IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (395)
Joku katkera vela poistatti kommentin. Puhui mitrn perheellisiä haittaa kun ei pääse kakkavaippojen vaihtamisen takia keikoille.
Totesin vaan, osa ihmisistä kasvaa yli siitä siideripissis-ajasta. Toiset ei.
Oli ilmeisesti liian osuva kommentti kun piti poistattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman aiheen vierestä mutta tuli mieleeni joidenkin mielipide että vasta lapset tekevät naisesta oikean naisen, sanovatkohan he niin myös tahattomasti lapsettomille.
En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan noin yhtään kellekään. En ole ylipäätään kuullut kenenkään ajattelevan noin.
Siispä kukaan ei ole ikinä sanonut kellekään noin, eikä ilmiötä ole olemassa. Koska sinä.
Enhän minä niin kirjoittanut? Vaan että minä en ole koskaan kuullut tuollaista. En ehkä vaan tunne kovin typeriä/moukkamaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä vapaaehtoisesti lapsettomat ovat niitä, jotka eniten arvostelevat muita ja ovat kateellisia. Onhan se säälittävää kun keski-ikäinen nainen elää unelmaansa jossain punk keikalla parikymppisten opiskelijoiden seassa! 🐵
Taidat olla itse kateellinen kun et pääse keikalle koska joudut kääntelemään kakkavaippoja yötä myöten. 😇
Yo kommentti on juurikin sellanen mitä velat sylkee suustaan. Se lapsi ei kauhean kauan vaipoissa edes ole. Aika monet myös kasvaa yli tosta siideripissis-vaiheesta. Toiset taas ei.
Itse en tuollaista siideripissis elämää elä, mutta jos joku vela eläisi niin, hän ei vahingoita siinä ketään ja jos se tekee onnelliseksi niin antaa mennä vaan. Raha kiertää yhteiskunnassa kun velat kuluttavat palveluita. Mutta jos vanhempi eläisi niin, siitä kärsisi koko lapsiperhe. Ja tästähän on jatkuvasti uutisia miten alkoholi tuhoaa lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Joku katkera vela poistatti kommentin. Puhui mitrn perheellisiä haittaa kun ei pääse kakkavaippojen vaihtamisen takia keikoille.
Totesin vaan, osa ihmisistä kasvaa yli siitä siideripissis-ajasta. Toiset ei.
Oli ilmeisesti liian osuva kommentti kun piti poistattaa.
Kyllä mun kuplassa äidit ja isät käy keikoilla ja festareilla.
Mitä erikoista siinä muka on? Todella normaalia aikuisten ajanviettoa.
Omassa ystävä-ja tuttavapiirissäni on perheellisiä, veloja ja tahattomasti lapsettomia, kaikkien annetaan olla mitä ovat haukkumatta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ehkäpä tuossa tarkoitettiin sitä, että vastuu lapsiperheiden tuista ja palveluista on ulkoistettu veloille, vaikka he eivät ole lasten vanhempia, joilla on ensisijainen vastuu perheen elatuksesta. Veloille ei ole mitään yhteiskunnan tukia, jolla he saisivat takaisin muille maksamiaan rahoja. Tämä on vain yksisuuntainen tie, jossa velat ovat nettomaksajia.
Se on jännä homma että veloja kyllä haukutaan ties mistä, mutta velojen rahat kyllä kelpaa."
Kuinka pihalla olet?! Lapset ja lapsen lapset maksaa eläkkeet ja hoidot. Ja summat ovat paljon isompia kuin jotkut lapsilisät! Eläkerahastoista maksetaan eläkeistä hieman reilu 10%:ia. Lähes 90%:ia tulee työssäkäyvien eläkemaksuista. Ja kun työeläkkeitä maksetaan Suomessa yli 36 miljardia, niin joku Kelan lapsilisiä maksetaan joku 1,3 miljardia! Päälle ne vanhuuden kalliit hoidot ja niitä lääkäreitä, lähihoitajia ja sairaanhoitajiak
Lapsilisäkö on ainut verokustannus lapsiperheille? :D
Se kertoo yhtenä asiana vain mittakaavan, että puhutaan ihan erisummista kun verrataan eläkkeisiin! Mutta et toki idioottina ymmärrä. Kela maksoi viime vuonna kaikkia etuuksia jossa oli kansaneläkkeet, kaikki asumistuet, toimeentulotuet, työttömyyskorvaukset yhteensä 17,3 miljardia. Eli alle puolet siitä, mitä eläkkeitä maksettiin! Siitä 17,3 miljardista murto-osa oli lapsien tukemista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman aiheen vierestä mutta tuli mieleeni joidenkin mielipide että vasta lapset tekevät naisesta oikean naisen, sanovatkohan he niin myös tahattomasti lapsettomille.
En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan noin yhtään kellekään. En ole ylipäätään kuullut kenenkään ajattelevan noin.
Siispä kukaan ei ole ikinä sanonut kellekään noin, eikä ilmiötä ole olemassa. Koska sinä.
Enhän minä niin kirjoittanut? Vaan että minä en ole koskaan kuullut tuollaista. En ehkä vaan tunne kovin typeriä/moukkamaisia ihmisiä.
En minäkään tunne - onneksi, täältä olen lukenut moisia kommentteja.
Voihan se tietysti olla, että osa vasta vanhemmalla iällä lisääntyvistä ihmisistä on sitten kateellisia veloille ja siksi tuputtavat?
Jotkut saattavat hankkia perheen vielä kun iän puolesta kerkeää, vaikka eivät lapsista niin pitäisikään.
Nuoret vanhemmat taas useimmiten pitävät lapsista ja ovat kiinnostuneita aiheesta, lapsiasiainvaltuutettu Elina Pekkarinen hyvänä esimerkkinä (hän on jo isoäiti muutaman vuoden ikäiselle lapselle). Eli velojen kadehtiminen ei tule mieleen. Muutenkin elämäntilanne on jo nelikymppisenä usein sellainen, ettei ainakaan pieniä lapsia ole.
Vela, joka haluaa lapsiperheiden saamia tukia on vapaa hankkimaan lapsen. Jostain biologian kirjoista löytyy varmaan ohjeita, miten niitä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomista naisista tulee nelikymppisinä katkeria ja lihavia toisia arvostelevia ikäviä ihmisiä. Moni haisee kissankuselta pitkälle ja toiset ottavat kerrostaloyksiöönsä räksyttämän koiria jonkun (lapsen) korvikkeeksi. Kokoontuvat sitten iltaisin rakkiensa kanssa lähipuistoihin juoruamaan. Ja millaisia ilkimyksiä tuleekaan näistä lapsettomista norsuista yksinäisinä vanhuksia. On siinä filippiiniläisillä hoitajilla kestämistä. Osa tietty jatkaa teinityylillä baareissa aikaiseen lähtöönsä asti.
Sielläpä joku hellyyttävä pullantuoksuinen äitihahmo kertomassa elämän totuuksia.
Katkeralta tumputusta harrastavalta mieheltä tuo enemmänkin kuulostaa 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.
Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄
Tuskin hän on kuitenkaan katkera lapsettomuudestaan vaan siitä, että tuhlasi yli 15v elämästään valehtelevaan paskaan.
Miksi tuon asian pitäisi millään tavalla häiritä tuota vela naista? Mieshän oli lapseton hänen kanssaan, kuten oli luvannut. Mitä se tälle vela naiselle enää kuuluu, että mitä mies jatkossa tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.
Tietenkin on katkera kun toinen on pettänyt luottamuksen. Esitti olevansa vela, mutta olikin aidallaistuja/tahattomasti lapseton.
Tällaisten tuuliviirien takia deittimarkkinat ovat veloille hankalia.
Ei hän varmaa mikään tuuliviiri ollut, ei ollut vain sopivaa naista löyt
Ei hän välttämättä aikonut lisääntyä, mutta huomasi myöhemmin, että haluaakin isäksi. Sehän ei enää tuolle exälle kuulu jos mielensä muutti!
Itseään kehuvissa ihmisissä on jotain puistattavaa. Kuten monissa veloissa jotka ylistävät itseään epäitsekkäiksi maailmanpelastajiksi. Oikeesti? Teillä ei vain pää kestä lapsia ja omaa mukavuuttanne olette ilman eikä siinä muuta ole.
Mitä helevetin vastuullisuutta siinä on, että laitat muiden lapset ja lapsenlapset maksamaan sinun vanhuuden eläkkeet ja ne hoidot osastolla, kun sinun paskavaippojasi siellä vaihdetaan?! Jos olet vstuullinen, niin jätät sitten eläkkeesi hakematta ja maksat omilla rahoilla vanhuuden terveydenhoitopalvelut, jooko?! Muussa tapauksessa olet muita hyväksikäyttävä loinen!
Sehän on ihan täysin eri asia olla omaa lastaan hyväksikäyttävä loinen joka makaa siellä paskavaipoissa, vielä sellainen joka ei ole juurikaan verorahoja maksanut missään vaiheessa elämäänsä kun on vaan viettänyt äitiyslomaa sillä aikaa kun velat on tehneet palkkatöitä ja maksanut niistä veroina sen äidinkin elätyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velojen verorahoja ei ole millään tavalla korvamerkitty lapsiperheille.
Verot kerätään menoja varten.
Menoja on korvamerkitty vain lapsiperheille, mutta yhtään menoa ei ole korvamerkitty vain veloille.
Etkö näe tässä ristiriitaa tasa-arvon kannalta että ihmisiä erotellaan lapsiluvun perusteella?
Kaikki ymmärtää että syrjintä on väärin seksuaalisen suuntautumisen, ihonvärin yms perusteella mutta miksi syrjintä on ok, jos on lapseton?
Selittäkää järjellä.
Lapsia hankkineet joutuvat maksamaan yhtä suuret työeläkemaksut palkoistaan kuin vapaamatkustajat, jotka maksattavat omat eläkkeensä muiden lapsilla. Epäreilua on. Mitä menoja veloilla muuten on, mitä lapsiperheillä ei ole? Mihin menoihin kaipaisit ve
Olen eri mutta kommentoin kuitenkin.
Tahattomasti lapsettomat ovat sitten myös näitä "vapaamatkustajia".
Tiesitkö että minäkin olen maksanut edellisen sukupolven eläkkeitä?
Tulen toimeen omillani.
Kun sinä ja minä olemme maksaneet omien vanhempiemme eläkkeet. Ja minun eläkkeet maksaa minun lapseni, niin kuka sinun eläkkeet maksaa? Et kai odota, että minun lapseni pitäisi maksaa myös sinun eläkkeesi?! Vaikka olet säästänyt elämäsi aikana satojatuhansia euroja itse, kun et ole lapsia hankkinut?
Hienoa, että tulet omilla toimeen. Mutta varmaan ymmärrät, että löytyy myös sellaisia veloja, jotka kun lopettavat työelämässä, niin aikovat hakea eläkettä ja laittaa muiden lapset maksamaan oman eläkkeensä?
Voin kertoa kokemuksesta ettei kuolinvuoteella olla iloisia että olin vela. Päinvastoin, kadutaan ettei ole lapsenlapsia!. Lapset ja lapsenkapsrt käyvät saattohoidossa vanhempiensa luona. Se lohduttaa kuoleman lähestyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin hän on kuitenkaan katkera lapsettomuudestaan vaan siitä, että tuhlasi yli 15v elämästään valehtelevaan paskaan.
Miksi tuon asian pitäisi millään tavalla häiritä tuota vela naista? Mieshän oli lapseton hänen kanssaan, kuten oli luvannut. Mitä se tälle vela naiselle enää kuuluu, että mitä mies jatkossa tekee.
Miehellä tuli viime hetken paniikki, että pakko saada geenit jakoon.
On myös pariskuntia joissa nainen on vela ja mies ehkä haluaisi lapsia, noissa tapauksissa ei varmasti ole edes naiselle yllätys sitten kun ero tulee ja mies tekee lapset jonkun muun kanssa. Traagisempaa on toisinpäin eli niin, että joku (ehkä) lapsia haluava nainen tuhlaa aikansa mieheen joka ei lapsia halua. Naiselle kun se on peruuttamatonta, enää nelivitosena 10-15 vuotta nuoremman kanssa ei onnistu kuten miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomista naisista tulee nelikymppisinä katkeria ja lihavia toisia arvostelevia ikäviä ihmisiä. Moni haisee kissankuselta pitkälle ja toiset ottavat kerrostaloyksiöönsä räksyttämän koiria jonkun (lapsen) korvikkeeksi. Kokoontuvat sitten iltaisin rakkiensa kanssa lähipuistoihin juoruamaan. Ja millaisia ilkimyksiä tuleekaan näistä lapsettomista norsuista yksinäisinä vanhuksia. On siinä filippiiniläisillä hoitajilla kestämistä. Osa tietty jatkaa teinityylillä baareissa aikaiseen lähtöönsä asti.
Ja nyt joku vielä tulee sanomaan ettei velaus kiinnosta muita eikä aiheuta mitään negatiivisa reaktioita kenessäkään. :D
Mehän ei tiedetä, kuka tai miksi kommentin on kirjoittanut. Sehän voit olla vaikka sinä siellä provoilemassa...
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa kokemuksesta ettei kuolinvuoteella olla iloisia että olin vela. Päinvastoin, kadutaan ettei ole lapsenlapsia!. Lapset ja lapsenkapsrt käyvät saattohoidossa vanhempiensa luona. Se lohduttaa kuoleman lähestyessä.
Siis oletko kuollut vela ja kerrot tuonpuoleisuudesta kokemuksiasi? Vai mitä hourit? 🤣
Ps. Jos kokee yksinäisyyttä, kannattaa hankkia ystäviä ja vaikka puoliso niin ei ole niin yksinäistä. Tai käydä terapiassa jos on yksinäisyysfobiaa eikä kestä elää itsekseen.
Ei sillä ole väliä mitä menot ovat, vaan niiden tulee tasa-arvon vuoksi olla yhtä suuret edut.
Jokainen saa itse päättää mihin rahansa käyttää: lapsiinsa vai muuhun.
Yhtä loogista kysyä esim. johonkin vähemmistöön kuuluvalta: "mihin sinä aiot käyttää ihmisoikeuksia, jos sinulle annettaisiin sellaiset?" Aivan typerä lähtökohta keskustelulle, koska tasa-arvo kuuluu kaikille ihan sama mihin oikeuksiaan käyttää vai käyttääkö ollenkaan.
Miksi kannatat velojen asettamista huonompaan asemaan?