Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (395)

Vierailija
121/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.

Mutta ei vapaaehtoisesti lapseton.

Opettele perusasiat ennen kuin kommentoit.

Semantiikkaa. 

Itse koen, että olin opiskeluaikani vapaaehtoisesti lapseton, koska en halunnut lapsia vielä silloin.

Tällä perusteella voisin sanoa, että koin olevani lesbo sinkkuna, kun en vielä ollut parisuhteessa miehen kanssa. Parisuhteen alettua miehen kanssa minusta tuli hetero. Samoin mieheni voi kertoa olleensa homo niin kauan, kun eli sinkkuna ilman naista, jolloin hänestä(kun) tuli hetero.

Mitä sinä selität? No tunsitko sinä olevasi lesbo?   Kysy myös mieheltäsi, että kokiko hän sinkkuna olleensa homo? Tämä edellinen kirjoittaja kertoi kokeneensa, että oli vapaaehtoisesti lapseton?

Vierailija
122/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai oikeen veloja! Viddu, kasvakaa aikuisiksi!

Perustele kommenttisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä katsoo lähipubin terassilla näitä keski-ikäisiä "vapaaehtoisesti" lapsettomia, niin olen onnellinen etteivät ole lisääntyneet. Kaikille ei vain sovi vastuunkanto. 

Yhtä väärin sinun mielestäsi on varmaan nuorena lisääntyneet, joilla on taas keski-iässä aikaa istua halutessaan terassilla? Ainoa oikea elämänpolku on siis elää "vapaa ainutkertainen nuoruus", sitten kaksi lasta, farmariauto, omakotitalo ja kultainen noutaja? Normi on edelleen vahva. T. Kaksikymppisenä lisääntynyt, joka on kuullut tarpeeksi "säälittävintä nelikymppisistä, jotka etsivät pubissa menetettyä nuoruuttaan" 😁 Joo ja sori, meni vähän ohi ketjun aiheen

Vierailija
124/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.

Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄

Tietenkin on katkera kun toinen on pettänyt luottamuksen. Esitti olevansa vela, mutta olikin aidallaistuja/tahattomasti lapseton.

Tällaisten tuuliviirien takia deittimarkkinat ovat veloille hankalia. 

Vierailija
125/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.

Tuskin hän on kuitenkaan katkera lapsettomuudestaan vaan siitä, että tuhlasi yli 15v elämästään valehtelevaan paskaan. 

Vierailija
126/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisiä pisteytettäisiin taitojen ja älykkyyden mukaan, niin keskimäärin velat olisivat häntäpäässä.

Millä perusteella?-vela

Vierailija
127/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on katkera kun toinen on pettänyt luottamuksen. Esitti olevansa vela, mutta olikin aidallaistuja/tahattomasti lapseton.

Ei hän varmaa mikään tuuliviiri ollut, ei ollut vain sopivaa naista löytynyt lastensa äidiksi. Onneksi sai kokea lopulta isyyden.

Vierailija
128/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannta lähteä väittelyn tielle, lisääntyjät saavat rauhassa pilata elämänsä ja aivan se ja sama mitä ajattelevat lapsettomuudesta.

t: vela M59

Ei kannata lähteä väittelyn tielle, siitä olen samaa mieltä. Ei myöskään ole asiallista tai tyylikästä lähteä epäkunnioittavan arvostelun tielle. Itselläni on lapsi ja hän on minulle tärkeintä maailmassa. Minulla on myös ystäviä, jotka eivät koskaan hanki lapsia. Se on heidän valintansa ja kunnioitan heidän valintojaan, en arvostele tai tenttaa miksi tämä valinta on tehty. En ole myöskään koskaan kuullut heidän sanovan, että minä olen pilannut elämäni, koska hekin fiksuina ihmisinä kunnoittavat minua. Olennaista ei ole se mitä valintoja kukakin tekee, olennaista on toisten ihmisen kunnoittaminen. Sen luulisi jo tuohon ikään oppineen.

Hyvin sanottu :)

Vierailija
129/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä katsoo lähipubin terassilla näitä keski-ikäisiä "vapaaehtoisesti" lapsettomia, niin olen onnellinen etteivät ole lisääntyneet. Kaikille ei vain sovi vastuunkanto. 

Ne lähipubissa notkuvat tuskin on läheskään kaikki kovin vapaaehtoisesti lapsettomia. Pitää erottaa myös fyysisistä syistä tai elämänkulusta johtunut lapsettomuus siitä että se on oikeasti vapaaehtoinen valinta. 

Veikkaan että suurinosa, ehkä kaksikolmasosaa henkilöistä, jotka pitävät itseään vapaaehtoisesti lapsettomina, eivät todellisuudessa sitä ole millään tavalla vapaaehtoisesti. Heillä ei käytännössä ole muuta mahdollisuutta kuin lapsettomuus! Syitä: ei ole

Mitäs helvetin vastuullisuutta on maksattaa lapsiensa koulutus, terveydenhuolto, mahdolliset erikoishoidot jne. mukaan lukien lapsilisät, toisilla? Että maksakaapa itse ne, koska itse olette tietoisesti ja vapaaehtoisesti lisääntyneet, eiks je?

Jos olet noin pihalla talouden realiteeteistä, niin minä hieman avaan sinulle asioita.

Yhden lapsen kasvattaminen syntymästä parikymppiseksi kustantaa noin 100 000-150 000 euroa kaiken kaikkiaan perheelle. Meillä on niitä kolme. Sen mitä yhteiskunta niihin satsaa, saa yhteiskunta takaisin verorahoilla. Et taida olla tietoinen, kuinka suurissa ongelmissa Suomi on matalan syntyvyyden ja kestävyysvajeen takia. Niiden minun lapsien sukupolvi ja heidän lapsien sukupolvi pitäisi 85%:ia pystyä maksamaan sinunkin eläkkeistä ja kokonaan sinun vanhuuden hoidot! Tämän takia yhteiskunta lapsiin investoi!

Vierailija
130/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sherlock ilmoittautui. :D

No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?

Vapaaehtoisesti lapseton (childfree) ei halua lapsia koskaan, eikä myöskään siksi saa niitä koskaan.

Se on eri asia kuin olla lapsettomana (childless) parikymppisenä, koska koulut pitää saada ensin alta pois.

Lapseton vs. lapsivapaa = kaksi eri käsitettä

Ihmisillä mielipiteet muuttuu! Voi vaikka löytyä uusi nainen tai mies ja hänen kanssa haluaakin lapsia! Nykypäivänä ihminen voi vaihta

"Kun sitten se ei ole OIKEA vela, EI OLE KOSKAAN OLLUTKAAAAAAAAAN"

Vierailija
131/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään.

No tämähän on ihan arkipäivää esim. lestadiolaisille työpaikoilla! Tai nuorille vanhemmille ainakin pk-seudulla, kun nuori vanhemmuus ei ole yhteiskunnassamme normi. 

Missä tynnyrissä oikein elätte? Avainsanat taitaa olla aloituksen: ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa 

Kaikki yli 2-3 lasta ylittävää ja tuon ikäluokan ulkopuolista lisääntyjää elää eri todellisuudessa. 

Vierailija
132/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän varmaa mikään tuuliviiri ollut, ei ollut vain sopivaa naista löytynyt lastensa äidiksi. Onneksi sai kokea lopulta is

EIkä halunnut kertoa puolisolleen sitä että salaa hinkuu isäksi. Sen sijaan tuhlasi velan aikaa joka luuli avioituneensa velan kanssa. Tätä kutsutaan pettämiseksi ja huijaamiseksi.

Varminta olisi tapailla vain sterin/vasektomian hankkineita mutta deittiäpeissä ei tällaista mahdollisuutta ole.

Vierailija
133/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tällaista 30-40v ihmisten 1-2 lasta vs. velat-mittelöä. 

Vierailija
134/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi kehuskelemaan "kuka maksaa eläkkeet" argumentilla, koska valtio maksaa lapsiperheille miljardien edestä palveluita ja tukia, mutta veloille on tasan tarkkaan NOLLA vain veloille suunnattua tukea/palvelua.

Pikemminkin pitäisi kysyä, milloin alkaa kunniavelan maksu veloille koska he ovat uhrautuneet maksamaan muiden palveluita näinkin pitkään saamatta itse vastinetta. Perhesuunnitteluvähennys, lapsettomuuslisä yms. rahallinen korvaus?

Meinaat, että yksikään perheellinen ei käy töissä ja maksa veroja?

Vierailija
135/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?

Vapaaehtoisesti lapseton (childfree) ei halua lapsia koskaan, eikä myöskään siksi saa niitä koskaan.

Se on eri asia kuin olla lapsettomana (childless) parikymppisenä, koska koulut pitää saada ensin alta pois.

Ihmisillä mielipiteet muuttuu! Voi vaikka löytyä uusi nainen tai mies ja hänen kanssa

Kun sitten se ei ole OIKEA vela, EI OLE KOSKAAN OLLUTKAAAAAAAAAN

Ihmisten mielipiteet muuttuu. Mekin käytettiin ehkäisyä suhteen alussa neljä vuotta. Ei edes puhuttu lasten hankinnasta. Sitten valmistuttiin, saatiin työpaikat, ostettiin ensimmäinen asunto ja alettiin juttelemaan siitä. Oltiin siis veloja molemmat jotain 27 vuotta elämämme alusta.

Vierailija
136/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne lähipubissa notkuvat tuskin on läheskään kaikki kovin vapaaehtoisesti lapsettomia. Pitää erottaa myös fyysisistä syistä tai elämänkulusta johtunut lapsettomuus siitä että se on oikeasti vapaaehtoinen valinta. 

Veikkaan että suurinosa, ehkä kaksikolmasosaa henkilöistä, jotka pitävät itseään vapaaehtoisesti lapsettomina, eivät todellisuudessa sitä ole millään tavalla vapaaehtoisesti. Heillä ei käytännössä ole muuta mahdollisuutta kuin lapsettomuus! Syitä: ei ole kumppania, taloudellinen tilanne, mielenterveys- ja

Älä viitsi esittää tyhmempää kuin olet. Velat maksavat veroina sinun per s h e d el mie si pelit ja vehkeet. Olisit kiitollinen. Aion porsastella sinun kakarasi hoidettavana aikanaan hoitokodissa kuin kuningas.

Vierailija
137/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen kasvattaminen syntymästä parikymppiseksi kustantaa noin 100 000-150 000 euroa kaiken kaikkiaan perheelle. Meillä on niitä kolme. Sen mitä yhteiskunta niihin satsaa, saa yhteiskunta takaisin verorahoilla. Et taida olla tietoinen, kuinka suurissa ongelmissa Suomi on matalan syntyvyyden ja kestävyysvajeen takia. Niiden minun lapsien sukupolvi ja heidän lapsien sukupolvi pitäisi 85%:ia pystyä maksamaan sinunkin eläkkeistä ja kokonaan sinun vanhuuden hoidot! Tämän takia yhteiskunta lapsiin investoi!

1. Oletat että lapset tulisivat olemaan nettomaksajia tai että lapsillesi olisi edes vakityötä tulevaisuudessa. Mihin oletuksesi perustuu?

2. Kun syytät veloja siitä että he maksattavat eläkkeensä muiden lapsilla, niinhän sinäkin teet. Miksi sinä saat maksattaa eläkkeesi? Eikö se ole itsekästä tehdä lapsia jotta saa itselleen rahallista etua muiden maksamana?

3. Vapaaehtoinen lapsettomuus on kansainvälisesti tunnustettu ihmisoikeus jonka Suomikin on hyväksynyt. Miksi vastustat velojen ihmisoikeuksia?

Vierailija
138/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hän olisi katkera, jos on vela?

Vierailija
139/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän varmaa mikään tuuliviiri ollut, ei ollut vain sopivaa naista löyt

EIkä halunnut kertoa puolisolleen sitä että salaa hinkuu isäksi. Sen sijaan tuhlasi velan aikaa joka luuli avioituneensa velan kanssa. Tätä kutsutaan pettämiseksi ja huijaamiseksi.

Kyllä ihmisellä on oikeus mistä tahansa asiasta vaihtaa mielipidettä! Ei täällä maailmassa minkään mielipiteen tarvitse olla kiveenhakattu! Se velana olo voi hyvin vahvasti liittyä siihen kyseiseen parisuhteeseen ja kumppaniin, taloudelliseen tilanteeseen. Vaikka rakastaisi jotain, niin tietää, että lapsia tähän parisuhteeseen ei kannata hankkia. Toisen kumppanin kanssa tilanne voi muuttua radikaalisti!

Vierailija
140/395 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä mielipiteet muuttuu! Voi v

Eli et ole koskaan ollut vela. Ihminen ei ole mikään VELA, jos se on alle 27-vuotiaana ollut sitä mieltä ettei halua lapsia, ja sitten 27v eteenpäin alkaa haluamaan. 

-äiti 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä