IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä vapaaehtoisesti lapsettomat ovat niitä, jotka eniten arvostelevat muita ja ovat kateellisia. Onhan se säälittävää kun keski-ikäinen nainen elää unelmaansa jossain punk keikalla parikymppisten opiskelijoiden seassa! 🐵
Taidat olla itse kateellinen kun et pääse keikalle koska joudut kääntelemään kakkavaippoja yötä myöten. 😇
Vierailija kirjoitti:
Minulla on monta lapsetonta keski-lkäistä naista ystänä tai tuttuna. Henkisesti ja henkisessä energiassa he jäävät jotenkin vajaaksi, naiivilla tavalla lapsekkaiksi. Nainen ei saavuta täyttä henkistä potentiaaliaan ilman äitiyttä. Äitiys jalostaa naista henkisesti. Tää korostuu vielä nykyisessä narsistisessa kulttuurissa. Äitien kaa on jotenkin mukavampaa....nämä velat eivät pysty oikein huomioimaan toisia immeisiä. Kun miehenä olin vielä sinkkuna niin välttelin velojen reffaamista....heillä oli outoja kuvitelmia omasta erinomaisuudestaan kuvittelivat itsestään liikoja. Velat odottelivat sitä tai tätä....tyyliin minä minä minä mutta itse olivat kykenemätön iä narsismissaan edes näkemään sitäctoista ihmistä. Ulkoiset merkityksettömät tavarat rai rahat tai statuksen olivat heille tärkeitä jotenkin lapsekkaalla tavalla. Minulle miehenä annettiin rooli ja arvioitiin suoraan hyvyyttäni miehenä sillä kuinka mahdollistanut jotain vel
Jeps, perheelliset ostelevat sitä krääsää, autoja, tavaraa ja elektroniikkaa perheelleen sillä tavalla aikuismaisemmin ja syvällisemmin. :D:D
Nauroin ääneen kun luin kommenttia. Taitaa siitostuotokset harmittaa (ei, en ole siitoshullu, toim. huom.)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen perheellinen ja lapsen saaminen on ollut minulle elämäni suurin haave.
Silti ymmärrän oikein hyvin, miksi kaikki eivät lapsia halua. Minusta jokainen lapsi ansaitsee syntyä toivottuna ja sellaiselle vanhemmalle/vanhemmille, joilla on heistä halu huolehtia parhaan kykynsä mukaan. Sekin on viisautta, jos ymmärtää, ettei itsestä ole vanhemmaksi tai ei sitä halua. Oli syy taustalla mikä tahansa. Tämä on minusta erittäin viisas ratkaisu.
Siitä en pidä, jos jotkut vapaaehtoisesti lapsettomat haukkuvat perheellisten elämää ja lapsia. Ei ole oikein puhua mistään ihmisryhmästä rumasti. Lapset tuovat vanhemmilleen paljon iloa ja kaikki perhe-elämän positiiviset puolet eivät näy ulospäin. Antaa vanhempien iloita näistä asioista ja lapsistaan, vaikka vapaaehtoisesti lapsettomat eivät lapsia itse haluakaan.
Jotkut perheelliset haukkuvat velan elämää..
Anna sinäkin velalle oikeus elää omaa elämäänsä haukkumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä katsoo lähipubin terassilla näitä keski-ikäisiä "vapaaehtoisesti" lapsettomia, niin olen onnellinen etteivät ole lisääntyneet. Kaikille ei vain sovi vastuunkanto.
Ne lähipubissa notkuvat tuskin on läheskään kaikki kovin vapaaehtoisesti lapsettomia. Pitää erottaa myös fyysisistä syistä tai elämänkulusta johtunut lapsettomuus siitä että se on oikeasti vapaaehtoinen valinta.
Veikkaan että suurinosa, ehkä kaksikolmasosaa henkilöistä, jotka pitävät itseään vapaaehtoisesti lapsettomina, eivät todellisuudessa sitä ole millään tavalla vapaaehtoisesti. Heillä ei käytännössä ole muuta mahdollisuutta kuin lapsettomuus! Syitä: ei ole kumppania, taloudellinen tilanne, mielenterveys- ja päihdeongelmat, syrjäytyminen. Joten termi, että olisi vapaaehtoisesti lapseton on vain valehtelua i
Voithan sinä itsellesi noin valehdella, samalla kun jynssäät kyöppää ja räkää lattioilta. Vapaaehtoinen lapsettomuus liittyy korkeampaan älykkyyteen ja vastuullisuuteen. Me emme ole viettien vietävinä niin kuin eräät. Seurauksena vieläpä upea, vapaa elämä ilman jonkun toisen ihmisen ulosteiden korjaamista. Maistuis varmaan sullekin?
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapsettomille paras paikka, vauva.fi...
AV = AIHE VAPAA, vauvaosio on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä katsoo lähipubin terassilla näitä keski-ikäisiä "vapaaehtoisesti" lapsettomia, niin olen onnellinen etteivät ole lisääntyneet. Kaikille ei vain sovi vastuunkanto.
Ne lähipubissa notkuvat tuskin on läheskään kaikki kovin vapaaehtoisesti lapsettomia. Pitää erottaa myös fyysisistä syistä tai elämänkulusta johtunut lapsettomuus siitä että se on oikeasti vapaaehtoinen valinta.
Veikkaan että suurinosa, ehkä kaksikolmasosaa henkilöistä, jotka pitävät itseään vapaaehtoisesti lapsettomina, eivät todellisuudessa sitä ole millään tavalla vapaaehtoisesti. Heillä ei käytännössä ole muuta mahdollisuutta kuin lapsettomuus! Syitä: ei ole kumppania, taloudellinen tilanne, mielenterveys- ja päihdeongelmat, syrjäytyminen. Joten termi, että olisi vapaaehtoisesti lapseton on vain valehtelua i
Näin. Täysin normaalia että ihminen rakentaa elämästään järkevää narratiivia, ja asioita sanoitetaan itselle parhain päin ja itsetuntoa suojellen. Näin tekee jokainen, oli lapsia tai ei.
Mutta silti outoa vetää pubi tähän, koska eihän juuri kukaan lisääntymisikäinen enää käy pubeissa? Ennemminkin ovat terveellisiä "viherpiipertäjiä", siis kaikessa rakkaudessa, ei haukkuen sanottuna.
Pubi on asia erikseen ja lapsihalut ihan toinen juttu.
Jokaisen kannattaa elää omaa elmäänsä ja jättää muiden valintojen arvosteleminen vähemmälle. Mutta on paljon ihmisiä, joiden elämän sisältönä tuntuu olevan muiden elämien vatvominen. Itse kasvoin kodissa, jossa ei mietitty muiden tekemisiä. Olen havahtunut nyt keski-ikäisenä siihen, että kotini taisi olla tässä suhteessa poikkeuksellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisiä pisteytettäisiin taitojen ja älykkyyden mukaan, niin keskimäärin velat olisivat häntäpäässä.
Höpöhöpö 😂😂😂 Mutta pidä toki tuo ajatuksesi.
Oli hyvä lehtijuttu, itsellänikin tärkein asia on juurikin vapaus.
Olen saanut elää aivan mahtavaa elämää, olen ollut mieheni kanssa naimisissa jo 20 vuotta ja hän on edelleen ykkönen elämässäni, paras kaveri, elämänkumppani ja rakastaja. Suurinta vapautta on ollut asuinpaikan ja sitä kautta elämäntavan valinta, eli pystytään asumaan syvällä maaseudulla kaukana kaikesta eläen onnellista ja seesteistä elämää. Lapsien kanssa olisi pitänyt asua enemmän ihmisten ilmoilla koulujen takia. Muuttamaan oltaisiin päästy vasta siinä vaiheessa kun lapset olisivat jo olleet aikuisia.
Työurani ei myöskään olisi mitenkään ollut mahdollista lapsien kanssa, en olisi voinut ottaa samanlaisia riskejä, koska lasten kanssa olisi pitänyt suosia vakaita jatkuvia tuloja, eli olisin jäänyt kauas taakse palkkakehityksessä. Lapsettomana olen pystynyt panostamaan täysillä työntekoon ilman pitkiä poissaoloja ja se on kantanut hedelmää siten, että nyt ei juurikaan tarvitse tehdä palkkatöitä ja silti riittää tuloja hyvään elintasoon.
Vapaus harrastaa on ollut myös todella tärkeää. Koska olen vastuullinen ihminen en olisi voinut harrastaa näin kuten nyt jos olisin tehnyt lapsia koska harrastuksissani on suuri loukkaantumisen ja kuoleman riski.
En vaan voi ymmärtää niitä ihmisiä jotka tekevät lapsia ja hehkuttavat, että mitään elämässä ei tarvinnut muuttaa sen takia. Pystyvät harrastamaan ja tekemään kaiken samalla lailla kuin ennen lapsiakin. Jos minä olisin hankkinut lapsia se todellakin olisi muuttanut kaiken, tärkein asia elämässä olisi ollut turvata vakaat olot lapsille ja omat haaveet olisi pitänyt jättää taka-alalle. Ja sama olisi jatkunut mahdollisesti myös lapsenlapsien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet näin?
Et usko että ihmisillä on elämässään erilaisia toiveita kuin sinulla, eikö niin? Koetko olevasi epäitsekäs ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomista naisista tulee nelikymppisinä katkeria ja lihavia toisia arvostelevia ikäviä ihmisiä. Moni haisee kissankuselta pitkälle ja toiset ottavat kerrostaloyksiöönsä räksyttämän koiria jonkun (lapsen) korvikkeeksi. Kokoontuvat sitten iltaisin rakkiensa kanssa lähipuistoihin juoruamaan. Ja millaisia ilkimyksiä tuleekaan näistä lapsettomista norsuista yksinäisinä vanhuksia. On siinä filippiiniläisillä hoitajilla kestämistä. Osa tietty jatkaa teinityylillä baareissa aikaiseen lähtöönsä asti.
Siinä tyypillinen katkera velavihaaja, näitä valheellisia kommentteja saa täältäkin usein lukea.
Vierailija kirjoitti:
45 vuotta on hyvä ikä adoptoida lapset ja asettua, nuoruutta ei kannata haaskata.
Puolihyvä provo, siksi tartun.
Harva saa lapsensa nuoruudessaan, vai eletäänkö nuoruutta vielä 35-vuotiaina nykyisin? Toisekseen, lapsien kanssa eläminenkin on Elämää, usein hyvinkin ihanaa ja täyteläistä. Ajatus että lapsien kanssa eläminen olisi elämän haaskaamista on aika defensiivinen. Siitä vain, jos tämä tekee itsestä onnellisemman. Toisia dumaamalla saatu onni on kyllä vähän kyseenalaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannta lähteä väittelyn tielle, lisääntyjät saavat rauhassa pilata elämänsä ja aivan se ja sama mitä ajattelevat lapsettomuudesta.
t: vela M59
Ei kannata lähteä väittelyn tielle, siitä olen samaa mieltä. Ei myöskään ole asiallista tai tyylikästä lähteä epäkunnioittavan arvostelun tielle. Itselläni on lapsi ja hän on minulle tärkeintä maailmassa. Minulla on myös ystäviä, jotka eivät koskaan hanki lapsia. Se on heidän valintansa ja kunnioitan heidän valintojaan, en arvostele tai tenttaa miksi tämä valinta on tehty. En ole myöskään koskaan kuullut heidän sanovan, että minä olen pilannut elämäni, koska hekin fiksuina ihmisinä kunnoittavat minua. Olennaista ei ole se mitä valintoja kukakin tekee, olennaista on toisten ihmisen kunnoittaminen. Sen luulisi jo tuohon ikään oppineen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisiä pisteytettäisiin taitojen ja älykkyyden mukaan, niin keskimäärin velat olisivat häntäpäässä.
Velat, älkää tarttuko näihin provoihin. Joku ikävä ihminen haluaa vain ärsyttää.
t. lapsellinen myötähäpeää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tuo vapaaehtoista lapsettomuuttani aktiivisesti esiin. Ainoastaan, jos joku utelee aiheesta, vastaan, ettei lapsia ole, koska en niitä halua. En selittele mitenkään.
Tästä johtuen minua ei kukaan ole aiheen tiimoilta ahdistellut, eikä veluuttani arvostellut. Tilanne olisi varmaan eri, jos pitäisin meteliä elämäntavastani. Kyllä itsekin saatan näpäyttää ihmiselle, joka valittaa lapsiperhe-elämän raskautta/yrittää myydä sitä minulle ainoana tai parhaana tapana elää. Jokainen tekee omat valintansa, eikä sen pitäisi kenenkään takapuolta hiertää, jos toinen on päätynyt erilaisiin ratkaisuihin kuin itse, muttei omia arvoja ja valintoja ole tarpeen myöskään tuoda esiin muuten kuin kysyttäessä ja jos niin päätyy tekemään, on oltava valmis ottamaan vastaan kritiikkiä.
Mä olen toiminut samoin kuin sinä, mutta kyllä mun "kimppuun on hyökätty", siis
Sukupolvikysymys ehkä tosiaan. Olen sinua 20 vuotta nuorempi ja lapsiaiheesta keskustelu on loppunut aina viimeistään siihen, kun olen kysyjälle vastannut, että mulla ei ole lapsia, koska en niitä halua, eli erittäin lyhyeen. Voi olla, että äänensävynikin viestii, että minua on tästä(kin) aiheesta turha lähteä haastamaan. Pääsen ylipäätään hyvin helposti eroon kaikista tivaajista, vänkääjistä ja tyrkyttäjistä tarvitsematta silti olla ilkeä, eli ehkä on persoonastakin osittain kiinni, että toiset kohtaavat enemmän arvostelua elämäntavastaan kuin jotkut muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kustannettiinko tämäkin väitöskirja veronmaksajien rahoilla?
Kuten sinun täysin hukkaan mennyt ja muille häiriötä tuottava elämäsikin.
Tiedolla on aina arvoa, sinulla tuskin muuta kuin se jakamaton ihmisarvo, jota et itse myönnä olevan olemassakaan.
Jopa tämän palstan mittakaavassa harvinaisen epätasapainoinen ihmisen kommentti. Mitäs paskaa sinä tiedät kirjoittajan ihmisarvojen kannatuksesta ja elämästä?
Milloin Suomen kielen tutkimuksessa on alettu tutkia yhteiskunnallisia kysymyksiä, jotka eivät liitty mitenkään välittömästi suomen kieleen?! Tutkimuksen otos on 17 henkilöä, siis joukko joka on voitu valita siten, että sen tulokset ovat varmasti sellaisia mitä "tutkija" haluaa. Metodina on diskurssianalyysi - kuinkas muuten.
Miten tällaista päästetään läpi väitöskirjaksi asti. Eikö Olun yliopiston Siuomen kielen laitoksella ole mitään vastuusta siitä, mitä tieteenä esitetään. Tämä on puheenvuoro tieteestä, ei velasta.
Miksi emme puhu enemmän perussuomalaisten kannattajien lapsettomuudesta, tai oikeastaan p i l u t t o m u u d e s t a, sillä animetyynyn kanssa harvemmin onnistuu lisääntyminen? Tämä on vakava ongelma, sillä pesättömyys aiheuttaa hikikainaloisessa persussa turhautumista joka purkautuu usein rasismina, Venäjä-mielisyytenä, ja pahimmissa tapauksissa ns. liiallisena lapsirakkautena. Heillähän on ihan ministerinäkin tällainen liian suuri lastenystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen perheellinen ja lapsen saaminen on ollut minulle elämäni suurin haave.
Silti ymmärrän oikein hyvin, miksi kaikki eivät lapsia halua. Minusta jokainen lapsi ansaitsee syntyä toivottuna ja sellaiselle vanhemmalle/vanhemmille, joilla on heistä halu huolehtia parhaan kykynsä mukaan. Sekin on viisautta, jos ymmärtää, ettei itsestä ole vanhemmaksi tai ei sitä halua. Oli syy taustalla mikä tahansa. Tämä on minusta erittäin viisas ratkaisu.
Siitä en pidä, jos jotkut vapaaehtoisesti lapsettomat haukkuvat perheellisten elämää ja lapsia. Ei ole oikein puhua mistään ihmisryhmästä rumasti. Lapset tuovat vanhemmilleen paljon iloa ja kaikki perhe-elämän positiiviset puolet eivät näy ulospäin. Antaa vanhempien iloita näistä asioista ja lapsistaan, vaikka vapaaehtoisesti lapsettomat eivät lapsia itse haluakaan.
Jotkut perheelliset haukkuvat ve
Haukkuminen on aina typerää.
Eihän tuo edellinen haukkunut, vaan puhui kauniisti veloista. Miksi syytit häntä?