Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (1529)

Vierailija
1061/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten minusta vaikuttaa (jälleen kerran) siltä että vain kaikista älykkäimmät eivät lisäänny? 

No tän keskustelun perusteella ei kyllä...ihme nillitystä siitä, kuka on oikea vela ja kuka istuskelee aidalla. Jotenkin todella merkittävää tämän ilmiön kohdalla. Syvällisen merkittävää. Jep.

On se esimerkiksi parinvalinnan kannalta merkittävää. Jos joku sanoo olevansa vela kun ei vielä ole lapsia mutta tulevaisuudessa niitä ehkä tulee, niin sitä oikeaa velaa saattaa hieman kismittää tuhlata aikaansa.

Vierailija
1062/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka hän puhui itsestään velana lähes 40- v saakka? Mistä voi tietää että 30-v velaksi esittäytyvä on oikeasti vela eikä muuta mieltään? Miksi ylipäätään pitää olla tämmöinen kiveen hakattu nimitys, josta yhtään kukaan ei voi tietää onko se pysyvää ennen kuin vanhana kun nähdään miten meni?

Jotkut ihmiset tietää nämä asiat nuorena. He ovat veloja.

Sitten on tuuliviirejä jotka eivät tiedä mitä tekevät edes ensi viikolla. Aidallaistujat voivat muuttaa mieltään milloin vain. He eivät ole veloja.

Näitä eri ryhmiä ei pidä niputtaa yhteen, koska on kyse eri asioista.

Onpa todella fiksua puhua ihmisistä tuuliviireinä, jos muuttavat mieltään. Joku aiemmin haukkui nämä mielenvaihtajat mielenterveyspotilaiksi. Minusta fiksu ihminen osaa muuttaa kantaansa tilanteiden mu

Miksi koet että mielenterveyspotilaaksi sanominen on haukkumista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, kolmen äiti (olen äärettömän onnellinen heistä!) tunnen useampia veloja. Mm. molemmat naapurini. Eikä löydy ilkeämpiä rääväsuita kuin nämä. Tunnen myös kolme entistä koulutoveriani, jotka joka luokkakokouksessakin ovat ne päsmärit, empatiaa ei löydy heiltä muille kuin itselleen.

Naapurin velat = koko maailman velat.

Just näinhän se menee. Jatka samaan malliin kuplassa elämistä. 😄

No edellinen sanoi, et velat ovat empaattsia, fixuja...ikäänkuin se olisi joku velaan kirjattu ominaisuus. Tuon naapurit eivät ole, eivätkä tämän palstan vela-asiantuntijat. Eli ei todellakaan kaikki maaailman velat😂

Eri

Vierailija
1064/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.

Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.

Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään ta

Eikä kukaan ole sellaista väittänytkään. En tiedä sitäkään miltä raiskaus tuntuu kun en ole sitä luojan kiitos ikinä joutunut kokemaan, mutta tasan tarkkaan tiedän riittävästi voidakseni sanoa etten halua sitä myöskään kokea.

Pointtina se, ettei ihmisellä tarvitse olla kaikesta omakohtaista kokemusta, silti voi olla tietoa asiasta. Kun sanotaan ettei vela tiedä lapsiperhe-elämästä mitään niin sehän on aivan täyttä kukkua.

Vierailija
1065/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä lässytä. Minä, äiti, en projisoi kehenkään epävarmuutta. Tiedän, kuka/mikä olen ja arvostan siksi itseäni. Älä yritä tehdä minusta jotain epävarmaa, jota en ole!

Lopeta sinä se velojen väittäminen epävarmoiksi kun he eivät ole. Turha leikkiä uhria tässä. Itse tulet levittämään valheita veloista ja väität tietäväsi heidän asiat paremmin kuin he itse, kuinka varmaa heidän varmuutensa on. Kun tällaista ylimielistä käytöstä tulee vastaan, ensimmäinen arvaus on, että ihminen projisoi omat pelkonsa muihin. Miksi muuten ihminen levittäisi valheita toisista ihmisryhmistä? Kerro järkiperustein se. Älä siis ole yllättynyt, kun tyhmät kommentit poikii tällaisen reaktion. Pelaa typeriä pelejä, voita typeriä palkintoja.

Nyt on outo purkaus. Missä tuo edellinen kirjoittaja on mitään tuollaista sanonut?? Projisoit nyt itse ihan satasella!

Eri

Vierailija
1066/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.

Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.

Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutk

Ymmärrän, jos on itse joutunut kasvamaan surkeissa kotioloissa, kavahtaa siksi lapsen hankkimista. Se on todella surullista. Vanhemmuuteen saadaan näkökulma omien vanhempien käytöksestä. 

Vierailija
1067/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtai

Minäkin ymmärrän.

Tosin oma lapsuuteni oli hyvin onnellinen, enkä silti halua omia lapsia.

Vierailija
1068/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mistään epävarma. Omassa elämässä kaikki on selvää. Kiitos huolenpidosta.

Edelleen, niin kauan kuin on teoreettinen mahdollisuus tulla raskaaksi tai saada lapsellinen puoliso, ei ole täysin varmaa, onko aito ja oikea vela vai ei. Näin se vaan on. Kuten ketjun kommentitkin osoittaa. Toki kaikki lapsettomat voivat olla wannabeveloja.

Miksi sulla on oikeus olla täysin varma siitä mitä mieltä sinä olet, mutta velat taas eivät mielestäsi voi olla varmoja itsestään? Oletko selvännäkojä?

Huomaatko jumalakompleksin, joka tässä vallitsee? "Minä tiedän teidän asiat paremmin kuin te itse".

Mitäs kun sun lapset kertoo olevansa veloja. Alat kertoa ettet usko heidän olevan varmoja. Kerrot että odotas vain kun kohtaat oikean puolison (ai pitää laittaa nykyinen vaihtoon?). Näin saat välit poikki lapsii

Minä kommentoin vain sen perusteella, mitä täältä olen lukenut. Minun tuntemat velat eivät puhu tuollaisia juttuja, kuin tämän ketjun velat.

Täällä joku kertoi, ettei halunnut lapsia ja oli mielestään vela. Tuplaehkäisy petti, ja hän saikin lapsen. Niin palstavela nimittää tämän vastentahtoisesti äidiksi tulleen tuuliviiriksi, joka ei muutenkaan tiedä, mitä elämässään haluaa. Siinä tämä vela nimenomaan puhuu toisen puolesta ja päättää, mikä tämä ihminen on ja mitä tämä haluaa.

Vierailija
1069/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mistään epävarma. Omassa elämässä kaikki on selvää. Kiitos huolenpidosta.

Edelleen, niin kauan kuin on teoreettinen mahdollisuus tulla raskaaksi tai saada lapsellinen puoliso, ei ole täysin varmaa, onko aito ja oikea vela vai ei. Näin se vaan on. Kuten ketjun kommentitkin osoittaa. Toki kaikki lapsettomat voivat olla wannabeveloja.

Miksi sulla on oikeus olla täysin varma siitä mitä mieltä sinä olet, mutta velat taas eivät mielestäsi voi olla varmoja itsestään? Oletko selvännäkojä?

Huomaatko jumalakompleksin, joka tässä vallitsee? "Minä tiedän teidän asiat paremmin kuin te itse".

Mitäs kun sun lapset kertoo olevansa veloja. Alat kertoa ettet usko heidän olevan varmoja. Kerrot että odotas vain kun kohtaat oikean puolison (ai pitää laittaa

Onhan se selvää ettei ihminen tiedä mitä elämässään haluaa, jos ei halua lapsia ja silti hankkii lapsen. Ei siitä oikein mihinkään pääse.

Vierailija
1070/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko velat jotenkin muun yhteiskunnan ulkopuolella nyt? Ette saa mitään tukia ym? Outoa.

Nimeä yksikin tuki, jonka voi saada vain vela, muttei yksikään vanhempi?

Eikö ole outoa?

Mieti sen jälkeen tuki, jonka voi saada vain vanhempi, muttei yksikään vela?

Eikö ole outoa?

Velat saavat siis tukia. Hyvä. 

Mikä on siis ongelma? Mihin vela tarvitsee jotain velatukea?

Et vastaa kysymykseen koska tiedät olevasi väärässä. Velat tukevat vanhempien valintoja, mutta vanhemmat eivät tue velojen valintoja.

Se on syrjintää, epätasa-arvoa ja ihmisoikeusloukkaus. Harmi ettet o

"Miksi lapsilisää maksetaan myös rikkaille?"

Jaa a, näin on eduskunta aikoinaan päättänyt. Ehkä tämä ihkuhallitus tekee siihen muutoksen. 

Vierailija
1071/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko velat jotenkin muun yhteiskunnan ulkopuolella nyt? Ette saa mitään tukia ym? Outoa.

Nimeä yksikin tuki, jonka voi saada vain vela, muttei yksikään vanhempi?

Eikö ole outoa?

Mieti sen jälkeen tuki, jonka voi saada vain vanhempi, muttei yksikään vela?

Eikö ole outoa?

Velat saavat siis tukia. Hyvä. 

Mikä on siis ongelma? Mihin vela tarvitsee jotain velatukea?

Et vastaa kysymykseen koska tiedät olevasi väärässä. Velat tukevat vanhempien valintoja, mutta vanhemmat eivät tue velojen valintoja.

Se on syrjintää,

Toivotaan.

Vierailija
1072/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiedustelin samaa, koska hankin lapset liki 35v eteenpäin. Olen kuulemma aidallaistuja. Siis vaikka en aiemmin halunnut lapsia, mutta vuosikymmeniä myöhemmin halusinkin ja sain, olen myös täällä kuullut vain kuvitelleeni, etten tahdo lapsia. Olen myös hankkinut lapseni yli kolmekymppisenä vain siksi, että elämäni on ollut tylsää ja tyhjää; lapset siis hankin täällä sanotun mukaan täyttämään minuuttani, joka muuten kolisisi tyhjyyttään. Näin on vela minua valaissut. Petturi tuskin kelpaa, ethän sinä ole koskaan ollutkaan Oikea Vela."

Hei, älä unohda mielenterveysongelmia, joita on kaikilla aidallaistujilla!

Vierailija
1073/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tiedustelin samaa, koska hankin lapset liki 35v eteenpäin. Olen kuulemma aidallaistuja. Siis vaikka en aiemmin halunnut lapsia, mutta vuosikymmeniä myöhemmin halusinkin ja sain, olen myös täällä kuullut vain kuvitelleeni, etten tahdo lapsia. Olen myös hankkinut lapseni yli kolmekymppisenä vain siksi, että elämäni on ollut tylsää ja tyhjää; lapset siis hankin täällä sanotun mukaan täyttämään minuuttani, joka muuten kolisisi tyhjyyttään. Näin on vela minua valaissut. Petturi tuskin kelpaa, ethän sinä ole koskaan ollutkaan Oikea Vela."

Hei, älä unohda mielenterveysongelmia, joita on kaikilla aidallaistujilla!

Kirjoitin sen kommentin jossa mt-potilaat mainittiin, eikä siinä lukenut mitään tuollaista. Älä esitä vammaista.

Vierailija
1074/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hiton merkitystä noilla teennäisillä termeillä on? Mihin niitä edes tarvitaan? Ja miksi??

Koska elämässä on erilaisia ilmiöitä ja asioita, joita on välttämätöntä pystyä erottelemaan.

Värit, muodot, alkuaineet, kielet, ajoneuvot, yms.

Kysypä toisinpäin: miksi keskenään erilaisia asioita pitäisi niputtaa yhden käsitteen alle? Mitä hyötyä on, että eletään epätietoisuudessa?

Monille ihmisille on lisäksi itsetietoisuuden kannalta tärkeää tunnistaa, mitä itse on. Sen sijaan että se olisi joku harmaa möykky, jota kukaan ei pysty määrittelemään, jotain tuntematonta ja kiellettyä.

Käsitteet luovat selkeyttä ja rakennetta ihmisten elämään. Siksi ihmiset haluavat määritellä asiat tarkasti, jotta voidaan puhua oikeista asioista eikä salaperäisesti kierrellen.

Ta

Harmaa möykky?? No nyt tuli paljon erittelyä ei yhtään mistään.

Vierailija
1075/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä käsitä miten joku jaksaa päätänsä sillä vaivata, että miksi jollakulla toisella on tai ei oo lapsia

Näitähän riittää. Jotkut vaan eivät hyväksy erilaisuutta. Velaus pelottaa. Se koetaan hyökkäyksenä omaa elämäntapaa vastaan. Tulee puolustusreaktio.

Oikea syy on itsessä, jos tällaisia tuntemuksia on. Tuntemattoman pelko. Itsetunto-ongelmat. Kateus. Katkeruus.

Veloja pelottaa lapsellisuus tietty juuri siksi, että heitä itseään on kohdeltu huonosti vanhempiensa taholta. Jos kerran vela päättää jo lapsena, ettei itse halua lapsia, täytyy syy siihen olla tietenkin kurjissa omissa vanhemmissa. Ikävää.

Vierailija
1076/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä käsitä miten joku jaksaa päätänsä sillä vaivata, että miksi jollakulla toisella on tai ei oo lapsia

Näitähän riittää. Jotkut vaan eivät hyväksy erilaisuutta. Velaus pelottaa. Se koetaan hyökkäyksenä omaa elämäntapaa vastaan. Tulee puolustusreaktio.

Oikea syy on itsessä, jos tällaisia tuntemuksia on. Tuntemattoman pelko. Itsetunto-ongelmat. Kateus. Katkeruus.

Veloja pelottaa lapsellisuus tietty juuri siksi, että heitä itseään on kohdeltu huonosti vanhempiensa taholta. Jos kerran vela päättää jo lapsena, ettei itse halua lapsia, täytyy syy siihen olla tietenkin kurjissa omissa vanhemmissa. Ikävää.

Höpön löpön taas.

Tutkitusti aikaisemmin ja enemmän lisääntyvät turvattomisssa olosuhteissa kasvaneet ihmiset. 

Vierailija
1077/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsekkasin viimeksi tänään käydessäni (julkisella) kaupungilla, kuinka stressaantuneita nuo pikkulasten vanhemmat ovat. Äyskintää ja tiuskintaa levottomille, huutaville lapsille yms. Jättäydyin tarkoituksella spektaakkeleista kauemmas.

Someen postataan auvoisia kuvia ja hehkutetaan lapsiperhearkea. 

Onneksi valitsin ympäristön painostuksesta huolimatta sinkkuuden ja lapsettomuuden. Elämäni on todellakin ihanaa. Nytkin loikoilen omassa rauhassa kirjoineni. Tästähän ei saa puhua. 

-Haukkuja odotellen-

Minäkin loikoilen. Rauhassa. Mökillä. Lapset ovat, missä ovat. 

Tämän ketjun perusteella velat ovat kiukkuisia ja muita arvottavia. Onneksi en lukeudu heihin. Olen onnellinen vanhempi ja yleensä todella hyvällä tuulella. Toki lasten ollessa pieniä olin myös väsynyt, kun heidän takia valvoin. Se aika oli aika lyhyt elämän mittakaavassa. 

Pst. Tunnen jokusen velan. Eivät vastaa ketjun veloista saamaani kuvaa.

Vierailija
1078/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää riitelyä. Hankkikaa lapsia tai olkaa hankkimatta. Jokainen huolehtikoon omista asioistaan.

Mulla ei ole lapsia, eikä tule, mutta jos jollakin on lapsia, se on mulle ihan fine. 

Juuri näin!!

Vierailija
1079/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulosta

Onhan velalla toki kokemusta perhe-elämästä. Onhan hänelläkin vanhempi. Jos oma vanhempi on ilkeä tms., ei takuulla helposti itse uskaltaisi ajatellakaan vanhemmuutta.

Vierailija
1080/1529 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä keskustelemista siinä on, jos jotkut ihmiset haluavat lapsia, ja jotkut eivät? Jokaisen oma asia. Varmaan kumpikin ryhmä on valintoihinsa tyytyväinen.

Jos luet ketjua, huomaat, että monet eivät hyväksy velautta. Ja suuttuvat siitä. Outoa on.

Ei se lapsettomuus tässä ole ongelma. Vaan se perheellisten ruma haukkuminen.