Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (1497)

Vierailija
1441/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monista vapaaehtoisesti lapsettomista olisi myös hyviksi vanhemmiksi, mutta he ovat päättäneet syystä tai toisesta toisin. Itse onnellisena ja vastuullisena tätinä tiedän, että minusta olisi mainioksi vanhemmaksi, mutta omia lapsia en halua. Muut ajatelkoot aivan mitä lystäävät, jos se on heille ongelma, se on heidän, ei minun.

Tätinä oleminen ja äitinä oleminen ovat aaaaaaivan eri asioita. Käydä jäätelöllä kerran kesässä on hiukka eri asia kuin hoitaa kolme viikkoa räkätaudissa olevaa lasta.

Kertoo kaiken olennaisen veloista, jos vertaavat tätinä olemista vanhemmuuteen. Pysykää lapsettomina, kiitos.

Katkeruus paistaa kommentistasi läpi. Et tiedä minusta ja antamastani ajasta ja kokemuksestani lastenhoitoon yhtään mitään.

Minä olen omien lasteni äiti, ja myös monen lapsen onnellinen ja vastuullinen täti. Samoin minun lapsillani on onnellisia ja vastuullisia tätejä.  Silti omien lasten kanssa eläminen on aivan eri asia. Tietysti jos olet täti jonkun elämänsä hallinnan menettäneen lapselle, olet suureksi avuksi. 

Vierailija
1442/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa päätellä, mikä taho näiden aloitusten takana on. 

Vanhusten kansakunta on helppo kukistaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko vela- höpötys on kai keksitty jossain kyynisessä viherfeministisissä piireissä, ja on äärimmäisen loukkaavaa lapsettomuus hoidoissa oleville! Eivät muuten ole helppoja asioita! Mutta mitäs nämä velavouhottajat mistään mitään ymmärtää, pitäisivät turpansa kiinni!

Vierailija
1444/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointivaltio, eli siis eläkkeemme ja syöpähoitomme, perustuu väestön uusiutumiseen. Jos väestö ei uusiudu, ei ole eläkkeiden eikä hoidon maksajia. 

Siksi kysymys ei ole pelkästään yksilön valinnoista. Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole yhteiskunnalle neutraali vaan pidemmällä tähtäimellä negatiivinen asia.

Vastentahtoinen vanhemmuus on paljon negatiivisempi asia. Mieluummin vela kuin vastentahtoisesti lasten vanhempi. Miksi maailmaan pitäisi väkisin saada lisää kärsiviä ihmisiä? Koska sun eläkkeet? Aika itsekästä ajatella lapset vain resurssina josta imetään rahaa itselle.

Vierailija
1445/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene takaisin Venäjälle. Sieltä löydät hengenheimolaisia lisääntymispakotukseen, jota harrastat. Suomessa velaus on ihmisoikeus.

Vierailija
1446/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko vela- höpötys on kai keksitty jossain kyynisessä viherfeministisissä piireissä, ja on äärimmäisen loukkaavaa lapsettomuus hoidoissa oleville! Eivät muuten ole helppoja asioita! Mutta mitäs nämä velavouhottajat mistään mitään ymmärtää, pitäisivät turpansa kiinni!

Jos joku on vapaaehtoisesti lapseton, se ei ole loukkaus ketään kohtaan.

Kuten vanhemmuus ei ole loukkaus ketään kohtaan.

Ne ovat elämänvalintoja.

Vierailija
1447/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni se Luojan kiitos on että Luojan kiiitos en ole tehnyt jälleen yhtä uutta sielua kärsimään tähän maailmaan, kun katsoo mihin tämä meininki on menossa. Tiesin sen aina, nuoresta asti ja nyt voin todellakin hengähtää helpotuksesta että en taipunut "koska kaikki muutkin" ja olen vastuussa tasan omasta hyvinvoinnistani, jossa on ihan tarpeeksi tekemistä täällä.

On helppoa mennä massan mukana. On vaikeampaa mennä omia teitään.

Molemmat valinnat ovat enemmän tai vähemmän massan mukana menoa.

Vierailija
1448/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni se Luojan kiitos on että Luojan kiiitos en ole tehnyt jälleen yhtä uutta sielua kärsimään tähän maailmaan, kun katsoo mihin tämä meininki on menossa. Tiesin sen aina, nuoresta asti ja nyt voin todellakin hengähtää helpotuksesta että en taipunut "koska kaikki muutkin" ja olen vastuussa tasan omasta hyvinvoinnistani, jossa on ihan tarpeeksi tekemistä täällä.

On helppoa mennä massan mukana. On vaikeampaa mennä omia teitään.

Molemmat valinnat ovat enemmän tai vähemmän massan mukana menoa.

Ainakin toistaiseksi velat ovat vähemmistönä ja vanhemmuus on enemmistön valinta.

Vierailija
1449/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä olin vela ja sitten sain lapsen ja olen sitä mieltä, että ihanaa että sain lapsen.

Ei, et todellakaan ollut. Oikeasti vela tekee mieluummin abortin kuin lapsen. Ja yhtä hyvinhän voisit sanoa, että olit äiti jo ennen kuin sait lapsen, jos kerran mieltä voi muutella asian suhteen miten haluaa.

Sinä päädyit äidiksi, joten olit äiti, et vela. 

Vierailija
1450/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö täällä asiasta väännetään? Minäpä tavaan asian, niin selkiytyy tyhmemmillekin. Lapsen hankkiminen on epäeettinen, biologisten viettiensä varassa toimivan itsekkään henkilön teko. Onneton elämä jonkun toisen ulosteita hipelöidessä. Vapaaehtoinen lapsettomuus on vastuullista ja elämänlaatu on parempaa. Ei toisten eritteiden hipelöintiä. Katkerat ja kateelliset mammat itkevät täällä kun ovat antaneet jonkun onnettoman viiksivallun ruikata sisälle. 

Vierailija
1451/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee melko korkealentoista kamaa. Käy juttelemassa jollekin.

Vierailija
1452/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä olin vela ja sitten sain lapsen ja olen sitä mieltä, että ihanaa että sain lapsen.

Ei, et todellakaan ollut. Oikeasti vela tekee mieluummin abortin kuin lapsen. Ja yhtä hyvinhän voisit sanoa, että olit äiti jo ennen kuin sait lapsen, jos kerran mieltä voi muutella asian suhteen miten haluaa.

Minun puolestani velat saavat mukisematta pitää sääntönsä ja aborttinsa. Ne eivät millään tavoin ole estäneet sitä tosiseikkaa, että käytännössä  kaikki ( poislukien tahattomasti lapsettomat, joille toivon hartaasti onnistumista) ovat ennen lapsiaan olleet vapaaehtoisesti lapsettomia. Mitä hiton merkitystä on noilla velojen  lapsellisilla ja älyttömillä sisäpiirin jaotteluilla? Käytännössä ne eivät merkitse yhtään mitään. "Oikeille Veloille" ne ilmeisesti ovat hyvinkin tärkeitä, kenties jotain outoa kompensaatiota jostain? Antaa olla.

Vierailija
1453/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointivaltio, eli siis eläkkeemme ja syöpähoitomme, perustuu väestön uusiutumiseen. Jos väestö ei uusiudu, ei ole eläkkeiden eikä hoidon maksajia. 

Siksi kysymys ei ole pelkästään yksilön valinnoista. Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole yhteiskunnalle neutraali vaan pidemmällä tähtäimellä negatiivinen asia.

Vastentahtoinen vanhemmuus on paljon negatiivisempi asia. Mieluummin vela kuin vastentahtoisesti lasten vanhempi. Miksi maailmaan pitäisi väkisin saada lisää kärsiviä ihmisiä? Koska sun eläkkeet? Aika itsekästä ajatella lapset vain resurssina josta imetään rahaa itselle.

Se, että sinun elämäsi on valitettavaa kärsimystä (vanhempasi kun ilmeisesti ovat vastentahtoisesti vanhempiasi), ei ollenkaan merkitse sitä, että kaikki syntyvät joutuvat kärsimään. Meidän lapsemme ainakin tykkäävät kaikesta päätellen elää. Vastentahtoinen vanhemmuus on kauhea tilanne, silloin voinee harkita lapsestaan luopumista. Niin, enkä minä ole suinkaan tehnyt lapsia ajatellen heidän tuottavan minulle rahaa. Kuka täysijärkinen ajattelee lapsiaan resurssina, josta "imetään rahaa itselle"?

Vierailija
1454/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että sinun elämäsi on valitettavaa kärsimystä (vanhempasi kun ilmeisesti ovat vastentahtoisesti vanhempiasi), ei ollenkaan merkitse sitä, että kaikki syntyvät joutuvat kärsimään. Meidän lapsemme ain

Minun sukulaiset pitivät minua resurssina kun arvostelivat sitä kun en käy äidinluona kylässä. kyllä se valitettavasti on niin että vanhemmat haluavat jotain hyötyä lapsestaan esin vaikka seuraksi.ja sitten yritetään painostaa käymään

Vierailija
1455/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö täällä asiasta väännetään? Minäpä tavaan asian, niin selkiytyy tyhmemmillekin. Lapsen hankkiminen on epäeettinen, biologisten viettiensä varassa toimivan itsekkään henkilön teko. Onneton elämä jonkun toisen ulosteita hipelöidessä. Vapaaehtoinen lapsettomuus on vastuullista ja elämänlaatu on parempaa. Ei toisten eritteiden hipelöintiä. Katkerat ja kateelliset mammat itkevät täällä kun ovat antaneet jonkun onnettoman viiksivallun ruikata sisälle. 

Voi sua ressukkaa.

Vierailija
1456/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolestani velat saavat mukisematta pitää sääntönsä ja aborttinsa.

Okei, missä on sitten ongelma?

Ne eivät millään tavoin ole estäneet sitä tosiseikkaa, että käytännössä  kaikki ( poislukien tahattomasti lapsettomat, joille toivon hartaasti onnistumista) ovat ennen lapsiaan olleet vapaaehtoisesti lapsettomia.

Eivät ole olleet. He ovat olleet tahattomasti lapsettomia jotka ovat uskotelleet itselleen että ovat veloja. Mutta kuten historia todisti, eivät he olleet, koska saivat lapsia. Velalla ei ole koskaan lapsia. Tai sitten olivat aidallaistujia "en halua lapsia, vielä"

Mitä hiton merkitystä on noilla velojen  lapsellisilla ja älyttömillä sisäpiirin jaotteluilla?

Mitä merkitystä on jaotteluilla kuten värit, muodot, pituusyksiköt, merkit, brändit,...? Mietipä hetki. Vastaus: niillä kuvaillaan todellisuutta. Ihan kuten vela/tahattomasti lapseton/ aidallaistuja termit kuvaa todellisuutta.

Käytännössä ne eivät merkitse yhtään mitään.

Koska olet ymmärtämätön, siksi ne eivät merkitse sinulle. En kehuskelisi sillä. Tuolla asenteella sai koulussa nelosia/vitosia todistukseen.

"Oikeille Veloille" ne ilmeisesti ovat hyvinkin tärkeitä, kenties jotain outoa kompensaatiota jostain? Antaa olla.

Ne ovat todellisuutta kuvaavia määritelmiä. Voidaan antaa olla, koska haluat selvästi myöntää että et halua oppia uutta ja kumota ummehtuneita näkemyksiäsi.

Vierailija
1457/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sua ressukkaa.

Häh?

Vierailija
1458/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun puolestani velat saavat mukisematta pitää sääntönsä ja aborttinsa. Ne eivät millään tavoin ole estäneet sitä tosiseikkaa, että käytännössä  kaikki ( poislukien tahattomasti lapsettomat, joille toivon hartaasti onnistumista) ovat ennen lapsiaan olleet vapaaehtoisesti lapsettomia. Mitä hiton merkitystä on noilla velojen  lapsellisilla ja älyttömillä sisäpiirin jaotteluilla? Käytännössä ne eivät merkitse yhtään mitään. "Oikeille Veloille" ne ilmeisesti ovat

Se, että ei ole vielä lapsia matkalla vanhemmuuteen, ei ole vapaaehtoista lapsettomuutta. Vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa tietoisesti valittua pysyvää lapsettomuuden tilaa, johon kaikki toiminta elämässä myös tähtää.

Ei kukaan nyt synny valmiiksi jo omien lasten kanssa, joten totta kai jokainen on ennen lapsia lapseton, koska ei ole VIELÄ päättänyt hankkia niitä. Ei yksinkertaisesti voi elää sellaista vaihetta kohti lapsiperhe-elämää, jossa ei olisi ilman lapsia. Se ei silti ole velautta, koska vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa ihan muuta vakiintuneena terminä.

Tällä samalla ajatuksella minun täytyy olla sinkkunaisena lesbo, koska minulla ei ole vielä miestä. Kun sitten saan sen miehen, niin minusta tulee sitten hetero. Koska kaikkihan meistä on olleet sinkkuina ennen seurustelua, joten me ollaan kaikki oltu tällä ajatuksella lesboja ja homoja ennen pariutumista, koska lesbo ja homo eivät ole vakiintuneita termejä, jotka tarkoittavat tiettyä asiaa.

Vierailija
1459/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että velathan nimenomaan sen vanhemmuuden tietää. Olen toista mieltä; juurikin lapselliset vanhemmuuden näkevät kokemuksen myötä. Velojen näkemys vanhemmuudesta perustuu tietysti heidän kokemuksiinsa omien vanhempien lapsina. 

Ei tietenkään voi tietää vanhemmuutta samalla tavalla kuin sitä elävä. En minäkään voi tietää miltä pyörätuolissa eläminen on tai yleisurheilu ammattina. Voin silti kuvitella, havainnoida, hankkia tietoa ja tehdä johtopäätöksiä näiden asioiden perusteella punnitessani haluaisinko itse samaa vai en.

Kaikissa muissa elämänvalinnoissa (asuinpaikka, ammatti, harrastukset, puoliso, rahankäyttö, tavat, uskonto, maailmankatsomus, vaatetus, ulkonäkö, lemmikit) tällainen on salittua, ymmärrettävää sekä hyväksyttävä syy tehdä päätös (puolesta tai vastaan), paitsi lapsettomuudessa, jossa ensimmäisenä lyödään "et voi tietää mitä se on"-kortti. Ja se ei kelpaa vastaukseksi, että olen tehnyt päätöksen havaintojeni perusteella loogisesti päättelemällä.

Vierailija
1460/1497 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikissa muissa elämänvalinnoissa (asuinpaikka, ammatti, harrastukset, puoliso, rahankäyttö, tavat, uskonto, maailmankatsomus, vaatetus, ulkonäkö, lemmikit) tällainen on salittua, ymmärrettävää sekä hyväksyttävä syy tehdä päätös (puolesta tai vastaan), paitsi lapsettomuudessa, jossa ensimmäisenä lyödään "et voi tietää mitä se on"-kortti. Ja se ei kelpaa vastaukseksi, että olen tehnyt päätöksen havaintojeni perusteella loogisesti päättelemällä."

.....

Vanhemmuuteen taas kelpaa joskus ihan vaan se, että sikana ränniin miettimättä, että onkohan se hyvä idea juuri minun kohdalla, kuten vaikka tänään uutisissa ollut nuoripari, joka pidetettiin oman lapsen tapon yrityksestä :( 

Omassa lähipiirissä sattui harvinainen tilanne, jossa äiti joutui suljetulle osastolle psykoosissa, kun ei kestänyt perhe-elämää lapsen kanssa. Sinnitteli melkein 10 vuotta, hattua siitä. Miehensä tekee reissutöitä merillä ja on poissa 3-6kk jaksoissa, kotona max 1kk, tavallisimmin 2 viikkoa ennen seuraavaa työvuoroa. 

Ei kaikista tosiaankaan ole vanhemmiksi. Se on oikeasti vaarallinen ajatus, niille lapsille eniten. Ihan hyvä vain, että ihmiset, jotka tietävät rajansa ja sen, että lapsi ei ole hyvä juttu, pysyvät onnellisesti lapsettomina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi