Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (322)

Vierailija
101/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne sitten itkee näillä palstoilla jatkuvasti maailman pahuutta? Kaikki on huonosti. Ei ole mm eläkkeen maksajia. Onko näillä peliä asunnossaan? Onnea valitsemallenne tielle. Onhan sekin elämää tavallaan.

Vierailija
102/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä katsoo lähipubin terassilla näitä keski-ikäisiä "vapaaehtoisesti" lapsettomia, niin olen onnellinen etteivät ole lisääntyneet. Kaikille ei vain sovi vastuunkanto. 

Ne lähipubissa notkuvat tuskin on läheskään kaikki kovin vapaaehtoisesti lapsettomia. Pitää erottaa myös fyysisistä syistä tai elämänkulusta johtunut lapsettomuus siitä että se on oikeasti vapaaehtoinen valinta. 

Veikkaan että suurinosa, ehkä kaksikolmasosaa henkilöistä, jotka pitävät itseään vapaaehtoisesti lapsettomina, eivät todellisuudessa sitä ole millään tavalla vapaaehtoisesti. Heillä ei käytännössä ole muuta mahdollisuutta kuin lapsettomuus! Syitä: ei ole kumppania, taloudellinen tilanne, mielenterveys- ja päihdeongelmat, syrjäytyminen. Joten termi, että

Vapaaehtoinen lapsettomuus liittyy korkeampaan älykkyyteen ja vastuullisuuteen. Me emme ole viettien vietävinä niin kuin eräät. Seurauksena vieläpä upea, vapaa elämä ilman jonkun toisen ihmisen ulosteiden korjaamista. Maistuis varmaan sullekin?

Mitä helevetin vastuullisuutta siinä on, että laitat muiden lapset ja lapsenlapset maksamaan sinun vanhuuden eläkkeet ja ne hoidot osastolla, kun sinun paskavaippojasi siellä vaihdetaan?! Jos olet vstuullinen, niin jätät sitten eläkkeesi hakematta ja maksat omilla rahoilla vanhuuden terveydenhoitopalvelut, jooko?! Muussa tapauksessa olet muita hyväksikäyttävä loinen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.

Mutta ei vapaaehtoisesti lapseton.

Opettele perusasiat ennen kuin kommentoit.

Semantiikkaa. 

Itse koen, että olin opiskeluaikani vapaaehtoisesti lapseton, koska en halunnut lapsia vielä silloin.

Tällä perusteella voisin sanoa, että koin olevani lesbo sinkkuna, kun en vielä ollut parisuhteessa miehen kanssa. Parisuhteen alettua miehen kanssa minusta tuli hetero. Samoin mieheni voi kertoa olleensa homo niin kauan, kun eli sinkkuna ilman naista, jolloin hänestä(kun) tuli hetero.

Vierailija
104/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samasta syytä veloja kadehditaan kuin työttömiä kadehditaan. Eli kun omassa arjessa on välillä raskasta mennä töihin tai kasvattaa lapsia, kadehditaan näennäisesti vapaata ihmistä, joka "pääsee helpommalla". Miettimättä sitä kolikon toista puolta.

Itselleni ei lapsettomuus ole koskaan ollut valinta. Lasten saaminen/tekeminen ei ole koskaan ollut edes minkäänlainen vaihtoehto, koska ei ole koskaan ollut kumppania, jonka kanssa niitä lapsia olisi voinut tehdä. En siis edes voi kuvitella, että itselläni olisi lapsia, enkä sitä kyllä onneksi haluaisikaan. Lapsiperhearki on täysin oman maailmani ulkopuolella oleva asia. Mutta ei tämä varsinaisesti mikään valinta ole ollut.

Vierailija
105/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä itsellesi noin valehdella, samalla kun jynssäät kyöppää ja räkää lattioilta. Vapaaehtoinen lapsettomuus liittyy korkeampaan älykkyyteen ja vastuullisuuteen. Me emme ole viettien vietävinä niin kuin eräät. Seurauksena vieläpä upea, vapaa elämä ilman jonkun toisen ihmisen ulosteiden korjaamista. Maistuis varmaan sullekin?

------------ 

Sinä et taida olla kovin fiksu...?

Vierailija
106/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45 vuotta on hyvä ikä adoptoida lapset ja asettua, nuoruutta ei kannata haaskata.

Puolihyvä provo, siksi tartun.

Harva saa lapsensa nuoruudessaan, vai eletäänkö nuoruutta vielä 35-vuotiaina nykyisin? Toisekseen, lapsien kanssa eläminenkin on Elämää, usein hyvinkin ihanaa ja täyteläistä. Ajatus että lapsien kanssa eläminen olisi elämän haaskaamista on aika defensiivinen. Siitä vain, jos tämä tekee itsestä onnellisemman. Toisia dumaamalla saatu onni on kyllä vähän kyseenalaista.

Mitä vikaa nuoruuden elämisessä muutenkaan on? Moni ikäihminen kaipailee takaisin nuoruuteen lauluissa ja puheissaan. Ikuisen nuoruuden lähdettä tiede jahtaa koko ajan, koska ihmiset haluavat pysyä nuorekkaina.

Onko joillain ihmisillä kovinkin kiire keinutuoliin ja rakentamaan kulissia "aikuisuudesta", joka todellisuudessa tarkoittaa arjen harmautta?

Kuulostaa projisoinnilta tämä nuoruuteen vetoaminen että se olisi jotenkin huono asia. Taisi jollain jäädä nuoruus elämättä ja nyt syyllistää veloja siitä, koska he nauttivat nuoruudestaan ja vapaudestaan hautaan saakka.

Vierailija
107/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapseton omasta halusta. Halusin matkustella ja pyöriä baareissa. Onneksi mieli muuttui kolmikymppisenä. Nyt kolme lasta ja tämä on elämäni parasta aikaa!

Säälin näitä jotka todistelevat olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia. Lapsellista! 😀 itse en ollut salaisesti kateellinen lapsiperheille. Niinkuin nämä todistelijat.

En todistele mitään kenellekään, olen vela, piste.

Vierailija
108/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä katsoo lähipubin terassilla näitä keski-ikäisiä "vapaaehtoisesti" lapsettomia, niin olen onnellinen etteivät ole lisääntyneet. Kaikille ei vain sovi vastuunkanto. 

Ne lähipubissa notkuvat tuskin on läheskään kaikki kovin vapaaehtoisesti lapsettomia. Pitää erottaa myös fyysisistä syistä tai elämänkulusta johtunut lapsettomuus siitä että se on oikeasti vapaaehtoinen valinta. 

Veikkaan että suurinosa, ehkä kaksikolmasosaa henkilöistä, jotka pitävät itseään vapaaehtoisesti lapsettomina, eivät todellisuudessa sitä ole millään tavalla vapaaehtoisesti. Heillä ei käytännössä ole muuta mahdollisuutta kuin lapsettomuus! Syitä: ei ole kumppania, taloudellinen tilanne, mielenterveys- ja

Mitäs helvetin vastuullisuutta on maksattaa lapsiensa koulutus, terveydenhuolto, mahdolliset erikoishoidot jne. mukaan lukien lapsilisät, toisilla? Että maksakaapa itse ne, koska itse olette tietoisesti ja vapaaehtoisesti lisääntyneet, eiks je?

🤦

Vierailija
109/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsettomista naisista tulee nelikymppisinä katkeria ja lihavia toisia arvostelevia ikäviä ihmisiä. Moni haisee kissankuselta pitkälle ja toiset ottavat kerrostaloyksiöönsä räksyttämän koiria jonkun (lapsen) korvikkeeksi. Kokoontuvat sitten iltaisin rakkiensa kanssa lähipuistoihin juoruamaan. Ja millaisia ilkimyksiä tuleekaan näistä lapsettomista norsuista yksinäisinä vanhuksia. On siinä filippiiniläisillä hoitajilla kestämistä. Osa tietty jatkaa teinityylillä baareissa aikaiseen lähtöönsä asti.

Minun kokemukseni mukaan ilkeimpiä ja katkerimpia ovat olleet äiti-ihmiset, mutta pidä sinä toki kiinni omasta näkemyksestäsi.

T. Nelikymppinen normaalipainoinen velanainen, jolla ei ole kissaa ja joka ei käy puistoissa, juorua tai arvostele muiden ihmisten elämänvalintoja.Ai niin, ja asuu omakotitalossa.

Vierailija
110/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.

Mutta ei vapaaehtoisesti lapseton.

Opettele perusasiat ennen kuin kommentoit.

Mistä niin tiedät?! Moni kuule on parisuhteen alkuaikoina vapaaehtoisesti lapseton!  Suurin osa! He ovat vapaaehtoisesti lapsettomia niin pitkään kuin käyttävät ehkäisyä! Tyypillisissä suhteissa vuosia.

Vapaaehtoisesti lapsettomalla ei ole eikä hän koskaan saa lapsia.

Väärin, ei halua lapsia. Tahattomasti lapseton ei saa lapsia.

Vierailija
111/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannta lähteä väittelyn tielle, lisääntyjät saavat rauhassa pilata elämänsä ja aivan se ja sama mitä ajattelevat lapsettomuudesta.

t: vela M59

Niinhän sinunkin vanhempasi ovat pilanneet elämänsä. Ja sinun elämäsi.

Eiväthän ole, jos oletetaan että he halusivat lapsen (tai useamman).

Ohis

Niinhän ne edellisen kommentoijan  mainitsemat lisääntyjätkin ovat varmasti halunneet lapsia, mutta silti hänen mielestään ovat pilanneet elämänsä!

Vierailija
112/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samasta syytä veloja kadehditaan kuin työttömiä kadehditaan. Eli kun omassa arjessa on välillä raskasta mennä töihin tai kasvattaa lapsia, kadehditaan näennäisesti vapaata ihmistä, joka "pääsee helpommalla". Miettimättä sitä kolikon toista puolta.

Itselleni ei lapsettomuus ole koskaan ollut valinta. Lasten saaminen/tekeminen ei ole koskaan ollut edes minkäänlainen vaihtoehto, koska ei ole koskaan ollut kumppania, jonka kanssa niitä lapsia olisi voinut tehdä. En siis edes voi kuvitella, että itselläni olisi lapsia, enkä sitä kyllä onneksi haluaisikaan. Lapsiperhearki on täysin oman maailmani ulkopuolella oleva asia. Mutta ei tämä varsinaisesti mikään valinta ole ollut.

Minä puolestani tiesin jo kerhoiässä etten halua lapsia. Nyt keski-ikäisenä edelleen tunnen tismalleen samoin. Tuossa osui viime vuonna kohdunpoistokin kerrankin oikealla ihmiselle ja oli elämäni paras päivä. Olisin itse luopunut siitä jo teininä, mutta ymmärrettävästi kohdunpoiston saa vain vakavaan sairauteen, kuten minulla.

Vierailija
113/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinä itsellesi noin valehdella, samalla kun jynssäät kyöppää ja räkää lattioilta. Vapaaehtoinen lapsettomuus liittyy korkeampaan älykkyyteen ja vastuullisuuteen. Me emme ole viettien vietävinä niin kuin eräät. Seurauksena vieläpä upea, vapaa elämä ilman jonkun toisen ihmisen ulosteiden korjaamista. Maistuis varmaan sullekin?

------------ 

Sinä et taida olla kovin fiksu...?

Kylläpä olet katkera! Oletko koskaan miettinyt, että vauvojen vanhemmat ihan mielellään pitävät vauvansa puhtaina ja nauttivat vauva-ajasta ihan kaikkine kakkavaippoineen ja maitopukluineen. Minä ainakin tein niin ja odotan innolla lapsenlapsia, mikäli heitä suodaan...

Vierailija
114/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että he ovat veloja? Tunnetko heidät kaikki? Esim. minä vela en käy lainkaan baareissa koska en käytä alkoholia.

Vierailija
115/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nämä vapaaehtoisesti lapsettomat ovat niitä, jotka eniten arvostelevat muita ja ovat kateellisia. Onhan se säälittävää kun keski-ikäinen nainen elää unelmaansa jossain punk keikalla parikymppisten opiskelijoiden seassa! 🐵

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
116/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että he ovat veloja? Tunnetko heidät kaikki? Esim. minä vela en käy lainkaan baareissa koska en käytä alkoholia.

Hän on selvännäkijä. Siksi hän tietää muiden asiat paremmin kuin ihmiset itse.

Vierailija
117/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi kehuskelemaan "kuka maksaa eläkkeet" argumentilla, koska valtio maksaa lapsiperheille miljardien edestä palveluita ja tukia, mutta veloille on tasan tarkkaan NOLLA vain veloille suunnattua tukea/palvelua.

Pikemminkin pitäisi kysyä, milloin alkaa kunniavelan maksu veloille koska he ovat uhrautuneet maksamaan muiden palveluita näinkin pitkään saamatta itse vastinetta. Perhesuunnitteluvähennys, lapsettomuuslisä yms. rahallinen korvaus?

Vierailija
118/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.

Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄

Vierailija
119/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani tiesin jo kerhoiässä etten halua lapsia. Nyt keski-ikäisenä edelleen tunnen tismalleen samoin. Tuossa osui viime vuonna kohdunpoistokin kerrankin oikealla ihmiselle ja oli eläm

Paljon onnea kohdunpoistosta ja steriiliyden saamisesta! Velaonnea! 🤩💯

Vierailija
120/322 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että suurinosa, ehkä kaksikolmasosaa henkilöistä, jotka pitävät itseään vapaaehtoisesti lapsettomina, eivät todellisuudessa sitä ole millään tavalla vapaaehtoisesti. Heillä ei käytännössä ole muuta mahdollisuutta kuin lapsettomuus! Syitä: ei ole kumppania, taloudellinen tilanne, mielenterveys- ja päihdeongelmat, syrjäytyminen. Joten termi, että olisi vapaaehtoisesti lapseton on vain valehtelua i

Olemme kuuskymppinen pariskunta ja olleet avioliitossa kymmeniä vuosia, oli ihan yhteinen päätös olla tekemättä lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi