin. Kaikki ei siihen pysty.
Ainut tilanne missä perheellisenä olen saattanut vaikuttaa paasaavalta on se, kun lapseton ihminen esittää tietävänsä mitä lapsiperheellisten elämä on ja perustelee sillä lapsettomuuttaan. Saatan korjata siihen, että meillä elämä on ihan päin vastaista ja olen onnellinen siitä, että käännyin lopulta lasten hankkimisen puolelle, sillä itselleni perhe-elämä on ollut ihanaa. Ehkä se vaikuttaa silloin käännyttämiseltä, vaikka itse en olisi avannut aihetta alunperinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomissa ei ole mitään vikaa. Jokaisen täytyy kuitenkin ymmärtää, että hyvinvointiyhteiskunta ei kestä kauaa ja sitten vain rikkaimmilla lapsettomilla on varaa saada hoitoa. Ainakin toivottavasti omat lapset pitävät minusta jotenkin huolta. Ainiin... Eutanasia otetaan pian käyttöön, jolloin vanhustenhoidosta päästään.
Itsekästä odottaa tai vaatia, että omat lapset alkavat palkattomiksi lähihoitajiksi. Kai heillä on omakin elämä? Sitä varten käydään töissä ja kerätään rahaa vanhuuden turvaksi. Mihin rahat on käytetty elämän aikana jos pitää alkaa lapsilta vaatimaan ilmaista työpanosta?
Kuka olettaa lastensa olevan palkattomia lähihoitajia? En minä ainakaan. Mut toki tiedän, että he valvovat minun etujani siinä vaiheessa, kun en enää itse kykene. Ja auttavat tarvittaessa, kuten me kaikki nyt autamme elossa olevia suvun vanhimpia.
Toki toivon, että kaikki saavat samat avut, oli lapsia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomissa ei ole mitään vikaa. Jokaisen täytyy kuitenkin ymmärtää, että hyvinvointiyhteiskunta ei kestä kauaa ja sitten vain rikkaimmilla lapsettomilla on varaa saada hoitoa. Ainakin toivottavasti omat lapset pitävät minusta jotenkin huolta. Ainiin... Eutanasia otetaan pian käyttöön, jolloin vanhustenhoidosta päästään.
Itsekästä odottaa tai vaatia, että omat lapset alkavat palkattomiksi lähihoitajiksi. Kai heillä on omakin elämä? Sitä varten käydään töissä ja kerätään rahaa vanhuuden turvaksi. Mihin rahat on käytetty elämän aikana jos pitää alkaa lapsilta vaatimaan ilmaista työpanosta?
Tuo on aika kummallinen odotus. Paljonko itse teette omien vanhempienne hyväksi? Tai he tai te isovanhemipenne? Vanhainkodit ovat täynnä vanhuksia jotka eivät välttämättä saa edes joulukorttia jälki
Teemme kaiken, mitä tehtävissä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia tulee kaduttamaan kos ei symnytä lapsia
Jep absoluuttinen totuus
No eivät naiset minään ryhmänä mitään kadu, on lapsia tai ei. Yksilöinä sit joku voi katua kumminpäin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa katkeraa tekstiä. 🤣 Herää epäilys, millainen ihminen sanoo näin? Henkilö joka menetti parhaat vuotensa, ei päässyt elämään vapaasti omaa elämää, teki lapset väärän puolison kanssa (koska oli kiire saada fomo-vauva), lapsiperhe-ero, kotona koko ajan sotkua ja lemua, alakerta roikkuu synnytyksestä johtuen...?
Tai sit ihan vaan provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät?
Hän vain projisoi omia pelkojaan. Oikeasti ei tunne ensimmäistäkään velaa elämässään.
Eihän vela mitään kadu. Eihän sellainen ole vela, joka katuu...
Vierailija kirjoitti:
Ainut tilanne missä perheellisenä olen saattanut vaikuttaa paasaavalta on se, kun lapseton ihminen esittää tietävänsä mitä lapsiperheellisten elämä on ja perustelee sillä lapsettomuuttaan. Saatan korjata siihen, että meillä elämä on ihan päin vastaista ja olen onnellinen siitä, että käännyin lopulta lasten hankkimisen puolelle, sillä itselleni perhe-elämä on ollut ihanaa. Ehkä se vaikuttaa silloin käännyttämiseltä, vaikka itse en olisi avannut aihetta alunperinkään.
Harva ihminen on ollut autokolarissa tai tippunut lentokoneesta. Pitääkö ihmisen itse olla autokolarissa tai tippua lentokoneesta, jotta hänellä on oikeus kertoa mielipide asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva ihminen on ollut autokolarissa tai tippunut lentokoneesta. Pitääkö ihmisen itse olla autokolarissa tai tippua lentokoneesta, jotta hänellä on oikeus kertoa mielipide asiasta?
Terve ja järkevä ihminen ymmärtää, että omiin kuvitelmiin ja vääriin uskomuksiin perustuva "mielipide" ei oikeasti ole mielipide eikä ainakaan ääneen lausumisen arvoinen. Mielipide on mahdollinen ainoastaan jos ymmärtää mistä puhuu, ja ilman omakohtaista kokemusta ymmärrys on aina vajavainen.
Vaimoni on vela. Itsekin tietysti olen. Kohta 40 vuotta. Perheelliset naiset kysyvät minulta joskus onko vaimoni aina noin iloinen ja onnellinen.
Tällainen anekdootti tähän asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Terve ja järkevä ihminen ymmärtää, että omiin kuvitelmiin ja vääriin uskomuksiin perustuva "mielipide" ei oikeasti ole mielipide eikä ainakaan ääneen lausumisen arvoinen. Mielipide on mahdollinen ainoastaan jos ymmärtää mistä puhuu, ja ilman omakohtaista kokemusta ymmärrys on aina vajavainen.
Eli autokolarin haitallisuudesta tai lentokoneesta putoamisen inhottavuudesta ei voi puhua mitään, ellei ole itse joutunut autokolariin tai tippunut lentokoneesta, koska se on vain mielipide? 😂
Oot sie hauska!
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on vela. Itsekin tietysti olen. Kohta 40 vuotta. Perheelliset naiset kysyvät minulta joskus onko vaimoni aina noin iloinen ja onnellinen.
Tällainen anekdootti tähän asiaan.
Onnea velapariskunnalle. 👌
Ehkä semantiikkaa, mutta sanotaan nyt kuitenkin: Onhan teilläkin perhe, johon ainakin te kaksi kuulutte (ehkä myös muut lähisukulaiset koet perheeksesi?) Perheessänne ei vain ole lapsia.
Syy, miksi yritin saada siskoni ajattelemaan toisin, oli se, että elämää kannattaa ajatella kokonaisuutena. Yhtenä hetkenä olet menevä 35 vee ja nautit lapsettomuudesta.
Seuraavassa vaiheessa olet 45 ja huomaat, että muut eivät ehdi bile- tai reissukaveriksi, kun he järjestävät rippi- ja ylioppilasjuhlia yms yms perhearkea.
Sitten olet 55 ja yksin. Muut hehkuttavat mummoutta ja heille on alkanut uusi mielenkiintoinen elämänvaihe. Sinä olet pahimmassa tapauksessa tosi yksinäinen.
Lapset ovat elämän rikkaus, vaikka haasteellisiakin aikoja on, mutta tavallisella maalaisjärjellä varustettu selviää niistä kyllä helposti. Ja kuka käskee tekemään kolmea lasta, jos eväät eivät riitä? Ilman lapsia jää niin monesta asiasta ja tunteesta paitsi. Kun pienet pulleat kädet halaavat ja sanovat äiti, kukaan ei rakasta eikä tarvitse sinua, kuten oma lapsesi. Sitä tunnetta on vaikea selittää muille.
Muita kuin siskoani en ole yrittänyt käännyttää, se on jokaisen oma asia, eikä kaikista ole äidiksi
t. äidiksi vasta 35 vuotiaana, epäröivänä haluanko lapsia ja onko minusta äidiksi
Vierailija kirjoitti:
Syy, miksi yritin saada siskoni ajattelemaan toisin, oli se, että elämää kannattaa ajatella kokonaisuutena. Yhtenä hetkenä olet menevä 35 vee ja nautit lapsettomuudesta.
Seuraavassa vaiheessa olet 45 ja huomaat, että muut eivät ehdi bile- tai reissukaveriksi, kun he järjestävät rippi- ja ylioppilasjuhlia yms yms perhearkea.
Sitten olet 55 ja yksin. Muut hehkuttavat mummoutta ja heille on alkanut uusi mielenkiintoinen elämänvaihe. Sinä olet pahimmassa tapauksessa tosi yksinäinen.
Lapset ovat elämän rikkaus, vaikka haasteellisiakin aikoja on, mutta tavallisella maalaisjärjellä varustettu selviää niistä kyllä helposti. Ja kuka käskee tekemään kolmea lasta, jos eväät eivät riitä? Ilman lapsia jää niin monesta asiasta ja tunteesta paitsi. Kun pienet pulleat kädet halaavat ja sanovat äiti, kukaan ei rakasta eikä tarvitse sinua, kuten oma lapsesi. Sitä tunnetta on vaikea selittää muille.
Muita
Ei kukaan vela biletä 45 vuotiaana. Elämässä on paljon muutakin sisältöä kuin lapset ja bileet.
Aina, kun kuulen, että jollakin ei ole lapsia, tulee väistämättä tunne, että voi harmi onpa ikävää. En koskaan muista, että on tosiaan ihmisiä, jotka ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Näistä yleensä ajattelen, että he häpeävät tietoisesti jotain omaa geeniään ja jättävät sen vuoksi lapsettomuuden kokematta.
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun kuulen, että jollakin ei ole lapsia, tulee väistämättä tunne, että voi harmi onpa ikävää. En koskaan muista, että on tosiaan ihmisiä, jotka ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Näistä yleensä ajattelen, että he häpeävät tietoisesti jotain omaa geeniään ja jättävät sen vuoksi lapsettomuuden kokematta.
Jos geenit eivät ole kohdallaan, eikö ole hyvä, että niitä ei levitetä?
Itse olen aika menestynyt elämässäni, mutta geenit johtivat elämää, jossa on ollut paljon kärsimystä ja taistelua. En halua antaa tällaista elämää jälkeläisilleni vaikka he ehkä ulkoisesti hyvin pärjäisivätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli autokolarin haitallisuudesta tai lentokoneesta putoamisen inhottavuudesta ei voi puhua mitään, ellei ole itse joutunut autokolariin tai tippunut lentokoneesta, koska se on vain mielipide? 😂
Oot sie hauska!
Siinä missä muille perhe-elämä on iloinen seikkailu etelänlomalle, sinä näet vain mahdollisuuden lentokoneen putoamiseen ja ajattelet tietäväsi kaiken ja uskottelet, että perheellisille kokemus on pelkkää putoamista minkä sinä kaikkitietävänä ymmärrät jättää välistä?
Onhan, hyvänen aika, ihmisillä muitakin ihmissuhteita kuin lapset. Minulla suku ja ystävät. Tiedän saavani apua jos tarve. Mutta kun on tottunut elämään yksin ja pärjäämään, ei usein jos koskaan, tarvetta tule. On hienoa kun osaa ratkaista ongelmansa itse. Mielummin olen maksanut avusta ammattilaiselle kun vaivaan muita. Itse autan pyydettäessä vaikka naapuria.