Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (395)

Vierailija
161/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkäpä tuossa tarkoitettiin sitä, että vastuu lapsiperheiden tuista ja palveluista on ulkoistettu veloille, vaikka he eivät ole lasten vanhempia, joilla on ensisijainen vastuu perheen elatuksesta. Veloille ei ole mitään yhteiskunnan tukia, jolla he saisivat takaisin muille maksamiaan rahoja. Tämä on vain yksisuuntainen tie, jossa velat ovat nettomaksajia.

Se on jännä homma että veloja kyllä haukutaan ties mistä, mutta velojen rahat kyllä kelpaa."

Kuinka pihalla olet?! Lapset ja lapsen lapset maksaa eläkkeet ja hoidot. Ja summat ovat paljon isompia kuin jotkut lapsilisät! Eläkerahastoista maksetaan eläkeistä hieman reilu 10%:ia. Lähes 90%:ia tulee työssäkäyvien eläkemaksuista. Ja kun työeläkkeitä maksetaan Suomessa yli 36 miljardia, niin joku Kelan lapsilisiä maksetaan joku 1,3 miljardia! Päälle ne vanhuuden kalliit hoidot ja niitä lääkäreitä, lähihoitajia ja sairaanhoitajiakin pitää olla niitä tekemässä!

Vierailija
162/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeruus saa ihmisen möläyttelemään jos vaikka mitä. Väsyneet perheenäidit ja -isät ovat niitä joita muiden toisenlaiset valinnat ahdistavat. Tunnen lähinnä sääliä.

Minä olen se joka kirjoitti kommentin jota lainasit. Olen vela ympäristösyistä. En hauku ketään selän takana mistään syystä. Paitsi niitä jotka ahdistelevat veloja päätöksestään, kuten tein siinä kommentissani.

Ai et hauku? Et toosin kertonut mitä sulle möläytettiin katkerana (mistä?), väsyneenä ja ahdistuneena.

Onko kysymys siitä että "miksi olet vela" ahdistelua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas yksi asiasta jauhaja.

Ja tässä taas onnellinen äiti.

Vierailija
164/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ehkäpä tuossa tarkoitettiin sitä, että vastuu lapsiperheiden tuista ja palveluista on ulkoistettu veloille, vaikka he eivät ole lasten vanhempia, joilla on ensisijainen vastuu perheen elatuksesta. Veloille ei ole mitään yhteiskunnan tukia, jolla he saisivat takaisin muille maksamiaan rahoja. Tämä on vain yksisuuntainen tie, jossa velat ovat nettomaksajia.

Se on jännä homma että veloja kyllä haukutaan ties mistä, mutta velojen rahat kyllä kelpaa."

Kuinka pihalla olet?! Lapset ja lapsen lapset maksaa eläkkeet ja hoidot. Ja summat ovat paljon isompia kuin jotkut lapsilisät! Eläkerahastoista maksetaan eläkeistä hieman reilu 10%:ia. Lähes 90%:ia tulee työssäkäyvien eläkemaksuista. Ja kun työeläkkeitä maksetaan Suomessa yli 36 miljardia, niin joku Kelan lapsilisiä maksetaan joku 1,3 miljardia! Päälle ne vanhuuden kalliit hoidot ja niitä lääkäreitä, lähihoitajia ja sairaanhoitajiakin pitää olla niitä tekemässä!

Lapsilisäkö on ainut verokustannus lapsiperheille? :D

Apua.

Vierailija
165/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velojen verorahoja ei ole millään tavalla korvamerkitty lapsiperheille.

Mutta lapsiperheet käyttävät verorahoja tolkuttoman määrän vuosittain. Velan lapsi käyttää niistä 0 euroa, koska häntä ei ole olemassa.

Jep. Palstan velat käsittää tän kuvion paremmin kuin taloustieteilijät ja tutkijat. 

Vierailija
166/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verot kerätään menoja varten.

Menoja on korvamerkitty vain lapsiperheille, mutta yhtään menoa ei ole korvamerkitty vain veloille.

Etkö näe tässä ristiriitaa tasa-arvon kannalta että ihmisiä erotellaan lapsiluvun perusteella?

Kaikki ymmärtää että syrjintä on väärin seksuaalisen suuntautumisen, ihonvärin yms perusteella mutta miksi syrjintä on ok, jos on lapseton? 

Selittäkää järjellä.

Vierailija
167/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman aiheen vierestä mutta tuli mieleeni joidenkin mielipide että vasta lapset tekevät naisesta oikean naisen, sanovatkohan he niin myös tahattomasti lapsettomille.

Vierailija
168/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkeruus saa ihmisen möläyttelemään jos vaikka mitä. Väsyneet perheenäidit ja -isät ovat niitä joita muiden toisenlaiset valinnat ahdistavat. Tunnen lähinnä sääliä.

Mietin vaan, miksi velana sinua harmittaa, jos joku saa kaveri saa lapsen? Sitähän tuossa velat valittivat myös, häiritsee muiden valinnat heitä.

Surullista että olet mennyt lisääntymään. Sinulla on lukemisen ( toivottavasti ainoa vika) ymmärryksen puute.

Vierailija
169/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se joka kirjoitti kommentin jota lainasit. Olen vela ympäristösyistä. En hauku ketään selän takana mistään syystä. Paitsi niitä jotka ahdistelevat veloja päätöksestään, kuten tein siinä kommentissani.

Ai et hauku? Et toosin kertonut mitä sulle möläytettiin katkerana (mistä?), väsyneenä ja ahdistuneena.

Onko kysymys siitä että "miksi olet vela" ahdistelua?

Lue tätä keskustelua niin näet mitä veloista puhutaan. 

Omaa päätöstäni on kyseenalaistettu monesti, mikä kertoo vähättelystä ja halveksinnasta. Tosin tiedän jo että se johtuu katumuksesta, joten olen oppinut suhtautumaan möläyttelijöihin empaattisesti.

Vierailija
170/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tuo vapaaehtoista lapsettomuuttani aktiivisesti esiin. Ainoastaan, jos joku utelee aiheesta, vastaan, ettei lapsia ole, koska en niitä halua. En selittele mitenkään. 

Tästä johtuen minua ei kukaan ole aiheen tiimoilta ahdistellut, eikä veluuttani arvostellut. Tilanne olisi varmaan eri, jos pitäisin meteliä elämäntavastani. Kyllä itsekin saatan näpäyttää ihmiselle, joka valittaa lapsiperhe-elämän raskautta/yrittää myydä sitä minulle ainoana tai parhaana tapana elää. Jokainen tekee omat valintansa, eikä sen pitäisi kenenkään takapuolta hiertää, jos toinen on päätynyt erilaisiin ratkaisuihin kuin itse, muttei omia arvoja ja valintoja ole tarpeen myöskään tuoda esiin muuten kuin kysyttäessä ja jos niin päätyy tekemään, on oltava valmis ottamaan vastaan kritiikkiä.

Lapsen vanhempia on turha näpäyttää, koska he eivät enää voi valita lapsettomuutta. 

Vierailija
171/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman aiheen vierestä mutta tuli mieleeni joidenkin mielipide että vasta lapset tekevät naisesta oikean naisen, sanovatkohan he niin myös tahattomasti lapsettomille.

En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan noin yhtään kellekään. En ole ylipäätään kuullut kenenkään ajattelevan noin. 

Vierailija
172/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas yksi asiasta jauhaja.

Ja tässä taas onnellinen äiti.

Kiva kun olet, kaikille ei äitiyttä suoda.

Vierailija
173/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan noin yhtään kellekään. En ole ylipäätään kuullut kenenkään ajattelevan noin. 

Siispä kukaan ei ole ikinä sanonut kellekään noin, eikä ilmiötä ole olemassa. Koska sinä.

Vierailija
174/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaen huomioon miten vanhenevat vanhempani ovat aika yksinäisiä muuten ja pitävät vain toisilleen seuraa ja tuntuvat haluavan että me lapset käydään usein kylässä, tuleehan sitä mietittyä että mites sitten itsellä siinä 70v kieppeillä kun ketään kyläilijöitä ei ole ja virun vain yksikseni vaivoineni. Vaikka nyt nuorena ja terveenä onkin mukavaa. Mutta eipä niitä lapsia väkisin kannata tehdä jos todellakin tuntuu siltä että ei.

Minä en osaa ajatella noin itsekkäästi, että pitäisi tehdä liikakansoitetulle pallolle lisää ihmisiä jotta en itse ehkä mahdollisesti olisi ihan niin yksinäinen vanhana. Siksi olen vela.

Kylläpä olet messias. Eiköhän se syy ole ihan itsekäs sinullakin vaikkakin toisesta syystä, koska on vain mukavampaa, halvempaa ja helpompaa olla ilman niitä mukeloita.

Vierailija
175/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kenenkään verorahoja korvamerkitty.

Paitsi seuraavan sukupolven pitää maksaa edellisen eläkkeet.

Vierailija
176/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av:lla on ollut paljon tälläisiä kommentteja.

Vierailija
177/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menoja on korvamerkitty vain lapsiperheille, mutta yhtään menoa ei ole korvamerkitty vain veloille.

Etkö näe tässä ristiriitaa tasa-arvon kannalta että ihmisiä erotellaan lapsiluvun perusteella?

Kaikki ymmärtää että syrjintä on väärin seksuaalisen suuntautumisen, ihonvärin yms perusteella mutta miksi syrjintä on ok, jos on lapseton? 

Selittäkää järjellä.

Lapsia hankkineet joutuvat maksamaan yhtä suuret työeläkemaksut palkoistaan kuin vapaamatkustajat, jotka maksattavat omat eläkkeensä muiden lapsilla. Epäreilua on. Mitä menoja veloilla muuten on, mitä lapsiperheillä ei ole? Mihin menoihin kaipaisit veloille korvamerkittyjä tukia?

Vierailija
178/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nämä vapaaehtoisesti lapsettomat ovat niitä, jotka eniten arvostelevat muita ja ovat kateellisia. Onhan se säälittävää kun keski-ikäinen nainen elää unelmaansa jossain punk keikalla parikymppisten opiskelijoiden seassa! 🐵

Taidat olla itse kateellinen kun et pääse keikalle koska joudut kääntelemään kakkavaippoja yötä myöten. 😇

Yo  kommentti on juurikin sellanen mitä velat sylkee suustaan. Se lapsi ei kauhean kauan vaipoissa edes ole. Aika monet myös kasvaa yli tosta siideripissis-vaiheesta. Toiset taas ei.

Vierailija
179/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.

Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄

Ei varmaan niin katkera, kuin lisääntynyt olisi, kun yksin pitää sitten lopuksi ne lapsetkin hoitaa. Vela siirtyy eteenpäin, ilman riitoja huoltajuudesta jne. Miehet nyt ovat tuollaisia tuuliviirejä, joten heihin ei naisten pidä luottaa. Siksikin velana on helppo olla, ei ainakaan jää riippakiveksi moisia valehtelijoita! 

Vierailija
180/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää järjellä.

Lapsia hankkineet joutuvat maksamaan yhtä suuret työeläkemaksut palkoistaan kuin vapaamatkustajat, jotka maksattavat omat eläkkeensä muiden lapsilla. Epäreilua on. Mitä menoja veloilla muuten on, mitä lapsiperheillä ei ole? Mihin menoihin kaipaisit veloille korvamerkittyjä tukia?

Olen eri mutta kommentoin kuitenkin.

Tahattomasti lapsettomat ovat sitten myös näitä "vapaamatkustajia".

Tiesitkö että minäkin olen maksanut edellisen sukupolven eläkkeitä?

Tulen toimeen omillani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi