Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (1529)

Vierailija
1141/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lapsellista olla lapseton.

Vierailija
1142/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velalla ei ole biologisia, adoptio tai lapsipuolia. Koskaan.

Tässä ei ole mitään epäselvää.

Jos on biologisia lapsia = vanhempi, ei vela

Jos on adoptiolapsia = vanhempi, ei vela

Jos on lapsipuolia = äitipuoli/isäpuoli, ei vela (huoltajuusstatuksesta riippumatta)

Mikä tässä on niin vaikeaa?

Höpön löpön. Kumppanin lapset eivät tee kenestäkään mitään vanhempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 87 vuotias mies ja asunut jo 56 vuotta canadassa,enkä millään voi uskoa että te suomen suomalaiset valitatte ihan joka asiasta...eikö olisi parasta että pitäisitte suurimman osan höyryä omassa vatsassa, ,erityisesti näistä riitelyistä   vauvattomat ja vauvojen vanhemmat.

Minulla ja ja vaimollani on 2 poikaa ja koskaan emme ole edes miettineet ovatko ne olleet tervetulleita tähän maailmaan.

Joten kehoitan että rupeatte sovussa elämään ja niillä erinomaisilla autoilla sopuisasti 

ajelemaan. ..mies joka on ohjastanut erilaisia autoja 72 vuotta ja ollut aviossa 63 vuotta

nyt kuitenkin vaimo nukkui pois 2 vuootta sitten ja yhä olen sopeutunut tänne maahan..

J S.

Vierailija
1144/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä asiassa on se mielenkiintoinen ristiriita että ensin vapaaehtoisesti lapsettomat kertovat miten kamalaa olisikaan jos olisi lapsia ja miten mukavaa elämä on ilman mutta silti kuitenkin kieltäytyvät tunnustamasta että heidän elämänsä on helppoa. Ikäänkuin olisi jotenkin mahdotonta myöntää että elää helppoa elämää ja pääsee monessa asiassa helpommalla kuin lapsiperheiden vanhemmat. Miksi se on niin kamalaa myöntää kun niin se on?

Vaikka minulla on lapsia niin ei minun ole hankala myöntää että olen elämässä päässyt monessa suhteessa helpolla. Synnyin kohtuu varakkaaseen perheeseen ja hyville vanhemmille, olen löytänyt itselleni hyvän puolison ja saanut hyvän työpaikan. Monella ihmisellä, lapsellisella ja lapsettomalla, on paljon minua vaikeampi elämä. Ja voin sen oikein hyvin myöntää. Miksi siis lapsettomien pitää aina korostaa että "kyllä minullakin on ollut vaikeaa"?

Vierailija
1145/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.

Lapsilla on oikeus rakastaviin vanhempiin.

Nyt loukkasit monen mieltä, peukutuksista päätellen. Velat olisivat erinomaisia vanhempia. Paitsi et silloin eivät olisi veloja. Mut, jos voisi vela olla vanhempi, olisi hyvä. Mut... 

Ei sitä voi tietää olisiko vela hyvä vai huono vanhempi jos hän lisääntyisi. Ei sitä voi tietää niistäkään jotka lapsia toivovat ja saavat.

"Lastensuojelun avohuollon asiakkaana oli 34 900 lasta vuonna 2024." -THL

Vela ei voi olla hyvä vanhempi!! Koska vanhempi ei ole vela.

Vierailija
1146/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nää on niin ristiriitaisia nämä eri velojen määritelmät."

No otetaanpa Wikipediasta:

"--The meaning of the term childfree extends to encompass the children of others (in addition to one's own children), and this distinguishes it further from the more usual term childless, which is traditionally used to express the idea of having no children, whether by choice or by circumstance.--"

Ja maailmanlaajuisen Reddit Childfree-yhteisön (yli 1.5 miljoonaa jäsentä) terminology-kohdasta:

"Childfree: Someone who doesn't have children of any sort (biological, from another spouse's, adopted, fostered, etc.) AND doesn't want them at any point in the future."

Ei ole mitään epäselvää. Tämä on yleisesti hyväksytty velan määritelmä - Ei lapsia; ei omia eikä muiden.

Vierailija
1147/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adoptiovanhempi on lapsen huoltaja. Ihminen ei ole kumppaninsa lapsen huoltaja ennen adoptiota. Simple as that.

Mutta lapsi kuuluu omaan perheeseen myös ennen virallista adoptiota. Varsinkin jos ennen adoptiota joutuu syöttää, kasvattaa, kuskata, maksaa lapsen kuluja. Se on huoltajuutta, vaikka sitä ei virallisesti ole paperilla. Vela ei ole huoltaja yhdellekään lapselle.

Ei ole huoltajuutta. Huoltajuus määritellään lailla. Eikä lisääntyneen kanssa seurusteleminen edes tarkoita että täytyy kasvattaa ja hoitaa toisen lasta.

Voiko olla vela, jos laittomasri synnyttää? Silloin ei ole virallisesti huoltaja...

Miten synnytetään laittomasti? :D

En tiedä. Mut sanojen halkomista koko ketju.

Vierailija
1148/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko velat jotenkin muun yhteiskunnan ulkopuolella nyt? Ette saa mitään tukia ym? Outoa.

Nimeä yksikin tuki, jonka voi saada vain vela, muttei yksikään vanhempi?

Eikö ole outoa?

Mieti sen jälkeen tuki, jonka voi saada vain vanhempi, muttei yksikään vela?

Eikö ole outoa?

Velat saavat siis tukia. Hyvä. 

Mikä on siis ongelma? Mihin vela tarvitsee jotain velatukea?

Et vastaa kysymykseen koska tiedät olevasi väärässä. Velat t

"Tuo varallisuuden määrittäminen onnistuu Kelalta kaikkien muidenkin tukien kohdalla. Miksi lapsilisä olisi poikkeus?"

En tiedä. Kysy kelalta. Kerroin vaan, mitä asiasta olen joskus lukenut. 

Samalla voit kysyä sen, miksi veloille ei makseta lapsilisää, kun sen perään on täällä huudeltu.

Vierailija
1149/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 87 vuotias mies ja asunut jo 56 vuotta canadassa,enkä millään voi uskoa että te suomen suomalaiset valitatte ihan joka asiasta...eikö olisi parasta että pitäisitte suurimman osan höyryä omassa vatsassa, ,erityisesti näistä riitelyistä   vauvattomat ja vauvojen vanhemmat.

Minulla ja ja vaimollani on 2 poikaa ja koskaan emme ole edes miettineet ovatko ne olleet tervetulleita tähän maailmaan.

Joten kehoitan että rupeatte sovussa elämään ja niillä erinomaisilla autoilla sopuisasti 

ajelemaan. ..mies joka on ohjastanut erilaisia autoja 72 vuotta ja ollut aviossa 63 vuotta

nyt kuitenkin vaimo nukkui pois 2 vuootta sitten ja yhä olen sopeutunut tänne maahan..

J S.

Ei vapaaehtoisen lapsettomuuden halveksunta ole vain suomalainen ilmiö.

Vierailija
1150/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä asiassa on se mielenkiintoinen ristiriita että ensin vapaaehtoisesti lapsettomat kertovat miten kamalaa olisikaan jos olisi lapsia ja miten mukavaa elämä on ilman mutta silti kuitenkin kieltäytyvät tunnustamasta että heidän elämänsä on helppoa. Ikäänkuin olisi jotenkin mahdotonta myöntää että elää helppoa elämää ja pääsee monessa asiassa helpommalla kuin lapsiperheiden vanhemmat. Miksi se on niin kamalaa myöntää kun niin se on?

Vaikka minulla on lapsia niin ei minun ole hankala myöntää että olen elämässä päässyt monessa suhteessa helpolla. Synnyin kohtuu varakkaaseen perheeseen ja hyville vanhemmille, olen löytänyt itselleni hyvän puolison ja saanut hyvän työpaikan. Monella ihmisellä, lapsellisella ja lapsettomalla, on paljon minua vaikeampi elämä. Ja voin sen oikein hyvin myöntää. Miksi siis lapsettomien pitää aina korostaa että "kyllä minullakin on ollut vaikeaa"?

Valtaosa veloistahan nimenomaan sanoo että elämä on mukavaa, helppoa ja varakasta kun ei ole lapsia.

Velaus ei kuitenkaan takaa mitään edellämainituista ominaisuuksista elämään. Siksi ärsyttää, kun joku mamma tulee kertomaan ettei vela tiedä vaikeuksista mitään kun ei ole niitä lapsia. Eivät lapset ole ainoa asia joka elämässä saattaa mennä vituralleen.

Vierailija
1151/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.

Lapsilla on oikeus rakastaviin vanhempiin.

Nyt loukkasit monen mieltä, peukutuksista päätellen. Velat olisivat erinomaisia vanhempia. Paitsi et silloin eivät olisi veloja. Mut, jos voisi vela olla vanhempi, olisi hyvä. Mut... 

Ei sitä voi tietää olisiko vela hyvä vai huono vanhempi jos hän lisääntyisi. Ei sitä voi tietää niistäkään jotka lapsia toivovat ja saavat.

"Lastensuojelun avohuollon asiakkaana oli 34 900 lasta vuonna 2024." -THL

Vela ei voi olla hyvä va

Totta. Pointtina se ettei velaus todellakaan aina johdu siitä että olisi paska vanhempi, jos olisi vanhempi. Vaan halusta.

Vierailija
1152/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta osa uskoo olevansa vela, ihan vilpittömästi, ja sit se mieli vaan muuttuu. Sehän on usein myös hormonaalista (vauvakuume) ja sen kanssa taistelu on aina hävitty."

Vauvakuume terminä on alunperin jonkun miesjournalistin 70-luvulla hatustaan heittämä sana. Sillä ei ole kunnon tiedepohjaa. Monet tutkijat epäilevät että sosiaalisella paineella on isoin merkitys tietyyn ikään saavuttaessa siinä, minkä ihmiset mieltävät "vauvakuumeeksi".

Lisäksi, ihmisillä on sen verran kehittyneet aivot että hormonien perässä ei tarvi juoksennella vaikka ne käskisivät mitä. Kyllä minuakin ovulaation aikaan panettaa, joskus aivan vietävästikin, mutta en silti juokse naimaan jotakuta vastaantulijaa. 

Niin, mikäänhän ei ole totta, jollei sitä ole tieteellisesti todistettu. Onko veluudelle tieteellinen todiste? Oletteko olemassa ilman sitä? 

Vauvakuumeen kokenut tietää todellakin, mistä siinä on kyse. Ihan sama, mitä mieltä sinä olet. Ympäristön paineella ei ole sen kanssa mitään tekemistä. 

Voi hyvänen aika näitä "tietäjiä" taas.

Vierailija
1153/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta osa uskoo olevansa vela, ihan vilpittömästi, ja sit se mieli vaan muuttuu. Sehän on usein myös hormonaalista (vauvakuume) ja sen kanssa taistelu on aina hävitty."

Vauvakuume terminä on alunperin jonkun miesjournalistin 70-luvulla hatustaan heittämä sana. Sillä ei ole kunnon tiedepohjaa. Monet tutkijat epäilevät että sosiaalisella paineella on isoin merkitys tietyyn ikään saavuttaessa siinä, minkä ihmiset mieltävät "vauvakuumeeksi".

Lisäksi, ihmisillä on sen verran kehittyneet aivot että hormonien perässä ei tarvi juoksennella vaikka ne käskisivät mitä. Kyllä minuakin ovulaation aikaan panettaa, joskus aivan vietävästikin, mutta en silti juokse naimaan jotakuta vastaantulijaa. 

"Vauvakuumetta tutkinut psykologian professori Gary Brase Kansasin yliopistosta kertoo, että vauvakuumeella ei ole tekemistä seksuaalisuuden tai sosiaalisen paineen kanssa.

Vauvakuume on näistä erillinen, täysin oma tunteensa. Se on myös mitä suurimmissa määrin itsekäs tunne, sillä lasten hankkimiselle on harvoin mitään järkisyytä."

Vierailija
1154/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nää on niin ristiriitaisia nämä eri velojen määritelmät."

No otetaanpa Wikipediasta:

"--The meaning of the term childfree extends to encompass the children of others (in addition to one's own children), and this distinguishes it further from the more usual term childless, which is traditionally used to express the idea of having no children, whether by choice or by circumstance.--"

Ja maailmanlaajuisen Reddit Childfree-yhteisön (yli 1.5 miljoonaa jäsentä) terminology-kohdasta:

"Childfree: Someone who doesn't have children of any sort (biological, from another spouse's, adopted, fostered, etc.) AND doesn't want them at any point in the future."

Ei ole mitään epäselvää. Tämä on yleisesti hyväksytty velan määritelmä - Ei lapsia; ei omia eikä muiden.

Okei, kiinnostavaa! Childfree on siis eri asia kuin vela. Ja nyt kun mietin niin niinhän se onkin. Vela = vapaaehtoisesti LAPSETON, childfree = lapsivapaa. Vapaa muistakin lapsista kuin omista.

Vierailija
1155/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko velat jotenkin muun yhteiskunnan ulkopuolella nyt? Ette saa mitään tukia ym? Outoa.

Nimeä yksikin tuki, jonka voi saada vain vela, muttei yksikään vanhempi?

Eikö ole outoa?

Mieti sen jälkeen tuki, jonka voi saada vain vanhempi, muttei yksikään vela?

Eikö ole outoa?

Velat saavat siis tukia. Hyvä. 

Mikä on siis ongelma? Mihin vela tarvitsee jotain velatukea?

Et vastaa kys

Ei ole huudeltu velojen lapsilisän perään, ja tiedät sen itsekin.

Vierailija
1156/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se että ei ole lapsia, tee kenenkään elämästä helppoa. 

Vierailija
1157/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ristiriita siinä on, että elämä on helpompaa siltä osin, ettei ole lapsia, mutta monella muulla tavalla voi olla vaikeaa? Vanhemmathan ne näyttää tästä lapsettomien elämän helppoudesta jaksavan määkiä, onko se sitten "korostamista", jos korjaa, että ei se lapsettomankaan elämä välttämättä helppoa ole. Lakatkaa yrittämästä kilpailla kurjuudella, niin ette joudu kuulemaan lapsettomien vaikeuksista.

Vierailija
1158/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että vanhemmalla on ollut ihan normaaliin vanhemmuuteen kuuluva ajanjakso, jolloin hänellä ei vielä ollut lapsia ja hän ei niitä juuri tuona ajankohtana ajatellutkaan aktiivisesti hankkia, ei tee vanhemmasta ex-vapaaehtoisesti lapsetonta sanan virallisessa merkityksessä.

Jotta kukaan ei nyt revi pelihousujaan niin kyllä, jotkut ihmiset ovat kokeneet olleensa vakaasti veloja ja todenneet myöhemmin, että se identiteetti olikin heille väärä. Mutta että kaikki vanhemmat ovat automaattisesti olleet velatermistöön sopivia ennen lapsiaan on sama kuin sanoisi, että koska osa vanhemmista katuu lapsiaan, niin kaikki lapsia saaneet katuvat lapsiaan tai alkavat jossain vaiheessa katua lapsiaan - näin ollen kaikki vanhemmat kuuluvat lapsiaan katuvien-termistöön. 

No ei tässä keskustelussa kai kukaan ole sanonut, että kaikki ovat veloja ennen lapsen saantia. On kerrottu ihmisistä, jotka ovat uskoneet olevansa veloja (sanan varsinaisessa merkityksessä), mutta mieli muuttunut (mielenhäiriössä). 

Mutta kaikki tietävät, mitä on elää ilman lapsia, jotka ovat eläneet ilman lapsia, ennenkuin saavat niitä.

Minä tiesin haluavani lapsia aina. Ei pienintäkään epäilystä. Joten en ole missään vaiheessa ollut hetkeäkään vela.

Vierailija
1159/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan vela on suomenkielinen vastine jota käytetään childfree-termistä. Vapaaehtoisesti lapseton=childfree. Tahtomattaan tai muuten lapseton=childless. Ei ole vaikea.

Vierailija
1160/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkeruus lapsivapaita ihmisiä kohtaan on todellinen ilmiö. Tämä ketju todistaa sen.

No ei todellakaan. En ole lukenut yhdenkään katkeran vanhemman kommenttia. Toki ymmärrän, et velat (siis jotkut, eivät kaikki) tarvitsevat vahvistusta omalle elämäntavalleen. Ikään kuin se oma elämä ei riittäisi.

Jos et näe katkeruutta tässä öyhötyksen täytteisessä katkeruusketjussa, en tiedä mitä sanoa. Avaa silmät?

En näe. Näen lähinnä vähän ärtyneitä vastauksia jonkun velan öyhötyksiin. Osa kommenteista (velojen) ovat asiallisia ja heille ei mitään tarvetta vastata mitenkään ärtyneesti.

Niin se metsä...