Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (251)

Vierailija
201/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt löytyy jo maita, joissa lapsien hankinta näkyy omassa eläkkeessä. Tämä toivottavasti tuodaan Suomeenkin. Eihän se täydellisesti sitä kompensoi, mutta voisi olla niin, että kahden lapsen vanhemmat saisivat täyden eläkkeen ja jos ei ole lapsia, niin heidän eläkkeensä olisi -20%:ia kertyneestä eläkkeestä. Tämä toisi tasapuolisuutta. Velat säästävät valtavan summan rahaa, koska heillä ei ole lapsia. Riittää pienempi asunto, kaikki lapsien kulut. He voivat itse säätää eläkepäiville paljon enemmän kuin lapsiperheiden vanhemmat.

Tasapuolisuuden vuoksi tähän pitäisi sitten sisällyttää jonkinlainen tulosvastuu. Jos ei olekaan onnistunut kasvattamaan tuottavaa veronmaksajaa vaan työkyvyttömän tukielätin, niin eläke olisikin sitten vaan -30% kertyneestä. Mikäli omasta lapsesta tuleekin linnakundi niin maksimissaan saisi 50% kertyneestä eläkkeestä. Ihan vastaavastihan tuo järjestelmä muuten rankaisee niitä, jotka olisi voineet haluta lapsia mutta ei ole siinä onnistuneet. 

Vierailija
202/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela, joka haluaa lapsiperheiden saamia tukia on vapaa hankkimaan lapsen. Jostain biologian kirjoista löytyy varmaan ohjeita, miten niitä tehdään.

Tasa-arvon nimissä reiluinta olisi että jos hankkii lapsen, saa lapsilisän, ja jos vela ei hanki lapsia, hän saa samansuuruisen korvauksen.

Tällöin ketään ei syrjitä koska kaikki saavat samansuuruisen edun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vela, joka haluaa lapsiperheiden saamia tukia on vapaa hankkimaan lapsen. Jostain biologian kirjoista löytyy varmaan ohjeita, miten niitä tehdään.

Tasa-arvon nimissä reiluinta olisi että jos hankkii lapsen, saa lapsilisän, ja jos vela ei hanki lapsia, hän saa samansuuruisen korvauksen.

Tällöin ketään ei syrjitä koska kaikki saavat samansuuruisen edun.

Onko vaikea ymmärtää, että vela on jo oman lapsilisänsä saanut lapsena. Miksi pitää vääntää?

Vierailija
204/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsettomista naisista tulee nelikymppisinä katkeria ja lihavia toisia arvostelevia ikäviä ihmisiä. Moni haisee kissankuselta pitkälle ja toiset ottavat kerrostaloyksiöönsä räksyttämän koiria jonkun (lapsen) korvikkeeksi. Kokoontuvat sitten iltaisin rakkiensa kanssa lähipuistoihin juoruamaan. Ja millaisia ilkimyksiä tuleekaan näistä lapsettomista norsuista yksinäisinä vanhuksia. On siinä filippiiniläisillä hoitajilla kestämistä. Osa tietty jatkaa teinityylillä baareissa aikaiseen lähtöönsä asti.

Siinä tyypillinen katkera velavihaaja, näitä valheellisia kommentteja saa täältäkin usein lukea.

Kommentin kirjoittaja saattaa olla itse vela, joka haluaa osoittaa väitteensä velojen arvostelemisesta ja haukkumisesta todeksi. Tämänkin aloituksen tekijä taitaa olla palstan vela-hullu,  joka tekee jatkuvasti näitä aloituksia siitä, kuinka ihanaa velan elämä on ja kuinka muka perheelliset näitä veloja kadehtii. Lehtiartikkeli on vanha,  vuodelta 2022, joten ei ole edes mikään ajankohtainen tutkimus kyseessä. Joten miksi aloitus?

Vierailija
205/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan "hehkuta elämäni" vaan ihan vaan elän. Välillä on suruja, enimmäkseen kuitenkin iloja ja nautin siitä millaiseksi omani on muodostunut. En ole onnellinen erityisesti siksi että olen lapseton, vaan siksi että olen ylipäätään tehnyt sellaiset valinnat elämässäni jotka ovat olleet minulle ne oikeat ja se on kyllä huomattavasti laajempi kokonaisuus kun tämä yksi yksittäinen valinta. Ei minun onnellisuuteni rakennu valitsemani lapsettomuuteni ympärille vaan sen kokonaisuuden mitä elämäni on. 

Vierailija
206/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaen huomioon miten vanhenevat vanhempani ovat aika yksinäisiä muuten ja pitävät vain toisilleen seuraa ja tuntuvat haluavan että me lapset käydään usein kylässä, tuleehan sitä mietittyä että mites sitten itsellä siinä 70v kieppeillä kun ketään kyläilijöitä ei ole ja virun vain yksikseni vaivoineni. Vaikka nyt nuorena ja terveenä onkin mukavaa. Mutta eipä niitä lapsia väkisin kannata tehdä jos todellakin tuntuu siltä että ei.

Minä en osaa ajatella noin itsekkäästi, että pitäisi tehdä liikakansoitetulle pallolle lisää ihmisiä jotta en itse ehkä mahdollisesti olisi ihan niin yksinäinen vanhana. Siksi olen vela.

Kylläpä olet messias. Eiköhän se syy ole ihan itsekäs sinullakin vaikkakin toisesta syystä, koska on vain mukavampaa, halvempaa ja helpompaa olla ilman niitä mukeloita.<

Miksi koet että olisin joku messias?

Syyni eivät ole itsekkäitä, suojelen luontoa päätökselläni.

Vierailija
207/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa kokemuksesta ettei kuolinvuoteella olla iloisia että olin vela. Päinvastoin, kadutaan ettei ole lapsenlapsia!. Lapset ja lapsenkapsrt käyvät saattohoidossa vanhempiensa luona. Se lohduttaa kuoleman lähestyessä.

On niin erilaisia tapoja mennä, ei voi tietää ennalta. Monet ovat nykyisin muistisairaita kuolinvuoteella, ei tunnisteta enää läheisiä ja vierailut ovat heille tärkeämpiä. Toki jos sairaus vie ns. ennenaikaisesti, on silloin varmasti lohtua. Mutta empaattinen varmaan suree ennemmin jälkeenjääviä kuin omaa muistoa. Sitten on hyvin erilaisia suhteita, jotka myös "epäonnistuessaan" voivat tuoda surua, jopa häpeää. Ei ole yhtä takuuvarmaa ratkaisua elämän läpivientiin.

Vierailija
208/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan "hehkuta elämäni" vaan ihan vaan elän. Välillä on suruja, enimmäkseen kuitenkin iloja ja nautin siitä millaiseksi omani on muodostunut. En ole onnellinen erityisesti siksi että olen lapseton, vaan siksi että olen ylipäätään tehnyt sellaiset valinnat elämässäni jotka ovat olleet minulle ne oikeat ja se on kyllä huomattavasti laajempi kokonaisuus kun tämä yksi yksittäinen valinta. Ei minun onnellisuuteni rakennu valitsemani lapsettomuuteni ympärille vaan sen kokonaisuuden mitä elämäni on. 

Se juuri näiden äitien tuntuu olevan vaikea ymmärtää. Että vaikka heillä elämä supistuu pyörimään ainoastaan sen oman jälkikasvun ympärillä, niin lapsettoman henkilön elämään silti mahtuu todella paljon muutakin kuin se lapsettomuuspäätös. 

Vierailija
209/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa kokemuksesta ettei kuolinvuoteella olla iloisia että olin vela. Päinvastoin, kadutaan ettei ole lapsenlapsia!. Lapset ja lapsenkapsrt käyvät saattohoidossa vanhempiensa luona. Se lohduttaa kuoleman lähestyessä.

Siis oletko kuollut vela ja kerrot tuonpuoleisuudesta kokemuksiasi? Vai mitä hourit? 🤣

Ps. Jos kokee yksinäisyyttä, kannattaa hankkia ystäviä ja vaikka puoliso niin ei ole niin yksinäistä. Tai käydä terapiassa jos on yksinäisyysfobiaa eikä kestä elää itsekseen.

Kirjoittaja on varmaan nähnyt ja seurannut henkilöitä jossain osastolla kuolinvuoteellaan. Ehkä sairaanhoitaja.

Se vanhuuden ajan yksinäisyys on varmaan yksi valtava asia. Kun kukaan ei käy, eikä välitä ja oman ikäluokan kavereista iso osa jo kuollut. Toinen iso asia on se, että vanhana tulee pohdittua sitä, mitä tähän maailmaan jättää. Normaaleilla ihmisillä on helpompaa, kun ne näkee lapsensa ja lapsenlapset. Lapsettomalla tuo aiheuttaa isoa tyhjyyden tunnetta, kun on kuolema lähestymässä ja ymmärtää, ettei jäljellä jää mitään. Ei edes yhtä ihmistä, joka muistaisi ja kaipaisi. Ei näe mitään jatkuvuutta.

Elämän tarkoitus on jatkuvuus, joka tarkoittaa syntymän ja kuoleman kiertoa. Jos joku ei jatka sukuaan, niin se ei ole biologian määritelmän mukaan edes elämää.

Vierailija
210/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tuo vapaaehtoista lapsettomuuttani aktiivisesti esiin. Ainoastaan, jos joku utelee aiheesta, vastaan, ettei lapsia ole, koska en niitä halua. En selittele mitenkään. 

Tästä johtuen minua ei kukaan ole aiheen tiimoilta ahdistellut, eikä veluuttani arvostellut. Tilanne olisi varmaan eri, jos pitäisin meteliä elämäntavastani. Kyllä itsekin saatan näpäyttää ihmiselle, joka valittaa lapsiperhe-elämän raskautta/yrittää myydä sitä minulle ainoana tai parhaana tapana elää. Jokainen tekee omat valintansa, eikä sen pitäisi kenenkään takapuolta hiertää, jos toinen on päätynyt erilaisiin ratkaisuihin kuin itse, muttei omia arvoja ja valintoja ole tarpeen myöskään tuoda esiin muuten kuin kysyttäessä ja jos niin päätyy tekemään, on oltava valmis ottamaan vastaan kritiikkiä.

En minäkään. Jos joku kysyy, niin vastaan vaan että mulla ei ole lapsia. En kerro edes mitään syytä. Aika harvoin myöskään tulee lisäuteluja asiasta, sen verran ihmisillä on onneksi yleensä käytöstapoja. Lapsettomuus voi olla joillekin hyvinkin kipeä asia.

Vierailija
211/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku katkera vela poistatti kommentin. Puhui mitrn perheellisiä haittaa kun ei pääse kakkavaippojen vaihtamisen takia keikoille.

Totesin vaan, osa ihmisistä kasvaa yli siitä siideripissis-ajasta. Toiset ei. 

Oli ilmeisesti liian osuva kommentti kun piti poistattaa. 

Tuollahan se sinun aivopierukommenttisi edelleen näkyy.

Kaikki eivät ole siideripissiksiä kuten sinä. Surullista jos ei keksi elämällään muuta tekemistä kuin pissistouhut tai vauvojen pullauttelu.

Vierailija
212/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko kuollut vela ja kerrot tuonpuoleisuudesta kokemuksiasi? Vai mitä hourit? 🤣

Ps. Jos kokee yksinäisyyttä, kannattaa hankkia ystäviä ja vaikka puoliso niin ei ole niin yksinäistä. Tai käydä terapiassa jos on yksinäisyysfobiaa eikä kestä elää itsekseen.

Kirjoittaja on varmaan nähnyt ja seurannut henkilöitä jossain osastolla kuolinvuoteellaan. Ehkä sairaanhoitaja.

Se vanhuuden ajan yksinäisyys on varmaan yksi valtava asia. Kun kukaan ei käy, eikä välitä ja oman ikäluokan kavereista iso osa jo kuollut. Toinen iso asia on se, että vanhana

Hölöhölö. Kutistat elämän tarkoituksen yhden biologisen vietin toteutumiseen. Ei kai tässä mitään eläimiä olla. Joillakin ihmisillä on muutakin sisältöä elämässään, kun pelkkä geenien jatkaminen.

Vierailija
213/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ehkäpä tuossa tarkoitettiin sitä, että vastuu lapsiperheiden tuista ja palveluista on ulkoistettu veloille, vaikka he eivät ole lasten vanhempia, joilla on ensisijainen vastuu perheen elatuksesta. Veloille ei ole mitään yhteiskunnan tukia, jolla he saisivat takaisin muille maksamiaan rahoja. Tämä on vain yksisuuntainen tie, jossa velat ovat nettomaksajia.

Se on jännä homma että veloja kyllä haukutaan ties mistä, mutta velojen rahat kyllä kelpaa."

Kuinka pihalla olet?! Lapset ja lapsen lapset maksaa eläkkeet ja hoidot. Ja summat ovat paljon isompia kuin jotkut lapsilisät! Eläkerahastoista maksetaan eläkeistä hieman reilu 10%:ia. Lähes 90%:ia tulee työssäkäyvien eläkemaksuista. Ja kun työeläkkeitä maksetaan Suomessa yli 36 miljardia, niin joku Kelan lapsilisiä maksetaan joku 1,3 miljardia! Päälle ne vanhuuden kalliit hoidot ja niit

Tiedätkö kuinka paljon menee rahaa lasten kouluttamiseen, terveydenhuoltoon, kouluruokaan, neuvolaan, harrastusyhdistysten tukemiseen yms?

Unohtui laskuista, kas kummaa.

Ikävää että nimittelet toisia katkeruuspäissäsi.

Vierailija
214/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän tuo on kaikki selvitetty ja selitetty:

Vierailija
215/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.

Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄

Tuskin hän on kuitenkaan katkera lapsettomuudestaan vaan siitä, että tuhlasi yli 15v elämästään valehtelevaan paskaan. 

Miksi tuon asian pitäisi millään tavalla häiritä tuota vela naista? Mieshän oli lapseton hänen kanssaan, kuten oli luvannut. Mitä se tälle vela naiselle enää kuuluu, että mitä mies jatkossa tekee.

No kyllähän se varmaan ottaa vähän pattiin, että ensin sitoudutaan toiseen sillä ajatuksella että ei haluta lapsia, ja sitten jätetään se toinen kuin nalli kalliolle ja lähdetään toisaalle lisääntymään.

Vierailija
216/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisella kokemuksella puhut?

Itse olen työskennellyt vanhusten kanssa jotka itkevät sitä etteivät lapset käy tarpeeksi usein katsomassa. Velat ovat tottuneet pärjäämään enemmän ja vähemmän omillaan.

Vierailija
217/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vanhuuden ajan yksinäisyys on varmaan yksi valtava asia. Kun kukaan ei käy, eikä välitä ja oman ikäluokan kavereista iso osa jo kuollut. Toinen iso asia on se, että vanhana

Kumma kun olen silti useammalta hoitajalta kuullut, että yksinäisimpiä ovat ne vanhukset joiden lapset ei koskaan käy siellä vanhainkodissa. Toisaalta taas olen itsekin ollut mukana saattohoitamassa lapsetonta vanhusta, jonka sängyn vierellä valvoi vuorotellen useampikin ystävä ja sukulainen. 

Vierailija
218/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella "kivat" Tälläiset riidat niille jotka ei terveydellisistä syistä pysty saamaan lapsia! On kipeä ja raskas asia ja jotkut perheelliset vielä nälvii ja weetuilee miks sulla ei ole lapsia!!?? Monta itkua itketty, en koe katkeruutta mutta surua. 

Vierailija
219/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä muille on, onko mulla lapsia vai ei? Ei minuakaan kiinnosta muiden lisääntyminen tai lisääntymättä jättäminen. Jokainen tekee tässä asiassa itselleen sopivimman valinnan. Kunhan on itse tyytyväinen elämäänsä, niin ei muilla pitäisi olla mitään nokan koputtamista asiaan.

Aina on ollut ja tulee olemaan ihmisiä, jotka haluaa lapsia ja perheen enemmän kuin mitään muita. Samoin niitä, joita lapset ovat viimeisenä toivelistalla. Epävakaat ajat voi vähän heiluttaa tuota suhdetta, mutta kyllä se aina lopulta tasaantuu. Väestönkasvussa on samanlainen harha, kuin ikuisessa talouskasvussa. Ei ole vaan mahdollista, koska resurssit ei riitä, eikä meidän planeetta kestä ikuista väestönkasvua. Miksi siis pitäisi pyrkiä kasvuun? Pidetään määrä vakiona, niin se riittää kyllä enemmän kuin hyvin.

Vierailija
220/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkkaatko tuon biologian määritelmän? :D

Minä saan rauhaa siitä etten jätä lisää saastuttajia jälkeeni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan