IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1529)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.
Lapsilla on oikeus rakastaviin vanhempiin.
Harmi, että ihan liian moni vanhempi ei tajunnut tai välittänyt, kuinka surkea vanhempi olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan vela on suomenkielinen vastine jota käytetään childfree-termistä. Vapaaehtoisesti lapseton=childfree. Tahtomattaan tai muuten lapseton=childless. Ei ole vaikea.
Ei olisikaan, ellei tuohon englanninkieliseen termiin sisältyisi lapsiaversiota muutenkin kuin omien lasten kannalta. Suomalainen termi kattaa vain omat lapset.
Miten siihen englanninkieliseen termiin liittyy muiden lapset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velalla ei ole biologisia, adoptio tai lapsipuolia. Koskaan.
Tässä ei ole mitään epäselvää.
Jos on biologisia lapsia = vanhempi, ei vela
Jos on adoptiolapsia = vanhempi, ei vela
Jos on lapsipuolia = äitipuoli/isäpuoli, ei vela (huoltajuusstatuksesta riippumatta)
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Höpön löpön. Kumppanin lapset eivät tee kenestäkään mitään vanhempaa.
Tästä tätä vääntöä täällä ollut. Jonkun mukaan et ole vela, jos kumppanillaai on lapsia. Vaikka aikuisia...
Niinno mulla on kolme lasta, jo aikuisia. Mä olen aina halunnut lapsia, ja onnekseni niitä sain juuri sopivan määrän.
Mua ei kovasti kiinnosta kenenkään halut tai asenteet lasten hankkimista tai saamista kohtaan - pääasia olisi, että jokainen saa haluamansa, ja on onnellinen. Se, että perheenäiti tai -isä on väsynyt lastensa kiukutteluun paikassa ja tilanteessa x ei ole mikään kokonaiskuva elämästä. Kai vapaaehtoisesti lapsettomatkin ovat joskus kiukkuisia, väsyneitä ja turhautuneita? Ainakin mun tuntemani ovat. Ei se silti tarkoita, että koko elämäntilanne olisi väärin. Eihän? Muistan, kun eräs koiratuttuni totesi minulle pienen lapseni kiukkukohtauksen jälkeen juuri tuon takia en ole hankkinut lapsia. En voinut olla sanomatta tuo on yhtä fiksua kuin olla hankkimatta koiria sen takia, että ne kusee, paskoo ja puree kaikki paikat pentuina - jostakin syystä välimme viilenivät - eivät minun aloitteestani, mutta varmaan takiani.
Mitä jos vaan elettäisiin omaa elämäämme, ja annettaisiin muiden elää omaansa? Kaikilla meillä on omat prioriteettimme ja flexaamisen aiheemme - iloitaan niistä mieluummin kuin ärhennellään! En vaihtaisi lapsiani ja elämääni heidän kanssaan edes tuhanteen luksuslomaan tai muuhun elämykseen, enkä usko, että juuri kukaan vaihtaisi omaa elämäänsä minun.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä asiassa on se mielenkiintoinen ristiriita että ensin vapaaehtoisesti lapsettomat kertovat miten kamalaa olisikaan jos olisi lapsia ja miten mukavaa elämä on ilman mutta silti kuitenkin kieltäytyvät tunnustamasta että heidän elämänsä on helppoa. Ikäänkuin olisi jotenkin mahdotonta myöntää että elää helppoa elämää ja pääsee monessa asiassa helpommalla kuin lapsiperheiden vanhemmat. Miksi se on niin kamalaa myöntää kun niin se on?
Vaikka minulla on lapsia niin ei minun ole hankala myöntää että olen elämässä päässyt monessa suhteessa helpolla. Synnyin kohtuu varakkaaseen perheeseen ja hyville vanhemmille, olen löytänyt itselleni hyvän puolison ja saanut hyvän työpaikan. Monella ihmisellä, lapsellisella ja lapsettomalla, on paljon minua vaikeampi elämä. Ja voin sen oikein hyvin myöntää. Miksi siis lapsettomien pitää aina korostaa että "kyllä minullakin on ollut vaikeaa"?
No uskon, et on lapsia tai ei, elämä on vaikeampaa tai helpompaa. Se, että osa veloista perustelee lapsettomuutensa sillä, että elämä on mielestään helpompaa, on ok. Mut se ei, et väitetään lapsellisten olevan katkeria valinnastaan lapsettomalle, helpon elämän perusteella. Toki voi tällaisia olla, mutta heillä sit elämä muutenkin ilmeisen vaikeaa.
Kuka utelee ihmiseltä miksei sinulla ole lapsia? Täytyy olla ihan täys idiootti. Ei tulis mieleenkään kysyä. Kukaan ei voi tietää miksi toisella ei ole lapsia. Onko se oma valinta vai lapsettomuus. Nämä ovat ihan ihmisen omia asioita, eikä niitä tule udella tai kritisoida. Itselläni oli onni saada kaksi toivottua lasta. En kuitenkaan pidä itseäni sen arvokkaampana kuin ihmistä jolla ei ole lapsia. En kritisoi mutta en myöskään toivo itseeni kohdistuvaa kritiikkiä sen takia, että minulla on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 87 vuotias mies ja asunut jo 56 vuotta canadassa,enkä millään voi uskoa että te suomen suomalaiset valitatte ihan joka asiasta...eikö olisi parasta että pitäisitte suurimman osan höyryä omassa vatsassa, ,erityisesti näistä riitelyistä vauvattomat ja vauvojen vanhemmat.
Minulla ja ja vaimollani on 2 poikaa ja koskaan emme ole edes miettineet ovatko ne olleet tervetulleita tähän maailmaan.
Joten kehoitan että rupeatte sovussa elämään ja niillä erinomaisilla autoilla sopuisasti
ajelemaan. ..mies joka on ohjastanut erilaisia autoja 72 vuotta ja ollut aviossa 63 vuotta
nyt kuitenkin vaimo nukkui pois 2 vuootta sitten ja yhä olen sopeutunut tänne maahan..
J S.
Ei vapaaehtoisen lapsettomuuden halveksunta ole vain suomalainen ilmiö.
Minua ei haittaa vapaaehtoisesti lapsettomat. Tunnen useita ja he ovat mukavia ihmisiä. Eivät todellakaan halveksi lapsellisten ratkaisuja.
Törppö on törppö, on sit vanhempi tai vela.
"Ei ole huudeltu velojen lapsilisän perään, ja tiedät sen itsekin."
Olet siis sinäkin lukenut valikoiden. Vai unohtanut omat ulostulosi?
Koska ne jotka ovat tehneet elämässä vääriä valintoja haluavat purkaa muihin sen pahanolon ja yrittävät kontrolloida.
Suomalainen kateus on sitä, että jos itsellä on huonosti asiat se sama tilanne on saatava muillekin, niin sitten tulee parempi mieli.
Eihän kukaan kiusaa toista sitä varten että se toinen olisi huonompi, vaan koska sitä toista harmittaa, että sillä toisella on jotain mitä siltä itseltä puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä asiassa on se mielenkiintoinen ristiriita että ensin vapaaehtoisesti lapsettomat kertovat miten kamalaa olisikaan jos olisi lapsia ja miten mukavaa elämä on ilman mutta silti kuitenkin kieltäytyvät tunnustamasta että heidän elämänsä on helppoa. Ikäänkuin olisi jotenkin mahdotonta myöntää että elää helppoa elämää ja pääsee monessa asiassa helpommalla kuin lapsiperheiden vanhemmat. Miksi se on niin kamalaa myöntää kun niin se on?
Vaikka minulla on lapsia niin ei minun ole hankala myöntää että olen elämässä päässyt monessa suhteessa helpolla. Synnyin kohtuu varakkaaseen perheeseen ja hyville vanhemmille, olen löytänyt itselleni hyvän puolison ja saanut hyvän työpaikan. Monella ihmisellä, lapsellisella ja lapsettomalla, on paljon minua vaikeampi elämä. Ja voin sen oikein hyvin myöntää. Miksi siis lapsettomien pitää aina korostaa että "kyllä minullakin on ollut
"Vanhemmathan ne näyttää tästä lapsettomien elämän helppoudesta jaksavan määkiä, onko se sitten "korostamista", jos korjaa, että ei se lapsettomankaan elämä välttämättä helppoa ole."
Vai nyt vanhemmat oikein "määkivät"? Tällaista parempaa empaattista käytöstä tämä vissiin.
Tässäkin ketjussa monet ovat nimenomaan todistaneet, et ovat veloja KOSKA haluavat helpon elämän. Ja sit luettelo helposta elämästä siihen perään: varallisuus, matkustelu, vapaa seksielämä milloin vain, alasti kotona vaeltelu...
Jos joku kokee toisin, hän varmaan sen sit kertoo. Harvempi tässä ketjussa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan vela on suomenkielinen vastine jota käytetään childfree-termistä. Vapaaehtoisesti lapseton=childfree. Tahtomattaan tai muuten lapseton=childless. Ei ole vaikea.
Ei olisikaan, ellei tuohon englanninkieliseen termiin sisältyisi lapsiaversiota muutenkin kuin omien lasten kannalta. Suomalainen termi kattaa vain omat lapset.
Miten siihen englanninkieliseen termiin liittyy muiden lapset?
Joku tuolla sanoi että termi childfree pitää sisällään "yleisen käsityksen" mukaan myös kumppanin lapsettomuuden.
Velaus ei pidä.
Vierailija kirjoitti:
Niinno mulla on kolme lasta, jo aikuisia. Mä olen aina halunnut lapsia, ja onnekseni niitä sain juuri sopivan määrän.
Mua ei kovasti kiinnosta kenenkään halut tai asenteet lasten hankkimista tai saamista kohtaan - pääasia olisi, että jokainen saa haluamansa, ja on onnellinen. Se, että perheenäiti tai -isä on väsynyt lastensa kiukutteluun paikassa ja tilanteessa x ei ole mikään kokonaiskuva elämästä. Kai vapaaehtoisesti lapsettomatkin ovat joskus kiukkuisia, väsyneitä ja turhautuneita? Ainakin mun tuntemani ovat. Ei se silti tarkoita, että koko elämäntilanne olisi väärin. Eihän? Muistan, kun eräs koiratuttuni totesi minulle pienen lapseni kiukkukohtauksen jälkeen juuri tuon takia en ole hankkinut lapsia. En voinut olla sanomatta tuo on yhtä fiksua kuin olla hankkimatta koiria sen takia, että ne kusee, paskoo ja puree kaikki paikat pentuina - jostakin syystä välimme viilenivät - eivät minun aloitteestani, mutta varmaan takiani.
Mitä jos vaan elettäisiin omaa elämäämme, ja annettaisiin muiden elää omaansa? Kaikilla meillä on omat prioriteettimme ja flexaamisen aiheemme - iloitaan niistä mieluummin kuin ärhennellään! En vaihtaisi lapsiani ja elämääni heidän kanssaan edes tuhanteen luksuslomaan tai muuhun elämykseen, enkä usko, että juuri kukaan vaihtaisi omaa elämäänsä minun.
Ethän sinäkään antanut toisen "elää omaa elämäänsä" ja vain hyväksynyt, miksei tämä halunnut lapsia :D Ihan pakko oli käydä ärhentelemään, mikä sinua hänen elämänvalinnoissaan eli koirienpidossa vituttaisi, vaikkei asialla ole mitään tekemistä kanssasi. Näitä elämänohjeita kun tekee mieli jakaa, kannattaa aloittaa peiliin kurkkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vela ei tiedä yhtään mitään lapsellisten elämästä. Miten tietäisi? Lukemalla vai? "
Eiku käymällä terveyskeskuksessa seuraamassa, miten väsyneet äidit tiuskivat lapsilleen. Näin tässä ketjussa kerrottiin.
Yrität varmaan olla hauska, mutta on tuossa vähän perääkin. Viimeksi toissapäivänä kuuntelin kassajonossa miten äiti puhui lapselleen tiuskien ja kiukkuisena kuin ampiainen. Minä en ikinä puhuisi rakastamalleni ihmiselle niin, eivätkä minua rakastavat ihmiset puhu minulle niin. Mutta kai se sitten on sitä ultimaattista rakkautta jota ilman en oikein ole edes ihminen.
Onneksi on ehkäisy.
Ehkäisy voi pettää. Mutta silloin vela menee vihellellen aborttia hakema
Niinpä. Vastuullinen nainen ja mies kantavat vastuunsa eivätkä uhraa pienokaista himojensa alttarille.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kovasti kiinnosta kenenkään halut tai asenteet lasten hankkimista tai saamista kohtaan - pääasia olisi, että jokainen saa haluamansa, ja on onnellinen. Se, että perheenäiti tai -isä on väsynyt lastensa kiukutteluun paikassa ja tilanteessa x ei ole mikään kokonaiskuva elämästä. Kai vapaaehtoisesti lapsettomatkin ovat joskus kiukkuisia, väsyneitä ja turhautuneita? Ainakin mun tuntemani ovat. Ei se silti tarkoita, että koko elämäntilanne olisi väärin. Eihän? Muistan, kun eräs koiratuttuni totesi minulle pienen lapseni kiukkukohtauksen jälkeen juuri tuon takia en ole hankkinut lapsia. En voinut olla sanomatta tuo on yhtä fiksua kuin olla hankkimatta koiria sen takia, että ne kusee, paskoo ja puree kaikki paikat pentuina - jostakin syystä välimme viilenivät - eivät minun aloitteestani, mutta varmaan t
Aamen!
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole huudeltu velojen lapsilisän perään, ja tiedät sen itsekin."
Olet siis sinäkin lukenut valikoiden. Vai unohtanut omat ulostulosi?
En ole kirjoittanut rahasta mitään, mutta se yksi kirjoitti velan tuesta, ei velan lapsilisästä. Älä esitä vammaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kovasti kiinnosta kenenkään halut tai asenteet lasten hankkimista tai saamista kohtaan - pääasia olisi, että jokainen saa haluamansa, ja on onnellinen. Se, että perheenäiti tai -isä on väsynyt lastensa kiukutteluun paikassa ja tilanteessa x ei ole mikään kokonaiskuva elämästä. Kai vapaaehtoisesti lapsettomatkin ovat joskus kiukkuisia, väsyneitä ja turhautuneita? Ainakin mun tuntemani ovat. Ei se silti tarkoita, että koko elämäntilanne olisi väärin. Eihän? Muistan, kun eräs koiratuttuni totesi minulle pienen lapseni kiukkukohtauksen jälkeen juuri tuon takia en ole hankkinut lapsia. En voinut olla sanomatta tuo on yhtä fiksua kuin olla hankkimatta koiria sen takia, että ne kusee, paskoo ja puree kaikki paikat pentuina - jostakin syystä välimme viile
"Ethän sinäkään antanut toisen "elää omaa elämäänsä" ja vain hyväksynyt, miksei tämä halunnut lapsia :D Ihan pakko oli käydä ärhentelemään, mikä sinua hänen elämänvalinnoissaan eli koirienpidossa vituttaisi, vaikkei asialla ole mitään tekemistä kanssasi. Näitä elämänohjeita kun tekee mieli jakaa, kannattaa aloittaa peiliin kurkkaamalla."
Mielestäai oli ok, et vela avautuu omasta valinnastaan, mutta se ei, et koiraton avautu omasta koirattomuudestaan?
No tässä hyvin tiivistetty tämän keskustelun anti.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Koska ne jotka ovat tehneet elämässä vääriä valintoja haluavat purkaa muihin sen pahanolon ja yrittävät kontrolloida.
Suomalainen kateus on sitä, että jos itsellä on huonosti asiat se sama tilanne on saatava muillekin, niin sitten tulee parempi mieli.
Eihän kukaan kiusaa toista sitä varten että se toinen olisi huonompi, vaan koska sitä toista harmittaa, että sillä toisella on jotain mitä siltä itseltä puuttuu.
En todellakaan halua, että yksikään ihminen, joka lapsia ei halua, sellaisen saa.
"Vai nyt vanhemmat oikein "määkivät"? Tällaista parempaa empaattista käytöstä tämä vissiin.
Tässäkin ketjussa monet ovat nimenomaan todistaneet, et ovat veloja KOSKA haluavat helpon elämän. Ja sit luettelo helposta elämästä siihen perään: varallisuus, matkustelu, vapaa seksielämä milloin vain, alasti kotona vaeltelu...
Jos joku kokee toisin, hän varmaan sen sit kertoo. Harvempi tässä ketjussa kuitenkaan."
Empatia karisee siinä vaiheessa, kun kaikki toisten kokemukset mitätöidään sillä, että sulla ei oo lapsia, et tiedä oikeasta elämästä/rakkaudesta/vastuusta/vaikeuksista mitään. Ja edelleen, ihminen voi valita lapsettoman elämän, jotta olisi siltä osin helpompaa, totta. Se ei suojaa omilta/läheisten sairauksilta/vammautumiselta, työttömyydeltä/köyhyydeltä, yksinäisyydeltä, ja mitä lukemattomia vaikeuksia ihmisellä nyt voikaan olla. Ja ennen kuin joku vanhempi nyt uhkuu ja puhkuu muistuttamaan, että VIELÄ VAIKEAMPAA on, kun vaikeuksien keskellä joutuu huolehtimaan lapsistakin, niin kyllä, uskon, että aivan varmasti on. Siitä voi sentään omalla kohdalla olla kiitollinen, ettei lapsia halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan halua, että yksikään ihminen, joka lapsia ei halua, sellaisen saa.
Niinpä, mikähän on taustalla tässäkin uusimmassa Espoon casessa? Että kuinka harkiten ja haluten on tuokin lapsiparka maailmaan tullut?