Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (1493)

Vierailija
1421/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen onnellinen vela, joka kadehtii lapsilisien perään. Kateus se vie kalatkin vedestä.

Kommenttisi huokuu ymmärtämättömyyttä.

Tuolla lailla puhuttiin myös entisaikoina kun ihmisiä eroteltiin ihonvärin ym. perusteella.

"Mitä ne on taas vaatimassa? Oppisivat paikkansa!", sanottiin.

Nyt tajutaan kuinka väärin nuo teot oli, että ihmisten oikeudet määrittyy jonkun mielivaltaisen kriteerin perusteella.

Kun velat joutuvat maksamaan, mutta eivät vastinetta maksamilleen veroille, se on tosiasiallinen vanhanpiianvero. Muutenhan se olisi hyvitetty verotuksessa esim lapsettomuusvähennyksenä.

Kasva siis vähän ikää ja lue kirjoja. Ehkä opit huomaamaan että ihmisten syrjintä ei ole hyvä asia.

Ihanan alentuva kirjoitus. Kertoo taas kaiken kirjoittajan empatiasta.&n

Et selvästi lukenut kommenttia.

Ketään lasta ei voi syyttää siitä että hänen puolestaan on maksettu palvelut lapsena. Velaa ei voi syyttää siitä. Velat säästävät verorahaa kun ei tarvitse rakentaa uusia sotekeskuksia, uusia kouluja. Jonkun pitäisi ne maksaa palkastaan, mikä puolestaan alentaa ostovoimaa.

Vierailija
1422/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monista vapaaehtoisesti lapsettomista olisi myös hyviksi vanhemmiksi, mutta he ovat päättäneet syystä tai toisesta toisin. Itse onnellisena ja vastuullisena tätinä tiedän, että minusta olisi mainioksi vanhemmaksi, mutta omia lapsia en halua. Muut ajatelkoot aivan mitä lystäävät, jos se on heille ongelma, se on heidän, ei minun.

Tätinä oleminen ja äitinä oleminen ovat aaaaaaivan eri asioita. Käydä jäätelöllä kerran kesässä on hiukka eri asia kuin hoitaa kolme viikkoa räkätaudissa olevaa lasta.

Kertoo kaiken olennaisen veloista, jos vertaavat tätinä olemista vanhemmuuteen. Pysykää lapsettomina, kiitos.

Katkeruus paistaa kommentistasi läpi. Et tiedä minusta ja antamastani ajasta ja kokemuksestani lastenhoitoon yhtään mitään.

Tätä se aina on että yritetään vähätellä velojen tietämystä vanhemmuudesta vaikka velathan ne juuri sen tietää. Se on se syy miksi he eivät halua vanhemmiksi. He ovat nähneet mitä se on oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

""Sanna ei voisi koskaan seurustella miehen kanssa, jolla on lapsia: Se on minulle jyrkkä ei

Suntioksi opiskeleva Sanna muistuttaa, että naista ei tulisi ikinä määrittää sen mukaan, onko hänellä lapsia vai ei.""

Ei saisi hehkuttaa eikä olla salaakaan tyytyväinen, koska se menee tyhmemmillä ja huonommin valinneilla tunteisiin.

Vierailija
1424/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat joille asia on ongelma ovat lapsettomat. Miksi tällaista juttua piti edes aloittaa täällä? 

En ole ikinä edes miettinyt tehdäkö vaiko ei lapsia. Itsestään selvä asia oli että lapsia tehdään. En ole edes ajatellut asiaa sen enempää ennen kuin nyt kun sairastuin vakavasti ja tiedä mitä tässä nyt tapahtuu. Uutisen kuultuani ainoa asia mikä tuli mieleen oli lapset. Itse kuolema ei niinkään pelota vaan se miten lapset pärjää. No pärjäähän ne kun ei ole vaihtoehtoa. Oikeastaan syy olemiselleni oli lapset.

Vierailija
1425/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tätä se aina on että yritetään vähätellä velojen tietämystä vanhemmuudesta vaikka velathan ne juuri sen tietää. Se on se syy miksi he eivät halua vanhemmiksi. He ovat nähneet mitä se on oikeasti."

Samalla logiikalla voin sanoa tietäväni kaiken velojen elämästä ja siksi todeta sen tyhjyyttä kumisevaksi sisältököyhäksi ja laiskaksi elämäksi. Eikä tarvi uskoa yhtään velaa, joka toisin väittää. Koska tietenkin tiedän, mitä on velana elää.

Vierailija
1426/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat joille asia on ongelma ovat lapsettomat. Miksi tällaista juttua piti edes aloittaa täällä? 

En ole ikinä edes miettinyt tehdäkö vaiko ei lapsia. Itsestään selvä asia oli että lapsia tehdään. En ole edes ajatellut asiaa sen enempää ennen kuin nyt kun sairastuin vakavasti ja tiedä mitä tässä nyt tapahtuu. Uutisen kuultuani ainoa asia mikä tuli mieleen oli lapset. Itse kuolema ei niinkään pelota vaan se miten lapset pärjää. No pärjäähän ne kun ei ole vaihtoehtoa. Oikeastaan syy olemiselleni oli lapset.

Kerrot itse syyn miksi sinä olet niin putkinäköinen. Sinä vain mietit minä minä minä.

Jos tajuaisit katsoa ympärillesi niin huomaisit millaista lokaa velat saavat niskaansa ja miten huonoa palvelua he saavat esim. lääkärissä koskien sterilisaatio-oikeutta. Mutta kun sinä elät tynnyrissä ja olet päättänyt että sinä tiedät kaiken, niin ei tuollaista ihmistä voi auttaa. Onnea valitsemallasi tiellä.

Mietipä kun omat lapsesi kertovat olevansa veloja. Heitätkö heidätkin ns. "bussin alle" ja alat kertoa heille totuuksia miten heidän kohtaamansa vastoinkäymiset ovat satua?

Vierailija
1427/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tätä se aina on että yritetään vähätellä velojen tietämystä vanhemmuudesta vaikka velathan ne juuri sen tietää. Se on se syy miksi he eivät halua vanhemmiksi. He ovat nähneet mitä se on oikeasti."

Samalla logiikalla voin sanoa tietäväni kaiken velojen elämästä ja siksi todeta sen tyhjyyttä kumisevaksi sisältököyhäksi ja laiskaksi elämäksi. Eikä tarvi uskoa yhtään velaa, joka toisin väittää. Koska tietenkin tiedän, mitä on velana elää.

Sekoitat nyt kaksi eri asiaa.

On eri asia todeta että asia X ei sovi juuri minulle kuin sanoa, että asia X ei sovi kenellekään.

Vela vain toteaa, ettei vanhemmuus sovi hänelle, saadun tiedon perusteella. Se ei ole yleistävä kannanotto, että kaikkien muidenkin pitäisi elää näin.

Sinä yrität nyt luoda käsitystä että sinä voisit tietää, ettei velaus sovi kenellekään. Täysin älyvapaa yleistys.

Tässä sen huomaa miten velaus menee tunteisiin. Ei osata erottaa "minä minä minä" putkinäköä siitä että jokaisella on oma elämänsä ja omat valinnat.

Vierailija
1428/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnellinen että ei lapsia tässä maailman-tilanteessa.

Vierailija
1429/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrot itse syyn miksi sinä olet niin putkinäköinen. Sinä vain mietit minä minä minä.

Jos tajuaisit katsoa ympärillesi niin huomaisit millaista lokaa velat saavat niskaansa ja miten huonoa palvelua he saavat esim. lääkärissä koskien sterilisaatio-oikeutta. Mutta kun sinä elät tynnyrissä ja olet päättänyt että sinä tiedät kaiken, ni

Hassua toistamiseen vedota tuohon, jos omat lapsesi...Minä jopa toivon toisen lapsen kohdalla, että olisi, koska terveydelliset riskit hänen kohdallaan olemassa. Silti ja edelleen on lasten oma päätös, suuntaan ja toiseen.

Eri

Vierailija
1430/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat nyt kaksi eri asiaa.

On eri asia todeta että asia X ei sovi juuri minulle kuin sanoa, että asia X ei sovi kenellekään.

Vela vain toteaa, ettei vanhemmuus sovi hänelle, saadun tiedon perusteella. Se ei ole yleistävä kannanotto, että kaikkien muidenkin pitäisi elää näin.

Sinä yrität nyt luoda käsitystä että sinä voisit tietää, ettei velaus

Ei minulla kenenkään velaus mene tunteisiin. Tunnen monia, ja asia minulle ihan fine. Emme ole aiheesta edes keskustelleet, suuntaan tai toiseen. 

Nämä kommentit liittyy siihen, kun joku (sinä?) vela sanoi, et tietää, mitä vanhemmuus tai äitiys on. Olematta sitä itse. Siihen looginen vastaus on, et tiedän, mitä velaus on. Se on tietty kuittaulua, mutta siinä se totuuden siemen, et olen elänyt aikuisena lapsettomana. Yksikään vela ei ole elänyt vanhempana.

Vierailija
1431/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolensa ja puolensa.

Päällepäin varmaan näyttää siltä, että olisin vapaaehtoisesti lapseton, mutta totuus on, että elämäni ei ole koskaan ollut sellaista, että lapsen saaminen olisi ollut turvallista. Ja tällä en tarkoita taloudellista turvaa.

Kyllä vitutti viimeksi kun eräs tuntematon ihminen kommentoi "onhan se ilman lapsia helpompaa, onhan se elämä helpompaa". Minun elämä ei ole koskaan ollut helppoa vaikkei niitä lapsia olekaan. Eikä tule luultavasti koskaan olemaan.

Vierailija
1432/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolensa ja puolensa.

Päällepäin varmaan näyttää siltä, että olisin vapaaehtoisesti lapseton, mutta totuus on, että elämäni ei ole koskaan ollut sellaista, että lapsen saaminen olisi ollut turvallista. Ja tällä en tarkoita taloudellista turvaa.

Kyllä vitutti viimeksi kun eräs tuntematon ihminen kommentoi "onhan se ilman lapsia helpompaa, onhan se elämä helpompaa". Minun elämä ei ole koskaan ollut helppoa vaikkei niitä lapsia olekaan. Eikä tule luultavasti koskaan olemaan.

Ihmiset ovat ajattelemattomia. Se on ikävää. 

Vierailija
1433/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvä ystävä on lapseton. Hänellä on perinnöllinen tauti ja puolisolla adhd. Puolisolla on lapsi ja lapsenlapsi, kummallakin adhd, lapsenlapsella pahin.

Kun häntä haukuttiin itsekkääksi, aattelin onpa joku ilkeä. Täytyykö edes kertoa syytä ?

Vierailija
1434/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun hyvä ystävä on lapseton. Hänellä on perinnöllinen tauti ja puolisolla adhd. Puolisolla on lapsi ja lapsenlapsi, kummallakin adhd, lapsenlapsella pahin.

Kun häntä haukuttiin itsekkääksi, aattelin onpa joku ilkeä. Täytyykö edes kertoa syytä ?

Itsekkäiksi haukkujat ovat itse niitä kaikkein itsekkäimpiä, koska vaativat muilta asioita mutta eivät itse kannata vastuuta vaatimustensa seurauksista.

Vierailija
1435/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tietty kuittaulua, mutta siinä se totuuden siemen, et olen elänyt aikuisena lapsettomana. Yksikään vela ei ole elänyt vanhempana.

Yksikään vanhemmaksi tullut ei ole elänyt lapsivapaana eli velana. Eikä tule koskaan elämään.

Tahattomasti lapsettomia tai aidallaistujia he ovat kylläkin voineet olla ennen omien lapsien syntymää, mutta eivät veloja. Vela ei saa koskaan lapsia koska ei halua niitä.

Nämä ovat ihan eri ihmisryhmiä.

Vierailija
1436/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että velathan nimenomaan sen vanhemmuuden tietää. Olen toista mieltä; juurikin lapselliset vanhemmuuden näkevät kokemuksen myötä. Velojen näkemys vanhemmuudesta perustuu tietysti heidän kokemuksiinsa omien vanhempien lapsina. 

Vierailija
1437/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tietty kuittaulua, mutta siinä se totuuden siemen, et olen elänyt aikuisena lapsettomana. Yksikään vela ei ole elänyt vanhempana.

Yksikään vanhemmaksi tullut ei ole elänyt lapsivapaana eli velana. Eikä tule koskaan elämään.

Tahattomasti lapsettomia tai aidallaistujia he ovat kylläkin voineet olla ennen omien lapsien syntymää, mutta eivät veloja. Vela ei saa koskaan lapsia koska ei halua niitä.

Nämä ovat ihan eri ihmisryhmiä.

Älä nyt prkl jankuta tuota samaa höpinää. Ihminen, joka on vapaaehtoisesti lapseton ennen kuin hankkii lapsia, on ollut aivan varmasti vapaaehtoisesti lapseton. Yks hailee, millä aidalla vela väittää aiemmin lapsettoman istuvan, niin tosiasiahaan se älytön termi ei muuta. 

Vierailija
1438/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannta lähteä väittelyn tielle, lisääntyjät saavat rauhassa pilata elämänsä ja aivan se ja sama mitä ajattelevat lapsettomuudesta.

t: vela M59

Täsmälleen samaa mieltä! Katkeroituneiden ihmisten kanssa väittely on ajanhukkaa. Käy lähinnä sääliksi heitä, kun koittavat itselleen vakuttaa, että niiden tekeminen kannatti vaikka oma elämä on mennyttä...

Olen monen lapsen äiti, eikä ole tullut kertaakaan tarvetta vakuuttaa itselleni, että äitiys kannatti, vaikka oma elämä meni. Oma elämäni ei todellakaan ole lasten myötä hävinnyt mihinkään. Elän erittäin täyttä elämää, juuri sitä ominta elämääni.

Vierailija
1439/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen onnellinen että ei lapsia tässä maailman-tilanteessa.

Itse taas olen kovin onnellinen lapsistani juuri tässä maailmantilanteessa. Samaa sanoivat sodan aikana synnyttäneet ukrainalaiset naiset HS:n jutussa jokunen päivä sitten.

Vierailija
1440/1493 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointivaltio, eli siis eläkkeemme ja syöpähoitomme, perustuu väestön uusiutumiseen. Jos väestö ei uusiudu, ei ole eläkkeiden eikä hoidon maksajia. 

Siksi kysymys ei ole pelkästään yksilön valinnoista. Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole yhteiskunnalle neutraali vaan pidemmällä tähtäimellä negatiivinen asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme