IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1493)
Erään vanhemman kommentti ketjuun 1/2
Huh, luin koko ketjun. Enimmäkseen ihmetelläkseni, paljonkohan täällä on Venäjän trolleja keskusteluinto huomioiden. Vihollisen lisääntymisen luulisi kiinnostavan tuota aiemmalle vuosisadalle jumahtanutta valloitushaaveilijaa. Tosin onhan siellä jo siirrytty drooneihin, ja pian drooneja kai lentää vielä tekoäly, jota naapurikin saa kiinalaisilta.
Älyttömästi viestejä. Toivottavasti täällä vierailee eri ihmisiä ja jokainen haluaa tuoda kortensa kekoon. Hieman ainakin itselle tulee mieleen, että mahdollisilla samoilla ja liikaa täällä riitelyssä aikaansa kuluttavilla ihmisillä on kyllä jotain puutetta elämässään. Vähintään venttiilin eli paineiden päästelyn väylää näytetään kaipaavan.
Minulla on kolme lasta. En ole itsekään pikkulapsimöykkeen tai lapsille satoja kertoja saman asian jankuttamisen suuri ystävä ja ymmärrän, että joku ei halua elämäänsä lapsille aikatauluttaa. En silti itse vaihtaisi, sillä harvat tekemiset kuitenkaan lopulta tuntuisi niin tärkeiltä kuin lapsille ajan antaminen. (Oma unelma-ammatti on kirjailija vielä, joka on kuitenkin nähdäkseni ns. maailmaa mahdollisesti muuttava ammatti.)
Koetetaan olla ihmisiksi. Täällä oli hyviä kommentteja, kuinka lapsettomia ihmisiä myös tarvitaan, kuinka maailmassa on jo paljon ihmisiä ja luontokatoa, kuinka tekoäly vie ehkä suuren osan tulevista työpaikoista, ja kuinka veloja ennemmin kannattaisi katsoa kriittisesti päihdevanhempia ja muita varsinaisia ongelmatapauksia.
Toisaalta jokaisen luulisi voivan ymmärtää senkin mielipiteen, että ainakin liian korostetusti vain itselleen elävät ja omaa nautintoaan hehkuttavat aikuiset vaikuttavat vähän vastenmielisiltä joidenkin mielestä. Ja mitä sitten? Kaikilla on mielipiteensä, ja toivottavasti monikaan vela ei oikeasti paljoa välitä muiden ajatuksista.
Se mikä omasta mielestä muuten on tosiaan aika ristiriitaista, on tämä velojen suurelta vaikuttava muiden ihmissuhteidensa korostus ja tärkeänä pito. Lapsettoman parisuhteen ihanuutta ja rentoutta hehkutetaan matkusteluineen ja kynttiläillallisineen. Kavereiden kanssa ajanvietto ja maailmanparannus on tärkeää. Lapsettomana ollaan suvun superihminen, jonka apua moni tarvitsisi. Ja olipa täällä lisäksi kai ihan tosissaan kirjoitettua ylpeyttä esimerkiksi siitä, kuinka joku velanainen oli saanut ymmärtääkseni yhden illan miehen melkein itkemään, kun mies oli saanut pitkästä aikaa synnyttämätöntä naista. Muut aikuiset vaikuttavat veloille yllättävän tärkeiltä.
Itseä ei muut aikuiset kiinnosta useimmiten paljon ollenkaan. Tiedä sitten, onko ollut liikaa pettymyksiä deittielämässä ja myös vain itsestään puhuvien tuttavien kanssa. Omat tunnelmani ovat siis tosiaan tyyliin, että ei kiitos enää mitään kumppaniyrityksiä, ainakaan samaan talouteen, jos mieheni ja siis lasten isän kanssa menisikin poikki, ja myös tuttavien/kavereiden hölinöitä ennemmin taidan tosiaan lukea kirjoja. Tai no joo, olihan täällä muistaakseni ainakin yhden velan kommentti, jossa oltiin mukavasti käpertymässä iltaan vain kirjojen parissa (onnea sinne :D).
Erään vanhemman kommentti ketjuun 2/2
Ehkä kaikista ristiriitaisinta on mahdollisen aikuissuhteiden korostamisen lisäksi/sijaan joidenkin velojen lemmikkien pito. Tämä on vain omaa mielipidettäni, mutta nähdäkseni yleistä logiikkaakin on mukana. En siis voi ymmärtää, kuinka vela haluaisi kuluttaa aikaansa johonkin eläinten hoiteluun, jos ainakaan lapset eivät ole tervetulleita elämään. Mielestäni oikeastaan kaikki eläimet, niin koirat, kissat kuin hevosetkin, ovat älyllisyyden ja tavallaan siinä kehittymisen suhteen niin rajallisia ja epäkiinnostavia, että niiden jätösten korjailu, kasvatus ja muu hoitelu vasta mielettömältä vaikuttaa.
Suomessa muuten rekisteröidään nykyään varmaan jo vuosittain enemmän koiria kuin mitä lapsia syntyy, ja tämä jos mikä näyttäytyy minulle järjettömyytenä, oli hankkijat sitten veloja, perheellisiä tai vanhuksia. Koirat tosiaan vielä eläimistä etenkin inhottavat mahdollisten vaarallisten sekoamisten ja puremisten takia: saatuani lapsia aloin hiljalleen oikeastaan vihata koiria ja niiden riskiä. En suoraan sanottuna jaksanut edes paljon vilkaista tuota näilläkin sivuilla mainostettavaa The Boxia, koska siinä oli juontajana Janni Hussi, joka intoilee koirista ja käyttää niistä pronominia hän, mutta lasten hankkiminen ei kuulemma kiinnosta. Jotenkin liian ristiriitaista, luonnotonta, surullista ja ihan myös vain ärsyttävää. Eipä muiden elämä minulle kuulu, mutta en siis vain jaksa viettää aikaa tai edes näköjään katsella liikaa ihmetystä aiheuttavia ihmisiä.
Jokaiselle toivon silti paljon tyytyväisyyttä valitsemaansa elämään! Toivottavasti velojen ihmissuhteet kestävät, ainakin heillä, joille ne tärkeitä ovat. Ja nauttikaa ihmeessä harrastuksista ja puuhistanne, oli ne sitten rauhallisia kotoiluja tai jotain kuolemaa uhmaavaa extreme-urheilua, kuten ainakin yhdellä tässä keskustelussa vierailleella velalla. Nauttikaa nyt niistä mahdollisista eläimistänne myös, ja eipä minun tai muiden mielipiteen luulisi tuohonkaan vaikuttavan.
Perheellisille toivon todellakin ihmissuhteiden kestoa. Toivottavasti lapset saavat elää molempien vanhempiensa kanssa. Jaksamisia mahdollisiin hankaliin lapsiperhe-elämän hetkiin. Eivät ne hankaluudet kestä koko elämää, eikä niiden olemassaoloa tarvitse alkaa piilotella luullen, että niistä puhuminen nollaa kaiken positiivisuuden: tässä keskustelussa vierailu on saattanut saada joillekin tällaisen tunteen takaraivoon. Sen verran ylimenevää hehkutusta on täällä ollut meinaan myös lapsista, vaikka ovathan nämä jatkuvasti kehittyvät räpeltäjät ja möykkääjät aika ihmeellisiä ja ihania: joka päivä on jotain uutta.
Eli hyvää valitsemaansa elämää kaikille! Koetetaan jättää ainakin palstan mahdolliset ja todennäköiset trollit omaan arvoonsa.
Kunhan ei pidetä suvussa arvottomana ja jonain lahjojen jakajana suvun lapsiperheille. Olen nähnyt kasattuna kamala määrä kummilapsia jollekkin ainoolle suvun lapsettomalle. Muuten ei pidetä yhteyttä ellei ala joulupukiksi ja ilmaiseksi lastehoitajaksi.
Meillä oli selvä arvojärjestys jonka sai lapsettomana kyllä monta kertaa tuntea nahoissaan.
Suomesta on tullut lapsi epäystävällinen maa. Vanhemmat lapsettomat ovat yksinäisiä. Eikö olisi luonnollista hankkia niitä lapsia kuten ennenkin. Ovat iloinen asia. Suomessa on vanhoja ihmisiä kuten monissa länsimaissa. Syntyvyys saatava nousuun.
En minä ainakaan tunne ihmisiä jotka rehvastelee lapsillaan. Velat ovat toisinaan itsekeskeisiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta on tullut lapsi epäystävällinen maa. Vanhemmat lapsettomat ovat yksinäisiä. Eikö olisi luonnollista hankkia niitä lapsia kuten ennenkin. Ovat iloinen asia. Suomessa on vanhoja ihmisiä kuten monissa länsimaissa. Syntyvyys saatava nousuun.
Hankkia lapsia omaan yksinäisyyteen? Sitä varten on terapia ja ystävät. Ei tuollaista vastuuta voi lapselle laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei pidetä suvussa arvottomana ja jonain lahjojen jakajana suvun lapsiperheille. Olen nähnyt kasattuna kamala määrä kummilapsia jollekkin ainoolle suvun lapsettomalle. Muuten ei pidetä yhteyttä ellei ala joulupukiksi ja ilmaiseksi lastehoitajaksi.
Meillä oli selvä arvojärjestys jonka sai lapsettomana kyllä monta kertaa tuntea nahoissaan.
Lahja-ansa on valitettava ilmiö, koska siinä hyväksikäytetään lapsettomien halua kokea olevansa osa perhettä, mutta oikeasti lapsettomalta vain nyhdetään lahjat ja rahat. Tuollaiset suhteet ovat yksipuolista riistoa ja ne kannattaa katkaista.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tunne ihmisiä jotka rehvastelee lapsillaan. Velat ovat toisinaan itsekeskeisiä.
Eikö kaikki ihmiset ole itsekeskeisiä, koska jokainen ihminen haluaa päästä omaan onnellisuutensa ja haluaa saavuttaaa itselleen tärkeitä asioita - joko lapsien kanssa tai ilman lapsia?
Mistä siis oikein keksit näitä satuja velojen itsekeskeisyydestä? 🙄 eikö päinvastoin ole epä-itsekeskeistä kun vela ei tuki koulu- ja sotejärjestelmää omilla lapsillaan, mikä tarkoittaa muiden perheiden lapsille pienempiä luokkakokoja sekä lyhyempiä jonoja sotessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tietty kuittaulua, mutta siinä se totuuden siemen, et olen elänyt aikuisena lapsettomana. Yksikään vela ei ole elänyt vanhempana.
Yksikään vanhemmaksi tullut ei ole elänyt lapsivapaana eli velana. Eikä tule koskaan elämään.
Tahattomasti lapsettomia tai aidallaistujia he ovat kylläkin voineet olla ennen omien lapsien syntymää, mutta eivät veloja. Vela ei saa koskaan lapsia koska ei halua niitä.
Nämä ovat ihan eri ihmisryhmiä.
Niin, olemme kaikki kuitenkin eläneet ilman lapsia. Osa ihan velana. Me kaikki tiedämme, minkälaista elämä on elää ilman lapsia.
Saat mun puolesta olla se ihka aito oikea vela. Se ei ole minulta, eikä keneltäkään muulta pois. Mut vela ei siis tiedä mitään, mitä on olla vanhempi. Eikä tule tietämään. Vaikka olis kymmenen kummilasta. Tästä tässä kohtaa keskustelua oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tietty kuittaulua, mutta siinä se totuuden siemen, et olen elänyt aikuisena lapsettomana. Yksikään vela ei ole elänyt vanhempana.
Yksikään vanhemmaksi tullut ei ole elänyt lapsivapaana eli velana. Eikä tule koskaan elämään.
Tahattomasti lapsettomia tai aidallaistujia he ovat kylläkin voineet olla ennen omien lapsien syntymää, mutta eivät veloja. Vela ei saa koskaan lapsia koska ei halua niitä.
Nämä ovat ihan eri ihmisryhmiä.
Älä nyt prkl jankuta tuota samaa höpinää. Ihminen, joka on vapaaehtoisesti lapseton ennen kuin hankkii lapsia, on ollut aivan varmasti vapaaehtoisesti lapseton. Yks hailee, millä aidalla vela väittää aiemmin lapsettoman istuvan, niin tosiasiahaan se älytön termi ei muuta.
Joku tarve täällä jollakin velalla on nostaa tämä ilmaisu johonkin omaan glooriaansa. Suotakoon se hänelle. Identiteetti-kysymys taitaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni se Luojan kiitos on että Luojan kiiitos en ole tehnyt jälleen yhtä uutta sielua kärsimään tähän maailmaan, kun katsoo mihin tämä meininki on menossa. Tiesin sen aina, nuoresta asti ja nyt voin todellakin hengähtää helpotuksesta että en taipunut "koska kaikki muutkin" ja olen vastuussa tasan omasta hyvinvoinnistani, jossa on ihan tarpeeksi tekemistä täällä.
On helppoa mennä massan mukana. On vaikeampaa mennä omia teitään.
Molemmat valinnat ovat enemmän tai vähemmän massan mukana menoa.
Ovat myös oman tien kulkemista. Kummin päin vain.
Vierailija kirjoitti:
Niin, olemme kaikki kuitenkin eläneet ilman lapsia.
Se on totta.
Osa ihan velana.
Se on valetta. Velalla ei ole koskaan lapsia.
Me kaikki tiedämme, minkälaista elämä on elää ilman lapsia.
Velaus ja tahaton lapsettomuus ovat kaksi eri asiaa.
Saat mun puolesta olla se ihka aito oikea vela.
Oi kiitos tästä oikeudesta jonka annat minulle.
Se ei ole minulta, eikä keneltäkään muulta pois.
Ei se olekaan. Jokaisen oma valinta.
Mut vela ei siis tiedä mitään, mitä on olla vanhempi.
Ei tarvitse tietää 100%, koska se ei ole velan tavoite. Riittää että tekee havaintoja muista perheistä, lukee tutkimuksia ja kirjoja, kuuntelee muiden lapsiperhekokemuksia, on lapsenvahtina ja töissä esim. päiväkodissa. Se antaa riittävän tiedon siihen että voi päättää, sopiiko vanhemmuus itselle. Ei velan tarkoitus ole tietää 100%, vaan tietää riittävästi asiasta, että voi tehdä päätöksen.
Eikä tule tietämään.
Ks. edellinen vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni se Luojan kiitos on että Luojan kiiitos en ole tehnyt jälleen yhtä uutta sielua kärsimään tähän maailmaan, kun katsoo mihin tämä meininki on menossa. Tiesin sen aina, nuoresta asti ja nyt voin todellakin hengähtää helpotuksesta että en taipunut "koska kaikki muutkin" ja olen vastuussa tasan omasta hyvinvoinnistani, jossa on ihan tarpeeksi tekemistä täällä.
On helppoa mennä massan mukana. On vaikeampaa mennä omia teitään.
Molemmat valinnat ovat enemmän tai vähemmän massan mukana menoa.
Ainakin toistaiseksi velat ovat vähemmistönä ja vanhemmuus on enemmistön valinta.
Niin, mutta kyllä ihminen on yksin se raskautensa ja lapsensa kanssa. Raskaaksi tulo ja synnytys ovat todella isoja asioita. Jopa pelottavia. Ei mikään pikkujuttu. Siinä kukaan ei voi ottaa mitään osaa pois. Pelottaa kuin paljon tahansa, se on itse läpikäytävä. Toki on muitakin tapoja tulla vanhemmaksi, mutta onhan sekin todella iso asia, et olet vastuussa toisen, pienen ihmisen, elämästä.
Toivottavasti ihmiset eivät vanhemmuuteen lähde minkään painostuksen seurauksena. Toki suurin osa siihen vanhemmuuteen sit kasvaa, kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä olin vela ja sitten sain lapsen ja olen sitä mieltä, että ihanaa että sain lapsen.
Ei, et todellakaan ollut. Oikeasti vela tekee mieluummin abortin kuin lapsen. Ja yhtä hyvinhän voisit sanoa, että olit äiti jo ennen kuin sait lapsen, jos kerran mieltä voi muutella asian suhteen miten haluaa.
Sinä päädyit äidiksi, joten olit äiti, et vela.
No ei kukaan ole äiti, ennenkuin on äiti.
Eikö tämä vela-agenda liity isiin mitenkään? Pelkkä äitiys tapetilla.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö täällä asiasta väännetään? Minäpä tavaan asian, niin selkiytyy tyhmemmillekin. Lapsen hankkiminen on epäeettinen, biologisten viettiensä varassa toimivan itsekkään henkilön teko. Onneton elämä jonkun toisen ulosteita hipelöidessä. Vapaaehtoinen lapsettomuus on vastuullista ja elämänlaatu on parempaa. Ei toisten eritteiden hipelöintiä. Katkerat ja kateelliset mammat itkevät täällä kun ovat antaneet jonkun onnettoman viiksivallun ruikata sisälle.
Ja velojen maine senkin kasvaa😂 Voi ei, miksi en ymmärtänyt ryhtyä tuon jalon aatteen toteuttajaksi, miksi?? Nyt kaikki on myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä olin vela ja sitten sain lapsen ja olen sitä mieltä, että ihanaa että sain lapsen.
Ei, et todellakaan ollut. Oikeasti vela tekee mieluummin abortin kuin lapsen. Ja yhtä hyvinhän voisit sanoa, että olit äiti jo ennen kuin sait lapsen, jos kerran mieltä voi muutella asian suhteen miten haluaa.
Sinä päädyit äidiksi, joten olit äiti, et vela.
Minun puolestani velat saavat mukisematta pitää sääntönsä ja aborttinsa. Ne eivät millään tavoin ole estäneet sitä tosiseikkaa, että käytännössä kaikki ( poislukien tahattomasti lapsettomat, joille toivon hartaasti onnistumista) ovat ennen lapsiaan olleet vapaaehtoisesti lapsettomia. Mitä hiton merkitystä on noilla velojen lapsellisilla ja älyttömillä sisäpiirin jaotteluilla? Käytännössä ne eivät merkitse yhtään mitään. "Oikeille Veloille" ne ilmeisesti ovat
No onhan se nimenomaan kompensaatio, kun "vanhemmuutta niin ylistetään". Jotain pitää olla sen tilalla. Ja siihen liittyy tietty kaikki paheksunta lapsien saannin suhteen.
Koko tämä vapaaehtoinen lapsettomuus on venäläistä propagandaa. Venäjä vihaa Suomea ja jokaista suomalaista. Oma sukuni joutui pakoon Kannakselta ja vielä pommittamalla yrittivät tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointivaltio, eli siis eläkkeemme ja syöpähoitomme, perustuu väestön uusiutumiseen. Jos väestö ei uusiudu, ei ole eläkkeiden eikä hoidon maksajia.
Siksi kysymys ei ole pelkästään yksilön valinnoista. Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole yhteiskunnalle neutraali vaan pidemmällä tähtäimellä negatiivinen asia.
Vastentahtoinen vanhemmuus on paljon negatiivisempi asia. Mieluummin vela kuin vastentahtoisesti lasten vanhempi. Miksi maailmaan pitäisi väkisin saada lisää kärsiviä ihmisiä? Koska sun eläkkeet? Aika itsekästä ajatella lapset vain resurssina josta imetään rahaa itselle.
Se, että sinun elämäsi on valitettavaa kärsimystä (vanhempasi kun ilmeisesti ovat vastentahtoisesti vanhempiasi), ei ollenkaan merkitse sitä, että kaikki s
"Minun sukulaiset pitivät minua resurssina kun arvostelivat sitä kun en käy äidinluona kylässä. kyllä se valitettavasti on niin että vanhemmat haluavat jotain hyötyä lapsestaan esin vaikka seuraksi.ja sitten yritetään painostaa käymään"
No on kyllä kamalaa, jos äiti toivoo lapsensa käyvän. Ihan hirveää minäminä ajattelua. Kuin itsekäs voi äiti olla! Onneksi sinä pidit pääsi, ja ajattelit vain...itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani velat saavat mukisematta pitää sääntönsä ja aborttinsa.
Okei, missä on sitten ongelma?
Ne eivät millään tavoin ole estäneet sitä tosiseikkaa, että käytännössä kaikki ( poislukien tahattomasti lapsettomat, joille toivon hartaasti onnistumista) ovat ennen lapsiaan olleet vapaaehtoisesti lapsettomia.
Eivät ole olleet. He ovat olleet tahattomasti lapsettomia jotka ovat uskotelleet itselleen että ovat veloja. Mutta kuten historia todisti, eivät he olleet, koska saivat lapsia. Velalla ei ole koskaan lapsia. Tai sitten olivat aidallaistujia "en halua lapsia, vielä"
Mitä hiton merkitystä on noilla velojen lapsellisilla ja älyttömillä sisäpiirin jaotteluilla?
Mitä merkitystä on jaotteluilla kuten värit, muodot, pituusyksiköt, merkit, brändit,...? Mietipä hetk
Eipä tuolla "aidon velan" määritelmällä ole mitään merkitystä kenellekään, kuin tälle "aidolle velalle". Jokainen entinen vela saa myös kutsua itseään, miten haluaa. Se ei ole keneltäkään pois. Ei edes "aidolta velalta".
Jos joku vielä tämän vastauksen jälkeen tulee jankkaamaan "mutta mäkin olin vela ennen kuin tajusin että haluan 10 lasta, ja nyt olen 12 lapsen äityliini 😍😍"
... en tiedä mitä sanoa enää. 😂